indst. af vippetøj + valg af vent
Hej
Jeg kan huske jeg fandt en rigtig god side for et par uger siden, hvor der på siden trin for trin blev beskrevet hvorledes man indstillede vippetøjet (altså vinklen på ventilerne.. hvis i forstår).
Er der nogen der har en udførlig beskrivlese på hvordan dette udføres og hvad, hvor og hvor meget jeg skal måle og gøre ved.
Det drejer sig om std. 1,1:1 vippetøj på en std. DP top. boret for 94mm - (69ér krumtap)...
Der er fræset 1,2mm af toppene, så min sunde fornuft siger mig, at når jeg får motoren samlet - uden afstandsringe under cylinder og uden kobberpakninger mellem top-cyl - tror jeg nok....... (jeg skal lige have regnet på CR - men er ikke nået så langt endnu), så vil vippetøjet have en anden hældning på ventilerne (altså ikke vippe/køre som de skal på ventilerne) - og derfor er det vel nødvendigt at montere shims under vippetøjet, eller få fat på nogle kortere stødstænger.
Hvad gør man normalvis her ???.. eller er det ikke det store problem ???
Hvem har links til en god side med udførlig anvisning ??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Er ikke sikker på om du kan finde det her:
http://www.e-toolbox.com/ads/
-------------------------------------------
Michael
[quote:2028f8d6de="Mbechmann"]Er ikke sikker på om du kan finde det her:
http://www.e-toolbox.com/ads//quote:2028f8d6de
desværre nej.. ellers tak - men de beskrev kun rep. på std. motorer......... det var ellers den fede side du havde fundet der ! takker - den er tilføjet til foretrukne :wink:
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ok det var så lidt. Jeg har flere af dem:) Jeg sidder jo og finder alle disse links på arbejde:)
-------------------------------------------
Michael
Rocker arm geometry: This is getting the valve opening through the full swing of the rocker arm. To set this up, you will need to get a soft spring the same size as the valve spring (you can use the inner spring from a dual set) and fit it. Make an adjustable pushrod, this is done by cutting an old pushrod in half, removing about 2cms (3/4 inch) from one half, tap and inserting a length of M6 thread with a nut on it tight into one end and drill out the other half to 6mm so the thread slips in.
You'll only need the case, cam, one cam follower, crank with one rod on, one piston without rings, one cylinder and one head (obviously you can have an almost complete engine, this is just the easiest way to do it). Reduce this adjustable pushrod to its shortest. Assemble the part mentioned with no pushrod tubes on. Set the rocker adjusting screw to half way, and extend the pushrod until you have a valve clearance of 0.006"/0.15mm, turn the engine over until the valve is half open (you will need a dial indicator for this), at this point the rocker arm should be level with the head's rocker cover seat (valve top and pushrod top are level). If not, adjust the pushrod and with rocker stand shims and valve lash caps (if necessary) until it is level. Recheck and if OK you can cut your pushrods. I use a lathe for this as I can get the rods to finish better and be more accurate than using a say or pipe cutter.
When you come to push the ends in after having cut them to length, use a large hammer and a pair of old cam followers. You will have eight of them floating around after putting new ones in with your new cam. You must use new cam followers with a new cam, and not just because the bloke selling you the cam tell you to. Look after your cam and it will look after you (or was that something else?).
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:50b45724c2="vwmorten"]Rocker arm geometry: This is getting the valve opening through the full swing of the rocker arm. To set this up, you will need to get a soft spring the same size as the valve spring (you can use the inner spring from a dual set) and fit it. Make an adjustable pushrod, this is done by cutting an old pushrod in half, removing about 2cms (3/4 inch) from one half, tap and inserting a length of M6 thread with a nut on it tight into one end and drill out the other half to 6mm so the thread slips in.
You'll only need the case, cam, one cam follower, crank with one rod on, one piston without rings, one cylinder and one head (obviously you can have an almost complete engine, this is just the easiest way to do it). Reduce this adjustable pushrod to its shortest. Assemble the part mentioned with no pushrod tubes on. Set the rocker adjusting screw to half way, and extend the pushrod until you have a valve clearance of 0.006"/0.15mm, turn the engine over until the valve is half open (you will need a dial indicator for this), at this point the rocker arm should be level with the head's rocker cover seat (valve top and pushrod top are level). If not, adjust the pushrod and with rocker stand shims and valve lash caps (if necessary) until it is level. Recheck and if OK you can cut your pushrods. I use a lathe for this as I can get the rods to finish better and be more accurate than using a say or pipe cutter.
