Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp - har for lavt tryk til bag

Tags:
No tags yet.

(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
HJ
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Måske et dumt spørgsmål, men har du justeret bakkerne ud til tromlerne?

Duus
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg må lære at læse ordentligt. Undskyld.

Duus
(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kan trykstangen til hovedcylinderen være justeret forkert??? Sådan at man ikke har hele stemoelvandringen på den ene kreds??

//Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Snøvsen på en type 3 hoved cylinder er noget længere end på en 1303 (Fra anlægsflangen og ind i kabinen) så når trykstangen er justeret helt ud er de. ca. 4 - 5 mm. frigang på pedalen...
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Umiddelbart lyder det som om at bakkerne ikke er justeret langt nok ud til tromlerne, dvs hjulcylindrene skal "pumpes" for langt før bakkerne rammer tromlerne

er der skiftet bakker..?
(nogen gange skal de lige ud og køre et par km. så bakkerne bliver "slidt til")(jeg går ud fra at de passer til tromlernes diameter)

prøv at lokalisere fejlen med at justere bakkerne HELT ud (så hjulet blokerer, og du ikke kan vride justerskruerne længere)

Hvis problemet så stadig er der, vil jeg tro at der er et eller andet galt imellem hjulcylinderen og bakkerne, fx at hjulcylinderen skal pumpes et stykke før den overhovedet kommer til at røre enden af bakkerne pga forkert hjulcyl, forkert montering af den vandrette bremsestang el.lign.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jah, nu spør´jeg bare dumt, men hvorfor i alverden bruger du en 1303 hovedcylinder på en T3 ???
Nu kan jeg ikke huske det med sikkerhed. T3ére er ikke min stærke side. Men jeg mener der er væsentlig forskel på "hældningen" på de to. Det kan nem have noget med dit problem at gøre.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej igen...

[b:1b2fc100e1]Til Farmer... [/b:1b2fc100e1]
Bruger den pga. prisen er over 4 gange så lav som en original T3'er.

Og så var vognen monteret med en sådan da jeg købte den - Ejeren havde rådført sig med Jan Koed.

Synsmanden vil have pedalen længere op da den gik halvt ned før og bremsede da på alle 4 hjul, efter jeg luftede bremserne ud gik der et eller andet galt, og jeg skiftede hoved cylinder, uden det hjalp noget.
(Har kørt snart over ½L bremsevæske igennem systemet ved udluftning.

[b:1b2fc100e1]Til VW Morten...[/b:1b2fc100e1]

Alt er skiftet i sommers, bakker, hjul cylindre og hoved cylinder.
Bakkerne er som tidligere skrevet lagt helt ud til tromlen så den slikker op af den. I hvileposition har bakkerne fint kontakt med hjul cylinderen, og vandringen når der pumpes er 2,3 mm. målt med en skydelære sat ned tværs over stemplerne på indersiden af bakkerne, med tromlen trukket lidt tilbage.

Jeg er selv lidt ude i at, pga. T3 hoved cylinder er længere flytter den mere bremsevæske når man trykker på pedalen, men kan ikke finde noget om hvor meget den giver i forhold til en 1302 / 1303.
MEN, når nu jeg har 1303 22 mm. hjul cylindre skulle mængden af væske jo passe, eller ?

Bægge hoved cylinder har en diameter på 19 mm.


