Hej
Jeg har en T2-bus hvor jeg skal have en type 4 motor i, med motorkode 'W'. Det er en 1700 med 'dome-stempler' og 36-40 pdsit karburatorer.
Cylindrene er desværre færdige.
Jeg har et brugt cylindersæt der kan bruges, fra en 1700 busmotor med hule stempler.
Nu har jeg ikke den store kendskab til type 4, men så vidt jeg kan regne ud har jeg et par muligheder:
1. Sætte mit bus-cylindersæt på og købe nogle bus-karburatorer 32-34 pdsit. Men jeg er lidt i tvivl om topstykkerne er ens på de to motorer. Ventiler er samme størrelse, men hvad med kompression?
2. Jeg synes jeg har læst et sted at man kan opgradere til et 1800-cylindersæt, hvis topstykkerne bliver gjort lidt større i diameter.
Er der nogen der ved hvad denne bearbejdning af topstykker koster, og er der andet jeg skal være opmærksom på?
(Kan jeg f.eks bruge mine 36-40 pdsit uden bøvl)
Så vidt jeg husker giver løsning 1 omkring g 66 hk og er den billigste.. Og løsning 2 giver noget der nærmer sig 100hk og koster noget mere. Det kan godt være at jeg husker helt forkert. Men jeg har ikke noget imod at blive rettet. :-)
Håber at I har nogle gode input så jeg kan komme lidt videre med projektet.
PS. Blokken bliver ikke åbnet :-)