Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor temperatur?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 55 years siden | | | |
:o

Hej svende og svendinder.

Jeg har en temperatur føler siddende i oliesumpen på blokken,og har monteret et ur på..Nu er spørgsmålet så hvor varm skal/må den kører.Motoren er en 1584 med std.kompression,284*knast og 36mm bobbelte Webere.
Lige et spørgsmål mere:Jeg har monteret et LUMINITION tændingssæt m fotocelle.Jeg har stilt tændingen til 5* F
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Olien mister (alt efter kvalitet) sin smørende egenskab ved ca 140gr.

Syntetisk olie er ikke ret god til at transportere varme, derfor ikke egnet til vores motorer.

Det ville være fedt hvis den kunne holde sig på ca 110gr ved alm. kørsel, max 130gr når man trykker den af..

Check at dit ur viser rigtigt, og fx ikke bliver påvirket af varmen fra udstødningen...

en 009ér stiller jeg som regel 7,5-10gr. før top..
(permalink) VW-Per Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hej kloge orakler.

Jeg har en 1302 cab, med 1600 std. maskine, der har kørt 10000 km efter renovering. Den kører glimrende, men når man har kluden nede, bliver den jo som bekendt for varm, hvis man kører på motorvej. Jeg har haft monteret ekstra oliesump, men da bilen er lav, kan jeg ikke køre hen over noget, uden jeg er ved at rive sumpen af, så den er pillet af igen. Hvad gør jeg så ? Hvad kan hjælpe ? Ved en motortemperatur på 100 grader, er olietrykket lige omkring 2 bar, er det for lidt ?


Undskyld jeg bruger dit indlæg Janus, men jeg synes det lignende dit spørgsmål/problem meget godt.

Venlig hilsen
VW-Per

(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Olietrykure er noget af det mest frustrerende at køre med, olietrykket fiser op og ned og man kigger mere på uret end på vejen..-Jeg bruger det slet ikke..

Det er ikke olietrykket der smører motoren, det er [u:047250e207]tilstedeværelsen af brugbar olie[/u:047250e207], bare der er et lille overtryk (nok til at slukke olietrykslampen), vil olien blive ført op til lejerne hvor den skal bruges...

For højt olietryk pga. kæmpeoliepumper osv, kan faktisk forværre tingene ved at [u:047250e207]hæve[/u:047250e207] olietrykket, højere tryk giver som bekendt højere temperatur.

Husk at det er vigtigt at bruge en god tyk mineralsk olie 20w50 ..! -både mht olietryk og temperaturen, [u:047250e207]især[/u:047250e207] her om sommeren

(permalink) Dahl Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hvem sælger 20w50 ???

Jeg har ikke kunne finde nogle som  forhandler det
-------------------------------------------
doddern@hotmail.com
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jeg køber hos Autobremsen i rødovre, jeg mener at 5liter Penzoil koster 159,-
(permalink) Farmer Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Lige et hurtigt indlæg inden arbejdstid.

Janus. Temperatur taget i oliesumpen kan du ikke regne med. Sumpen har en for lav overfladetemp til at give korrekt måling.
Tag den enten i universal hullet, hvis blokken har en, eller ved olitetrykskontakten. Det giver mere nøjagtig temp.!!!

Dahl. det er et kendt problem med temp på cabs med kluden nede.
En måde at afhjælpe problemet på ville være at montere en filterpumpe 6 så sætte en sandwichtermostat på der og så lede olien ud til en extern oliekøler, strategisk godt placeret.

Jah, det ser ud til at Morten og jeg er noget uenige om viskositeten af olien. Jeg kan ABSOLUT ikke li´den fede olietype, medmindre det er en gammel slidt kværn. Jeg holder mig til good quality 15W/40. Never a problem with it. Er endda begyndt at lege med Syntetiske olier på T4!
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) VW-Per Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jeg havde faktisk lånt en olietryksmåler af en kammarat, som arbejder på et Fiat værksted. Det var sådan en dæmpet type, så nålen ikke stod og piskede op og ned. Jeg kører på Castrol´s GTX olie, og har altid gjort det uden problemer, på de folkevogne jeg har haft, men det kan da godt være, jeg er for nervøs anlagt mht. olietryk. Jeg kan bare huske første år jeg kørte til bugstop Skagen, da jeg kom ned i tunnelen ved
(permalink) BOBLE Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Det er rigtig at der bare skal være olie
Men for at der er olie ud i den fjerneste krog af motoren
skal der nu være et vist tryk (især der hvor Type 1 har indikatoren  til at sidde )
Er det så en motor der tager mange  omdrejninger
bliver der også ledet mere olie igenem lejerne
Har også  altid brugt  20w 50 Duchams mineral olie
Skal nok blive tynd når den bliver 90-100* c

Vandt en gang 5l Casterol GTX Full synt 10w ? Værdi 500-600 kr
 Det var så tynd at jeg trode det var kølevæske
Det  kom så på en Type I  1600  med 284` knast  men den smed olien ud af ånderøret  ved mange omdergninger
-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Til FARMEREN.

