Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  TonniDK's '63er

Tags:

(permalink) helboen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Som ny her må jeg lige sige det er er en fed side i har her :D :D
Jeg har lige et par spørgsmål ang. at reparere rust skader er der nogle regler for hvordan man må reparere, skære bort og, svejse nyt plade i .
Jeg læste på et tidspunkt, at en skrev tror det var Frank Andersen, at han synede en bil, selv om der var svejset tæt på en anden svejsning hvis han kunne se at den der havde svejst kunne svejse ok! :?: :?:
Mvh. Niels Andersen
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:da5ec6bbad="TonniDueK"] så vidt jeg husker, så sagde han noget med at det
var selve ventiler der var korte eller sådan noget [/quote:da5ec6bbad]
Ja, det var så noget vrøvl - men jeg har nu fået det lidt mere afklaret, at
det vi fandt ud af dengang var at vi undersøgete om topstykket sad løst,
og så så min far, efter at han havde justeret ventilerne, at det var tæt på,
og nu gætter jeg lidt, at bærearmene var ved at røre ventillåget. I aftes gav mig den helt store forklaring om at ventilerne bliver varme ved motorgang og at de udvider sig så godset omkring ventilhovederne bliver
meget tyndt tilsidst, og en dag vil det sige knæk, og så er den del af
motoren død død D
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:b2ad8da32b="TonniDueK"] Jeg kan huske en kendt herre inden for bobler her i Silkeborg området vi mødte lige efter jeg købte bilen som sagde "så længe det ikke kan ses", så svejsede han i alle zonerne... men jeg har også nu fået opfattelsen af at han kan trylle med et svejseværk... Han viste mig også vwnettet - jeg må huske at takke ham: CC.[/quote:b2ad8da32b]

Det handler ikke om at trylle med svejseværket, det handler om at trylle med slibeskiven. Trylle væk 8O

Lennart
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja, jeg har så haft motoren ude i et par dage...

Forinden kørte jeg en tur til Horsens, fra Silkeborg og tilbage igen. På vejen hjem syntes jeg at jeg ville tage en lille omvej... :? Det endte så med at jeg snød min retningssans noget så grundigt, og jeg endte med at køre til Skanderborg :oops: Nå, men det var da en dejlig tur i vw'en - uden radio eller varme men "heldigvis" så regnede det skomagerdrenge :x ...

Så ringer mobilen i cowboybukselommen (stress)...

Finder et sted at holde ind til siden (tager ingen chancer - parkerer på en lille stille landevej mod Høgdal - slukker lyset på bilen for ikke at aflade alt for meget på batteriet). I mens jeg sidder og fumler med mobilen går motoren i stå 8O

Jeg har haft en del problemer med starteren (er på 6V) den har det med ikke at virke hvis der er lav spænding på batteriet - siger klunk og ikke mere (plejer at løse dette ved at gå ud og drejer lidt på motoren- den gamle siger, at startermotoren og svinghjulets tænder måske går mod hinanden, og startermotoren så ikke er stærk nok til at falde i hak... er det rigtigt?) men det var ikke problemet den her gang - startermotoren kørte fint - men motoren startede ikke 8O. Jeg prøver igen - motoren vil ikke starte... , træder speederen ned og slipper den langsomt et par gange og prøver igen... Motoren starter ikke...

Hmm... Ringer den gamle op og forklare ham situationen

Han siger det kan være at benzinpumpen ikke har kunnet suge benzinen til karburatoren - får at vide jeg skal tage en slange af, dreje lidt på motoren indtil der kommer benzin ud af slangen...

Prøver igen - ingen motorstart...

Ringer igen - får at vide jeg skal slå ligeså forsigtigt på en del af karburatoren (jeg ved ikke intet om karburatore - har kun kigget lidt på den til min knallert da jeg satte ny gaskabel på) her kunne en såkaldt "nål" have sat sig fast.

