Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Olietryksventil - varme

(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Altså, 100 grader er somsådan ikke for meget, (og slet ikke på en type 4) men det er da nok.
Til en begyndelse ville jeg da give den en bedre udstødning og så få den dyset ordentlig ind, og så se hvad den gør. Hvis det ikke giver nævneværdig forskel, så er der nok kun en vej, og det er ind i hjertet, for så er sansynligheden for, at den har taget det midterste hovedleje, eller er godt på vej til det, ret stor.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Kjeldpet Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Nogen forslag til udstødning? Og hvem kan dyse sådan en ind på Sjælland?

-------------------------------------------
Mobil 40201368
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Noget af det allerbdste til sådan en type motor: http://www.ahnendorp.com/VW-Kaefer-Typ-1-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Auspuffanlagen-51/Ahnendorp-Bus-T2a-a-b-Auspuff-mit-gleichen-Rohrlaengen-ohne-Vorwaermung-1828.html?XTCsid=hr8cjjdetvismcab9fn6lqtmj4

Econo versionen: http://shop.vintagespeed.com.tw/s.nl/it.A/id.457/.f Trækker mindre moment og larmer noget mere.

Den billige: http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=3613 God lyd og pasform. Flytter max moment lidt opad i omdr. som en 4-1 header jo almindeligvis gør.

Dysning, Aner det ikke. Måske Samba John kan hjælpe dig.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Håber det ok jeg lige låner tråden, nu vi snakker udstødning.

Hej Torben/Farmer.
Hvad udstødning vil du anbefale til en type 4 2 liter bus motor.
Lige nu køre jeg med vintage rustfri. Og csp manifold. Og det larmer sq for meget.

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) Kjeldpet Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Så er der bestilt en Ahnendorp - det tager den nok ikke skade af ;)

-------------------------------------------
Mobil 40201368
(permalink) martin Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Du kunne måske gå lidt bagom det hele, og så bruge 1000 kr, på en ekstern oliekøler. Så er dit temp problem løst.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja, sæt endelig et plaster på albuen, selvom såret er på knæet (!)
- NEJ, find problemet og fix det.

Christian, mail til mig, eller ring i næste uge, så taler vi om det der.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Kjeldpet Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ville lige følge op på mine varme problemer som nu ser ud til at være løst:

Skiftede fjedre på olietryksventiler, de var strammere men havde umiddelbart ingen betydning.

Moterede Earz for at få mere luft i motorrummet - det hjalp men temperaturen gik stadig mod 105 gr når jeg pressede den - dog ikke lige så hurtigt

Skiftede tændrør til NGK BP7HS

Monterede Ahnendorp udstødning - gav et overskud og synes umiddelbart at temperaturen var lavere. Iøvrigt superfed udstødning med perfekt pasform (konen synes dog den larmede lidt mere end den plejer...)

Sidst men ikke mindst monterede jeg elektronisk tænding i den originale fordeler. På prøveturen iaftes holdt temperaturen sig på 95gr og den kørte med et overskud som den ikke har haft længe.

Kunne godt være fristet til at lægge skylden på kondensatoren...

-------------------------------------------
Mobil 40201368
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

BP7 tændrør er KOLDE. Men dersom du ikke begynder at døje med at de soder til under tomgang og rolig kørsel, så er det fint nok. Den fremskudte kerne hjælper i positiv retning.
Hvis hun synes at Ahnendorps udst "larmer", så er det da godt du ikke valgte VSéren 8-)

Kondensatoren kan som sådan ikke have noget at gøre med temperaturen. Men ved skift til et elektronisk modul kan du have forbedret stabiliteten på gnisten samtidig med, at du har fået en kraftigere gnist, så det begynder at gøre en forskel.

En frisk motor skal ikke blive 95 gr ved alm kørsel i 20 gr ambient. Der er et eller andet der driller den. Men hvis du kan holde temperaturen i det leje der, så kør sæsonen til ende og pil så motoren ud til vinter og få den gået efter, helt ind i hjertet.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvad skal den ligge på i olie temp, torben?

Jeg køre med vintage speed udstødning, med åben luftfilter.
Jeg har bygget en lukket luftfilter kasse på. Den har taget toppen af den bulder lyd. Som udstødningen kan lave.

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) Kjeldpet Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Holder øje med tændrørene og har BP6 liggende klar hvis 7'erne skulle begynde at sode til. Skal også lige have finjusteret karburatoren lidt.

Min testkørsel igår var på motorvej og landevej, ikke fuld gas men lå omkring 90km/t i 20-30 min og så skal den vel lave lidt for at trække en halv tung camper :)

Hvis motoren er tilstrækkelig stabil bliver den i resten af sæsonen, til efteråret hiver jeg den ud, så den kan blive åbnet og checket af en med lidt forstand på sagerne...

-------------------------------------------
Mobil 40201368
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Medmindre det er en camper med højt tag tar det ikke såå meget mere energi, at holde en konstantfart ud ad landevejen. Bakker, accelleration o.lign. vil selvfølgelig kræve mere energi.
En motor a´la Kjeldpet´s bør ligge på en 80 måske 85 gr. v. 90 km/t i en bus og 20 gr. ambient.
En type 4 motor har ab fabrik ca 5 gr højere arbejdstemperatur, men har mere køleoverflade, så temperaturen vil ligge ca samme sted på cruise.

- nu går vi jo et eller andet sted ud fra, at Kjeldpet´s moter har std topstykker. Hvis vi nu antager, at den forrige ejer har monteret et sæt CB 044 toppe på den, så er det slet ikke unormalt, at temperaturen ligger 5-10 gr. over normalen. Det skyldes grundlæggende to ting. 1. CB´s 044ére køler ikke helt såå godt som en std top. Og 2. "Store" udst ventiler sammen med std varmekasser eller alm 1 3/8" J rør er ikke en god kombination. Selvom effekten ikke er i nærheden af, hvad en std varmekasse kan håndtere, sker der noget med pulsen i udstødningskanalen, som gør at motoren varmer topstykkerne gevaldig t meget mere op ift. hvis ventil str og porten passer til udstødningen.
Der er mange hvisér.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.