Vedhæfter lige et par billeder !
(permalink) Buggy-mikael Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hmmm lyder mystisk måske dette kan hjælpe.
Løsn håndbremsen helt i kablerne just bakker op, åben så den luft skrue tættest på hovedcyl og ja de forreste skal osse med, pump med pedalen langsomt og roligt til der kommer væske uden luft, gør dette med alle hjul, derefter på "gammel dags facon" pump tryk, løsn så skrue til der ikke kommer mere gør det 2-3 gange ved hver hjul så du er sikker på der ikke er mere luft og ja måske mere end 1/2l bremsevæske men det koster jo ikke alverden.
Hjælper dette ikke er det din pedal/hovedcyl fejlen ligger i.
Buggy-mikael
-------------------------------------------
2292 6383
(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:692bd03b44="Buggy-mikael"]hmmm lyder mystisk måske dette kan hjælpe.
Løsn håndbremsen helt i kablerne just bakker op, åben så den luft skrue tættest på hovedcyl og ja de forreste skal osse med, pump med pedalen langsomt og roligt til der kommer væske uden luft, gør dette med alle hjul, derefter på "gammel dags facon" pump tryk, løsn så skrue til der ikke kommer mere gør det 2-3 gange ved hver hjul så du er sikker på der ikke er mere luft og ja måske mere end 1/2l bremsevæske men det koster jo ikke alverden.
Hjælper dette ikke er det din pedal/hovedcyl fejlen ligger i.
Buggy-mikael[/quote:692bd03b44]

Ja, det er jo måden hvorved man lufter bremser ud, det har jeg forsøgt nu nok mere end 10 gange uden held :roll:

Ja og jeg har skiftet hovedcyl. men dog ikke til en T3. men jeg vil nu prøve at klemme brenseslangerne sammen i bag med en svejsetang og så se om det er det samme mht. at opbygge trykket.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg har kørt med type 3 bremser på min oval, med en alm. type 1 hovedcylinder, så det er ikke hovedcylinderens type der er problemet.

Som Mikael skriver er der meget vigtigt at du har helt løse håndbremsekabler når du justerer bremser op, ellers har bakkerne ikke kontakt med hjulcylindrene i hvileposition.

Prøv at afgrænse fejlen enten som jeg skrev før med at justere bakkerne HELT ud, -eller som jeg har gjort i desperate situationer: sæt svejsetænger på bremseslangerne (forsigtigt) så du lukker af for hjulene et ad gangen indtil du har fundet fejlen.
(pas på med tængerne, bremseslanger har ikke godt af det)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis du er interesseret, har jeg en ny VARGA HBC 2kreds til T3 som du må købe . - 500.-
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:08b34b86fa="Farmer"]Hvis du er interesseret, har jeg en ny VARGA HBC 2kreds til T3 som du må købe . - 500.-
T.[/quote:08b34b86fa]

Ja og jeg har 1 ny og en 5 mdr. gammel FAG 1303'er med garanti på, så måske vi kan bytte :D
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Tvis du kan pumpe tryk op og holde trykket, så er der vel ikke noget i vejen med hovedcylinderen..?

(Husk iøvrigt at skrive nå du har fundet fejlen)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ahh, kom lige til at tænke på noget andet. - Jeghar engang prøvet at mine bremse slanger nærmest gik i stykker indvendigt, efter kun 2 mdr. (det var et sæt af de der billige Brazil POS) Det tog mig to dage at finde ud af at det var netop det der var problemet. - købte nogen i ordentlig kvali og så var det ovre.
Det gav samme symptomer, samt at den osse var lidt langsom om at "slippe" igen. Det varede sådan omkr. 10 sek inden den var helt tilbage.

Men det er rigtigt som Morten skriver. Hvis den holder trykket fint i HBC, er det nok ikke der fejlen ligger.
Det er ikke noget med at vædsken har svært ved at komme ind til HBC vel ?? Det kan give de samme symptomer.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kew Member
Skrev for 20 years siden | | | |
På min 67 boble ville bag kredsen heller ikke efter jeg skiftede til 2 kreds hoved cylinder, jeg prøvet at blokke først den ene side og så kom der lidt mere pedal og når bække sider var blokeret var der fuld pedal/tryk, det var mine hjul cylinder der var for store, alt virket da jeg gik fra 19 til 17mm
hoved cylinder til type 1 og 3 er ikke ens, havde også bremse problem med min 67 Type 3, det var en af de gummi pakninger der sidder inde i cylinderen, prøvede at sætte en type 1 på men det virkede ikke, for stor pedal vandring, det endte med at jeg tog gummi pakningen fra type 1 og satte den i type 3 cylinderen, også virkede det.

