"kemisk" fjernelse af ru
Ja... Nu er det jo noget jeg har hørt - fra en der kendte en, der var i familie med en der kendte og så videre - men her er det altså
vand i blandet med 5 % (eller 15%, nok 5%) soda - dette er i et metal kar - der så er tilsluttet en lader eller et tolv volts batteri. Emnet er katode og karret anode :?: ELLER OMVENDT :?: - vi andre kalder det vel at den ene er sat til plus og den anden til minus - men jeg har lykkeligt glemt fra min skoletid hvad der er hvad.
(edit:) jeg [u:5026e3862f]gætter[/u:5026e3862f] på at emnet skal stå på noget træ eller andet, der sørger for at der ikke sker en kortslutning
Efter en del timer skulle dette så få rusten til at "springe" af emnet. Der ville måske komme et sort pulver eller lignende som biprodukt. Efter endt behandling, spules (evt. med højtryk) dingenoten til blandingen er væk, men det kan så gøre at metallet begynder at ruste lidt igen ligesom ny ubeskyttet metal - skal derfor varmetøres i en ovn eller noget...
...
M
Det er jeg sikker på at Claus Carø ved noget om det, da jeg mener han og hans far havde et kar med noget væske i som kunne tage ALT som han selv sagde.....
vwenlig hilsen
christian
Jeg tror egentlig at den er god nok, men jeg har aldrig prøvet og spørgsmålet er, om ikke sandblæsning stadig er den nemmeste metode for de fleste.
Jeg snakkede med en gut på et tidspunkt, der plejede at lægge rustne pladedele i et bad af citronsyre (kender ikke styrken på opløsningen) til rusten var væk og derefter smide pladen i et kar med sprinklervæske (tror jeg) for at stoppe ætsningen. Det skulle vist også virke, men det har jeg heller aldrig prøvet.
Et eller andet sted er det vel lige besværligt og pladskrævende nok, først at skulle fylde et badekar med en opløsning for at fjerne rust og derefter skulle vaske emnet og ovntørre det hvis man kan klare det hele med en hobbysandblæser, men hvis man har pladsen og tiden er det sikkert fint.
den med citronsyre er god nok man kan blande det op med tapetklister ,og smøre det på med pensel og så lægge husholdningsfilm over, der er en i sverige der forhandler en sådan produkt.
Den anden metode kender jeg ike ,men lyder spændende,kan være der er nogen der har lidt tjek på fysik -kemi der ved noget,jo jo at sandblæse er da meget nemt,men kræver en masse luft og sand
jpwest
Begge metoder fungere kanon.
Jeg har selv prøvet den med citronsyre adskellige gange. Det er nemt at smøre på med en pensel og det tager rusten fuldstændig.
Den med strømmen. Det er fysik når det er bedst. Jeg kan heller ikke huske de nødagtige forhold i blandingen, men det virker. Hvis jeg husker ret så skal det være saltvand. Det er et stykke tid siden jeg prøvede det (sidst var også i skolen). Det virker ret godt kan jeg roligt sige.
-------------------------------------------
Michael
Jeg/Vi har gjort det meget de sidste par år, dog aldrig med elektrolyse, og mest med smådele.
Det fungerer mindst lige så godt som med sandblæsning, og så er det meget mere skånsomt for delene
Man kan lave en kraftig opløsning af soda og smide delene i, det fjerner også maling..!
ellers er det fint nok med en balje med citronsyre, det er heller ikke farligt for hænderne mm. delene bliver HELT rustfrie i løbet af et døgns tid. - når citronsyren er ved at blive "brugt op" kan man bare tilsætte noget mere så duer det igen
Hvis man har lidt mere travlt, kan man bruge afløbsrens, smid delene i og der går 15min så er det rent.
Skyl altid delene grundigt rent med masser af rent vand, og evt lidt sæbe, ellers gør syren at det begynder at ruste med det samme igen
Alle kemiske processer fungerer hurtigere ved højere varme
det fungerer bedst hvis delene er affedtede, tectyl osv. gør at syren ikke "trænger ind"
Jeg har lige fået lakeret lidt på Lottes bil, og da jeg slev små rustpletter ned med vinkelsliberen var der stadig lidt rust"ar" i pladen, dem fjernede jeg med noget der hedder "rusteater" jeg fandt på hylden. det er egentligt bare fosforsyre (afløbsrens) der er gjort geleaftigt. det virkede kanon, skulle vaskes grundigt af med vand bagefter, tørre, grundes, spartles og males.
