Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  justering af type4 motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jeg går og skruer lidt på noget type4 brum brum, men jeg ville gerne høre om andres viden/erfaring med hensyn til tænding og dyser i karburiderne

motoren er som nævnt en type 4 (71x94)
med portede 412S toppe, og hævet men ukendt kompressions forhold. En skrappere ukendt knast er også monteret.
Motoren fødes af to stk. weber 40 IDF.
Krumtap+svinghjul afbal. Stempler+plejstænger afvejet.
009 fordeler

Jeg har indtryk af, at der er mange som har prøvet denne motor-kombination, som efter sigende skulle kunne give op imod 120-130 HK mårske mere.

Jeg synes at min motor mangler kræfter i forhold til hvad der er lavet ved den.
Skal tændingen ændres fra standardindstinlling????????

Er der nogle som har erfaring med indstilling af karburatorene??
jeg kører med 28mm venturing, hoveddyserne hedder vist 130.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 55 years siden | | | |
28 mm. venturier er klart for lidt til en toliters!
- Nu er det jo lidt svært at pin pointe noget bestemt når du ikke ved hvad knast og CR du egentlig kører med, men du skal op på 32 mm. venturier m tilhørende dyser. ellers får du den ikke til at lave noget oppe i omdr.
Hvis den ikke laver noget nede i omdr. kan det skyldes bla. forkert tændingstidspunkt/ avancering, forkert benzinblanding, forkert udst. Mulighederne er mange.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
OK!
Motoren trækker hidsigt fra 3500-5000 rpm. men knap så godt uden for dette område.

nu nævner du udst. der er monteret det tarmslyng fra CSP som passer på bus (flanger til varmekasser). Dette system kan ikke være specialt optimalt, idet cylinderne får uens betingelser, fordi udst.rørlængden variere fra cyl. til cyl.


Jeg har tænkt på at tjekke avanceringen på 009 fordeleren, men hvor meget skal den avancerer?? og avancerer alle 009 fordelere lige meget???

Synes også at 28 venturing er lidt lidt, idet indsugningskanalen på det mindste sted er ca 29mm.
Men hvor kan man købe større venturinger????
Er der en tommelfinger-regl for hvilke dyser, som ca. passer til 32 venturing.

det tyder vist på at problemet skyldes en kombination af flere ting

(permalink) Rolf Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hej
Korrekt dysning af en motor kan kun ske optimalt på et rullefelt
og siden du har så mange ukendte faktorer i din motor skulle
du overveje dette meget kraftigt.  Weber håndbogen siger at
en 2,0L med to dobbelte IDFére skal have følgende syse str:
Hoveddyse: 145-150
Luftdyse: 210-220
tomgangsdyse: 55

Disse størrelser er kun vejledende og skal bruges/betragtes
som et udgangspunkt til finere justering af karburatorerne.

Så har vi smertens barn nemlig 009 fordeleren: Den giver
alt for lidt fortændning til en type 4 motor og det den giver
kommer alt for tidligt... Tid til eftertanke.......  Løsningen kan
være lidt mere tricky, men bestemt værd at rode med. Det
nemmeste ville være at finde en 050 fordeler og så prøve den.
Ellers skal du tilpasse en org type 4 fordeler. Det der skal
gøres er at til passe fjedre og svingklodser så fordeleren giver
en tilpas fortændning. Dette er faktisk kun muligt at gøre i
forbindelse med en tur på rullefeltet da en rutineret  mekaniker
hurtigt kan se om motoren skal have mere eller mindre fortændning.
Som udgangspunkt skal du sætte tændningen ca 5-10 grader
før top og så se hvordan din motor opfører sig.
Din udstødning er ikke så tosset endda og passer fint til din
motorstørrelse og karakter (dvs omdr område) .
Som jeg ser det er fejlen ikke kun i dine karburatorer da 28
mm venturier skulle give et meget godt bundtræk og det er jo
det du efterlyser blandt andet.  Gå dine karburatorer igennem
og se hvilke dyser den er udstyret med og sørg så for at de
er ordenligt synkroniseret (MEGET VIGTIGT!!!). Derefter synes
jeg du skal kigge lidt på dit tændningsanlæg og indstilling af
tændningstidspunkt og kamvinkel. Hvordan går motoren i tomgang??
Hvordan reagere den når du giver gas?? Hvordan
reagere den når du køre 80 km/tim ud af landevejen og holder
speederen i ro?? Dette er nogle spørgsmål der kan give
ledetråde til en løsning på dit problem.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Tak for svarene

Jeg har skruet lidt idag og er blevet en del klogere!!

