Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Varm motor - avancering??

(permalink) BrianU Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hej

Jeg har en 1600 enkeltportet industri motor der bliver varm ved motorvejskørsel. Jeg har oprindeligt stillet tænding til 7,5 grader før top - men har nu forsøgt med at sætte den 10 grader før top. Den bliver mindre varm nu med 10 grader før top, kan det være at min strømfordeler avancerer forkert og derved har godt af at jeg sætter den til tænding lidt før?
Min strømfordeler kommer fra en 1200 34hk motor.

Min 1600 motor industrimotor er monteret med en 30 pict2 karburator.

Kan man justere avanceringen?

VH Brian

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hvor meget er varm ?

Jeg kører selv med en 1600 EP i splitbus, og den holder sig på 100 grader.

jeg kører også med 30 pict 2, men min strømfordeler er den type VW kaldte en ombytterstrømfordeler til 15/1600 jeg mener den ender på 205A..
Jeg har bare stillet den med prøvelampe.

Jeg har forbedret kølingen ved at bruge blæserhus med hundehus (fra dobbeltportet)og tilsvarende rykket oliekøler bagud, ellers std.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) BrianU Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg har monteret en Savemybug (http://www.savemybug.com) som skulle begynde at lyse ved ca 110-115grader, så jeg ligger deromkring. Jeg har standard køler på nu, men har også overvejet hundehus for at være på den sikre side.

Med tænding 10grader før top skal motoren presses længere inden den begynder at lyse og når/hvis den begynder er den også nemmere til at sænke temperaturen igen ved at tage 10km/t af farten.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Motoren bliver varm hvis ikke strømfordeleren avancerer

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg kan suge vacuum på vacuum røret og mærke at den holder vacuum når jeg sætter tungen på, men er der en måde hvor man kan tjekke om den avancerer korrekt?

(permalink) Boxer Service Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ja tag rotordæksel/rotor og plast afdækning af så du kan se platinerne. Prøv så at suge vakuum og så skulle pladen med platinerne gerne flytte sig lidt.

/Rolf

(permalink) Morten Stig Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Er der ikke også noget med hvis du kører med for tyk olie giver det også højre temp ?

(permalink) BrianU Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Platiner kører godt nok når jeg suger i vacuumrøret, så det ser ud til virke. Hvor mange grader skal det flytte tændingstidspunkt? Tænkte om jeg kunne tjekke det ved at sætte prøveknappen på og så suge samtidig for at se om den flytter sig nok?

Jeg har skiftet fra 20w50 til 15w40 olie også for at forsøge at få mere flow og dermed lavere temperatur, det har måske givet lidt men ikke noget vildt

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Er karburatoren rigtig til strømfordeleren?
Er din fordeler kun med vacuum eller også med svingklodser?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Med en tændingspistol er det vel ret let at måle hvor meget den avancerer og ved hvor mange omdrejninger den avancerer max? Indtil nu har du kun indstillet tænding i tomgang. Lad en træde på speederen for dig mens du måler tændingen. Du kan ikke bruge din suge-metode til noget.

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jow-jow. Sugemetoden var ren rutine når vi før i tiden havde en bil til service

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Aaaaargh, jeg er med på, at man kan konstatere OM vacuum avanceringen virker ved at suge i vacuum slangen. Men Brians spørgsmål var, om der var en metode hvorpå han kunne teste om den avancerede korrekt, og ikke OM den avancerede. Jeg er ikke udlært mekaniker, men jeg har svært ved at se, hvordan man kan måle den totale avancering uden tændingspistol eller andet måleudstyr.

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) BrianU Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Min tændingspistol har jeg lånt ud til min far, så når han engang kommer hjem fra ferie (ved ikke hvornår) kan jeg prøve med den. I mellemtiden kunne det så være muligt at man suger i røret og samtidig måler tændingstidspunkt med prøvelampe - vil det ikke give det samme max avancering som karburatoren giver ved høje omdrejninger?
Er det korrekt at den skal avancere til ca 28-32 grader før top ved fuld avancering?

(permalink) BrianU Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Min nuværende strømfordeler er en ZV/PAU 4R5 som har sidder på min standard 1200 motor - ved ikke hvor jeg skal tjekke om den passer til en 30 Pict 2 karburator?

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Den fordeler skal stå 10 grader før TDC i tomgang og skal avancere til 23 - 28 grader ved fuld avancering. Jeg kan se, at det er en fordeler med ren vacuum avancering. Det lyder som om, at du forsøger at time den efter en centrifugal/vacuum fordeler....Og det er ikke korrekt.
Kender ikke fordeleren personligt, har fundet værdierne på nettet.

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Prøv at stikke et stykke tråd i røret til fordeleren, på karburatoren. Hvis tråden kommer ud inde midt i karb. er den til ren vacuum. Og hvis ikke, skal den køre med en vacuum/mekanisk

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Så har jeg fået tjekket lidt.

Tråden går igennem ind til karburatoren

Når jeg måler med sugemetoden og holder vacuum - så måler jeg statisk at max avancering er 29,5 grader, som jo er tæt på de 23-28grader LarsWolsen nævner.

Næste step må være at tjekke med tændingspistol når min far kommer hjem og jeg kan få den tilbage - men umiddelbart så lyder det til at karburator og strømfordeler begge er til vacuum avancering og med min høker metode ser det også ud til at max avancering er tæt på.

Tak for hjælpen indtil videre. Vedr varme er der nok ikke andet for end at få doghouse og ny oliekøler på når den går på vinterpause så den kan få lidt ekstra køling - der er også noget at arbejde med når man kører 80km/t med campingvogn, så det er nok fair nok. Villle bare sikre mig at basis var tjekket inden jeg sætter mere blæs på.

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Du har sikkert ikke behov for den ekstra køling når den går på vinterpause. Her hvor ude temperaturen er over 30 grader er optimal køling at foretrække :-D

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) BrianU Member
Skrev for 6 years siden | | | |

he he - du har selvfølgelig ret :-) - vi må håbe vi får 30 grader næste år også så jeg kan få lidt glæde af mit vinterpause projekt :-)


Reply

You must log in to post.