Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  TonniDK's '63er

Tags:

(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Blæserhuset var nogenlunde let at tage af, hvis man ser bort fra at det faktisk vejer et par kilo mere end man tror. Jeg kan huske jeg brugte lidt tid på at gøre det forsigtigt da jeg ikke ville ødelægge oliekøleren, men sådan er det ikke længere - nu "kender" jeg jo min motor og har en ide om hvor grænsen går...

Her er så et billede af motoren uden blæserhuset - det sorte tårn der stikker op er oliekøleren (jeg kan selv huske at jeg tænkte - hmmm, nå - den første gang jeg så en oliekøler)

Blæserhuset skulle af før man kunne fjerne manifolden med karburatoren sittende på... Karburatoren er en 28 pict Solex. Jeg lærte så på den hårde måde at man ikke skal hælde en karburator til siden heldigvis er det ikke vildt mange liter benzin der er i en karburator.

Jeg valgte kun at slibe blæserhuset med sandpapir og så male det. jeg ville ikke putte det i karret da jeg var bange for at skille det ad. Lige nu kan jeg ikke sige hvorfor jeg troede det, men jeg troede at jeg skulle skrue selve blæseren af, for at få dynamoen af. Senere fandt jeg så ud af, da jeg købte en billig 1300cc F-motor, at det bare var at skrue de så bolte af og så taget dynamoen og blæserhjulet af i et...

Nåja, jeg har fået at vide at det er en dynamo der producerer strømmen på min bobbel og ikke en generator... På AB-motoren sidder der en vekselstrømsgenerator og på 1200 motoren (det der senere kom til af hedde en D-motor) sidder der så en jævnstrømsgenerator... f 8O k jeg mener jævnstrømsdynamo
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nå, men jeg er simpelthen så glad for mit elektrolyse kar, for det er en fornøjelse at fjerne "løse flager af rust" inden man maler over.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Før jeg kunne få højre cylindreskjold af, måtte jeg løsne termostaten. Termostaten sidder i den på billedet viste dims der ligner et q, p, d eller b - hvis man altså har den til at stå på højkant. Den sidder så på bunden af motorblokken, og stangen på termostaten går op og får fat i en arm der får luftstrøms-cylindriske-dimsen til at dreje ud af.
Fjederen sørger for at ovennævnte har let ved at åbne ud af - går jeg udfra...
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Her er der så lidt billeder af nogle af delene. Det var meningen det kun var termostaten der skulle være med i billedet, og ikke det ovenover, men det ville egentligt havde været et pænt billede hvis man kunne se lidt af laHHRRMMse host host [rømmer sig] på billedet også.

[size=18:fdb76cbe48]JAAA!!!!! Hvad skal vi kalde den ??? jeg ved ikke hvad den hedder!?! blæserluftsmængdevariererdimsen forkortet B eller hvad???, men nu kommer der jo heller ikke flere billeder af den alligevel :evil: :evil:
[/size:fdb76cbe48]
nøj, for hundene :evil:
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
godt, men så tror jeg vil smutte i seng...

klokken er 01:16 ca... jeg ved det ikke - jeg kan se to ure med 5 min forskel i tiden...

Jeg skal redigerer de næste billeder der skal på, før at de er små nok, og ikke viser noget unødvendigt rod osv. men jeg ved ikke om det bliver i morgen søndag... Faktisk, så står jeg overfor at skal have motoren i snart, da jeg har samlet den færdig her i dag og givet den udstødningskit og flydende pakning ved manifolden og karburatoren og ting og sager som vil blive vist her også forhåbentligt. Men, forinden skal der lige skiftes noget bremserør bagtil - det har jeg ikke gjort før, så der skal jeg have noget assistance fra min far, og det kan være han skal ud at kører autohjælp da han har vagt, så...

godnat [img:2c45aa594e]http://www.rustfjerner.dk/shady.gif[/img:2c45aa594e]
(permalink) Ronniedrengen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
//Skrevet: 29 Aug 2003 14:02 Emne:: TonniDueK's billeder af VW - motoren ude//

Dit indlæg har snart 1 års fødselsdag.
Imponerende !!

Ronnie
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hey - cool - det havde jeg ikke tænkt på...
:D
(permalink) OrangeBug Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej Tonni - stor respekt for din indsats og det at du gider holde os andre løbende informeret. Det er spændende og lærerigt.
MIn egen type 1 er splittet ad i atomer og mange dele ryger i elektrolysekarret inden de males igen. Den største del indtil nu var blæserhuset - den blev som ny, men måtte tages ad to omgange, da den stak op af karret.
Fortsat god arbejdslyst :-)
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
(permalink) IbMossin Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det her er et totalt godt indlæg!

