Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Køb af nyt batteri.....

Tags:
No tags yet.

(permalink) Matias Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg skal ha købt mig et nyt 12 volt batteri.
Sidste gang købte jeg et billigt hos Jem&Fix - det har jeg ikke været helt tilfreds med, for det er lisom der ikke er power nok når jeg vil starte. Selvom det bliver ladet op.
Alle forbindelser er tjekket og nogle endda udskiftet.
På et tidspungt læste jeg noget herinde om batterier - men kan ikke finde det under "søg"
Det handlede bl.a. om starteftekt på billige og dyre batterier.
Nu er det så jeg vil spørge om hvad jeg skal være opmærksom på når jeg skal ud og handle.
Hvis det er nogen der har et godt link med en adresse til onlinekøb ville jeg også kunne bruge det.

MVH
matias
(permalink) Yellow-BUGGY Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det der med batterier er sku lidt svært, men tar og brug et par hundrede mere på et batteri en dem du køber hos jem og fix... det er ikke altid de bedste, men de kan dog bruges....(nu er der nok nogen der sidder og siger at de er gode nok, men det er min erfaring.. :? )
Når du køber et batteri skal du kigge på ampere timerne, jo flere ampere desto bedre. der plejer at stå amp/h på dem...
det skulle ihvertfald give mere power til at starte bilen..
Jeg ville nook også prøve at se om jeg kunne få fat i et batteri hvor man selv kunne fylde syre på, da jeg mener de bedst, og så skal du jo ikke smide det væk når batteriet er løbet tør.. Og da jeg også tror det er det mest holdbare.... Håber noget af det kunne hjælpe, men det med linkks kan jeg ikke klare... :oops:

Hilsen Christoffer :D
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg tror at det er den tråd her du kigger efter:

http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6496&postdays=0&postorder=asc&start=0

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Matias Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu har jeg købt et nyt batteri.
Jeg gik ind til Bak&Uhrenfeldt og sagde jeg skulle have et til en boble og de påstod at det skulle være følgende :
VARTA hedder det - med følgende specifikationer:

12 v - 36Ah - 300A
450,- med moms

Da jeg sagde at 36Ah var for lidt - sagde de at batterier i dag var så gode at det ikke havde noget at sige og at startefekten er meget stører end på de batterier boblerne blev født med.
De ville garentere at det kunne sparke folkevognen igang ligeså godt som et 44 AH og talte så overbevisende at jeg købte det.
MEN - da jeg kom hjem kunne det ikke en skid og har nu sat det til ladning og håber på det hjælper.
Ellers får de lortet tilbage.

matias
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det skulle være godt nok. bruger det på en bus jeg har stående
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 20 years siden | | | |
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg mener faktisk ikke at et batteri "ska du med det samme", det er vist noget man er blevet vandt til fra "Jem og fiks" batterierne.
Man kan ikke forlange at alle batterierne bliver opladet med jævne mellemrum hos forhandlerene.

Efter EN opladning er det selvfølgelig en anden sag. Så ska gnisterne bare stå fra det :-)

Mvh Rasmus E Nielsen
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 20 years siden | | | |
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den du gi dem liige i bærret igen, hvis du kører med noget halvstor bagi. (Men inden du går helt amok, er du sikker på at din starterbøsning i gearkassen er OK ? for hvis den er træls kan du få samme symptomer. Starter den altid dårligt ? eller er det kun når den er klod eller varm.)

Batteriet du har fået har nok lissåmange koldstarts ampere som et gammelt originalt batteri, men der er ingen "reserve strøm" i det. derfor, gå ned med dert igen . Og køb så det største batteri der kan være i hullet og under sædet.
Jeg kan ikke huske hvad # det har, men jeg køber mine ved den lokale traktorforhandler. Dem er der skrald i. Typisk 65-70 amp og op mod 700 koldstartamp. DET DUR ! Prisen ligger typisk på omkr. 800 + m.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
og så køb en vægtfylde måler (tror jeg det hedder) - det er sådan en pipette tingest man suger syren op med, og så aflæser man på en svømmer om batteriet er opladet - OG køb en lader UDEN alt det autosluk og pis og lort til vedligeholdsfri batterier - en Einhell koster 100 kr i hjem og fix - den kan du bruge til at lade batteriet helt op og ORDENTLIGT op med - løsn lågerne ned til syren så det kan komme af med trykket - og så lad det lade "den tid en ost [i:71cc66678d]skal ha[/i:71cc66678d]' " :D (ja, det var en joke jeg ved ikke hvor længe)

