Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kørte på arbejde, kan ikke starte nu..

Tags:
No tags yet.

(permalink) apandersphilip Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Som overskriften siger, så startede og kørte bilen fint på arbejde i morges, men da jeg skulle hjem ville den slet ikke starte... og efter flere forsøg så dødede batteriet. Jeg har tjekket følgende.

- Der kommer benzin ud af "hanen" inde i karburatoren, så den får vel benzin.

- Drejet lidt på fordeleren, prøvet at starte, drejet lidt mere, prøvet at starte osv osv.

- Rotoren pejer mod tændrør 1, når svinghjulet står TDC

Jeg har før haft problemer med at indstille tændingen, da testlampen aldrig ville lyse uanset hvad jeg gjorde.. det skal dog siges at den virkede på batteriet.

Kan jeg bruge et multimeter til at indstille tændingen med?

Jeg håber i kan hjælpe, det mærkelige er dog at jeg kørte den i morges, og den startede i første hug.

Det skal siges at jeg de sidste par dage har rodet lidt med indstilling af tænding (kun ved at dreje fordeler) og lidt indstilling af karburatoren (kun den store skrue)

Jeg har vedhæftet et par billeder, det hele ser lidt slidt ud.. (billederne kommer når jeg kommer til min computer)

Det er en 1303 - 1973

img_3900.jpg
img_3901.jpg
img_3902.jpg
img_3905.jpg

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Anders Philip
(permalink) fvee Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Byt den med en "RÆV" skyd ræven så er problemet løst.
Hvad er det for en motor TDC mærke på svinghjul??? sku da ikke på en luftkølet!!!!!!!!!!

(permalink) apandersphilip Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det er en 1303, 1973. Det står ikke TDC, det er bare toppunktet?

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Anders Philip
(permalink) fvee Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Da ikke på svinghjulet.

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg forstår ikke hvorfor nogen finder fornøjelse ved at nedgøre andre pga. deres manglende evner eller erfaring.
Anders er tydeligvis i vildrede og er ny i faget. Han henvender sig her for at få hjælp.
Det er nye folk som Anders der skal holde vores "hobby" i live, men hvis han bliver peget fingre af og nedgjort fra starten, finder han sgu nok hurtigt noget andet sjovt at lege med end VW.
Jeg kan desværre ikke hjælpe,- der er mange meget mere kyndige her på VWnettet. Hvis man kan få dem i tale.....
P.s. Anders,- dit TDC mærke står på remhjulet, ikke på svinghjulet som sidder foran på motoren,- gemt i gearkassen :-)

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) apandersphilip Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Tak Lars! :)

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Anders Philip
(permalink) Gert Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hørt Lars! Igen nedgør fvee folk herinde, når et spørgsmål - eller mangel på teknisk indsigt - ikke lige falder i hans smag. Det er bare ikke i orden og dårlig stil :-(

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) veteranen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hej Anders.
Er du sikker på dine platiner åbner og lukker? Hvis ja, stil dine platiner 0,4m.m. på det højeste sted på knasten ,hvor platinerne er mest åben. Sæt prøvelampens ene ledning på den ledning,som går fra tændspole til platiner og den anden på en god stel sted. Drej remhjulet højre om til rotoren peger på cyl. Nr1 mærke i fordeleren eller ledning nr. 1 så skal lampen med tænding på lyse.

-------------------------------------------
veteranen6@gmail.com
Facebook venner nej tak-Kun de rigtige venner har min interesse.
(permalink) Kim Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Din prøve lampe kan sagtens bruges hvis den virker på dit batteri
Af med strømfordeler dæksel og kig på fiberklods på platin om den er knækket
Åbner din platin 0.4 mm når den lille fiberklods står på en af de 4 toppe der er på dit drev i strømfordeleren?
Hvis ikke den åbner kommer der heller ikke lys i din prøve lampe.

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) Kim Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Nå var ikke hurtig nok veteranen var lige lidt hurtigere

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) apandersphilip Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg må prøve, får nok desværre først mulighed og tid til det hele fredag, så det må blive der.
Jeg har lige lagt lidt billeder op af de forskellige tændings-dele.

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Anders Philip
(permalink) Kim Member
Skrev for 6 years siden | | | |

https://m.youtube.com/watch?v=787INwvir24

Fin video om indstilling af tænding

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) apandersphilip Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Har set den video, og jeg synes at jeg burde gøre det hele rigtigt.. det fungerer bare ikke for mig.. Måske er der en fejl på prøvelampen? Kan jeg bruge et multimeter?

PS: Nu skulle der være billeder oppe af tændspolen, platiner mm.

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Anders Philip
(permalink) TK Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hejsa Anders.
Når jeg kigger på ledningerne ved tændspolen - så tror jeg det måske var en god ide, at udskifte kabelskoene. Det kunne tænkes, at der måske ikke var alt for god forbindelse mellem ledningerne og kabelskoene. Jeg tænker specielt på den brune og den sorte ledning - altså de to med knækket (som langelænderne)
Din prøvelampe kan du jo kontrollere ved at tilslutte direkte på batteriets poler - hvis der så er strøm på batteriet så skulle lampen jo gerne lyse.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) HNC Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Mht. prøvelampe, så tror jeg problemet er manglende stelforbindelse på prøvelampens hus. Jeg plejer at placere lampen på blokken og starter først med lige at holde ledningen på + på tændspolen - dels så jeg ved at der er stel gennem lampen og den virker, og samtidig ved jeg jo så at der er strøm på spolen.

