Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp til brede fælge/sænket undervogn.

(permalink) Index Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej.
Er der nogen der kan komme med foreslag med brede stålfælge og sænkning af undervogn på en VW 1303 BIG. Der skal være med standart skærme.
Er der nogen der ved hvad BIG står for, Jeg kan kun se en lille 1300ccm .motor.

-------------------------------------------
VW 1303 BIG. Marts 1974.
(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

1303 BIG er, som der står i salgslitt., en helt speciel VW 1303. Den blev i DK kun lev. med en 1300cc motor.
BIG kom som 73 (aug. 72)model og 74 (aug. 73) model. 1973 havde 5.5" Sportsfælge (på dispensation) med radialdæk- sportsrat -trægearknop-instrumentbræt af imiteret træ- fede tæpper- betræk i jernbanefløjl i blå/brun/beige som passer til de tre Metallic-lakeringer:Ontario,Helles,og Moos.Påsiden er der en strimmer hvor der står 1303/Big. 1974 modellen havde 4" fælge -bagskærmbeskyttere- gummifender på kofangerne-lås på motorklap og samme udstyr som 73 modellen.
John.

(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

VW 1200 Jeans lev. med ægte Cowboystof med nitter og farvede stikninger.På bagsiden af sæderyggen er der en lomme. Farven er Tunisgul og alle kromdele er matsorte. Radio,baklygter,4"sportsfælge, sportsgearstang er std. udstyr.På siden er der en sort strimmer hvorpå der står Jeans. På bagklappen står der ligeledes Jeans.
Og kan du for resten overhovedet forestille dig en anden bil i Cowboybukser.
John.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

1303 har jo moderne fjedre som undervogn - så den er lidt bøvlet, men ikke umuligt - så vist du ikke har købt bilen endnu - så find en ældre - har du derimod købt - så skal der gevindundervogn på - men mindre du vil nøjes med 5o mm sænkning...

https://www.werk34.de/product_info.php/info/p14629_Gewindefahrwerk-Vorderachse-1303-08-73-.html

skal lige nævnes den ikke er godkendt...

og dæk og fælge er 4 huls stål..

http://classicvwparts.dk/4-huls-staalfaelge-162/

alu

http://classicvwparts.dk/4-huls-alufaelge-4x130-163/

1303 model

gammel model

og til fvee - du kan få uppen som jeans model - ret fed iøvrigt... dog ikke morgenpis gul..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jens vejen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Her er der lidt om hvorfor den hedder BIG .A VW Beetle with big ideas about itself. That's why we've called it, quite simply, the Big Beetle. There's a 1600 power unit which will take you from 0 to 50 in just 13 seconds and after that you can cruise all day at around 81 mph. This Big Beetle is really something rather special, in fact it's special effects certainly make quite a list. There's wall to wall carpeting, wide ribbed corduroy seats and a range of Big Beetle metallic paint finishes. To continue. There's a sports gear shift, a wood-look facia and a sports steering wheel that's a real pleasure to get to grips with. There's still more however, very sensible rubber faced bumpers and a pair of powerful reversing lights. All in all the Big Beetle will take some missing, it's big extras are more than noticeable. But just to make certain it's recognised for what it is there are some special side stripes to make the point. That point being at course, "The Big Beetle". Try one for size, feel its quality. We know you'll love its big difference. It's also something we haven't yet mentioned. A Big Bargain.

Her er der lidt at kikke på. M.V.H Jens

c__data_users_defapps_appdata_internetexplorer_temp_saved images_imageski7guex8.jpg
c__data_users_defapps_appdata_internetexplorer_temp_saved images_images1m1w7ouz.jpg
c__data_users_defapps_appdata_internetexplorer_temp_saved images_imagesbx3fcb33.jpg
c__data_users_defapps_appdata_internetexplorer_temp_saved images_images1.jpg
wp_20160524_001.jpg

-------------------------------------------
Vw 1200 jeans. WHY WEAR JEANS WHEN YOU CAN DRIVE THEM.:)
VWKLUB NORD. Tlf. 42334216
(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Bornholmer. Morgenpis gul hihi sjovt udtryk.

(permalink) TK Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Sænkning for ca. 40 mm. - og meget lidt bag på 1303 - og 5,5 x 15 Lemmerz ET (6 mm.)kunne måske have været en smule dybere - bedøm selv.

kfer lemmerz.jpg
lemmerz.jpg
p1030789.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Men den højde TK´s har er en god kørehjde. 10 måske 15 mm mere ville osse fungere godt. Mere end det, og det begynder at gå meget ud over køre egenskaberne, medmindre man investerer i godt grej.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Index Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Mange tak for de gode svar.
Den som TK har er lige som jeg har tænkt mig, den skal ikke være så lav at man kun kan køre på
ny plan asfalt.
Er den sænket med fjedre eller gevind og er alle fire hjul samme brede, hvad er dækstørrelsen.

