Vil lige høre hvilken gearkasse i bruger på jeres split bus (ikke reduktion boks) og alm 1600 motor
Vil lige høre hvilken gearkasse i bruger på jeres split bus (ikke reduktion boks) og alm 1600 motor
Jeg køre med 1500 uden reduktion box og syntes gering er alt for høj
Skifter til irs med 1200-1300 har hørt det er bedre
Min anbefaling brug en 1200
det kommer også an på hvilken dæk str du vil køre med og hvor mange cc motor
En 1500 med (AC 4.12/0.89) med straightaxle og type3 tromlebremser. 15" hjul med 195/70 varevognsdæk. Kører supergodt med en 1600 motor. (Og kører også fint med en 1776 motor jeg har testet lidt med).
Olietemp er 100 grader, så der køles godt nok trods lavere omdrejninger.
Har efterhånden kørt 30-40k km med det setup.
Men selv med en 1200 vil det køre mærkbart bedre en med reduktionsbokse.
Bygger du bus irs, kan du bevare bus bremser, det er dog ret dyrt.
R.
Nummer på disse gear / antal tænder på dif hvad er det
Kan du bruge det her
https://www.csp-shop.com/en/transmissiontech.html
R.
Hej Ronnie blander mig lige da jeg har et spørgsmål mht gearing
Jeg har en 70'er westy med 1600 motor og har planer om en højere gearing, hvor mange omdrejninger kører du ved 100 km/t
Jeg vil efter mit setup køre med ca 3200 omdr ved 100 km/t
Nogle mener at det er for høj en gearing og at motoren ikke får nok køling
De bedste hilsner
Per
Da jeg ikke har omdrejningstæller monteret ved jeg det ikke, men jeg har olietemp og den viser 100 grader. Det er så med min 1600 enkeltportede. Jeg prøvede med en 1776 motor med helt org køling, og der blev olien 130 grader. Så der skal der ekstra køler på. (jeg overvejer CSP's fullflow løsning).
På min 68' westy skiftede jeg en 3ribs(002) ud med en 6ribs(091) og en passende 2L trimmet type4 motor. Så faldt omdr med 1000 til (ca 3500 ved 100 kmt). Så monterede jeg varevognsdæk 185/80 på 15"hjul og så landede omdr på ca 3000-3100 ved 100 km/t. Jeg har både intern og ekstern oliekøler på, olietemp er 80-90 grader. Den blev lidt lun da jeg i sydfrankrig kørte 200 km med ca 120 km/t i 32 graders varme.
En bay skal nok arbejde lidt mere for sagen end en split, og det koster varme.
Her er lige et billede af mit earlybay setup, har det ude pt.
R.
Tak for dit input
Det er et fint setup men vel også i den dyre ende
Tror også det bliver lidt flere ccm for mig og så et full flow kit
Per
Rolig nu! Hvis en 200 kubik større mnotor blir opad 30 gr varmere for at slæbe den samme bil under de samme omstændigheder, er der noget helt galt. Motoropsætning, kølingseffektivit eller trim. Det du ser der lyder helt galt Ronnie.
Motoren i en splitbus har væsentlig sværere ved at trække køleluft til sig end i en Baywindow bus. Derfor skal man tænke sig grundigt om når man laver set uppet der.
Per, hvis din 1600 er fuldstændig std og i en 70ér Westy vil jeg fraråde at forhøje gearingen. Det magter motoren ikke. En god tommelfingerregel er, 5 rib/AM og du bør have min 140 Nm til rådighed omkr. 3000 omdr. 6 rib/3 rib m. 4,57 R/P/DC gearkasse og du bør have min 150 nm. v. omkr. 3000 omdr. Derudover skal kølingen være 100%. Dvs ikke noget tilfældigt Empi/JP grej, og du bør have en venturi ring på blæsehuset (75-on upgrade.)
Nu er det godt nok et stykke tid siden, men jeg husker at jeg kørte rundt alene i splitbussen med 1776 motoren og der lå den på 100-110 grader. Men da jeg skulle køre et bryllup, så vi var 8 i bussen, ca 30 km på lande(/motorvej, der sneg olietemp sig op på 130 grader.
Det er sjældent jeg fylder bussen så meget op med folk, mon ikke det har kostet noget krudt.
Min bay 2L type4 motor har ca 160 NM og 113hk, så den arbejder fint med 6 ribs gearkassen.
R.
Fedt setup af motor Ronnie....Er det standard varmekasse og udstødning?
Ja, det er almindelige 2l varmekasser til de sidste bays 78-> potten er en gammel metaliseret quiet potte.
Jeg har dog forkortet varmekasserne ca 7 cm, så udstødning kom ind under kofanger
Farmer har nævnt det før, det er ikke det bedste setup for en peppet motor.
Jeg synes bare CSP python osv er rimeligt dyrt.
R.
Hvilken gearkasse ville så passe bedst til bus (1600 enkelt p med dog house og 195-65-15 bagdæk) vil det være en std 1300
Så er der tekst
Med samme motor og lidt større dæk (195-70-15) har jeg kørt ca 50000 km med en 1500 gearkasse, det er jeg meget tilfreds med. Men en std 1200/1300 ville også være fint.
Og en af mine venner kører med 1600 enkeltportet og 1600 gearkasse, dog lidt mindre dæk. Det kører også fint.
R.
Super duper så må jeg heller barer få renoveret min 1500 så. Den kommer med nogle små nok,nok lyde når den er varm, måske er det bare gliderne ved aksler?
Ja, det er i alle tilfælde en fin størrelse gearkasse.
Jeg fik min renoveret min hos Dr. Torkild, for efterhånden en del år siden...kører bare!
R.
You must log in to post.