Det virker ikke.... i første omgang - efter lidt motion med gas-pedalen og ventetid - starter motoren og jeg kan kører hjem igen...

billedet er af karburatoren - jeg daskede på den del man kan se der står Solex...
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Selvom det så er min mormors 80 års fødselsdag i morgen d. 24. juni, har jeg valgt at tage motoren ud... Som tidligere skrevet her i, skal motoren have nye ventiler da de højest sansynlig er tæt på at ville knække...

har så en træls mistanke om at oliekøleren lækker - da der er en plamage i denne side - eller kan det komme fra en cylinder

OK - dumme spørgsmål - jeg kan jo bare kigge efter selv, men lige pt så kan jeg ikke komme videre, da et par af skruerne der holder skjoldene hvor cylindernr står på, ikke kan skrues løs da kærverne er ødelagte (not me :roll: )

det var egentlig også kun for at poste de her billeder... 8)
(permalink) HEKN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det var vel forhåbentlig ikke din smadrede røde T1´er der holdt ved synshallen i Horsens her til aften.....? Den var blevet pænt krøllet i venstre side............
MVH
Henrik
(permalink) HEKN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det var vel forhåbentlig ikke din smadrede røde T1´er der holdt ved synshallen i Horsens her til aften.....? Den var blevet pænt krøllet i venstre side............
MVH
Henrik
(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 19 years siden | | | |
SUPER!!!!!

Meget inspirerende at sidde og se dit projekt :P
Fedt at du "orker" at bruge så meget tid på at dele det med os andre når der er også er rigeligt at se til i værkstedet!!! 8) Sover du om natten :?:

1-0 til dig..Hilsen

Jens
-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:12cc3cb552="HEKN"]Det var vel forhåbentlig ikke din smadrede røde T1´er der holdt ved synshallen i Horsens her til aften.....? Den var blevet pænt krøllet i venstre side............
MVH
Henrik[/quote:12cc3cb552]

8O Nej heldigvis da- bare tanken giver mig en dårlig fornemmelse :(






[quote:12cc3cb552="wcmekanikeren"]SUPER!!!!!

Meget inspirerende at sidde og se dit projekt :P
Fedt at du "orker" at bruge så meget tid på at dele det med os andre når der er også er rigeligt at se til i værkstedet!!! 8) Sover du om natten :?:

1-0 til dig..Hilsen

Jens[/quote:12cc3cb552]

:lol: tak tak - he he jo, jeg sover meget godt. Det er nu min fars værksted.. han har bare ikke tid til at bruge det for tiden efter han er blevet selvstresset øh... selvstændig :?

Det meste af det der er vist her, er lavet sidste år eller i ferier. Sidste år (2002) efter jeg var færdig med min værnepligt vidste jeg ikke hvad jeg ville, så jeg blev medlem af et vikarbureau i et års tid (jeg kunne ikke finde andet og synes selv i dag at det med vikarer er en pest for arbejdsmarkedet... dog er det ikke vikarenes skyld - de/vi vil da trods alt arbejde for skod løn...) - der var nogle gange kun arbejde en dag på en uge, så der var der tid til at lege med bilen mens man ventede på at der "måske" blev ringet... træls ting egentlig.

nu går jeg så i "skole :? " og her i sommerferien tager mine kammerater på ferie, men det synes jeg ikke rigtig jeg har råd til - da de penge jeg sparer op ryger til VW ting...

:lol:
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
I løbet af de næste par dage eller i løbet af næste uge vil jeg forsøge mig med at uploade en del billeder fra min spændende sommerferie - hvor jeg havde min første VW-motor ude som jeg adskilte til short-blok - næsten
(jeg har egentlig ikke styr på begreberne, men jeg tog alle cylindrene af men ikke stemplerne)

Det har været en meget lærerig oplevelse
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Med mindre man er hardcore og har styr på det hele (som mig
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg gik i gang med at fjerne oliekager/plamager fra varmekasserne og fandt hurtigt ud af, at der var tæringer. Jeg overvejede kraftigt at købe nogle nye varmekasser men så så prisens på disse, og kom på andre tanker
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Varmekasser synes jeg generelt er tunge, ligesom cylindre, blæserhus og motorblokken er det
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg lavede nogle små stykker plade til at dække hullerne
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
her er en anden
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Her er de så blevet svejset og rengjort - kig evt på de andre billeder for at se, at de faktisk er rengjort :( Jeg har først fornylig købt nogle stålbørster til en vinkelsliber, det er en del lettere end de hånd stålbørster jeg har slidt op...
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
herefter tog jeg noget maling jeg havde tilovers - noget fælgmaling- jeg har ingen ide om, om det bliver brændt af når motoren kommer ud at køre, jeg håber det holder....

jeg gav dem først noget grunder og herefter noget karosserikit - som jeg heller ikke ved om det kan holde til varme... ja, det er jo ikke videre proffesionelt det her - jeg kan heller ikke stave 100% correct.