-------------------------------------------
VW 1303 BIG. Marts 1974.
(permalink) TK Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej Index.
Min 1303 er sænket i front med sænkningsfjedre fra Øster Tørslev og i samme forbindelse nye støddæmper indsatser i fjerdeben (standart). Efter min mening fungerer det ganske fortrinligt med tilpas "stiv" forvogn. Naturligvis er det gået en smule ud over den originale affjedrings komfort. Lidt huggende ved ujævnheder - men den gamle "kasse" står ganske pænt fast på underlaget.
Samme fælge og indpresning hele vejen rundt. ET burde have været 26 og ikke 6 - hjulene ligger lidt langt ude i forhold til skærmkanter - så det koster stenslag på bagskærme. Dækstørrelse 195 x 65 x 15 - er nok lige i overkanten - vil anbefale 185x70x15.
Min 1303 er fra før august 1973 og her foreskriver Lemmerz 5,5x15 ET 26. Efter august 1973 er fjederben ændret og så vidt jeg husker kan det knibe med pladsen mellem fjederben og dæk.

lemmerz 1.jpeg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Index Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej TK.
Mange tak for den fine information. Min Bobbel er fra 15 Marts 1974. Og mener også at jeg har læst at for fjederben er ændret, dog troede jeg at ikke at der så skulle være forskel på pladsen imellem dæk og fjeder.
Det skal siges at det er den første Bobbel jeg ejer, så det er lige lidt der skal undersøges.

img_20161119_194926.jpg
img_20161119_194940.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 BIG. Marts 1974.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ahh, med 74éren har du lidt begrænsede muligheder med forakslen, idet sporvidden er større end på 73érn. Du kan/skal bruge en fælg med lidt anderledes ET sammenlignet med de tidligere modeller. Med std skærme kan du bruge feks:
5,5 x 15 ET 34 foran med 195/65 x 15 som max str.
Eller 6 x 15/16" ET 36 og op til 42 sammen med et dæk i størrelsen 195/60 x 15 eller 195/55 x 16. Man - kan - snige en 205/50 x 16 under sammen med en 3 mm spacer, men man skal forvente at tilpasse skærmen på "udsatte" steder. ISÆR hvis det er en repro skærm, og det er de fleste idag.
Man kan selvfølgelig osse vælge en lavere profil, men hvis det skal køre godt og have en vis frihøjde, så er det størrelsen man skal gå efter.

MHT undervognen. Skift alle bøsninger i forbroen til urethan. HUSK! at smøre dem med teflon fedt inden montage, ellers vil de begynde at pive i løbet af kort tid.
Bagi ynder jeg at bruge nys std gummi forinden på torsionsakslen og urethan foruden.

Støddæmpere. Foran kommer du egentlig langt med en ny std dæmper. Bagi må det klart anbefales at opgradere til noget bedre. Jeg er fan af Røde Koni dæmpere til gaden, fordi de er blødere på inbound end på rebound, hvilket giver en mere komfortable kørsel og er medvirkende til at "sænke" bilen i en stress situation.

Husk ved montering af 40-50 mm sænkningsfejdre.
Der skal man lige tilpasse gummitoppet så der bliver 10-15 mm mere frigang inden den går i stop. det er sikkert det TK har undladt/glemt eller ikke vidste ;-) Hvis man ikke gør det, risikere man nemlig, at kørsekomforten bliver lidt "grov" fordi bilen nærmest rører gummistoppet alt for hurtigt under bevægelse.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Husk styrehusets/sporestængerne placering. Bumpstyring ved bremsning.

(permalink) TK Member
Skrev for 7 years siden | | | |

En lille forklaring til ”min” opsætning af undervogn. Jeg skriver fælge 15x5,5 med ET 6 – denne kombination gør jo, at hjulene kommer til at sidde en smule ud forbi skærmkanten i front af den tidlige model 1303. Jeg har efterfølgende flyttet centerpladen til noget der ligner ET 16 – hvilket var det maximale den kunne flyttes uden, at komme i karambolage med ventilen.
Med hensyn til beskrivelsen af den ”nye” geometri i affjedringsmønsteret – så vil jeg bemærke, at det nok bør være en smule logisk med en lidt hårdere affjedring når man anvender en kortere fjeder der er 40 til 45 mm. mindre end på originalfjederen – forstået på den måde, at antal vindinger er uændret og dimension på ”fjeder tråd” stadig er 11 mm. Samtidig tvivler jeg på, at stålkvaliteten er ændret.
Med hensyn til Torbens venlige gætterier (sagt med smil) om grunden til, at jeg ikke har pillet ved gummistoppet skal jeg gerne uddybe dette.
ET 16 = afstand mellem dæk og skærmkant ved fuldt ror udslag er på 30 - 35 mm. med ubelastet bil, altså nul bagage dog med fuld tank. Jeg må indrømme, at jeg føler det mere fornuftigt når det er gummistoppet, som begrænser sammentrykning af fjederen frem for at det er skærmkanten og dækket der siger stop. I samme forbindelse tror jeg nok, at konstruktørerne hos VW i sin tid må have haft en tanke om hvorfor gummistoppet skulle have den længde det nu har og jeg føler mig bestemt ikke klogere på VW teknik end disse folk.
Inden du begynder, at investere voldsomt i gummihjul Index, så kan jeg give dig det tilbud, at du eventuelt kan prøvemontere et par af mine ”synshjul” 15x5,5 ET 26 af fabrikat Kronprinz monteret med 185/65/15 dæk.
Jeg kan se, at din lokation er Syddanmark og min er DK 7480 Vildbjerg – så jeg kender ikke afstanden, men du er velkommen ved lejlighed.
Thomas.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Index Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej Thomas.
Tak for tilbudet, men jeg bor i 6500 Vojens, så der er lid afstand.
Jeg tror jeg begynder med at sænke bilen og så vil jeg jeg prøve at måle mig frem til ET mål, så det kan være at jeg skal få lavet fælgene så de passer på bilen.
Hilsen Leif.

-------------------------------------------
VW 1303 BIG. Marts 1974.

Reply

You must log in to post.