Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
11:45 Minty: Gul Bobbel søges til leje 1 dag - den skal ikke køre, men optræde som kulisse for Transformers
17:46 1303Cab: famer
11:15 Kaefer73: 1303
23:46 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: tak. prøver ham
21:45 clausruko: mikka_dahunga@hotmail.com
21:43 clausruko: Ham der kalder sig vwoderwat er en af dem
17:03 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: og en email til denne ??

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  bygge ny motor til buggy

Tags:
No tags yet.

(permalink) brotgaard Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

har planer om at bygge mig en ny motor til min buggy. har købt en ny blok som skal bygges op. har planer om en 1914 motor. vil bygge den med std krumtap og std. knast. toppe bliver "o44" toppe med 35,5mm udstødningsventiler , indsugning 40mm. den skal monteres med et sæt kardroner jeg har på min type et 1600 motor nu , de har kørt fejlfrit i mange år nu. tænding bliver elektronisk, monteret i en original bosch 009 fordeler. så til spørgsmålene. er toppene "overkill" til den motorstørrelse. er det nødvendigt med ekstra oliekøler da motoren ikke skal yde det vilde , men skal være en god stabil motor med lidt volume. gearkassen på bilen er en højgearet fra en 1500vw. tænker også bare std vippetøj fra min nu adskilte 1600motor.udstødning bliver et tarmslyng i rustfrit forestiller jeg mig.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Du får bedere effekt ved at bytte ventilerne (o;
(40 ind og 35,5 ud)

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

tak karsten , det er hermed rettet

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Boxer Service Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Det er spild af gode stumper og cc at bruge en org knast og krumtap. Der er så mange fine knaster der virkelig vil gøre en meget positiv forskel.
Hvis du vil beholde knasten og krumtappen får du næsten lige så meget ud af motoren ved bare at bruge 1641cc cyl sæt. 044 toppe er overkill til sådan en standard motor.
Kadron karburatorer er ok, men kræver lidt arbejde for at køre rigtig godt. Der er skrevet om det flere steder her på VWnettet.

/Rolf

(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Line bored AS case.
Good used stock crank.
215 mm Flywheel, stock weight
Stock 215 mm clutch. All balanced.
Silverline main Bearings
Mahle rod & cam bearings
CB Unitech rods. 550 gr.
26 mm Shadek oil pump w. full flow system. Stock late model oil cooling + a thermostatic controlled steel cooler from a 34 hp engine, located between the struts under the car. (opening temp needs to be raised to 80 d. C. because the engine doesnt really get warm here in early spring)
CB Thin line oil sump. 1,3 qrt.
Engle W100 cam installed on 106 ILC.
CB lightweight lifters.
90,5 mm Mahle cylinderset.
Sgl port cylinderheads, ported, chambers altered to a compact wedge style. Stock valve size. Intake flow 120 CFM at 0,500” and 25”. 9-1 CR.
Manton push rods.
Bolted CB rocker shafts w. 1,25/1,1 rockers.
34 mm PDSIT dual carbs from an early 1700 bus engine. Modified. CB sgl port manifolds w. 20 mm extensions to get more plenum area and also get a better intake length. 60 mm home made intake stacks, bus type hex bar linkage, modifiead to fit in a type 1 set up. When we were done they flowed 115 CFM @ 25” hooked to the heads.
Bosch 205 SVDA distributor from a type 4 bus engine, rebuilt and altered curve to fit the type 1 engine.
Older Scat 30 hp fan housing with doghouse and venturi ring, and large fan.
Stock heater boxes. Bugpack 1 3/8” header with twin Citroen BX 16 mufflers. Exiting at the center of the car, giving a slight 356ish exhaust look. The sound brings up memories of older Alfa Romeo 1800 and 2 liter engines, which aint bad in my ears Smile

Below is the final result, which was rather close to what I had come up with on the EA Pro too. I was in doubt whether I could make these carbs work with this combo. It took about a week on & off and numerous tries, but we found the sweet spot in the end. I will say this though, that it is NOT something I would recommend to the average guy. You really need to know what´s going on in a carb, or you will be into a very steep learning curve when doing it.

T
Image may have been reduced in size. Click image to view fullscreen.

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 1 week siden | | | |

94 hk v 5232omdr
153nm v 3730

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Farmer Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Mjaeh, Std "bund" og feks et sæt ubearbejdede CB 044 toppe, sammen med et sæt Kadrons kan godt komme til at virke ganske ok. Det største issue er/blir nok udstødning, for jeg kunne godt forestille mig at motoren skulle spises af med et sæt Bazooka pipes. Hvis det er tilfældet kan jeg kun advare imod det, da det vil give uforholdsmæssigt høje topstk temperaturer. En 35 mm udst ventil - skal - have en 1½" udstødning for at virke ordentligt. Med en 1½" buggy udst. eller noget lign vil sådan en motor kunne levere i omegnen af 78 hk og 150 Nm moment.
Hvis motoren skal kobles på et sæt Bazooka pipes vil jeg klart anbefale et sæt topstykker med std ventil str og så få dem portet og tilpasset. - Ikke nødvendigvis billigere, men bedre, og motoren vil yde ca det samme, men med meget bedre bundtræk.

Når så det er sagt vil jeg give Rolf ret. Der findes nogle gode knastaksler på markedet idag, som vil kunne øge momentet - og effekten med 10- 15 hk og hvertfald 10 NM moment over hele skalaen.
Det var nok værd at overveje IMHO.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 1 week siden | | | |

er nok kommet frem til at den bliver med en modvægtet krumtap , udstødning bliver ikke bazookaer , det har jeg nu , er blevet for gammel til den larm. regner med et tarmslyng som udstødning på den nu.kan se folk bruger lidt forskellige knaster , er der en som kan anbefales til mit brug? . hvad med køling , er det nok med en almindelig "doghousekøler" som sidder på min 1600 motor nu , eller er man over i noget andet. tænker en buggy jo ikke er særlig tung så mototen belastes vjo ikke så hårdt.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Farmer Member
Skrev for 1 week siden | | | |

" udstødning bliver ikke bazookaer , det har jeg nu , er blevet for gammel til den larm. regner med et tarmslyng"

Det var en go´ting.
Når du kører med Kadrons kan du kun køre med "så meget" knastaksel, før den begynder at gå ret rå tomgang. men med lidt carefull thinking (som altid) kan man komme ganske langt, osse med Kadrons, og osse uden at motoren behøver lyde som en topfueler i tomgang.
Jeg har modvægtede krumtappe på lager til fornuftige priser, hvis det sku vær´.
Bygger du den ordentligt vil du ikke have behov for ekstra køling.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Det lyder super, kontakter dig farmer når min blok kommer hjem

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve

Reply

You must log in to post.