Med hensyn til at slibe svejsningerne ned, så valgte jeg ikke at gøre dette, da jeg ikke ville tage chancen med at slibe alt for meget af, så det ville tære hurtigt igen

[i:6bb6cc6863]"jamen hvorfor gjorde du det ikke og så puttede karosserikit i bagefter?"[/i:6bb6cc6863]

:evil: [size=18:6bb6cc6863] JA OK JEG ER D
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så fik de en omgang fælglak
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Godt - jeg venter lige med at sætte flere billeder ind til i morgen. Kom endelig med ris og ros og gode råd - det sidste er lidt for sent for mig da jeg er færdig med varmekasserne for denne gang, men det kan jo være der er andre der kan bruge rådet :)
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:26d0082b06="TonniDueK"][i:26d0082b06]"jamen hvorfor gjorde du det ikke og så puttede karosserikit i bagefter?"[/i:26d0082b06]

:evil: [size=18:26d0082b06] JA OK JEG ER D
-------------------------------------------
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
:D he he takker
grunden til at jeg er ærlig er at jeg tit tror jeg må være den dummeste person i hele verden. Som du lige netop siger, så vil vi mennesker helst ikke vise at vi er dumme- det er velkendt for os alle at vi ikke har modet til at række hånden op når der bliver spurgt - "er der nu nogen som ik' har forstået det der lige er blevet sagt" - de kunne jo ligeså godt spørge: "er der nogen der vil række hånden op og så herefter fortælle hvor dumme de egentlig er?"

men jeg har det lidt ligesom George i Seinfeld, hvor han han pludselig indser, at han ikke kan synke dybere - så kan han gøre alt - og hvis det ender med at folk synes han er en tabernar - jamen - det' jo rigtigt og det er han vandt til :lol: ...


Nå, men jeg sætter lige nogle flere billeder ind -

Som sagt så var alle plade delene kommet af, og jeg glædede mig til at prøve at putte dem i elektrolyse karret og så få dem pæne ved at male dem.

Billederne veksler lidt imellem højre og venstre cylinderskjold, men det er de pæneste billeder...

Først 2 før billeder
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Her er så hvordan skjoldene ser ud efter de er kommet op - al malingen har det med at komme løs og jeg ved ikke om det er fordi der har været rust nedenunden eller hvad der sker, men på en måde er det også godtnok.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Her er så gjort en indsats med en stor skruetrækker til at skrabe maling flagerne af, og herefter bruge en stålbørste til at få det rust der er blevet til sort pulver, af.

Jeg har ikke taget nogen billeder af skjoldene efter de er malet - det troede jeg egentlig men der kommer billeder hvor man kan se dem senere...
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Her går vi så over til noget helt andet på motoren: Blæserhuset...

Motoren er fra 1963 og er måske lidt anderledes når det kommer til kølingssystemet end de senere...

Den første rigtige vw-motor jeg har været [i:bdb59d769b]med til[/i:bdb59d769b] at samle var en 1300cc AB -motor fra en 1303'er - det var egentlig én jeg selv havde købt, den var halv adskilt - blæserhuset var taget af og... eller var det bare det?? det var i hvert fald heeelt vild mand :wink: Men så kom min morbror på besøg, og han er også uddannet mekaniker i sin tid i 70'erne... Nå, men han overtog mere eller mindre samlingen af motoren mens jeg kiggede på. - nåja, manifolden var også taget af - den består af flere dele på en AB-motor.

Nå, men 1200 motoren her, har jeg selv haft ansvaret for at samle. AB motorens blæserhus, havde nogle flapper der lukkede for luften så den ikke ville strømme ned over selve cylindrene, og så gradvis åbne efterhånden som motoren vil blive varm (pga. at termostaten udvider sig - et billede af den famøse termostat kommer senere - faktisk lige om lidt egentlig :idea: ). Såvidt jeg husker så var det lidt besværligt at få blæsehuset på, på AB-motoren, da der var nogle trækstænger der skulle på til sidst...I denne model var der slet ikke sådan noget... Her var der kun denne cirkulære dims der vipper ud af når motoren bliver varmere...

(nøj, det er helt sjovt selv at sidde at kigge på før billederne - det ser lidt anderledes ud nu nemlig :) )

Reply »

You must log in to post.