Hej
Jeg døjer med at starte min bus med Type 4 motor og Solex PDSIT karburatorer. Det er blevet værre og værre og nu vil den slet ikke længere.
Forhistorie:
Da jeg købte bussen var motoren monteret med Weber IDF karburatorer, men jeg var ikke super tilfreds med dem. Brændstofforbruget var højt og ved tomgang lugtede den utroligt meget af dårligt forbrændt benzin. Men den startede og kørte hver gang.
For et par måneder siden skiftede jeg så karburatorerne ud til de originale Solex PDSIT karburatorer, og til min store overraskelse startede og kørte motoren fint uden nogen justeringer af karburatorerne. Dog kørte den ikke så godt i tomgang, så tomgangen blev justeret til 1100rpm så den ikke gik ud.
PDSIT karburatorerne har jeg så kørt fint med indtil for nogle uger siden, hvor bussen efterhånden blev sværere og sværere at få liv i. Og nu er jeg så nået dertil hvor jeg simpelthen ikke kan få den startet.
Når jeg har forsøgt at starte bussen er der ret meget benzin i karburatorens indsugning, så min umiddelbare tanke var at motoren drukner, men når jeg så piller et tændrør ud umiddelbart efter et startforsøg ser røret slet ikke vådt ud.
Jeg har tjekket at der er gnist ved at pille et rør ud, sætte kablet på og sætte røret til stel. Der er gnist, men umiddelbart synes jeg ikke det er så voldsomt meget gnist.... men hvad ved jeg om det, jeg går jo ikke og tester gnist på mine biler til hverdag.
Jeg hælder i min desperation til at sætte de nye Weber IDF karburatorer på igen, men jeg forstår ikke hvorfor PDSIT karburatorerne gradvist skulle blive ringe, og det er jo ret træls at skifte tilbage til Weber karburatorerne hvis det viser sig at det ikke er et karburatorproblem.
Er der nogen som har et bud på hvad der kan være galt?
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866