Hvilket universal hul referere du til? det jeg har i blokken sidder mod bagenden helt nede i sumpen.Det er en 1600 bus blok....Min temperatur på vej til BIC,med pedalen rimeligt langt nede lå på ca 110-115*,ved normal øko kørsel ligger den på ca 100*...S
(permalink) SIFA Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hej!

I 70´erne var problemet allerede aktuelt, og da var der flere med forstand på det end nu. Gute Fahrts (det tyske blad for VW-ejere) teknikere skrev, at olietemperaturen som tommelfingerregel ved motorvejskørsel skulle ligge omkring 100 + udetemp (skygge). 130 om sommeren er derfor en fin værdi. Og ja: 20 W 50 er helt sikkert det bedste valg om sommeren. Den fås også fra Mobil Oil.

Simon
(permalink) Farmer Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hart i nogensinde tænkt over at jeres forholdsvis høje olietemperaturer v. alm kørsel netop kunne skyldes for høj viskositet i olien ??? Nej ikke vel!

Grunden til at der kan være et sådan problem med nyrenoverede motorer med gode (små) tolerancer er, at reduktionsventilen simpelthen lukker  en stor del af olien tilbage i blokken igen inden den overhovedet nåede køleren.

En veltrimmet 1600 elller 1776 for den sags skyld, skal absolut IKKE ligge på 110-130 gr v. ca. 110 km/t. på langtur. End ikke på en dansk alm fiset sommerdag. Så er der noget galt.
90 - 100 gr. er mere normalt.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Selv om vi renoverer vores motorer, kommer der vel ikke mindre tolerancer end dem motorerne er designet til..?

Volkswagen selv anbefalede 30w olie til sommerbrug, -det var før der var noget der hed multigrade olie, og det er vist endnu tykkere end 20w50. Og dengang var motorene nye og med de samme tolerancer som vores renoverede.

-Og mange af vores biler kommer stort set kun ud om sommeren i godt vejr..

Oliereduceringsventilerne har forskellig fjederspænding, den til oliekøleren åbner et godt stykke før den der lukker det overflødige tryk ud i sumpen, så olien burde blive kølet under alle omstændigheder.

Olie er lidt en religion inden for VWér lige som så meget andet. ;D
(permalink) Farmer Member
Skrev for 55 years siden | | | |
SAE 30 olie opfører sig helt anderledes end de olier vi bruger idag. Den burde egentlig være tykkere end ex 20W/50, meni realiteten er den ikke.
Iøvrigt hodt VW selv op med at anbefale SAE 30 olie helt tilbage i -69 så vidt jeg husker,  og gik over til 15W/40.

Det med at "køler" reduktionsventilen åbner tidligere end den der styrer trykket, er jo egentlig hele sagens kerne. For jo før den åbner, jo mindre olie bliver der sendt til den originale køler ! Den recirkurlerer simpelthen mere olie, fordi den "tror" olien er koldere en den er, deraf højere olietemp. MEDMINDRE at man har gjort sig den ulejlighed at justere fjederen så den passer til olietypen man ønsker at køre på.

Som vi har været inde på før, så har jeg bla. været med til at ræse (og jeg mener ræse) rundt nede i Sydfrankrig i 30-35 gr ambient på 10W40 i en iøvrigt sund vw 1776ér, godt nok m. front oliekøler. Men vi havde ikke det midste problemer med at holde bæstet tempereret selvom vi kørte som galninge meget af tiden. Og, og og.
En dag må vi altså lave en back to back test så tvivlere kan se forskellen.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hej Jeg sælger agib olie 20/50, 4 l koster 150 kr..
Smører godt  kører godt

Mit nr er 22169175 el 64732823  8)
(permalink) jesper_arndt Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hmmm Farmer...Det lyder sg som den "sunde" 1776, som jeg har liggende med flækkede topstykker...og jeg mener voldflækkede.....alle 4 tændrør kunne praktisk talt drejes over med fingrerne......den maskine lyder som den har leveret adskillige sjove stunder.......den er jo nærmest bevaringsværdig..fredet og alt muligt.......den bliver du da nødt til at have hængende derhjemme på væggen med teksten: "Good times".....:)

J.
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
(permalink) Farmer Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Det var da utroligt! Her sidder jeg og forklarer stlper op og planker ned om hvorfor det er knap så god en ide at bruge "fede" olier, og så kommer der en filur og vil sælge 20W/50.

NU gider jeg skutte mere. Suit yourselfves.

I´outa here.

