Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearkasse viden søges

Tags:
No tags yet.

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg har et par spørsmål, jeg står og skal skifte gearkasse på min type 1 fra 59. Motoren er letter peppet 90+heste
Jeg har anskaffet ny en 1500 gearkasse fra en type 3 (årgang 64 tror jeg nok) er der noget jeg skal være opmærksom på ved udskiftningen?
Kan jeg afmonter gearkassen uden at afmontere trækaksler/bremser? Hvor kan jeg aflæse kode for hvilken gearkasse jeg har?
Er der evt et link til de forskellige gearkasser/koder
Tips og tricks og genveje modtages meget gerne.

(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Link til gearkasse koder.

https://www.pre67vw.com/production/gearbox_codes

Mvh Lars

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ankerpladen kan du godt skruge af og lade henge så du slipper for at lufte ud axlerne skal med af de skal jo shimes op til den nye gerkasse

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1973 type 2 panel bus
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hvor skal der sættes shims i henne?

(permalink) fvee Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Shimses op ?????????????
Vælgerhus skal udskiftes, (211xxxxxxx)

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Okaaay, så er jeg så ved at være desparat efter noget med billeder! Jeg troede type 1 og type 3 brugte samme " gearhus".

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

gør de også i 1964 - næsehuset er forskelligt som fvee skriver. - men et 211 gør konveteringen mulig - koster ca 800 kr ved kit og buggy inkl hockeystav.. men du skal også ha korterer aksler på, dem der sad på din gamle gearkasse kan fint bruges...

https://www.csp-shop.com/shop/system/en/?func=searchdo&cache=1510249149&qsearch=nosecone

det er en lidt omfangsrig og omkostelig ombygning - men den er det hele værd - og skal du ha glæde af din motor er den absolut nødvendig..

og der menes når du skifter axelrør fra de lange til de korte - "shimser" man afstanden op med papirpakninger i sidedækslerne på begge sider af gearkassen.. ikke shims - men antal pakninger - de følger med i et pakningssæt til gearkassen..

skal du ha type3 bremserne på i bag bør du opgraderer til csp skivebremser i foran - men så er du også ved at ha en rigtig fin harmonisk bobbel der kører rigtig godt.. du vil slet ikke kunne sammenligne den med en alm 59er - det bliver virkelig en lækker bil at køre i...

en 4 hjulsudmåling og justeret forbroen som den skal og bør - så spiller den max..

det her er jo også en ca 59er ;-) https://www.youtube.com/watch?v=vXyFsN7LniU

man får aldrig glæde af sin motor vist bilen ikke passer til den... derfor er motor omkostninger ved at bygge motoren ofte kun det halve.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Fedt, når nogle af dem der har viden, også deler ud af den, istedet for at efterlade flere spørgsmål end svar. God stil “Bornholmer”!

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hold da op, det er viste en større omgang end jeg trode, satset på det var plug an play, det næse hus, hvorfor skifter man det?
Bør jeg skifte lejer i differanciale? Bare for "service" skyld?
Er det her noget man bare skal kaste sig ud i? Eller skal jeg finde en voksen der kan hjælpe?
Ang bremser har jeg skiver foran, ville bare beholde dem jeg har bagpå.

Jeg skiftet lejerne i diffen på min ghia men det er også det eneste gear erfaring jeg har.

hvordan ved jeg hvornår jeg har nok pakning/shims mellem trækaksle rør og gearkassen?

Nogen bestemt gear olie jeg skal hælde på?

Hvorfor er 1500 så meget bedre?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

den gearkasse der sad org på din 59 er en splitgearkasse , dvs man skal holde 110 stille for at skifte til 1 gear - samt så larmer den - det gør den nyerer ikke - du skal skifte næsen for at din skiftestang skal gå gnidningsfrit på - og dit gearkasse ophæng skal passe på den nye gearkasse..

lejer aner jeg intet om.

olie søg på gearkasseolie herinde og læs dig frem - vwnettet er danmarks ukronede mest suveræne leksikon vist man forstår at bruge det..

det med pakningerne er lidt en håndelag - men akslerne skal blive oppe af sig selv - og ved et meget lille løs puf med en fingerspids falde ned af sig selv - ved sgu ikke lige hvordan man ellers skal forklare det over internettet - men du justerer spændingen ved at justere antallet af pakning og nogen af dem er tynderer end andre... men det mest alm er 2 tykke og 1 tynd - det er grund justeringen - også skal det stadig finjusteres - men har du en org værkstedshåndbog er den 100% korrekte måde måske bedre beskrevet deri...

held og lykke

ja stort arbejde - men fedt og det er fedt at køre i en bil hvor det er lavet....

jeg forstår vikelig ikke at mange flere ikke får det lavet...

det burde hæve salgsprisen mindst 10000 kr - men det er desværre ikke altid tilfældet - men det skiller de fede biler fra de almindelige...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg tror måske den gearkasse jeg har på er "nyere" model, jeg ligger lidt billeder og tekst op på en tråd, der kommer helt sikker flere spørsmål! Men tak for tips for denne gang!

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

ja måske du har en 1500 gearkasse på i forvejen - er det den grønne 59er med fuchs som du ville bytte for en bus på et tidspunkt.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jep, men beholder den i denne omgang. ;0)

Hvor står koderne på gearkassen så jeg kan tyde den.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg bukker og takker mange gange! Jeg ligger lidt billeder og tekst op, føl dig endelig fri til at holde mig i kort snor!!!! ;0)

(permalink) fvee Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Aksler fra en 1959 kan ikke bruges.Når man udsk. diff./sidelejer SKAL Kron & Spidshjuls tolerance udmåles.Når man skifter Vælgerhuset (211xxxx) er det ikke kun for at vælgerarmen skal gå frit det er for at motoren placeres rigtig, (Gummipakning)og udstødrørernes placering i bagpladen.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg syntes ikke det fremgår af tråden om bilen allerede er ombygget til tunnelgearkasse?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Pas! det ved jeg ikke om den er,

img_6024.jpg

(permalink) fvee Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det ligner noget man selv har lavet????????????

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ved ikke om det kan tydes på det her billede? Det var en flot formiddag det havde lige regnet og man kunne ane en flot regnbue, jeg nærmet mig en ubetinget vigepligt. Standset... viste at den her tur sikkert ville være den sidst tur iår hvor den ville kunne få strukket benene, og det er så hva der sker når man har mere bid i asfalten end man tror, min forventning var et skrig fra bagdækne, de blev afløst af et knald og pludselig en sådan lidt slap gearstang, alle gear virker stadig.

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg har ikke rodet med det før, men skal nok gå lagt billeder op, og vil meget gerne ha hjælpe til at tyde hvad der er lavet hvor&hvordan. Ved ikke hvilken gearkasse der sider på nu, men tror ikke det er den org

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Som fvee siger så ligner det noget man selv har fusket med. Og det kan man ikke. Man kan godt svejse beslaget på fra en nyere bil og få det til at virke. Men hullet i rammen hvor gearstangen går ind i bilen sidder i en anden højde så motoren kommer til at sidde forkert. Hvis det skal gøres rigtigt skal man bruge skiftehuset, skiftestangen og det forrreste ophæng fra en type2 (211-) fra 1961-1966. Som bornholmer er inde på.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Vil det sige min motor har siddet forkert nu?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ja og på billedet kan man se at skiftehuset er knækket

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det pga det knækket skifte hus den blir skiftet, og så har jeg kun hørt godt om 1500 kasserne, så da jeg høre om en der var tilsalg sat jeg mig på den.


Reply »

You must log in to post.