Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 cylindre/karb - op eller nedgradere?

Tags:
No tags yet.

(permalink) bfp Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hej

Jeg har en T2-bus hvor jeg skal have en type 4 motor i, med motorkode 'W'. Det er en 1700 med 'dome-stempler' og 36-40 pdsit karburatorer.

Cylindrene er desværre færdige.
Jeg har et brugt cylindersæt der kan bruges, fra en 1700 busmotor med hule stempler.

Nu har jeg ikke den store kendskab til type 4, men så vidt jeg kan regne ud har jeg et par muligheder:

1. Sætte mit bus-cylindersæt på og købe nogle bus-karburatorer 32-34 pdsit. Men jeg er lidt i tvivl om topstykkerne er ens på de to motorer. Ventiler er samme størrelse, men hvad med kompression?

2. Jeg synes jeg har læst et sted at man kan opgradere til et 1800-cylindersæt, hvis topstykkerne bliver gjort lidt større i diameter.
Er der nogen der ved hvad denne bearbejdning af topstykker koster, og er der andet jeg skal være opmærksom på?
(Kan jeg f.eks bruge mine 36-40 pdsit uden bøvl)

Så vidt jeg husker giver løsning 1 omkring g 66 hk og er den billigste.. Og løsning 2 giver noget der nærmer sig 100hk og koster noget mere. Det kan godt være at jeg husker helt forkert. Men jeg har ikke noget imod at blive rettet. :-)

Håber at I har nogle gode input så jeg kan komme lidt videre med projektet.

PS. Blokken bliver ikke åbnet :-)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Variant Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Find et nyt eller godt brugt 1700 cylinder sæt med dome stempler som du kalder det.
Jeg kan ikke huske om jeg har et sæt på loftet, men jeg kan lige kigge efter
Bus cylinder sættet ville jeg ikke bruge.
Og så kør med dine 36-40 PDSIT karburatorer.
Det kører super hvis tingene er i orden, og nok især hvis du kan få fingre i en 412S fordeler

Hilsen Frank

-------------------------------------------
Tlf. 4072 2806
73 412LE automatic variant
70 1600TLE automatic
(permalink) Hagen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg har et 1700 cylinder sæt fra en industri motor med flade stempler. Sættet er fra kolbenschmidt. Stempler skal måske bare have nye stempel ringe og nye klips som holder krydspinden.

Der kan vi da godt finde en fornuftig pris hvis du er interesseret

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Du ihvertfald ikke vælge at bruge de hule busstempler. Jeg har engang lavet en w motor og så boret den til 1800 med fire brugte S stempler og nye ringe. Den har kørt i 30år hos mange ejere og gav 90hk

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ja, klart opgradere selv om det koster en bearbejdning af topstykker. Franks læsning har jeg osse brugt nogen gange før i tiden, men ville ikke gøre det til en busmotor.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) bfp Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hagen-> jeg tænker stadig at det måske giver lidt ballade med kompressionsforhold og at mine 36-40 pdsit så er for store. Men det ville selvfølgelig være bedre end hule stempler.

Frank-> okay, jeg er heller ikke helt fjollet med at bruge de busstenpler. Så en opgradering bliver sandsynligvis løsningen.

Farmer-> hvad ville du så gøre når nu den skal bruges i en bus? :-)

Jeg vil gerne beholde mine 36-40 karburatorer, samt mine topstykker(evt. med bearbejdning.)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Her er dem som du søger

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=2029263

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Lidt afh af udst ville jeg gå 18- eller 1900 ccm og bearbejde toppe for større cylindere.
Har måske hvad du søger på hylden.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) bfp Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Har fundet en løsning. Tak :-)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg har et sæt 1800 stempler / cylindre liggende, dog med hule stempler.

Hvis du kan bruge det ?

R.

1800.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hej.

Nogle af Jer skriver at hule stempler skal man holde sig fra. I min verden er det modsatte af at være hul, det er at være massiv.
Hvad mener man med hule stempler ?
Leif

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det første et hult stempel.
Andet billed viser et stempel som har dome...

Og så er der flade stempler... De er bare flade

01149_ahnendorp_bas_03_2147_2.jpg
7166397.jpg

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hej.

Et billede fra dengang jeg renoverede motoren til vores Buggy.
Disse stempler er så stempler med dome ?
Motoren er fra en VW 411E ~ W 1700 T4 med Motornr: W 0213169

Hvad er fordele / ulemper ved de 3 forskellige stempeltyper ?
Leif

bild0578_2.jpg
bild0578_3.jpg

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Fordele og ulemper? Det kan være svært at ramme det ønskede kompressions forhold, hvis du allerede fra starten har et hul i stemplet på 5ccm.
Sidste år byggede jeg en "standard" 1600 motor. Tidligere ejer havde hævet kompressionsforholdet til 9,3:1, hvilket er alt for meget til en standard knast. Forholdet blev bragt ned på 8,3:1 ved at lave kompressionskammeret 7ccm større - 4ccm kunne findes i topstykkerne og 3ccm blev lavet ved at dreje en "tallerken" i stemplet.
Så sådan kan det også bruges.

img_4118.png
img_4304.jpg

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*

Reply

You must log in to post.