Har set at på nogle blæserhus bagpå sidder der en ring ved indgang til køleblæser. Hvad gør den og hvorfor ikke på dem alle
Det er bedre at ha styr på skidtet
end ha skidt på styret
Har set at på nogle blæserhus bagpå sidder der en ring ved indgang til køleblæser. Hvad gør den og hvorfor ikke på dem alle
Du tænker nok på en såkaldt “venturi-ring”. Den blev monteret på de benzinindsprøjtede sydamerikanske bobler for at forbedre kølingen. De skulle angiveligt have en venturieffekt, som hjælper luften på vej ind i blæserhuset. Nogle påstår de virker...
Jeg tror nu nærmere Palle tænker på en Drossel ring, som sidder på alle motorer med det gamle blæsersystem. Dvs op til 1964, hvor der kommer friskluft system og nye typer varmekasser.
Drosselringen er styret af termostaten og åbner og lukker for køleluft efter behov.
På friskluft systemet styres kølingen stadig af en termostat. Nu åbner/lukker den bare nogle flapper i bunden af blæserhuset.
Nej den er god nok. De sidder også her i landet på de sene type2 76-77. Og det virker sikkert når VW har brugt den. Jeg kunne godt have mine tvivl på en type1 hvor der jo ikke er så stor afstand foran blæserhuset som på en type2. Man skal da ihvertfald sørge for at dæmperpappet ikke sidder og buler og lukker for køleluften
Lige præcis Lars det var den jeg tænkte på. Har bare set dem på nogle motore af og til. Frank det blir heller ik nemmere at komme til møtrik på blæserhjul når denne ring er på
Hej Palle.
Med det org.VW Specialværktøj er det ikke noget problem.
Tak for sidst. John.
Jeg fandt et sted på nettet hvor en skrev at han havde lavet en før og efter test med den ring hans erfaring var 5grader koldere olie temp men jeg husker ikke om det var i en boble eller bus
Jeg satte derefter selv en i mit blæsehus men er ikke ude at køre endnu så ingen personlig erfaring
De skriver en del her
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,22046.0.html
Måske man skal prøve. Hvor kan en sådan købes
Tror jeg har nogle stykker på lager.
/Rolf
Ok. Hvad din egen mening om at montere sådan en hjælper det
Porsche kørte med noget lignende på deres 356 / 912 motore.
Det kan ikke gøre kølingen dårligere. Jeg tror ikke det er noget mirakel middel hvis resten af kølepladerne ikke er der men lidt har jo også ret.
Alle mine køleplader er hvor de skal være også glemmepladerne. Det gamle køleblik er reppet så det er og sidder som det originale. Har ikke haft problemer med køling men kan det evt sænkes ca 5 grader er det fint. Slæber på en cv og det har ikke været et problem med køling pt. Men har bygget en ny motor og så ville det oplagt at montere en nu inden den kommer i. Så rolf du må gerne finde en til mig
Hejsa Palle.
Jeg har kørt sidste sæson med et blæserhus, som har den omtalte venturi og er temmelig overbevist om, at den er med til, at sænke olietemperaturen. Min motor er med et sæt 1680 Mahle cylindere og stempler - altså med de tyndvæggede cylindre og her er det et must med god køling og lav olietemp.
Jeg er ikke i tvivl om, at jeg helt klart kan se forskel på oliens temperatur i forhold til forrige år, hvor jeg kørte med et andet blæserhus uden venturi.
Her skulle jeg passe meget på ikke at presse motoren for meget på varme dage - så ville resultatet være olietemperature på 120 - 130 grader måske mere.
Sidste sæson var temperaturen på intet tidspunkt over 110 grader - selv på en varm dag med frisk motorvejskørsel.
Thomas
Lyder super tk. Der skulle gerne være en på vej til mig. Kan du komme til at måle hvor langt der er fra forkant af ring og ind til blæserhus. Kunne forestille mig at det ikke er lige meget hvad afstanden er.
Jeg har købt og monteret en på min motor. Jeg har ikke noteret mig den helt store forskel.... Men bilder mig selv ind at det da har hjulpet lidt.
Men Hagen er inde på noget, for Porsche har kørt med det, længe før VW fandt på at lave noget lignende. Men Porsches venturi ring er meget større og kraftigere. Den ser med andre ord meget mere effektiv ud end VWs løsning.
Husk på at Porsche startede ud med VWs blæserhus og møllehjul, og så har de senere forbedret det ved kun at montere den store venturiring bagpå. Så det må jo virke. Jeg ville bare ønske man kunne købe den store Porsche venturi ring, istedet for den lille VW ring.
Når man er i tvivl med en tunet VW motor, så skal man bare se på hvad løsning Porsches ingeniører har lavet. Så går det som regel ikke helt galt :-)
Jeg har iøvrigt også et VW blæserhus liggende med sådan en original ring, så de må bestemt også have fandtes på biler herhjemme i DK.
Interessant emne :-)
Det er vel samme princip, som mange andre radial ventilatorer benytter sig af. Ringen sørger for at mindske den turbolens, som ellers skabes, når blæseren er monteret uden ringen. Dvs at turbolensen sænker virkningsgraden for ventilatoren, da indløbsarealet i praksis mindskes pga den turbolens der dannes når den drejer rundt. Så selv om den indløbsdiameter man kan måle bliver mindre når ringen er monteret, så er brugbare diameter blevet forøget ved dette trick.
Eller...?
/Peter
Desværre er det ikke muligt for mig, at tage det ønskede mål med motoren i bilen - der er ikke rigtigt plads og mulighed for at se det.
Blæserhuset jeg omtaler var monteret på min 1300 / AR 149795 motor med VW renoverings-mærke islået efter motornummeret. Motoren sad i bilen, da jeg købte den.
Der burde efter bilens stelnummer have været en AB motor i.
Jeg ved ikke, om blæserhuste har siddet på fra ny.
You must log in to post.