Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  61 Cabrio vinterprojekt!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det trækker op til en masse lange aftener i min garage i vinter. Jeg har været så letsindig at påstå, at mit cab projekt er kørende (=færdigrenoveret) til foråret. Altså år 2002 og ikke et udefineret forår ud i fremtiden.

Vognen er en 61´er som jeg hentede i Sverige sidste år. Jeg kørte ca. 800 km. op i Sverige uden at have set billeder. Den stod bag en lade langt fra ejermandens bopæl og han havde ikke mulighed for lige at smutte ud og skyde et par digital billeder (Han havde hverken internet eller digitalkamera). Ud fra hans beskrivelse var vognen svejset op og stort set klar til maler. Det holdt jo ikke helt!!! Jeg fik dog handlet prisen en del ned og tog skrottet med hjem.

Det positive ved den var at bunden var renoveret færdig, alle dele er inkluderet (perfekt bagklap, fint kalesche stativ, alle smådetaljer osv.). Så resten er jo bare pladearbejde. Jeg har nu købt en donorbil. En Sedan som er u-svejset. Jeg kommer så til at anvende hele underdelen af den som donor. Når jeg når til sammensvejsningen, vil der komme billeder på af den proces.


Billedet er taget d.d. (24.8.2001)
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/vedkob.JPG[/img:087b059aaa]

Her prøvekører VWMorten og Martin (Tidligere VW-Nettet indehaver) min cabriolet. De ville helst sidde og drikke sig stive på bagsædet, så det er mig der kører.
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/61cab11marts2001.JPG[/img:087b059aaa]

Igår (27.10.2001) var jeg i Sverige og hente et sæt sæder til bilen. Jeg troede næsten at det var løgne da jeg så salgsannoncen for dem. 1 sæt kabriolet sæder 1958-1963, perfekt original stand for 1500 svenske pesetas. Jeg er en lykkelig mand!!!!

[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/61cab-seats3-S.JPG[/img:087b059aaa]

21.01.2002, STATUS:

Den karos jeg bruger som donor er nu klar. Der var jo lidt rust hist og her, så det har jeg kæmpet med her efter nytår. Hold da kæft hvor tager det lang tid når ambitionen er at reparationerne ikke skal kunne ses. Jeg har laver rustarbejde på varmekanaler, inderskærme både for og bag, bagspidser og reservehjulsbund. Rusten var ikke så slem som på de fleste danske biler, men alligevel var pladen blevet noget tynd hist og her.

Da jeg hentede donoren i Sverige sidste vinter så den sådan her ud:

[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/59donor.JPG[/img:087b059aaa]

Nu er kabriolet vangerne er svejset på sedan karossen og jeg er så småt begyndt at skære den ned. Når vangerne er på, kan jeg jo skære tager af uden at karossen mister sin facon. Dvs. at jeg ikke behøver at sætte de klassiske krydsforstærkninger i, som benyttes når varmekanalerne skiftes.

Som billedet viser er inderskærmene jo ret så fine. Det største problem, rustmæssigt var at der havde samlet sig fugt mellem skærme og karos, som langsomt havde ædt sig gennem metallet.

[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/59kaross.JPG[/img:087b059aaa]

Next step er så at udmåle, udmåle og så tjekke alle udmålinger en ekstra gang inden jeg skærer donorkarossen og kabrioleten til så de kan svejses sammen til en bil.

27.1.2002
Så er der blevet skåret i metallet. WOW der bliver sku ikke meget tilbage, er det virkelig den smule jeg har betalt en mindre formue for? OK, den var nu også rimelig billig af en tidlig cab at være, men alligevel!

[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Kaross-1.JPG[/img:087b059aaa]

Taget blev cuttet af karossen for et par dage siden, men den er stadig ikke tilpasset delene fra cabben. Så der skal skæres en hel del mere af, men nu begynder det da at ligne lidt.