-citronsyre og tapetklister virker sikkert ligesågodt
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Jeg var inde at kigge på linket til [size=18:afb8187aae]www.oldengine.org[/size:afb8187aae] og fandt det lidt uoverskueligt - det kan være et kocentrationproblem - mangel på vitaminer eller hvad ved jeg, men jeg synes at min far skulle have lidt for skolepengene, og så også jer andre -jeg ved godt at SU ikke kommer dryssende fra himlen - så her er en oversættelse med danske måleenheder:
[b:afb8187aae]Bill's Electrolysis Page
Ting der skal bruges:
· En beholder af en art- en plastic spand fungerer rigtig godt. Mere om det senere.
· Batterilader
Hej Tonni
Det er sku et flot stykke arbejde du har lavet med at oversætte og fortælle det i et sprog så alle kan forstå det.
Det var bare lige et lille skulderklap fra min side.
Folk skal sku have ros når de laver et stykke arbejde som andre også kan få glæde af.
Mvh Jakob
[quote:7a9c6181e3="Blob"]
Det var bare lige et lille skulderklap fra min side.
Mvh Jakob[/quote:7a9c6181e3]
:D Hej Jacob - mange tak skal du have :D
Jeg er i øjeblikket i gang med at lave et lille forsøg med [i:7a9c6181e3]elektrolysen[/i:7a9c6181e3] og det ser egentligt ud til at virke - vandet er blevet helt snasket af noget der ligner grønne alger - og det [b:7a9c6181e3]blob [/b:7a9c6181e3]ler også - jeg kan dog kun få 2 ampere ud af min lader - det lyder egentligt ikke af meget, men første gange jeg satte strøm til skete der ikke en rygende pind. Så tog jeg mine "elektroder" op og gav dem en tur med en fil, så virkede det altså...
På mandag vil jeg sætte nogle før efter billeder ind her - også hvis det ikke virker :?
Her er så mit lille forsøgs resltat (billeder kommer senere)
Jeg mener helt bestemt det kan komme til at virke, MEN - det lader til at den lille lader, som jeg brugte, og som kun ydede 2-3 ampere, ikke er sagen hvis man vil have det til at ske i løbet af et døgns tid... Ham der Bill omtalte "en lille lader som en der yder 6 - 8 ampere", men han er jo også Amerikaner - så hvad der er lille for ham, kan være en mellem stor lader i mine øjne...
[b:699bd99465]Her er lidt opdateringer til den ovenstående opskrift:[/b:699bd99465]
jo større overfladen er på de jernstænger (elektroder) man sætter plus til - jo bedre! - man kunne evt. bruge fladjern, men det ender med at ruste væk det man bruger!!! Man skal på ingen måde lade sin plus eller minus krokodillenæb eller klemmer komme i nærheden af soda-VANDET - da de vil blive "angrebet" og med tiden gå i stykker...
Hvis du er lidt ræd for at sætte din lader til noget der indeholder vand, så mener jeg godt at man kan sammenligne processen med hvordan en akumulator virker - Normalt er det bare blyplader i syre der producerer elektricitet, og når de så skal lades igen, skal et lag fra blypladerne fjernes... Det klarer laderen ved at bombarderer pladerne
Det er vigtigt at der er god elektrisk kontakt igennem elektroderne - fil eller slib evt. maling og rust af dem. Emnet der skal behandles skal, hvis man sætter minus polen direkte på et stykke der stikker ovenover vandet, skal også slibes rent. Man kan sagtens behandle emnet over flere gange...
Opløsningen bliver noget faverig efter nogen tid, og ligner lidt et kemisk affaldsprodukt - MEN DET ER IKKE FARLIGT - og sodaen forsvinder ikke! Vandet fordamper en lille smule, men der kan bare hældes noget mere i efterhånden.
