Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

"kemisk" fjernelse af ru

Tags:
No tags yet.

(permalink) OrangeBug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:0ec57813d0="DOKA"]ps. ja og så drikker vi cola med den virkning.
hvad mon cola ellers kan få til og forsvinde :D[/quote:0ec57813d0]

intet problem - du skal bare lade være med at spise sølvpapir samtidigt.. :D
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
(permalink) TonniDK Member
:lol: Faktisk så brugte jeg noget af the billig kind - det havde endda stået en lille uge i køleskab og var uden brus !
- Jeg mener jeg læste ved en af de forrige links at det er syren der gør
tricket i dette tilfælde.

Jeg vil senere prøve at hælde lidt cola med brus i mit gamle strømfordelerdæksel hvor noget af kobberet er meget iret - her skulle brusen være med til at fjerne det grønne ir... Det bliver næste weekend måske :?
(permalink) cardude Member
ellers så fungerede citronsyren altså også godt mod rust, på crom.

selfølgelig kan det være at du ikke vil have citronsyre ind i udstødningen

har ikke lige prøvet andet men med citronsyre der kommer der også der det sorte pulver.
(permalink) munken Member
[quote:8143d8ad25]
[size=18:8143d8ad25] Cola og sølvpapir-metoden[/size:8143d8ad25]

Nu har jeg prøvet denne metode, og den virker rigtig godt!

Vha. cola og sølvpapir (aluminiumsfolie) skulle man kunne fjerne overfladerust fra chrom!!!

Her er så beviset på at det faktisk virker - jeg ved ikke med hensyn til langtidseffekten... På afstand kan man ikke se de små hak hvor rusten har sine udspring.[/quote:8143d8ad25]

Tonni kan du ikke komme med lidt psecs på den proces. Hvor meget cola, hvordan med folien, foregår det i et kar eller.....????

Snakkes - og tak for en af de federe tråde........

Kasper
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Selvfølgelig - Du har fuldkommen ret - jeg syntes selv det var møgforvirrende på den side hvor jeg læste det her fornyelig - især fordi jeg ikke fattede det var sølvpapir de mente - og nu hvor jeg så har gjort det, tænker man - hey var det bare det ?!
Så går der nogle dage, og så glemmer man det var svært at tro på, eller også tror jeg bare at jeg var sløv i opfattelsen for - det var jo så let...

Her er det så -
Man bruger en lille klump/kugle sølvpapir som man dypper i et bæger eller glas med cola - sølvpapiret bliver "våd" og så gnider man en smule på stedet hvor chromen er rusten - så sker det hele af sig selv - man gnider det næsten bare af - jeg ved ikke om rusten opløses eller noget lignende - men det er væk bagefter :D

Jeg ved så ikke om man skal skylle efter med vand, eller om det holder længere ved at bare lade det være - men cola er jo noget klistret stads når det tørre... Jeg skyllede ikke efter...

Jeg vil snart lave en lille side på nettet hvor jeg beskriver alle de metoder her mere detaljeret step by step og med bedre billeder fra egne forsøg...
(permalink) Blob Member
Så har jeg delvis fundet en løsning på den lange tid som det tager med elektrodialyse.

Jeg har brugt en 400/230V 800VA transformer. Den har jeg så bare givet 230 istedet, så har jeg en spænding på godt 100V, den ensretter jeg så. Så lidt sikring og så på baljen.
Så er der godt nok liv i tingene! Vandet bliver ca 50-65grader og det bobler for fuld skrald.
Jeg har ikke lige mit tangamperemeter med hjem idag så jeg kender ikke lige strømværdien, men ud fra brokoblingen at mærke løber der en stor strøm. Jeg har monteret køleplade på broen, da jeg var bange for at den ville brænde af.
Det er da smart 8)

Min mors fætter som fortalte mig om elektrolysemetoden oprindeligt, har brugt en strømforsyning fra et stor svejseapparat. Han snakkede også om at de måtte køle det hele ned pga. at vandet blev for varmt!

smart ide med at skære siden af en dunk! 8)

Jeg fik en ide med at købe et "lille" badebassin/soppebasin til en 100 kr. Der kan der være en hel del store ting i afgangen - til små penge...