Ups jesper, havde ikke set dit indlæg. Det med at de toppe ser ud som de gør har mere at gøre med vores fælles bekendtes evne til ikke at lade være med at gi gas indtil motoren var driftvarm. Ikke olien. Og så ville han jo osse absolut køre med en eller anden rustfri std udst. til sidst. Det havde toppene heller ikke godt af. Men det ku, jeg ikke forklare ham, selvom jeg prøvede flere gange.
Iøvrigt nåede den da at gå små 40K km inden den blev pillet ud Hvor mange af jeres når det før de kommer ud igen?
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
hi folks,

hva med 15W40 olie - den er bare perfekt og den er billigt - det bedste i de tyske kredse - alle snakker om det hos os - ellers 20W50 .... but not perfekt!

det vigtigste er perfekt indstillede ventiler med 0,15mm når den er kølet ned. dette sted mangler altid den meste køling med olien og denne indstilling (ca. alle 5.000 km) hjælper meget på det. det er forbandet vigtigt - de fleste sjusker her!!!

så kommer der denn lortede thermostat og luftreglerne i blæsekassen D/F/H/AD/AS - 1600ccm hos min bil. dem har jeg fjernet - jeg kører kun i sommermånederne - bilen får altid fuld luftkøling med det hele tiden. kan altid ombygges igen - det gi`r et par grader nedad!

sidste ide er den store oliepump i kombination medforstærkede fjedre i selveste oliesystemet Oeldruckregelbolzen) . det gir også et par grader nedad.

enhver tuningfraggel med over 80hk skal tænke på seperat oliekøler foran ... med stor oliepump -> dobbelte carburatorer og 88-94mm den normale metode.

med det vigtigste er virkelig ventilerne med 0,15mm og den enkle 15W40 -> gammel tysk snak -> sorry -> meget olie giver mere køling -> aldrig ned på sidste streg!

jens


(permalink) jacob Member
Skrev for 55 years siden | | | |
[img:c55beee0dc]http://www.vwshowtime.com/image/motor/02_04.jpg[/img:c55beee0dc]
Det kan da godt være olien har det fint, men tarmen er varm.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hold da kæft mand....... Det er fandme en seriøs varmeudvikling du har fundet dig der.. Den hårtørrer står vist på højeste blus hva?? Hvor længe tror i konens hår holder derinde????
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 55 years siden | | | |
[quote author=jacob link=board=teknik;num=1025041030;start=15#18 date=07/01/02 kl. 15:25:38][img:e020860d2e]http://www.vwshowtime.com/main/test3.gif[/img:e020860d2e]
Det kan da godt være olien har det fint, men tarmen er varm.



Det er godt nok sygt det der :o :o :o :o :o :o
(permalink) Jettadriver Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Nogen der ved hvor længe den motor har kørt for at blive så [glow=red,2,300]Red hot[/glow]?
Der må godt nok have været fuld piv på!  ;D
(permalink) jacob Member
Skrev for 55 years siden | | | |
En tur på rullen, så er den varm  ???

http://www.vwshowtime.com/4_drag/motor2.html

-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Det er skide sjovt at læse gamle tråde her på gode gamle vwnettet :-)

Jeg har iøvrigt valgt at sætte min olie temp føler lige før olie pumpen. Ud med proppen, bor og skær gevind. Billedet viser hvor jeg mener.

Når i sætter en ekstern oliekøler - måske endda helt ude i fronten af bilen - falder olietrykket så ikke ret meget inden det er pumpet tilbage i motoren ? Jeg mener hvis man pumper en væske igennem en slange, så falder trykket jo længere slangen er. Men det er oliepumpen måske stærk nok til at ignorere ?

/John

rsz_olie_temp.jpg
rsz_inkedcase-machining-oil-galleys-2_li.jpg
inkedcase-machining-oil-galleys-2_li.jpg

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Farmer Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Olietrykket falder, hvis man har frontmonteret oliekøler. Men - især - i sådan en sitiation er det vigtigt, at have de rigige fittings etc. Hvis man bruger de wimpy 3/8" fittings som eksempelvis Berg sælger, så kan tabet faktisk være ret meget. Over 1 bar. Hvis man bruger ½" fitting med korrekt hals diameter sammen med lavfriktions slanger kan tabet være så lavt som 0,3 bar. Det er småting, da en pumpe i ordentlig kvalitet uden de store sværdslag kan levere op mod 10 bar. Der hvor der typisk opstår lidt "problem" er tomgang. Tomgang på varm motor kan resultere i et tilsvarende tryktab gennem systemet idet pumpen jo er mindre effektiv ved lave omdr. Men igen, hvis tingene er lavet rigtigt så giver en alm 26 mm pumpe jo snildt 1½ bar i tomgang. Taber man så 0,3-0,4 bar gennem systemet, er man stadig på omkr. 1 bar, som er fint. VW´s egen nedre grænse er 0,45 bar.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.