Du kan sagtens bruge et multimeter, så skal der bare være ~12V når kontakterne åbner. ...eller et smart tip, når man ikke lige har prøvelampen ved hånden - der sidder én på ydersiden af bagklappen.... nummerpladelyset :-)

Men problemet med din motor er nok som skrevet tidligere, at kontaktsættet slet ikke åbner!

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) veteranen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Den brune eller gule ledning ved tændspolen er jo delvis knækket ,den dur ikke ,skift den som TK skriver.

-------------------------------------------
veteranen6@gmail.com
Facebook venner nej tak-Kun de rigtige venner har min interesse.
(permalink) apandersphilip Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Skal det hele skiftes, eller kan jeg "nøjes" med at skifte kabelsko på alle fire ledninger?

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Anders Philip
(permalink) veteranen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Anders.
Begynd at skift kabelsko, på dem som ser knækket ud, hvis ledninger kan nå, men det burde den kunne, kan jeg se. Ellers tag ledningen med. Så vidt jeg kan se på billedet, er det kun den ene, tror den er brun den sider ved siden af den grønne, den er i alle tilfælde ikke værd at gemme. Klip ledningen hvor den er " frisk". Men tag hellere for en sikkerhedsskyld,de kabelsko som du er i tvivl om ved tændspolen.

-------------------------------------------
veteranen6@gmail.com
Facebook venner nej tak-Kun de rigtige venner har min interesse.
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Og husk, at pille strømmen fra batteriet, inden du begynder at rode med kabler i motorrummet, hvis du vil undgå festfyrværkeri. Been there done that :-)
Bare gå systematisk til værks, en ting ad gangen og udeluk fejlkilderne undervejs, så skal det nok lykkes.
Knæk og bræk.

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) apandersphilip Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Min plan lige pt. er at skifte alle Kabelsko. Dem der sidder på tændspolen, dem skifter jeg til runde, og skruer dem
Direkte på spolen, så der er mest muligt kontakt. Dernest må kæresten være behjælpelig med starthjælp.
Jeg håber dette vil afhjælpe problemet. Er der noget jeg skal være opmærksom på mht. afmontering af batteri? Nu sidder batteriet jo "inde" i bilen. Laver jeg stel ved at stå på bunden af bilen, og dermed kan få stød? Eller er det bare der ud af?

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Anders Philip
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Op med bagsædet og fjern stelforbindelses til batteriets minus-pol. Husk så at montere den igen, når du er færdig :-) Og du får ikke stød, det er kun 12 v

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det er kun på film man kan få stød af 12 volt.
Start altid med at tage stelkablet af et batteri og afslutte med at sætte stelkablet på batteriet. På den måde undgår du at lave kortslutning hvis du starter med plus og nøglen så ved at uheld rører ved stel.
Skift nu bare kabelskoene til tændingen. Ingen grund til at ændre systemet ved at lave om til skrueterminaler.
Den hyppigste fejlkilde er platinerne der ikke åbner.
Hvis man har en motor der ikke vil starte er det første man gør ikke at stille sig op og flytte på tændingsindstillingen. Det er kun i amerikanske TV-serier det hjælper.
Personligt ville jeg tage den med ro med de kabelsko selv om de ser kedelige ud. Jeg tror dit problem ligger i at platinerne ikke åbner de 0,4mm de skal. Prøv at sætte dem på 0,4 på øjemål. Du kan ikke sætte dem med søgerblad hvis de har kørt nogen tusinde km. Og stil så tænding med prøvelampe. Du kan teste din prøvelampe på batteriet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Nu nævner du et multimeter. Hvis du har et beregnet til biler har det nok en kamvinkel-skala. Dwell-angle. Det er til at måle platinafstanden medens motoren kører. Den skal stå på 48 grader. 46-52 grader, så vidt jeg husker.
Når du ændrer på platinafstanden ændrer du tændingstidspunktet så man stiller altid platinerne først.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) apandersphilip Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Tak for en masse gode råd! Jeg får kigget på den fredag morgen, jeg har ikke tid før. Jeg tænker også at hvis platinerne åbnede og tændingen stod bare nogenlunde, så ville den da i det mindste slå en prut? Jeg får stillet på dem, og så vender jeg tilbage!

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Anders Philip
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hvis jeg har en motor der ikke vil starte så drejer jeg motoren så platinerne er lukkede. Med tænding på åbner jeg så platinerne med et skruetrækker. Så skal det springe en gnist mellem kontakterne. Gør der ikke det virker tændingsanlæget ikke.
Lad være med at røre ved stel med skruetrækkeren og tænk på at der ikke er sikringer på denne del af bilens elsystem.
Springer der en gnist tager jeg luftfilteret af og ser om der kommer benzin ud af accellerationspumpens sprøjterør. Gør der det og der gnist har du ret, så skal den slå en prut.
Du kan dog være så uheldig at du ved gentagne startforsøg har "druknet" tændrørene. Hvis de er våde af benzin får du ikke liv i dem igen. Fire nye i, når du har fundet fejlen.
Og nu siger jeg så noget mærkeligt: Hvis du har druknet dem og du ikke har fire nye så skulle man kunne få liv ved at trække midterkablet ud af tændspolen så du tvinger systemet til at trække en 10mm lang gnist. Det skulle efter sigende hjælpe. Men du får ikke mig til at røre ved et tændingssystem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.