[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Karosser.JPG[/img:087b059aaa]

16.03.2002
Jeg troede i min naivitet at ruderammerne kunne bruges som de var. Jeg ville godt kunne acceptere lidt stjerner i kromet. Man må jo godt kunne se at det er en gammel bil. Men som alting på en gammel cab, viste det sig, at også ruderammerne var rådne. Så jeg måtte igang med svejseren, for at indsætte nye stykker metal hist og her.
Det var mest de bagerste sideruder den var gal med. Her måtte jeg udskifte ca. 15 cm af den ene ramme. Det tager godt nok lang tid, når det skal laves i en kvalitet der er værd at lægge krom på! Det jeg lærte af dette er, at det giver langt det bedste resultat at skifte hele stykker.
På den ene side forsøgte jeg at lægge en lap ind og når så sliberen går igang med at polere, så kommer co2 svejserens svaghed til fuld synlighed. co2 efterlade næsten altid krater og lommer i svejsningen. Desværre kan jeg ikke slaglodde, hvilket ellers havde givet et bedre resultat.

Tempo Krom I Herlev har kromet for mig og jeg er rimelig tilfreds med resultatet. Det kostede 1000,- at få krom på, men tilgengæld 2000,- for at få slebet delene (der var også et bagklaphåndtag og to små plader til dørbeslag med).

Standen inden forkromning:
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-3.JPG[/img:087b059aaa]
Efter Rep./forkromning
[img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-2.JPG[/img:087b059aaa] [img:087b059aaa]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Frames-1.JPG[/img:087b059aaa]
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Bagenden er netop monteret på donorkarossen. Det tog noget tid at regne ud, hvor det ville være bedst at skære og tilpasningen tog naturligvis også sin tid. Men belønningen er tilgengæld, at de to karosser stort set gled lige ind over hinanden og så kan man jo kun sige "hurra for VW præsition".

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/rearend-1.JPG[/img:820d0f58b0]

Nu mangler jeg at tilpasse og montere forruderamme og instrumentbord, samt reparere dørene. Men jeg har jo også lidt travlt. Den skal lakeres lige efter påske!!!!

1.4.2002
Udover et par påskefrokoster, så har min påske mest  været nogle lange dage i garagen (og det er jo ikke det værste sted at opholde sig). Cabben skal til maler i den kommende weekend, så nu skulle der squ til at ske noget. Alle forstærkninger er flytte over, ruderammen kom på idag og nu er der kun finpudsningen tilbage inden den skal afsted på fredag.

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Maleklar-1.JPG[/img:820d0f58b0]

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Maleklar-2.JPG[/img:820d0f58b0]

Når så jeg er komme lidt længere i processen og den har været til maler, har monteret kalesche osv. Så skulle den gerne komme til, at se ud som billedet herunder. Forskellen bliver bare, at min nok vil hænge lidt længere ned mod asfalten og fælgene kommer til at have en noget anden stil osv. osv.

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/l391.jpg[/img:820d0f58b0]

8.4.2002
Yes, så blev den malet og det er blevet voldsomt godt (tak Klaus!).
Farve er jo et spørgsmål om smag og behag, men jeg synes selv det er en overdrevent fed farve, og så er den endda original. Det var egentligt ikke meningen at inderskærmene skulle være så fine som de er blevet. Jeg har jo planer om at køre i bilen til hverdag i sommerhalvåret. Det er jo nok ikke så skide smart uden lidt tectyl på inderskærmene. Nu synes jeg jo bare det er synd at smaske dem til med tjære.

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Malet-1.JPG[/img:820d0f58b0]
[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Malet-4.JPG[/img:820d0f58b0]

Selv min konstruktion med de overflyttede forstærkninger og røret til forklap udløseren er blevet rigtig godt. Forklap udløserhåndtaget er placeret anderledes på en cab. Det er på grund af forstærkningerne som sidder inde i kabinen, de gør at der ikke er plads til håndtaget i den normale position.

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Malet-5.JPG[/img:820d0f58b0]

17.05.2002
Der er jo gået et stykke tid siden sidste opdatering af projektstatus, men det er ikke fordi jeg på nogen måde er gået istå. Tværtimod er det nærmere fordi jeg har været en hel del i garagen. Jeg er dog ikke blevet køreklar endnu. Min målsætning var at kunne være kørende til Bug In Cph, men det kommer nok til at knibe. Om ikke andet bliver det ikke med en færdigmonteret kalesche.

