Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type1 stumper på Type4???

Tags:
No tags yet.

(permalink) Sholmen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Halløjsa derude...

Hvor meget forskel er der egentlig på type1-motoren og type4´eren?? Kan jeg bruge dele fra de to motore på hinanden? Jeg tænker på holder til generator, blæserhus, manifolde til karburatore, div. pakninger osv...

Eller skal jeg ud og købe det specielt?

Dan Søholm
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
de ligner hindanden, men er forskellige... :D
-Dette kan jo uddybes en hel del, og her er en god side om emnet:

http://www.tunacan.net/t4/tech/index.shtml

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg tror de små stifter man sætter i blokken for at styre hovedlejerne kan bruges på på type1 og type4. Men ellers fælles de, heldigvis, ingenting.
Jo forresten. Den 68HK har 200mm. kobling.
Type4 motoren er den mest geniale type1 motor der findes. Op til 100HK lige fra Werket.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
oxyboxeren er sgu den mest geniale..!!

2,1 liter og 112hk lige fra værket, og rigeligt stærk..

Faktisk er den nemmere at konvertere til type 1 end type 4éren, - det er stort set kun blokken der er speciel og skal modificeres - derefter passer type 1 dele lige på
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:6b3d954f32="Dan_The_1303-Man"]Halløjsa derude...

Hvor meget forskel er der egentlig på type1-motoren og type4´eren?? Kan jeg bruge dele fra de to motore på hinanden? Jeg tænker på holder til generator, blæserhus, manifolde til karburatore, div. pakninger osv...

Eller skal jeg ud og købe det specielt?

Dan Søholm[/quote:6b3d954f32]

Hej Dan.

Generator fod skal laves eller købes specielt. Det samme gælder skjolde. Der findes forskellige sæt, du kan købe til formålet, blandt andet et hvor der er specielt lavet køleskjolde og du kan så bruge et 30 hk type 1 blæsehus sammen med, men så bliver det noget med oliekølingen, med mindre du vil have frontmonteret oliekøler.

Selv har jeg et DTM blæsehus til min T4, det virker rigtigt godt og har et doghouse til oliekøleren.. Type 4 manifolde og Type 1 manifolde er ikke det samme.

Pakninger er heller ikke det samme.

Kig på Csps-hjemmeside
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvis der med "oxyboxer" menes en vandbokser, så har du da ret. Den er sku´også god. Men det er da nok de færreste der er i stand til at bygge den i en type1. Den passer fint bag i, men hvad gør man med køler og rør frem til køleren ? Ja jeg skulle nok finde på noget, meen ! Hvad er det for øvrigt et udtryk ? Ved man ikke hvad man taler om hvis man siger "vandbokser"
Det er ligesom "Bay" "Fastback" og Notchback" er der ikke noget der hedder, pickup, bus, coupé, sedan osv. mere. Eller bliver det hele så amerikaniseret at en gammel VW-mekaniker ikke mere ved hvilken model der tales om ?
Jeg kan sku´godt forstå hvis I står på et VW reservedelslager og I ikke kan få det I skal bruge. Reservedelsmanden ved jo heller ikke hvad I taler om. Og så er det jo let at sige:"det har vi ikke"
Da jeg solgte kølere lærte jeg at sige:"det har vi ikke, men jeg kan skaf....."
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Matias Member
Skrev for 21 years siden | | | |
:)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Undskyld Morten. Efter at have læst dit indlæg igen, kan jeg se at du må mene at man bruger vandbokser-blokken og laver den til luftkølet ?
Men "forsvinder" de 112HK så ikke, eller hvad gør man ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 21 years siden | | | |
FRANK SKREv...:

Jeg tror de små stifter man sætter i blokken for at styre hovedlejerne kan bruges på på type1 og type4. Men ellers fælles de, heldigvis, ingenting.
Jo forresten. Den 68HK har 200mm. kobling.
Type4 motoren er den mest geniale type1 motor der findes. Op til 100HK lige fra Werket.

arre..... du glemmer vel lige strømfordeleren......!! :wink:
men ellers........T4 er for rigtige mænd...... :D
leo-pol
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Nu da snakken går lidt på navne på de forskellige modeller: Gamle busser (op til '67) hedder vel på gammel dansk "Splitbusser"....
Men hva kalder den gamle, rutinerede danske VW-Mekaniker så den, som på Amerikansk hedder "Bay" :?:
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
Facts om oxyboxeren kan ses her: http://www.gearheads.dk/oxyboxer.htm (linket ligger også under links)

Sjovt nok virker det som om at min motor giver væsentligt flere heste end wasserboxeren giver standard, på trods af at kompressionen er sænket fra 10:1 til 8,5:1, men det skyldes nok en lidt vildere knast (294gr+1:1,25vippearme) og især 2x40mm dellortoer, der giver langt mere flow end det originale indsprøjtning...!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:da2f881485="Fau_Weh_Mann"]Nu da snakken går lidt på navne på de forskellige modeller: Gamle busser (op til '67) hedder vel på gammel dansk "Splitbusser"....
Men hva kalder den gamle, rutinerede danske VW-Mekaniker så den, som på Amerikansk hedder "Bay" :?:[/quote:da2f881485]

et af de gode gamle slang er jo folkevogns rugbrød, men det dækker vist over dem alle

Hårdberg
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hvad med B

Reply

You must log in to post.