When you come to push the ends in after having cut them to length, use a large hammer and a pair of old cam followers. You will have eight of them floating around after putting new ones in with your new cam. You must use new cam followers with a new cam, and not just because the bloke selling you the cam tell you to. Look after your cam and it will look after you (or was that something else?).[/quote:50b45724c2]
Okay takker.... hvordan er det så lige man får "lavet" stødstængerne ??
Er det nok bare at skære dem i ønsket længde og så ellers sætte en løfter i hver ende og banke dem sammen ? er det sådan det skal gøres... kan de holde til det og bliver det ordentligt ???
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Her er der lidt billeder af hvordan mufflermike gør det:
http://216.25.126.221/mufflermike/news2000.html
Ideen er at justerskruen skal flugte med ventilstammen ved halvt løft..!
(halvt løft behøver man ikke et måleur til at måle, jeg klarer mig med en skydelære)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:67484d909e="vwmorten"](halvt løft behøver man ikke et måleur til at måle, jeg klarer mig med en skydelære)[/quote:67484d909e]
Det regnede jeg også med at anvende.... det lyder lidt overkill at ramme "midten" så præcis.
jeg takker for links, tekst osv. det var lige netop det her jeg søgte !!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
okay ... det hjalp lidt på forståelsen for hvordan man indstiller vippetøjet - takker !
Hvis vi så fortsætter mine motor-spørgsmål :lol: og går videre til stødstænger og ventiler/fjedre:
specs:
Det er en 1914 motor.
std. DP toppe (let portede).
Engle w 110 knast
2x36mm weber IDF
C/R 9:1
Fullflow
lettet 200mm svinghjul
Jeg regner med at anvende en modvægtet 69mm krumtap
Vil det så være nødvendigt at montere strammere/stærkere ventilfjedre, og deraf også stærkere stødstænger (chrome-moly), for at undgå at ventilerne "svømmer" rundt.... eller sker det først ved højere omdr. end knast/motor arbejder i ??
Kort sagt... hvornår bliver det typisk nødvendigt med stærkere ventilfjedre ???
hvis ja... hvor meget stærkere (jeg kan se CSP har et rigt udvalg)??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
4700-5000 omdr. er nok smertegrænsen med std. stødstænger/fjedre. Hvis du nogensinde har adskilt en std. motor med lidt topstykarbejde og et par Kadrons og tarmslyng, kan man tit se at stødstængerne har et blankt stykke. Det er ikke fordi de har slæbt på et sted. Det er metaltræthed.
En knast gør problemet værre.
Læs Gene Bergs katalog om emnet. Med et gran salt.
Er der ikke noget med at vandboksere har dobbelte fjedre der passer ? Det kunne være en mulighed. Som Berg skriver er det jo åbenbart ikke kun fjederkraft man mangler, men også noget med at fjederen svinger og dermed ikke virker. Det skulle kunne modvirkes med dobbelte fjedre der "kradser" indeni hinanden.
[quote:9ab01c712b="Anonymous"] Som Berg skriver er det jo åbenbart ikke kun fjederkraft man mangler, men også noget med at fjederen svinger og dermed ikke virker. Det skulle kunne modvirkes med dobbelte fjedre der "kradser" indeni hinanden.[/quote:9ab01c712b]
Okay ... Jeg troede faktisk kun det var fordi fjederen ikke kunne følge med. Jeg tror jeg køber et sæt nye HD enkelt fjedre (dem CSP har), de forøger lige trykket en anelse (27kg -> 48kg - uden stødstangs/knast-tryk), og så koster det heller ikke en heregård.
Nej jeg har aldrig set at stødstængerne er blevet blanke som du omtaler.. men, det er i hvert fald rart at vide hvad man skal se efter.
Takker
ps. hvor kan jeg lige læse de skrivelser fra "Manden med livrem og seler" (Gene Berg) ??? :lol:
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Rasser jeg har et par Berg tech bøger.. Fortæl hvad du mangler så scanner jeg det til dig..
GB, Mitchy boy and all you other tuners from orange county...
Thank you
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Uha det er jo et følsomt emne det her, -jeg tror at det var det der gjorde at Frank Andersen forlod VWNettet..!
Jeg er ikke vild med hårde fjedre.. FOR hårde fjedre smadrer motorer, strækker ventilstammer, banker sæder ned i toppen smadrer knast og løftere, river pindboltene til vippearmsbroen ud af toppene osv.