Bunden blev klar. Alt er renoveret: Spindler, bremser, styretøj osv.

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Samlet-1.JPG[/img:820d0f58b0]

Jeg tog beslutningen og sprøjtede gummihud i inderskærmene. Forhåbenlig giver det bonus i en langt mere holdbar vogn, for det ser squ ikke så godt ud som de malede inderskærme.

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Samlet-2.JPG[/img:820d0f58b0]

Sådan ser den ud d.d. motoren er monteret og jeg mangler stadig at montere ledningssystem, benzin og bremsevæske. Men så er den kørende. Herefter er der tilbage at lave kalesche og montere de sidste pyntedele som lister, trinbrædder, tæpper, sæder, kofangere osv.

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Samlet-3.JPG[/img:820d0f58b0]

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Samlet-4.JPG[/img:820d0f58b0]

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Samlet-5.JPG[/img:820d0f58b0]

22.7.2002
Jeg må indrømme det, jeg har ligget lidt stille et stykke tid. Der har lige været lidt andre ting der skulle bruges tid på, så jeg missede sommerens store træf i denne bil. Men nu er der sket noget. Den er samlet færdig og jeg skal snart til syn, toldsyn, vurdering osv.

Alle detaljerne tager squ altid mere tid end man regner med, så selvom de tidligere billeder viser en relativt samlet bil, så har jeg brugt virkelig mange timer for at komme det sidste stykke.

Jeg har selv monteret kalesche, HA, det vil jeg ikke anbefale!! Himlen og stopningen det gik fint, men yderkaleschen, der skal man nok kunne nogle insidertrix. Jeg gider ikke sætte et billede på hvor den er oppe, for det er for deprimerende. Jeg må nok spare op til en gang sadelmagerarbejde.

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Faerdig-1.JPG[/img:820d0f58b0]

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Faerdig-2.JPG[/img:820d0f58b0]

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Faerdig-3.JPG[/img:820d0f58b0]

[img:820d0f58b0]http://home19.inet.tele.dk/heb601/Faerdig-4.JPG[/img:820d0f58b0]

mvh
Allan Wind
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Mark Member
Skrev for 54 years siden | | | |
;D Hej Allan... det ser sgu godt ud. seriøst tilpasningsarbejde..... males efter påske??? hold da op.. nu rykker du. Hvad med farven?? den skal vel være mat rød og ha' Firestone slicks bagpå?? Glæder mig til at se den færdig. God wind.  Mark Gearheads
-------------------------------------------
Mark 22777737
bugfreaks@mail.tele.dk
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ja Allan........ det ser kanon ud!!
Din lille pladehaj...... hehe
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Tak for roserne drenge!

Tidsplanen holder og aftalen med maleren er i hus.

Nej Mark, den skal ikke være mat og du holder dig langt væk med dit polersæt bestående af en kasse "Rens Let" ståluldspuder. Den skal være så skinnende blank, at alle gearheads medlemmer bliver holdt på passende afstand (de har det med blanke biler, som en vampyr har det med hvidløg).

Farven bliver L391 Pastelblå.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Kaffe_Henrik Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Allan_Wind link=board=freaks;num=1016787510;start=0#4 date=03/24/02 kl. 09:22:40]Tak for roserne drenge!

Tidsplanen holder og aftalen med maleren er i hus.

Nej Mark, den skal ikke være mat og du holder dig langt væk med dit polersæt bestående af en kasse "Rens Let" ståluldspuder. Den skal være så skinnende blank, at alle gearheads medlemmer bliver holdt på passende afstand (de har det med blanke biler, som en vampyr har det med hvidløg).

Farven bliver L391 Pastelblå.





Er den så blevet malet eller hva ??

Kaf'

P.S Du må godt komme og tilpasse nede hos mig  ;D
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Den holder hos maleren nu, og jeg får den hjem igen på søndag, kan næsten ikke vente. Jeg bliver nok nødt til at besøge ham imorgen og se hvordan det går.

Jeg sætter billeder på så snart den er hjemme igen!
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Held og lykke med projektet - du kan jo altid tage den med til bugs under bøgen i juni der har den vel været færdig længe.

