Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:51 Gollum: AS motor hvad er den i kubik???
21:52 Kennethgraa: Tagbaggage
19:05 sunshine: Hvorfor kan jeg ikke annoncere?
07:38 lupojesper: Att Uzun prøv at at sms mig 29707493
09:09 kleinbusRonnie: Så er det fredag!
11:09 Uzun: hvem kan hjælpe med at fragte en doka fra jylland til sjælland.
17:53 Henrik_K: Det kan man ikke

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Råd vedrørende justering af T2 med 1600 B-motor og Empi karburatorer

Tags:
No tags yet.

(permalink) kentfp Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Hej,

Jeg har netop købt en VW T2 Westfalia camper fra 1979 med 1600 B-motor, 2 stk. Empi karburatorer og Empi strømfordeler. Den går ikke jævnt i motoren (skyder og går dårligt i tomgang) og jeg påtænker at gennemføre følgende operationer fra bunden.

- Adskille og rense karburatorer
- Justere ventiler til 0,15mm
- Rense tændrør og justere gap til 0,7mm
- Justere platiner til 0,4mm
- Grundindstille karburatorer til 1,5 omgang åbning af tomgangsspjæld og tomgangsblandeskrue til 2 omgange ud
- Justere tænding til 0 grader ved tomgang på ca. 850 rpm

Inden jeg går i gang vil jeg lige høre om nogen har gode råd, om indstillingsværdierne er korrekte for dette motorsetup eller om der er andre værdier når det er 2 gange Empi karburatorer og Empi fordeler. Jeg har ingen erfaring med indstilling af 2 karburatorer, men tænker det nok skal gå.

Håber på lidt gode fif ;-)

Til information har jeg i dag haft min tændingspistol på og den viser umiddelbart at tændingen er indstillet til 5 grader før TDC. Jeg ved ikke om dette er korrekt.

933a7126-0952-491f-aaff-ebb4211f6fc6.jpeg
7622a3b7-7cf1-42d1-979d-6926fa87140d.jpeg
17c163df-05fd-44c4-97e3-2d087014bf78.jpeg
3efcc6b3-51af-4e21-9766-2cbbb7940976.jpeg
1967baa0-a2ee-4940-b2f9-c41b2b0e84e2.jpeg

-------------------------------------------
Splitbus 1965 - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 1 week siden | | | |

jeg ville starte med at stikke tændingen 32 gr før tdc ved 3000 omdr. altså fuld advancering og så være ligeglad med hvad den står på i tomgang, hvis du ikke kan finde de 32 gr. så prøv at start med at sætte den 10gr før tdc i tomgang

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) kentfp Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Hej Niels,

Jeg burde nok kunne finde 32 grader med en gradmåler. Men hvordan kan det være at du vil køre helt op på 10 grader før TDC ved tomgang?

-------------------------------------------
Splitbus 1965 - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 1 week siden | | | |

når du køre uden vaccum har sådan en 009 fordeler ry for at tøve ved lave omdr. Vw forskriver 7,5 gr før top med std vaccum fordeler, når du giver den lidt mere fortænding så kompencere du får den tøven på en 009er. men det er faktisk lidt ligemeget hvad den står på bare den går fint i tomgang, Det er ved max advancering det gælder og der er 32 gr. optimalt, hvad empi fordeleren så falder tilbage på i tomgang er ikke så vigtig. Med moderne højoktan benzin så kan den egentlig stå ligeså højt i tomgang det skal være, så længe den ikke tændingsbanker når du køre med fuld belastning

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) kentfp Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Hej Niels,

Tak for dine råd.

-------------------------------------------
Splitbus 1965 - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Pas på det ikke er Bosch tøndrør made in Kina-India-Ussr-Brasil osv.
Kyl dem ud og mont. NGK Japan det dur.
Pas også på med din Bosch/Empi 009 Kina fordeler det virker ikke optimalt.Når den bliver kørt i
en Fordelerprøvebænk gør den mærkelige ting.Men hvad kan man forvente for under 850kr.
Mont en org. VW/Bosch.
John.

(permalink) kentfp Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Inden jeg begynder at skifte stumper tror jeg at jeg vil starte med at indstille tændingen tidligere. Jeg havde ikke forestillet mig at den skulle tænde op til 10 grader før når manualen siger 0 grafer. Jeg kan forestille mig at det kan være en af årsagerne til at den går ved meget lave omdrejninger i tomgang.

-------------------------------------------
Splitbus 1965 - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Nej. John har ret. Det allerførste du skal undersøge er, om den fordeler avancerer som den skal. 9 ud af 10 Empi fordelere avancerer helt ude i skoven. Det er rent ud sagt noget skrammel. Nogen af dem kan fixes, andre kan ikke. 30-32 gr v 2800-3000 er ok. Det er muligt den gør det allerede nu.
Tomgangs kvaliteten kan være fin nok med 5 gr. før top. Det er primært et spørgsmål om trim. Men den kan bestemt laves væsentlig mere stabil og ren med 10 gr BTDC. Dit set up er en af de klassiske budget klask på og kør løsninger, som med 90% sikkerhed ikke er trimmet ind overhovedet (Det ser vi ALT for tit) Det er vigtigt at være smart i en fart. Om det så virker eller ej er sekundært.
Det kan laves og trimes til at fungere ganske ok. Men forvent det vil tage både lidt tid og lidt reservedele.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Øv - jeg er heller ikke selv tilhænger af Empi og ville have ønsket der havde siddet standard karburator og fordeler på bilen omend det ville betyde lidt færre HK. Jeg må jo prøve mig lidt frem inden der evt. skal investeret i Bosch og Solex udstyr.

-------------------------------------------
Splitbus 1965 - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Karburatorerne kan såmænd være gode nok. De skal bare gå´s efter og nulres, ligesom speedertrækket nok bør forbedres.
Tændingen er med stor sansynlighed ikke iorden.
Mail mig, så kan vi ta´den derfra.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Hej Farmer,

Tak for tilbud. Jeg prøver lige selv inden jeg forstyrrer dig unødigt yderligere ;-)

-------------------------------------------
Splitbus 1965 - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 4 days siden | | | |

Hej,

Har nu fået justeret og renset lidt hist og her og indstillet tænding ved 3000 rpm til 32 grader BTDC. Jeg har nok lidt kunstigt fået bragt tomgangen op på 850 rpm ved at åbne tomgangsspjældene mere end tiltænkt, men kunne ikke lige finde anden løsning hvis den ikke skulle stå og tøffe ved 600 rpm. Som flere har nævnt endte tændingen på ca. 10 grader BTDC når den går ca. 850 rpm i tomgang. Jeg er endnu ikke helt tilfreds med motorgangen men vurderer trods alt at det er blevet bedre og at jeg måske kan køre videre sommeren over og gå mere i dybden til vinter.

Mange tak for jeres hjælp.

For øvrigt stod der 52 på tomgangsdysen. Jeg ved ikke om en eventuel anden størrelse vil/kan give en mere korrekt tomgang?

-------------------------------------------
Splitbus 1965 - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 days siden | | | |

Der er jo ingenm luft omløb på de karbs, så tomgangen skal stilles på spjældskruer der efter blandeskruer.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 4 days siden | | | |

Hej Farmer,

Så det er helt korrekt at jeg har åbnet spjældene mere en foreskrevet ved tomgang?

-------------------------------------------
Splitbus 1965 - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com

Reply

You must log in to post.