(jeg ved egentlig heller ikke hvor man køber pipette dimsen - så måske skulle jeg ha' holdt kæft, hmmm. ) - hov sagde jeg det højt :oops:
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
på en 12 v bil kører jeg nu heller ikke med noget der er mindre end 60A- helst et godt stykke over
det er for sløvt ellers - især om vinteren, man kan få nogle gele batterier,
er godt nok lidt dyrere men holder også længerer og kolapser ikke lige med det samme hvis man har sin bil på lager om vinteren.

Men jeg tror også at dit problem ligger et andet sted end batteriet. næsten alle batterier SKAL kunne starte en bobbel også et halvsløvt et der næsten er løbet tør for strøm. ka det ikke det, er der noget andet galt.

Lad være med at købe en billig pacemaker til din bil - du ville jo ikke ha accepteret en selv :P det samme gælder slid dele - det eneste man skal spare på er truckernosserne til bak spejlet - billige dele kommer altid til at blive dyrere i sidste ende- handl såvidt muligt org eller ved rigtige bildele forhandlere- ikke hjem og fix eller andre lign steder - de tar
røven på dig - de tjener sgu lige så meget som da andre gør- dvs at produkt prisen er lige lovligt langt nok nede..
Det samme når man handler ved de forskellige vw dele forhandlerer-
spørg efter en go kvalitet også selvom den er dyrere - feks drivaxel manchetter fås i to kvaliteter - den billige af dem går som regel i stykker allerede inden den er monteret- Eller en udstødning , en org holder måske 3 år en billig holder en vinter- En billig olie holder 2000 km en dyrerer holder 10000- Et billigt dæk holder længe men kan ikke bremse og larmer- En billig bremseskive blir skæv , en dyr kan slides helt op osv osv osv DET KAN IKKA ALTID SVARE SIG AT SPARE EN 5er :lol:


Go HJUL
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det her er muligvis mere relevant for 6-voltsbatterier med lavt amperetal, men "gæst" er inde på noget af det rigtige. Det er en fordel, at lade lidt på et nyt batteri for at sikre sig, at batteriet yder 100% (afsnittet "særligt om nyt batteri").
Men derudover er jeg enig i, at bilen skulle kunne starte uanset at batteriet måske ikke yder helt optimalt fra starten.

http://www.nimbuster.dk/batteriside.htm
(permalink) Azzaco Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kig efter startAmp.
Jem og fix (60) Amp har 180 startAmperer til 259 kr
Eks: et billigt "Kvalitetsindmads" batteri på (100) Amp har 720 startAmp. til 500 kr (nogle af de kendte kvalitetsfirmaer laver også nogle af de "billige" mærker med et andet navn, men med den samme indmad (jeg nævner ingen mærker, da jeg ikke vil have ørene i maskinen på mit arbejde)
Eks: Dvs. for et 60 Amp i samme mærke vil det have ca 420 startAmp.


Kort udybet: Det billige batteri har de samme antal plader i batteriet pr celle som et bedre batteri (den nemme forklaring, det er ikke helt rigtigt) Men kvaliteten af materialet og ikke mindst materialetykkelsen (flere elektroner til strøm) bestemmer hvor meget "kraft" du kan hente ud af det. Syren hjælper med at flytte de elektroner der bliver til strøm. Man kunne også bruge andre væsker f.eks. saltvand men det er en noget langsommere proces. Men som det kan ses på den danske vognpark med hensyn til saltning om vinteren og medfølgene rust, effektivt nok. :x
Er batteriet "billigt" er indmaden normalt af dårlig kvalitet og størrelse pr plade mindre og dermed ingen power. Men da der er samme Volt pr celle opfylder den kravet til 6-12 V. (plastickasserne omkring er som regel lige store)

