Det trækker op til en masse lange aftener i min garage i vinter. Jeg har været så letsindig at påstå, at mit cab projekt er kørende (=færdigrenoveret) til foråret. Altså år 2002 og ikke et udefineret forår ud i fremtiden.
Vognen er en 61´er som jeg hentede i Sverige sidste år. Jeg kørte ca. 800 km. op i Sverige uden at have set billeder. Den stod bag en lade langt fra ejermandens bopæl og han havde ikke mulighed for lige at smutte ud og skyde et par digital billeder (Han havde hverken internet eller digitalkamera). Ud fra hans beskrivelse var vognen svejset op og stort set klar til maler. Det holdt jo ikke helt!!! Jeg fik dog handlet prisen en del ned og tog skrottet med hjem.
Det positive ved den var at bunden var renoveret færdig, alle dele er inkluderet (perfekt bagklap, fint kalesche stativ, alle smådetaljer osv.). Så resten er jo bare pladearbejde. Jeg har nu købt en donorbil. En Sedan som er u-svejset. Jeg kommer så til at anvende hele underdelen af den som donor. Når jeg når til sammensvejsningen, vil der komme billeder på af den proces.
Billedet er taget d.d. (24.8.2001)
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/vedkob.JPG[/img:087b059aaa]
Her prøvekører VWMorten og Martin (Tidligere VW-Nettet indehaver) min cabriolet. De ville helst sidde og drikke sig stive på bagsædet, så det er mig der kører.
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/61cab11marts2001.JPG[/img:087b059aaa]
Igår (27.10.2001) var jeg i Sverige og hente et sæt sæder til bilen. Jeg troede næsten at det var løgne da jeg så salgsannoncen for dem. 1 sæt kabriolet sæder 1958-1963, perfekt original stand for 1500 svenske pesetas. Jeg er en lykkelig mand!!!!
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/61cab-seats3-S.JPG[/img:087b059aaa]
21.01.2002, STATUS:
Den karos jeg bruger som donor er nu klar. Der var jo lidt rust hist og her, så det har jeg kæmpet med her efter nytår. Hold da kæft hvor tager det lang tid når ambitionen er at reparationerne ikke skal kunne ses. Jeg har laver rustarbejde på varmekanaler, inderskærme både for og bag, bagspidser og reservehjulsbund. Rusten var ikke så slem som på de fleste danske biler, men alligevel var pladen blevet noget tynd hist og her.
Da jeg hentede donoren i Sverige sidste vinter så den sådan her ud:
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/59donor.JPG[/img:087b059aaa]
Nu er kabriolet vangerne er svejset på sedan karossen og jeg er så småt begyndt at skære den ned. Når vangerne er på, kan jeg jo skære tager af uden at karossen mister sin facon. Dvs. at jeg ikke behøver at sætte de klassiske krydsforstærkninger i, som benyttes når varmekanalerne skiftes.
Som billedet viser er inderskærmene jo ret så fine. Det største problem, rustmæssigt var at der havde samlet sig fugt mellem skærme og karos, som langsomt havde ædt sig gennem metallet.
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/59kaross.JPG[/img:087b059aaa]
Next step er så at udmåle, udmåle og så tjekke alle udmålinger en ekstra gang inden jeg skærer donorkarossen og kabrioleten til så de kan svejses sammen til en bil.
27.1.2002
Så er der blevet skåret i metallet. WOW der bliver sku ikke meget tilbage, er det virkelig den smule jeg har betalt en mindre formue for? OK, den var nu også rimelig billig af en tidlig cab at være, men alligevel!
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Kaross-1.JPG[/img:087b059aaa]
Taget blev cuttet af karossen for et par dage siden, men den er stadig ikke tilpasset delene fra cabben. Så der skal skæres en hel del mere af, men nu begynder det da at ligne lidt.
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Karosser.JPG[/img:087b059aaa]
16.03.2002
Jeg troede i min naivitet at ruderammerne kunne bruges som de var. Jeg ville godt kunne acceptere lidt stjerner i kromet. Man må jo godt kunne se at det er en gammel bil. Men som alting på en gammel cab, viste det sig, at også ruderammerne var rådne. Så jeg måtte igang med svejseren, for at indsætte nye stykker metal hist og her.
Det var mest de bagerste sideruder den var gal med. Her måtte jeg udskifte ca. 15 cm af den ene ramme. Det tager godt nok lang tid, når det skal laves i en kvalitet der er værd at lægge krom på! Det jeg lærte af dette er, at det giver langt det bedste resultat at skifte hele stykker.
På den ene side forsøgte jeg at lægge en lap ind og når så sliberen går igang med at polere, så kommer co2 svejserens svaghed til fuld synlighed. co2 efterlade næsten altid krater og lommer i svejsningen. Desværre kan jeg ikke slaglodde, hvilket ellers havde givet et bedre resultat.
Tempo Krom I Herlev har kromet for mig og jeg er rimelig tilfreds med resultatet. Det kostede 1000,- at få krom på, men tilgengæld 2000,- for at få slebet delene (der var også et bagklaphåndtag og to små plader til dørbeslag med).