More power to ya´
Det ser godt ud...

Gustav
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 54 years siden | | | |
For at presse mig selv har jeg jo påstået at den var færdig til foråret. OK Bøgen som der skal holdes træf under, når jo nok at springe ud, men den skulle meget gerne være på plader i juni.

Nu skal der bare en kalesche på, så det er bare derudaf med den store symaskine. VWMorten og Jeg har omdannet værkstederne til systuer. Til næste stumpemarked er det ikke motorstumper, men hæklede slumretæpper vi sælger ud af  :-X
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Kan i sy trompet i mine skjorterærmer?

For fanden mand.. Syning.. Al magt til de damer...

Har i så  2 customiserede husqvarna maskiner på kraft med peep mirror og billet acessories? Malet matsorte med flammer?

Nyeste diciplin... 1/4mile syning i Mortens garage...


(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Sådan der....syning!!! Det lyder kinky.
Men husk at tage jeres mormor med på råd - mormødre er nogen fremragende sy-mennesker...........

Overlock to the people........

God sy-weekend

Kasper
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg ligger inde med et 52 mm full flow fingerbøl
Jeg har også et lettet svinghjul til en spinderok

Begge dele er fra CSP

(Camillas Sy Pryllar i Sverige)

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Så er der kommet billeder på af den nymalede!
Tjek indlægget højere oppe.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det ser rigtig godt ud.
Farven bliver fed når der kommer lidt kontrast på
dæk, chrom, kaleche...
Den bliver sgu fed - heldige kartoffel

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
;D Hej Allan.

For at sige det som det er: Det ser kraftædermanme godt ud det du har gang i der............
Fed farve,glæder mig til at se den færdig.

Al magt til vindblæst hår.

[shadow=red,left,300]Hilsen Janus.[/shadow]
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 54 years siden | | | |
SMUKT!!! Den bliver lækker...

(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 54 years siden | | | |

Tak for det, det er squ dejligt når der er nogen der synes det er iorden det man går og klamper sammen.

Jeg har ikke nået så meget i ugens løb, men jeg kunne da ikke lade værd med at samle lidt af instrumentbordet.




-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Kusseure hva?? Der er nok nogle som har samlet samme i tiden løb!! Fuck den vogn får nogle fede detaljer.. BRMèr ville være "the right choice" til den vogn..
Så mangler du bare en 2xxxcc type1 maskine med alt det gode i...

(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej Allan.

Jeg har fulgt dit projekt her på det seneste. Jeg må sige at det ser godt ud. Glæder mig til at se den live.
Det er iøvrigt en utrolig flot farve Du har valgt.

- Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) Scharling Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det ser sku godt ud Allan !!!!! den bil bliver sku et hit ! jeg er lidt misundelig......
næste projekt jeg skal lave bliver nok ikke en bus, men en cab !!! den fylder heller ikke så meget...

-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jaja Scharling........ det ender altid med en Lilly model !!
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) Mark Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Scharling link=board=freaks;num=1016787510;start=15#19 date=04/17/02 kl. 21:02:40]Det ser sku godt ud Allan !!!!! den bil bliver sku et hit ! jeg er lidt misundelig......
næste projekt jeg skal lave bliver nok ikke en bus, men en cab !!! den fylder heller ikke så meget...



Nå..... Jamen så må jeg jo sælge den panel til en anden, hvis du skal til at lave cab.
-------------------------------------------
Mark 22777737
bugfreaks@mail.tele.dk
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 54 years siden | | | |
den panel ville jeg da gerne se

Mvwh. Haardberg
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Rigtige mænd har altid en panel i baghånden, eller i baghaven.

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) H.Scharling Member
Skrev for 54 years siden | | | |
T-M....Gearheads !!
Vittige hva !!!
Mark-Mark-Mark....... nu kommer jeg snart op på HOBBY værkstedet og svejser de DSB sveller på den klap....
Den panel er. Off limit. for andre........før jeg har lagt mit spinosa blik på den...

thomas.. lilly..... jeg skal give dig barbie skal jeg !!!!

Reply »

You must log in to post.