Nem start når kold - svær start
Hvad er det nu man skal kigge på, hvis ens motor har svært ved at starte når den er varm, men ellers starter som en mis når den er kold?
Er ved at kigge i Haynesbogen, men den er jo tyk og på engelsk, så hvis en har et super svar her på dansk er jeg meget taknemmelig.
Det drejer sig forresten om vores bus - 1600 standard fra 78
mvh
JAKOB
Jeg har haft samme problem en gang.. Det var for lidt "spillerum" mellem ventilerne, den kørte perfekt efter den var justeret.. Det kunne jo også vare årsagen hos dig....
Mvh Aabenhus
Du må lige prøve at beskrive " svær at starte"
Drejer den, langsomt ?
Den drejer hurtigt nok, men springer ikke igang ?
Den lyder som om den kun har 2 eller 3 cyl. Altså den mangler komp. på resten = brændte eller for stramme ventiler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Man skal holde tændingsnøglen drejet i mange sekunder før den springer igang når den er varm
mvh
JAKOB
ikke fordi jeg vil gøre mig særlig klog på problemet, men kommer alligevel i tanke om en ting.
Jeg mener at det kan være et problem med vw-motorer når de er varme - og skulle kunne løses ved at give fuld gas når nøglen drejes ?
matias
GENERELT:
Det er rimelig hurtigt overstået lige at tjekke om platinerne står rigtigt, og om tændingen er indstillet nogenlunde fornuftigt. Hvis man så har lidt ekstra tid... så kunne man også hive ventildækslerne af og indstille ventil spillerummet (0,15 på begge - så vidt jeg husker).
Løser det ikke motorproblemerne kunne man prøve at stille lidt på karburatoren (der sker jo ikke noget ved at rense luftfilteret, tjekke om benzinfilteret er tilstoppet, eller evt. stille blandingsskruen ½ omgang ind eller ud ... alt kan jo stilles tilbage igen (hvis man er bange for at gøre noget forkert).
Samtidig undersøger man selvfølgelig lige vacuum slanger for at sikre sig de ikke er hullet eller gennemtæret. Endvidere kan tændingsavanceringen også testes ved lige at suge lidt i vacuum slangen til strømfordeleren, og se om det flytter sig deri. Strømfordelerdækslet bør også tjekkes efter mens det alligevel er taget af.. tjek om kontaktpunkterne er slidt i stykker eller ødelagt på anden vis.
Tændrør kan også skiftes, og ligeledes gælder det tændrørsledningerne
Alt det ovennævnte er noget næsten alle kan finde ud af... og det ER nødvendigt hvis man vil have sin motor til at gå nogenlunde normalt.
Der kan selvfølgelig være 100 andre ting galt med ens motor... men det tager som regel længere tid at gå ind og skrive et indlæg om problemet - end det gør at afprøve og indstille alle de forskellige ting på ens motor.
Ps. Jeg er bestemt ikke nogen motorekspert.. jeg har bare gjort mig ovenstående erfaringer mens jeg har skruet motor, og det er sgu dejligt når motoren kører, og man ved at alt er indstillet helt perfekt!
Motorlige hilsner
Rasser
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
desuden skal ventilerne stilles når motoren er håndvarm.......mener klogebogen siger 30 grader varm.....ret mig hvis jeg er forkert på den
Hva med nye rør i startermotoren?
Man stiller ventiler på kold motor og den må højst være 30 grader.
Men det passer også fint med at man ikke må skifte tændrør på varm motor. Det er nu en teori jeg selv har udviklet. Jeg kan ikke lade være med at tænke på at hvis man sætter nye tændrør i et varmt topstykke. Hvad sker der så når topstykket køler af og trækker sig sammen om et tændrør, der jo er lavet af stål ?
Rør i startmotor ? Den var ny.
Nu skriver du at du holder nøglen drejet i nogle sekunder inden motoren springer igang. Hvad sker der ude i motorrummet i disse sekunder ?
Jeg er så naiv at jeg går ud fra at man har fået kontrolleret alle de almindelige ting i forbindelse med service, inden man spørger herinde. Det er jo lettere at lave en bil når man har den mellem hænderne end via internettet.
Jeg er også tilbøjelig til at tro at dit "problem" kan løses ved ALTID at holde speederen i bund under start af en VW. Især efter 1970. Og slip speederen når motoren tænder. Hvis den så hoster og ryger sort, så er det måske din nåleventil der er slidt op. Men det er helt normalt at man skal starte en bil med Solexkarb. på den måde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej, tak for de udførlige svar :-)
Vil prøve at tjekke det igennem.
Hvis jeg holder speederen i bund KAN den starte efter noget hosten, men altså stadig meget "lang tid" senere end ved en koldstart.
Ved ikke om følgende teori også gælder overfor VW'ere men det vil da være sandsynligt.
Fakta: Jeg ved fra gamle Harley'er at de kan være hulens svære at starte, når de er rigtig godt varme, hvis karburatoren IKKE er monteret med en varmeisolerende fiberklods mellem karb. og manifold.
Varmen trækker ud i karburatoren og gør et eller andet dér, som vanskeliggører start.
Er originale VW-motorer monteret med denne fiberklods?? Jeg kører selv med fiberklodser (4mm tykke) på min 1776 med dobbelte webere. De isolerer virkelig godt. Jo koldere indsugningsluft jo mere power (læs: koldere luft=flere molekyler=mere power)
Ang. kolde tændrør i varme toppe: jeg vil ikke mene der sker noget ved det. Tændrørene er jo samme størrelse uanset hvor varmt og stort hullet er i topstykket. Der vil bare være mere spillerum i gevindet når de sættes i varme toppe... men det ender vel på det samme "spænding" når det afkøles.
På wbx motoren i min bay er der monteret ovennævnte fiberklods, men om der er det på de ældre motorer ved jeg ikke
Jeg vil mene at tændrørshullet er større ved varm motor, for ikke at sige meget større.
Tændrøret er stål og kryber/vokser ikke så meget som alu. Når så topstykket bliver koldt, klemmer det omkring tændrøret.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Fik du løst dit problem ?
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
som regel er det accelerationsdysen der er tilstoppet, prøv at pille toppen af karburatoren (5 skruer) og check om der kommer benzin ud af "bruserrøret" når du giver gas, hvis ikke, vip det op, blæs det igennem "baglæns" og smid det i igen..
når den er kold er chokeren slået til og så er det ikke noget problem at starte den
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:8d851f75c6="John-P"]Fik du løst dit problem ?[/quote:8d851f75c6]
Det er godt nok nogle gamle indlæg du har fundet frem :?
Men det kunne da være fedt hvis folk altid lukkede deres problem-indlæg med en angivelse af løsningen.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060