Standen inden forkromning:
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-3.JPG[/img:087b059aaa]
Efter Rep./forkromning
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-2.JPG[/img:087b059aaa] [img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-1.JPG[/img:087b059aaa]
Vognen er en 61´er som jeg hentede i Sverige sidste år. Jeg kørte ca. 800 km. op i Sverige uden at have set billeder. Den stod bag en lade langt fra ejermandens bopæl og han havde ikke mulighed for lige at smutte ud og skyde et par digital billeder (Han havde hverken internet eller digitalkamera). Ud fra hans beskrivelse var vognen svejset op og stort set klar til maler. Det holdt jo ikke helt!!! Jeg fik dog handlet prisen en del ned og tog skrottet med hjem.
Det positive ved den var at bunden var renoveret færdig, alle dele er inkluderet (perfekt bagklap, fint kalesche stativ, alle smådetaljer osv.). Så resten er jo bare pladearbejde. Jeg har nu købt en donorbil. En Sedan som er u-svejset. Jeg kommer så til at anvende hele underdelen af den som donor. Når jeg når til sammensvejsningen, vil der komme billeder på af den proces.
Billedet er taget d.d. (24.8.2001)
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/vedkob.JPG[/img:087b059aaa]
Her prøvekører VWMorten og Martin (Tidligere VW-Nettet indehaver) min cabriolet. De ville helst sidde og drikke sig stive på bagsædet, så det er mig der kører.
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/61cab11marts2001.JPG[/img:087b059aaa]
Igår (27.10.2001) var jeg i Sverige og hente et sæt sæder til bilen. Jeg troede næsten at det var løgne da jeg så salgsannoncen for dem. 1 sæt kabriolet sæder 1958-1963, perfekt original stand for 1500 svenske pesetas. Jeg er en lykkelig mand!!!!
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/61cab-seats3-S.JPG[/img:087b059aaa]
21.01.2002, STATUS:
Den karos jeg bruger som donor er nu klar. Der var jo lidt rust hist og her, så det har jeg kæmpet med her efter nytår. Hold da kæft hvor tager det lang tid når ambitionen er at reparationerne ikke skal kunne ses. Jeg har laver rustarbejde på varmekanaler, inderskærme både for og bag, bagspidser og reservehjulsbund. Rusten var ikke så slem som på de fleste danske biler, men alligevel var pladen blevet noget tynd hist og her.
Da jeg hentede donoren i Sverige sidste vinter så den sådan her ud:
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/59donor.JPG[/img:087b059aaa]
Nu er kabriolet vangerne er svejset på sedan karossen og jeg er så småt begyndt at skære den ned. Når vangerne er på, kan jeg jo skære tager af uden at karossen mister sin facon. Dvs. at jeg ikke behøver at sætte de klassiske krydsforstærkninger i, som benyttes når varmekanalerne skiftes.
Som billedet viser er inderskærmene jo ret så fine. Det største problem, rustmæssigt var at der havde samlet sig fugt mellem skærme og karos, som langsomt havde ædt sig gennem metallet.
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/59kaross.JPG[/img:087b059aaa]
Next step er så at udmåle, udmåle og så tjekke alle udmålinger en ekstra gang inden jeg skærer donorkarossen og kabrioleten til så de kan svejses sammen til en bil.
27.1.2002
Så er der blevet skåret i metallet. WOW der bliver sku ikke meget tilbage, er det virkelig den smule jeg har betalt en mindre formue for? OK, den var nu også rimelig billig af en tidlig cab at være, men alligevel!
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Kaross-1.JPG[/img:087b059aaa]
Taget blev cuttet af karossen for et par dage siden, men den er stadig ikke tilpasset delene fra cabben. Så der skal skæres en hel del mere af, men nu begynder det da at ligne lidt.
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Karosser.JPG[/img:087b059aaa]
16.03.2002
Jeg troede i min naivitet at ruderammerne kunne bruges som de var. Jeg ville godt kunne acceptere lidt stjerner i kromet. Man må jo godt kunne se at det er en gammel bil. Men som alting på en gammel cab, viste det sig, at også ruderammerne var rådne. Så jeg måtte igang med svejseren, for at indsætte nye stykker metal hist og her.
Det var mest de bagerste sideruder den var gal med. Her måtte jeg udskifte ca. 15 cm af den ene ramme. Det tager godt nok lang tid, når det skal laves i en kvalitet der er værd at lægge krom på! Det jeg lærte af dette er, at det giver langt det bedste resultat at skifte hele stykker.
På den ene side forsøgte jeg at lægge en lap ind og når så sliberen går igang med at polere, så kommer co2 svejserens svaghed til fuld synlighed. co2 efterlade næsten altid krater og lommer i svejsningen. Desværre kan jeg ikke slaglodde, hvilket ellers havde givet et bedre resultat.
Tempo Krom I Herlev har kromet for mig og jeg er rimelig tilfreds med resultatet. Det kostede 1000,- at få krom på, men tilgengæld 2000,- for at få slebet delene (der var også et bagklaphåndtag og to små plader til dørbeslag med).
Standen inden forkromning:
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-3.JPG[/img:087b059aaa]
Efter Rep./forkromning
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-2.JPG[/img:087b059aaa] [img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-1.JPG[/img:087b059aaa]
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)