Weberne har været skildt ad og det viste sig at der var ir i svømmerhusene, som har ligget og svømmet rundt, derfor var tomgangsdyserne mere eller mindre tilstoppede.
der er følgende dyser i:
hoveddyser: 130
luftdyser: 200
tomgangsdyser: 50
det ligger jo lidt under det Rolf skriver

Den helt store ændring i motorgangen kom da jeg montere åndrerrørssystemet. Der er lavet udluftning i ventildækslerne, som er forbundet med slanger til en "oliefælde"
Jeg viste ikke at det betød så meget(har mest skruet vandkølet VW)
Nu kører den fint i tomgang og der er godt speeder-respons

motoren ligger i en buggy så et andet problem var at speedertrækket kom i klemmer og blev slået i af justering, når motoren vrider sig.

Rolf:
hvad er en 050 fordeler??? sådan en kender jeg ikke

(permalink) Rolf Member
Skrev for 55 years siden | | | |
[quote author=Kd link=board=teknik;num=1017861625;start=0#4 date=04/04/02 kl. 19:37:17]Tak for svarene

.
der er følgende dyser i:
hoveddyser: 130
luftdyser: 200
tomgangsdyser: 50
det ligger jo lidt under det Rolf skriver

Rolf:
hvad er en 050 fordeler??? sådan en kender jeg ikke


Som jeg skrev er de dysestørrelser kun retningsangivne og
helt hvikle dyser osv motoren skal have kan kun testes til fulde
på et rullefelt.

En 050 fordeler ligner en 009'er et langt stykke hen af vejen
men har en noget anderledes tændningskurve som passer en
type 4 bedre i forhold til en type 1.

Mvh
Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Farmer Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Din dysestørrelse lyder lige lidt ved siden a´, men tag lige og check dine emulsionsrør. hvad står der på dem? - det kan nemlig godt give stor udslag på dysestr afhængig af hvad der er i!

Som Rolf nævner, så er en 050 Fordeler MEGET bedre på en T4 end en 009. Og hvis du ikke er vant til at rode med tænding, eller kender en som er, var det nok den bedste og billigste løsning. Den koster 860 kr.hvis du er interesseret.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
emulsionsrørene er F11.  
motoren trækker nu godt og jævnt fra tomgang til ca 6000 rpm. så den nuværende dysningen kan da ikke være helt ved siden af. Men jeg synes nu stadig at den mangler effekt.

Når I (Farmer+Rolf) siger at 009 fordeleren giver for lidt fortænding til T4, så er det jo nok rigtigt, derfor vil jeg da forsøge mig med en sådan 050 fordeler. Det ku da være sjovt at køre i rullefeltet og se forskellen mellem de to fordelere, så kunne man jo passende få dyset karburatorene ind.
Har I prøvet at lave en motor med 050 fordeler?

Jeg ligger inde med nogle chromoly stødstænger til t1, vil det give en gevinst at skifte t4 stødstænger ud med de lettere chromoly?