Det giver mig meget større mod på at gå igang med mit eget første projekt! Det bliver godt nok ikke en Boble da den er så god som ny, men en 2CV - det er jo stadig luftkølet! Men da jeg er kontoruddannet, og min største mekanikerudfoldelser strækker sig til lidt overflade rust og et skiftet gaskabel på en Nimbus mv. gør tanken om at splitte en bil i atomer mig da lidt nervøs!
Men dit indlæg her har været god inspiration, så nu ser jeg bare frem til at jeg om et par år får en ordentlig garage og kan hive den gamle citroen ud af laden!
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:3d2bb50ebe="OrangeBug"]Hej Tonni - stor respekt for din indsats og det at du gider holde os andre løbende informeret. Det er spændende og lærerigt.
MIn egen type 1 er splittet ad i atomer og mange dele ryger i elektrolysekarret inden de males igen. Den største del indtil nu var blæserhuset - den blev som ny, men måtte tages ad to omgange, da den stak op af karret.
Fortsat god arbejdslyst :-)[/quote:3d2bb50ebe]

mange tak og i lige måde :) Jeg er meget glad :D for at høre at du også leger med elektrolyse - det er dejlig - ulempen er så at man bare får svært ved at få fat i nogle rustne dele :?



[quote:3d2bb50ebe="IbMossin"]Det her er et totalt godt indlæg!

Det giver mig meget større mod på at gå igang med mit eget første projekt! Det bliver godt nok ikke en Boble da den er så god som ny, men en 2CV - det er jo stadig luftkølet! Men da jeg er kontoruddannet, og min største mekanikerudfoldelser strækker sig til lidt overflade rust og et skiftet gaskabel på en Nimbus mv. gør tanken om at splitte en bil i atomer mig da lidt nervøs!
Men dit indlæg her har været god inspiration, så nu ser jeg bare frem til at jeg om et par år får en ordentlig garage og kan hive den gamle citroen ud af laden![/quote:3d2bb50ebe]

Igen rigtig mange tak fordi I har gidet at skrive at I synes det er godt, for det er rigtigt dejligt at høre.

Ang 2cv så synes jeg også den er feeed - jeg har fået et link her fornyelig af min far, da han transporterede en bil ud til ejeren af dette sted http://www.2vc-experten.dk
Min far har altid snakket om at købe en 2cv eller en bobbel cabriolet, OK - priserne er vidt forskellige, men det er alligevel svært at finde én til den pris man vil gi' he he :lol:
(permalink) IbMossin Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja - det er utroligt at gammelt jern kan blive så dyrt! Men pas ekstra på med 2CV'erne! Det er bygget i staniol, og undervognen har det med at knække - been there! Og det er TR
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
En ting der skal pointeres er, at hastværk er lastværk. Hvis man én dag ikke har evnen til at gøre visse ting forsvarligt, skal man vente til en anden dag - og det er svært!

Et eksempel kan være det at sørge for at fjerne rust fra en overflade. På et tidspunkt kører man måske træt i det, og siger "fuck det, det er sgu godt nok" - det er så det dummeste man kan gøre - for tiden går, og man synes det var for dumt at man ikke tog sig tid til at få det gjort ordentligt første gang, og så er det træls at skulle lave om - hold en pause, og se med nye øjne senere...


Gut, her er der lidt flere billleder.
Jeg fulgte min Haynes manual her, hvor jeg skruede vippearmene af stille og roligt, og tog stødstængerne ud, og satte dem igennen et stykke pap så jeg kunne sætte dem i igen samme sted, da de er slidt forskellige osv.

Topstykkerne tog vi ned og vaskede med en højtryksrenser. Ventilerne tog min far af, ved at bruge en top og en hammer, og så slå hurtigt ned på fjederen så låsestykkerne fald ud til siderne...

Den viste ventil er en udstødningsventil. Der var meget slør i ventilstyrene til udstødningsventilerne, og ikke noget mærktbart ved indsugningsventilerne. Vi fik senere at vide af Cliff B. at det var meget normalt, at udstødningsventilerne var slidte og ikke indsugningsventilerne.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nå, men så besluttede vi os for, nu hvor vi havde gang i højtryksrenseren, at vaske hele motoren. Jeg brugte noget petroleum blandet med diesel, eller sådan noget (jeg ved faktisk ikkehvad det var, men det var noget den gamle havde i en tønde) - det opløste skidtet, og så fik den en tur med højtryksrenser, efter jeg havde sat topstykkerne på igen. Olien var også taget af selvfølgelig.

Herefter så den således ud
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[i:caf724d126]hvorfor har han ikke taget det skjold af???[/i:caf724d126] Skruen sad fast og skulle varmes. Jeg havde prøvet et par gange at skrue den af og var bange for at ødelægge enkeltkærvsskruen.

Jeg har fået instruktioner i hvordan man bruger en brænder (jeg har fået momentær senil demens og tror den hedder noget andet, men det kan jeg ikke huske) men den instruktion jeg har fået, foregik på 3-5 minutter mens varmningen af tidligere fastsiddende skruer foregik, og det var mere en remse om alle de ting der kunne gå frygteligt galt hvis en idiot som fx mig ville gå igang med at varme, og telefonen ringede, og man så stadig står og varmer på aluminiumsblokken med brænderen i den ene hånd og telefonen i den anden, mens man kigger ud i det blå og får blokken til dryppe flydende aluminium ned på gulvet, eller at flammen forsvinder op i slangen og ned i flaskerne med efterfølgende udgifter til begravelse og renovering af værksted... 8O

Så, den sad der lidt endnu...