Emnet bliver sort, men det skulle åbentbart bare kunne vaskes af, gnides af, blæses af - højtrykrenses af... herefter vil det ruste hurtigt igen, så det er en ide at oventørre det eller bruge en hårtørre hurtigt efter, og give det lidt olie eller male det.
Men altså for mig, var missionen ikke rigtigt fuldført :!: ... Jeg tror jeg skal have fat i en ordentlig lader - er der nogen der ved noget om hvad der er et godt køb :?:
Her er en anden god fremgangs måde og forklaring
Han siger at en 12 voltslader der yder 35 - 40 ampere er ideel.
http://66.175.18.153/Electrolysis/rust_redct_elect_setup.htm
Her er nogle af opstætningen jeg lavede, men der er sikkert masser af andre mådet at gøre det.
resultatet var lidt skuffende, men jeg skulle nok bare have ladet det simre hele weekenden...
Jeg har også lige leget med kemikalier idag, jeg havde to sæt blæserskjolde der skal gøres lækre, så jeg tænkte at nu er det tid til at få sat et lidt større kemisk anlæg op..
Jesper (Danborn), min maskinmand, og jeg har tidliger rodet en del med det, men har aldrig brugt strøm så det har jeg heller ikke idag
Først er alle skjoldene blevet vasket med motorrens og højttrykrenset for at fjerne det værste snavs.
De skjolde der har alvorlig gravrust får en tur med den roterende stålbørste på vinkelsliberen
Derefter bliver skjoldene checket efter, repareret, svejset rettet osv. for at finde ud af om de i det hele taget er værd at ofre mere energi på
Herunder gælder det om at tælle alt op, og være helt sikker på at man ha fået det hele med, det er surt at have ordnet alle skjoldene og så opdage at man mangler et enkelt
Herefter kommer jeg det hele i en murerbalje fra byggemarkedet (60,-) - det kan ikke være der altsammen, -jeg må tage lidt af gangen.
1kg kaustisk soda til en halv balje vand (jeg hælder varmt vand i, alle kemiske processer går hurtigere ved varme)
Jeg vil tro at efter 2 timer tager jeg tingene op igen, (jeg kunne ikke vente mere), smider dem i en anden balje fyldt med varmt vand og ajax, og alle delene bliver skuret med en stiv børste, en stålbørste, en grydesvamp, og hvad man nu har
Sodaen fjerner al maling, fedt og snavs, men rusten bliver siddende. Der hvor der har været maling og ingen rust er stålet spejlblankt..!
Efter delene er blevet skuret kyler jeg dem i fosforsyre. Fosforsyre er også det der er i de små bøtter "rustfjerner" eller "rustomdanner" på tankstationen. Jeg købte 3 dunke "kraftig rustfjerner" hos Silvan)
Citronsyre fungerer ganske fint, men jeg har en ide om at fosforsyer er "lidt stærkere", og ifølge to svenskere der solgte "rustfjerner" på træffet i malmø forrige weekend, giver fosforsyre en "overfladebehandling" af jernet så det ikke så let ruster igen...!
(-var der ikke også noget med at VW lod karosserne køre igennem et fosfateringsbad..?)
Syren trækker al rusten ud af jernet, overfladisk rust på ca. ½time, gravrust noget længere, jeg vil prøve at lade det stå natten over
Det er virkeligt en fed måde at få sine dele "clean" på, det er ikke ligeså nemt som at aflevere dem hos sandblæseren, men det er også et helt andet resultat, sandblæsning efterlader jo overfladen ru efter alle slagne af sandkornene, afsyringen fjerner simpelthen bare overfladebehandlingen og lader jernet stå som før det blev malet.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Her er lidt af resultaterne. nogle enkelte af skjoldene har noget helt specielt VW-lak på som sodaen slet ikke bider på, på andre forsvinder det som dug for solen. Det betyder egentligt ikke så meget for skjoldene skal jo males, og hvis lakken sidder fast, er den jo perfekt til at male ovenpå.
Jeg lod delene være i sodaen ca. 2 timer, rensede dem, og kom dem i syre ca. 1 time. Der er stor forskel på hvor hårdt de forskellige dele er rustangrebet. Nogle dele som fx. generatorbagpladerne havde kun en anelse rust som forsvandt helt på en time. Andre dele skal ligge i længere tid
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Der er rigtig pæne resultater I har fået med en gang "Kemisk rens" af rustne metaldele.