Ulempen er så - at det er et gusten badebassin at have til at stå i en have :?

mvh

Tonni
(permalink) Anonym Member
Hej,
Der er ikke den store videnskab i at fjerne maling og rust samt elforzinke - det kan gøres i en arbejdsgang.

Materialer:
Kaustisk soda
et plastikkar
Zinkplader (gamle tagrender)
en bilakkumulator
en stålbørste
vand

Arbejdsgang:
1) Placer zinkpladerne forbundne langs siderne og bunden af karet (maksimalt areal)
2) Fastgør kobbertråd (tykt eller mange ledere) til zinken
3) Afskærm zinken med plastik net eller lignende (for at forhindre kortslutning)
4) Fastgør laderens positive terminal til kobbertråden
5) Lav en blanding af kaustisk soda og vand. Blandingsforholdet bestemmer ledningsevnen samt evnen til at fjerne maling - blandingen kan efterfølgende forstærkes efter behov
6) Hæld blandingen i karet
7) Emnet/emnerne nedsænkes nu i karet (uden at berøre zinken - eller kobbertråden). Hvert emne skal kontakteres vha kobbertråd til laderens negative terminal. Der vil løbe store strømme så tryk tråd anbefales.
8) Løbende anvendes stålbørsten til at fjerne løs maling og rust - zinken vil ligge sig som et ultra tyndt lag på det rene metal og beskytte mod rust

Proceshastigheden afhænger af soda koncentrationen samt ladestrømmen. Jo højere strøm, jo bedre og jo større emner kan behandles.
Skal foregå i åbne ventilerede rum pga frigivelse af brint der er sprængfarligt.

God fornøjelse!
Karsten Frilev (karsten@frilev.com)
(permalink) OrangeBug Member
Så burde man vel kune gøre det samme uden kaustisk soda, men med alm. soda (og zink) ligesom Tonni har beskrevt ovenfor ?
Et gammelt legebarn
El-forsinke - cool !!!

Det glæder jeg mig til at prøve!

:D

Hvis der er en ingeniør herude i den store - VWNETTET, ville jeg blive rigtig glad for en gang genopfriskning vdr. spændingsrækkefølgen... Jeg kan huske en fysik time hvor vi fik fortalt en rækkefølge som metaller blev nedbrudt i (?), og zink lå ikke så langt fra jern(?), hvilket betød, at hvis noget jern og en zinkklump var i elektrisk forbindelse(?) så skulle zinkklumpen forsvinde først, før jernet ville begynde at gå i "opløsning" - er det helt hen i skoven, eller husker jeg korrekt .

Det lyder i hvert fald spændende hvis man kan elforsinke sine værdigenstande af jern - l ved at bruge zink-elektroder ?

mvh Tonni
(permalink) Trigger Member
Skrev for 19 years siden | | | |
citronsyre & saltsyre neutraliseres med soda aske. Ikke noget særligt blandingsforhold.....tror det kan købes i Matas? De ryger en masse sjove ting de tøser så hvorfor skulle de ikke også ha det?

TonniDK - kan man speede processen op med højere strømstyrke (du siger det tager lang tid med bare 12V?) Hvad er max forsvarligt?

Trigger
(permalink) Blob Member
Trigger, prøv at læse på den forrige side. Der har jeg skrevet noget om at øge hastigheden.
Men jeg vil nok anbefale at du har lidt kendskab til strøm inden du springer ud i det.

Men det er i realiteten rimelig nemt.
Materialer:
En STOR trafo
En bro der kan klare den store strøm. (sæt evt køleplader på den)
Sikringer for din egen skyld. (og for din brandforsikring)

Og så ellers bare som normalt. Men PAS P
Jeg har liget fundet dette gode gamle indlæg frem, og har haft det sjovt ved at læse (det meste) igen.

Jeg kunne godt tænke mig selv at prøve et forsøg med en anden strømforsyning ligesom du har gjort blob, og også prøve det med el-forzinkningen.

Jeg ved det er længe siden det blev nævnt første gang, og jeg ikke har været så aktiv pga. skolestress sidste år så I må endelig komme med nogle billeder hvis I er nogle der har gang i noget el-forsinkning eller alternativ jævnstrømforsyning.

Jeg har lagt et par billeder ind på min hjemmeside af noget rengøring af pladedele på en AB motor fra en 1303

direkte link :
Klik her

Reply

You must log in to post.