Cylindrene tog jeg af, mens jeg noterede mig hvor de havde siddet før. Herefter gik jeg i gang med at rengører dem...

og så begyndte jeg at fjerne gammel pakning fra blokken med en lille skruetrækker til at skrabe løs med... Overfladen gjorde jeg så ren med -ja, det kan jeg ikke huske - sprit eller sådan noget der ikke efterladeren hinde.


Min pause er over nu for 7 min siden, og landinspektør Jørgen Ullvit er kommet så jeg har ikke tid til at lægge mere ind
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg kan se at jeg mangler nogle billeder her, bla et efter billede hvor jeg har fjernet pakningsresterne, samt et billede der viser hvordan vi fik cylindrene over stempelringene... dem finder jeg forhåbentlig senere.


Det næste billede er af en såkaldt "glemme-plade". Den skal lede køleluften der kommer fra oven, så underdelen af cylindrene også få køleluft. Hvis man først har sat topstykker på og stødstængerrør og sørget for at spænde topstykket forsvarligt med momentnøgle i korrekt rækkefølge osv. - så er det man ser glemmepladen... Det var jeg så heldig at jeg havde fået at vide, at man skulle sørge for at huske denne plade, så det var jeg meget opmærksom på, og glemte at sætte den på alligevel i første omgang. Heldigvis var jeg ikke gået igang med at spænde eller noget, før jeg kom til at tænke på den 8O .

Endvidere havde jeg en oplevelse med denne glemmeplade også var træls. Jeg havde skruet oliekøleren af, og så faldt møtrikken ned mellem cylindrene og lagde sig på pladen... ... ... ... - den var svær, først og fremmest at se, og ikke mindst at fiske op. Men det lod sig gøre med et stykke ståltråd og en magnetisks skruetrækker.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Herefter kom topstykkerne på, og jeg spændte dem efter fremgangsmetoden i Haynes manualen. Jeg har fået at vide, at hensigten med at spænde et topstykke efter en bestemt metode er af hensyn til pakningerne så de tætner korrekt.

Da jeg ville sætte ventilvippearmene på, fandt jeg ud af, at de ikke passede på 8O Huldiameteren var simpelthen en anden, inderst inde på topstykkerne. Det løste jeg ved at benytte nogle andre vippearme jeg havde fra en F-motor som det egentlig er meningen jeg ville lave her om vinteren... Men de passede perfekt på.

mht. at stille ventilerne brugte jeg metoden som står beskrevet på http://www.bugservice.dk 's hjemmeside.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så gav jeg mig til at skifte øvrige pakninger - jeg troede også der var pakninger til oliekøleren i pakningssættet, men dem kunne jeg ikke finde[img:3d118a8ff7]http://www.rustfjerner.dk/confused.gif[/img:3d118a8ff7]

Jeg tog bla. generatorstolen af, og efter lidt rengøring, fandt jeg ud af, at jeg ikke kunne bruge de tre pakninger der var at bruge her... Hullet var simpelthen anderledes, meget mindre - så jeg kunne ikke bruge den metalliske pakning der ellers skulle på. (Jeg har taget et billede af F-motoren til reference...)
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jeg lægger flere billeder ind senere

ps - jeg har ændret brugernavn fra TonniDueK til TonniDK

mange tak til Mette
(permalink) Jensahj Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[font=Comic Sans MS:92216ab0eb] [/font:92216ab0eb]
8) Hej Tonni skønt at se at du får noget fra hånden! du får da lært lidt om beatlen meen det er vist også godt at du har en god backup!

Jeg glæder mig til at se den live! den ser ud til at være blevet helt hæderlig!

Hilsen Jens 8O
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er i orden Jens, jeg har dog lige kørt den i hi, allerede - da jeg ikke kunne have den til at stå i min fars lille værksted længere - han skal til at møblere om... :(
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
For god ordens skyld skal det siges at Gæsten ovenover er mig, og Jens er én af mine kammerater jeg ikke ser så tit desværre, men så er nettet jo en genvej...

Nå.

Jeg læste det indlæg Bornholmer skrev om at slette sine gamle indlæg, og at VWMorten sagde at billeder skulle der være plads til... så nu har jeg prøvet måske at sådan set at tage mig sammen og sætte nogle flere billeder ind af motor renoveringen. Bilen er som sagt kørt i hi for vinteren.


For at springe fuldkommen rundt i det hele, kommer her billeder af en del af gearkasseophænget som jeg havde af, for at skifte ophængsgummiklodserne...
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
så skrabte jeg skidt af...
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
så efter en 24 timer i elektrolyse karret...
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
og så i gang med at først skrabe løse flager af ting und sacher, og herefter en tur med en stålbørste
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
og så male med Hammerite fordi jeg ikke ved bedre...

Reply »

You must log in to post.