Jeg har, som kemiker, lyst til at knytte et par kommentarer til processerne og sikkerheden.
I det allerførste indlæg omtales "soda". Soda er IKKE det samme som "kautisk soda".
"Soda" er natriumcarbonat, mens "kautisk soda" er natriumhydroxid.
Når Morten anvender "Kautisk Soda" er pH ca. 13-14 dvs meget basisk og opløsningen er ST
-------------------------------------------
Vh. Allan
Fedt med lidt kemisk indsigt
Så var der alligevel noget om det de to svenskere bildte mig ind - jernfosfat..!. det vil jo sige at fosforsyer er den optimale syre til rustfjerning fremfor citronsyre og oxalsyre..
-Så mangler jeg bare at få svar på om det også var det vwfabrikken brugte i sin tid..
Jeg bruger enten plastic handsker, eller en pind med en magnet i enden når jeg skal have fat i delene nede i badet. Briller har jeg jo altid på
Jeg har egentligt tænkt mig at have badene stående permanent, jeg har jævnligt brug for at fjerne snavs, maling og rust. Er der nogen der ved i hvilket omfang opløsningerne "henfalder" dvs. bliver syren hhv. basen hurtigt "brugt op"..?
Lidt Nørd er man vel - jeg har ihvertfald brillerne
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Syre- og base-badene henfalder ikke. Der bliver spist noget Base/syre for hvert emne der er dernede, men erfarringen vil vise om det er noget man skal tage sig af særlig tit. Der fordamper måske lidt vand, men så smider man bare lidt mere vand derned. -Ligesom når der hældes ekstra vand på et bly-syre-batteri.
-Har tit tænkt på at kommentere på indlæget som kemiker, men det er endt med at blive super-nørdet, og ikke særligt relevant for vw-folk :D
-Må dog give samme råd som Milton: Brug beskyttelses briller :!:
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Det er ikke helt rigtigt at syre- og basebadene ikke henfalder med tiden.
I tilfældet med "kautisk Soda" badet, så vil det reagere med luftens CO2 (der med vand danner kulsyre H2CO3) og dermed over tid neutralisere basen.
For syrebadene skal der skelnes mellem et bad med citronsyre eller oxalsyre, der er faste stoffer der ikke er flygtige (fordamper !) eller et bad med saltsyre/eddikesyre/phosphorsyre som med tiden vil fordampe fra karret !
Det bedste og sikreste er at hælde opløsningerne over på en plastikdunk, der er mærket med en etiket, så man ved hvad der er i dunken. Specielt når man har hund, børn kone m.v. der kunne finde på at drikke det, hælde det i badekaret eller på dampstrygejernet !!
-------------------------------------------
Vh. Allan
Hej
Vil det øge effekten af andre kemikalier end soda at sætte strøm igennem badet?
OK det har du helt ret i. :D
-Men jeg har sgu næsten aldrig låg på min 2M NaOH (Nørde-sprog for nogenlunde koncentreret Kautisk Soda) til laboratoriebrug, og i praksis virker den fint, til at neutralisere diverse ting med.
-Jeg ville i hvert fald prøve om badene ikke kunne tåle at stå, inden jeg ætsede mig selv under omhælding. -Men jeg springer også altid over, hvor gæret er lavest :D
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
-Men saltsyre, Phosphorsyre og eddikesyre vil nok smutte på et par dage! No doubt!!
-Jeg ved ikke en skid om elektrolyse, arbejder til hverdag med organisk kemi, så jeg vil lade sidst tilkommende spørgsmål stå åbent...
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Et lille ordsprog fra arbejdet "hvis du ikke kan finde ham/hende, så kig lige om det bobler i ludkaret".
Og med hensyn til sikkerhed..husk at der kun er en ting der er værre en NaOH...Varm NaOH.
Jeg er helt vild med ideen om at rusten forsvinder ved at ligge det i en væske, bla fordi der jo kan være steder der er svære at komme til med sandblæseren....glæder mig lidt til selv at prøve det engang.
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653