Om det er nødvendigt at bruge hårde ventilfjedre på din motorkonfiguration, det aner jeg ikke, men jeg har bygget adskillige lignende motorer med standardfjedre og stødstænger. -flere af dem kører fint efter mange år..
Jeg har også bygget nogen (med en lidt grovere knast) med enkelte hårde fjedre, og tre gange har jeg måtte skifte en knækket ventilfjeder efter noget tid. Jeg har måske været uheldig med at få nogle i dårlig kvalitet (det er jo ikke umiddelbart til at se)
På min oxyboxer har jeg brugt wasserboxerfjedre, den tager små 7000omd uden at kny med en 294gr knast, 1:1,25 vippearme. Wasserboxerfjedre kræver at toppene er bearbejdet til dobbelte fjedre.
Jeg har ikke målt indpresningstrykket på wbxfjedre men de er MEGET blødere end de dobbelte fjedre der var monteret i mine 044 toppe da jeg fik dem, det kan man simpelthen mærke med hånden.
Hvis man kan se et blankt stykke på stødstangen som skyldes metaltræthed, hvoffor skulle det så hjælpe at sætte endnu hårdere fjedre på?, -de må da belaste stødstangen endnu hårdere..? -eller er teorien at de bliver "banket" trætte pga ventilerne flyder..?
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Jeg har også bekymringer med ventilsædet, stødstænger, knast, løftere osv. ved montering af strammere fjedre. Det giver selvfølgelig øget belastning på de nævnte dele... men når man passerer de 4500 omdr/min (med std. fjedre) så begynder ventilerne at svømme og når de så får kontakt igen, vil de vel "banke" hårdere på systemet og derved stille og roligt ødelægge det i små kontante slag..... noget helt andet er at ventilen jo så ikke følger knasten længere, idet ventilerne sikkert er åbne i længere tid.... det man egentlig vil er vel at ventilerne følger knasten op til motorens max omdr.,
GB skriver jo også at i nogle tilfælde vil en motor der bliver monteret med strammere fjedre, føles som den mister effekt idet ventilen får en kortere "åbningslængde" og den lukker også tidligere.... men så er det jo bare et spørgsmål om at finde en knast der så passer (når man altså har skiftet til strammere fjedre)!
Ideén med knasten er jo også røget sig en tur, hvis ventilen/fjedren alligevel ikke styres 100% af knasten.
"Farligt" emne eller ej, så er det vel op til den enkelte og danne sig en mening om emnet. Jeg vælger dog at læne mig forsigtigt op af eksperternes udsagn, idet de jo trods alt nok har prøvet alt hvad der er muligt for at få deres racermaskiner til at yde maks.... Eks. GB
Så er det da rart bare at høste af deres erfaringer - med et gran salt :-) .
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jamen Rasser, du har jo læst lektien. Jeg har aldrig prøvet at lave en tunet motor med std. ventilmekanisme. Det virkede tåbeligt efter hvad man kunne læse sig til og jeg havde kun råd til at lave motoren en gang.
Glem ikke at du skal lave bøsninger og boltede ender mellem vippearmene i stedet for bøljeskiver og hårnålelåse.
[quote:6a4c391d1a="Anonymous"]Jamen Rasser, du har jo læst lektien. Jeg har aldrig prøvet at lave en tunet motor med std. ventilmekanisme. Det virkede tåbeligt efter hvad man kunne læse sig til og jeg havde kun råd til at lave motoren en gang.
Glem ikke at du skal lave bøsninger og boltede ender mellem vippearmene i stedet for bøljeskiver og hårnålelåse.[/quote:6a4c391d1a]
Hej anonymous F
tak for dir svar.
Det er vel først rigtig nødvendigt at ændre vippetøjet som du nævner hvis man spænder det hele op med rigtig stramme fjedre og samtidig kører meget ofte ved høje omdr. eller hva ?? ellers må jeg jo ud og investere i det også...
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Nej boltede aksler er du nødt til at have. Stødstængerne trykker ikke vinkelret på vippearmene. Så nogen af dem bliver skubbet til siden. Dem der læner sig op af de to blokke der holder dem gør jo ikke.
Du kan ligeså godt lave det. Det holder kun en uge uden.
Du behøver ikke købe det. Hvis du har adgang til en drejebænk kan du lave det selv.
Nej Morten, det hjælper selvfølgelig ikke på de i forvejen overbelastede stødstænger når man sætter strammere fjedre i.
Jeg udtrykte mig nok ikke klart nok:
Hele ventilmekanismen skal udskiftes/ombygges på en type1 motor hvis man vil køre mere end 4500 omdr. Ligesom resten af motoren !!