En regneregel for opladning: En lader på 7 Amp er 5 timer om at lade et 35 Amp batteri (7x5)
En lader på 35 Amp er en time om et 35 Amp Batteri. Men pas her på at du ikke "koger" batteriet for det bliver varmere jo hårdere du lader.
Sluk altid for laderen først efter en opladning inden du tager klemmerne af ellers kan man opleve at den dannede brint eksploderer ved en gnist. Det er en grim ting at sprøjte sig selv og bil til med kraftig syre + synet kan ryge... 8O .

Lad nu være med at smide med batterierne efter mellemhandlerne. Det er de færreste der lader batteriet korrekt efter påfyldning af syre...
Og vælg nu ikke "vedligeholdelsesfri" batterier. De er lige til at smide ud hvis der sker noget med dem.
Check for deminiraliseret vand en gang imellem... Det er de japanske biler der har de største problemer med "kogning" af batterier. Ikke de humane udmærkede generatorer og dynamoer på VW.
Iøvrig hvis man ikke kan lide at se tallene på et 100 Amp batteri så flyt klistermærket over fra det gamle... :wink:
Om vinteren kan effekten falde helt ned til !/5 del af det normale på grund af kulde og så har du kun ca. 30-40 StartAmp at starte med, med et jem og fix batteri. Det er ikke nok for mange... (men der kører de færreste jo også rundt i deres elskede vw)

Hvis det kniber med at hale power ud af batteriet er det næsten altid galt ved polskoene... Køb en dertil beregnet polsko renser til ca 30 kroner og rens poler og sko med den, så er det løst i 80 % af tilfældende..
-------------------------------------------
http://www.karrosseriteknik.dk
(permalink) MitchBuchannon Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Et 12volt batteri har 6celler og efter din beregning er 6x1.5 = 9volt så der er vist noget galt er der ikke?? Hver celle er på 2volt.. Ligesom et 6volt batteri har 3celler.. ;)

[b:03652d17b2][u:03652d17b2][i:03652d17b2]Large people are often underestimated in stupid groups!!![/i:03652d17b2][/u:03652d17b2][/b:03652d17b2]

/K
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg kan så efterfølgende skrive at batterierne fra silvan har en højere start amp. end batterierne fra jem og fix. Kasserne er sorte men ligner forbavsende et varta batteri. Lige noget jeg kom i tanke om
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det afhænger jo også ret meget af hvad man skal bruge batteriet til. Hvis man fx som jeg skal have tilsluttet et benzinfyr som trækker 3,3 amp pr time. Når den så skal være tilsluttet i 3-4 timer, så er et 20 amp alt for lille. Det holder simplet hen ikke til det.

Det batteri der sad i min Boble fra starten var et 44 ampH og det kollapsede da jeg startede min bilradio, vinduesvisker samt blæser. Det var mere end den kunne trække.

Jeg har selv lige købt et Varta 74 AmpH / 720 Amp. Det holder. Heller købe et bedre battteri fra starten, end købe et som man så må skifte ud igen, fordi det var for dårligt eller for lille.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu ville jeg mene, at man også lige skal huske på, at dynamoen/generatoren i bilen også skal have en chance for at lade batteriet op. Det er udmærket at købe et batteri på 100 amp. for at være sikret startstrøm, men motoren skal også bare køre så længe, at man er sikker på, at batteriet bliver ladet op igen. Et batteri på 100 amp. der ikke bliver ladet fuldt op, er ikke nødvendigvis meget bedre til at starte bilen, end et fuldt opladet batteri på 55 amp.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det har du i den grad ret i. Jeg køre med en 80 amp diesel lader. Den funger:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Thansen.dk - 65 amp. - 540 startamp. - ikke servicefrit .. til lige omkring 500 kr...

Reply

You must log in to post.