Rolf:
Du henviser til weber håndbogen, hvad er det nærmere betegnet for en bog? den kan vist være en god hjælp
(permalink) Rolf Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Umiddelbart vil jeg sige at dine emulsionsrør er OK. Forskellen
mellem de to fordelere er dokumenteret ved flere lejligheder,
men en god idé at prøve så du selv kan se hvilken forskel det
gør.  Mht dysestørrelser og fin justering skal man på rullerne
for at sikre sig at motoren ikke får forkert benzin/luft blanding
over hele omdr området. Betragt udgiften til en tur på rullerne
som en del af omkostningerne ved et motor projekt. Hvis den
eks får for lidt benzin kan dette resultere i katastrofale ting
fordi motoren bliver alt for varm. Hvis den får for meget skylles
oilen af cylinderne og så slides de meget hurtigt!!! Betragt ikke
faktum at din motor tilsyneladende går godt nok som værende
en garenti for at den er korrekt dyset justeret etc.. Det lyder
måske lidt "professor" agtigt med det er jeres egen penge det
går ud over når skidtet ikke virker mere. En tur på rullerne
med der tilhørende justering og inddysning kan godt give lidt
flere kræfter og en mere kørbar motor.
Weber håndbogen jeg referere til er en jeg har købt hos CB
Performance i USA. Haynes laver også en men den er mere
generel i sin gennemgang af de forskellige karburatorer. CB's
håndbog er meget god da den er skrevet af en i der arbejder
med luftkølede VW'er og er skrevet til dem der skruer på dem.
OK den har også lidt reklame fis for CB da det er CB's chef/ejer
der har skrevet den, men det kan man jo bare grine af. Meget
af oplysningerne i den er taget direkte fra Weber's egne manualer.

Go' vind
Rolf



-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Læst...  Hvad står sådan en rullebulle egentlig i idag? Og hvem kan anbefales.. Har hørt mange forskellige meninger om de forskellige rundt i DK...

Erfaringer?

(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
sidst jeg forhørte mig om en tur i rullerne kostede det vist 700+m i startgebyr derefter ca. 350+m i timen. og der kan nemt gå mange timer med at dyse en motor ind, det er bl.a. derfor at jeg efterlyser andres erfaringer, således at man ikke stor helt på bar bund med hensyn til dyser. Man kan vist godt få en tur i rullerne lidt billigere, men et rullefeldt er en dyr investering, derfor skal det jo koste lidt.

Kender er firma som ikke vil rulle biler med karburatorer, ganske enkelt fordi de hørmer af benzin under dyse udskiftning(benzin-hjerne=maler-hjerne?). Det er lidt ærgeligt da de har mange års erfaring på området. Det foregår med EFI-systemer og PC i disse tider.

Farmer:
Havde du en 050 fordeler tilsalg?

Rolf:
Hvad ssiger Weber håndbogen med hensyn til venturing på en toliters? ved godt at små venturings giver bundtræk, men i dette tilfælde er jeg mere interesseret i højere effekt.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jeg har en 050 på lager.

Mht. venturier skal du altså op på 32 for at få en fornuftig topend! Såd´n er det.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rolf Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Weber håndbogen siger 28 mm venturier til en ca 2,0l motor
som udgangspunkt/tommelfinger regel. Men som Farmer
skriver vil det give mere topeffekt med 32 mm. Det kommer
også an på hvilken knast og kompression motoren har. Weber
har lavet en formel til udregning af venturi diameteren og hvis
motoren skal give max effekt ved ca 5000 omdr skal den have
en venturi på 31,5 mm. Så 32'ere er et godt bud...

Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
;)Rolf har ret, kom nu i det rullefelt. Find en der ikke tror det tager flere timer. Jeg er vant til at komme hos Laulunds Auto i Støvring. Han bruger ikke mere end et par timer og hvis man selv kan skrue koster det jo ikke noget. Altså jeg mener han vurderer hvad der skal til og så skuer man selv. Man skal selvfølgelig betale for feltet og hans tid.
32mm. venturier er nok rigtigt, men forvent ikke den store ændring. Sådan en type4 motor trækker godt, men giver ikke den store topeffekt. Skift gear og giv gas, så bliver "de andre" hægtet af.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Synes lige at jeg ville følge lidt op på debatten, det kan jo være at andre kan få gavn af det.

Har monteret en 050 fordeler!
Med tændingspistolen kan jeg godt se forskellen på avanceringen mellem en 009 og en 050 fordeler.

Det er svært at høre forskel på motorgangen
Men motoren kan tage flere omdrejninger ca. 500
og 0-100 tiden er blevet lidt bedre.

Så en 050 fordeler er bestemt bedre til t4 end en standard 009.

Reply

You must log in to post.