Så som Morten siger, prøv at blokkene for bag kredsen og se om der ik kommer mere pedal.
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
KEW, det bør ikke være et problem at køre med 19 - 19,5 mm bremsecylindere bagpå en T1 med et 2 kreds bremsesystem. det gør jeg "hver dag" når der er skiver på forenden vel at mærke. Det er iøvrigt en "godkendt" ombygning i Tyskland. Deer må have ligget noget andet til grund for at den pludselig kunne virke med mindre br.cyl.

MEN, jeg er heller ikke helt sikker på at bremsecylinderene er ens opbygget indv. T1 versus T3. Jeg vil prøve at snakke med Frank eller J Dalsg. De ved det garanteret.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kew Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:6026893410="Farmer"]KEW, det bør ikke være et problem at køre med 19 - 19,5 mm bremsecylindere bagpå en T1 med et 2 kreds bremsesystem. det gør jeg "hver dag" når der er skiver på forenden vel at mærke. Det er iøvrigt en "godkendt" ombygning i Tyskland. Deer må have ligget noget andet til grund for at den pludselig kunne virke med mindre br.cyl.
.[/quote:6026893410]
der var tromler for og det var en ombygning fra 1 til 2 kreds.
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Man kan sagtens bruge de to hovedcyl. i flæng. Type 3 har bare ingen gevind så man må bruge lidt længere bolte med møtrikker.
Hvis man har justeret bremserne korrekt så kan det godt være at 4-5mm. på pedalen er for meget. Vi plejede at justere helt ned til at der kun lige akkurat er frigang. Bare stangen slipper stemplet er det jo nok. Det kunne godt mærke lidt svampet, men bremsede jo fint. Det hjælper også hvis det lige får lov at køre lidt og justere igen. Men det bør kunne virke.
Du har vel ikke glemt de bøsninger der sidder på de 2 bolte der holder hovedcyl. ?? Så klemmer du jo bare hovedcyl. ud !!
Jeg har brugt 19mm. hovedcyl. type4 caliber med 42mm. stempler. og 22mm bagpå en 1303.
På billedet ser det ud til at håndbremsen er trukket. hvis den ikke er det er kablerne ihvertfald fejljusterede.
Og husk så når man justerer bremser så skal de altid strammmes til de blokerer hård og derefter løsnes 5-7 tænder. Derefter justerer man kablerne. Det er sjældent kablerne skal røres ved. Kun ved nye kabler.
(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej igen...

Nu har jeg prøvet at lukke af for bremse slangerne i bag med en svejsetang, derved blev pedalen hård.

Det som jeg så har i tankerne er at der må være noget der er samlet forkert i de bagbremser og som en tidleigere skrev i denne tråd.:
[u:557db72b2e][color=darkred:557db72b2e]
På billedet ser det ud til at håndbremsen er trukket. hvis den ikke er det er kablerne ihvertfald fejljusterede. [/color:557db72b2e][/u:557db72b2e]

Håndbremsen er ikke trukket på billedet og jeg vil gerne om der evt. er nogen der ligger inde med en side fra værkstedshåndbogen om samling af 1303 bremserne, vil jeg gerne om i kan maile mig siden eller sætte en link til en side hvor jeg kan se hvordan det skal samles korrekt.

PS.:
Jeg har også en anden ide, pga. udluftningsskruen ikke sidder øverst i hjulcy. kan der evt. være en luftlomme i den. Har haft samme problem på en Mercer hvor de havde byttet om på det så udluftnings skruen sad for neden.

Dog er det ikke muligt at bytte om på en VW hjulcul. da der er 10mm gevind til bremserøret og 6 mm. til udluftningsskruen.

Så hvordan får man så luftet den ud ? Hvis det er det som er galt...

E-mail evers@mail.dk
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis du kikker på billedet kan du se at armen til håndbremse kablet er helt trukket frem, det være sig så enten fordi den er trukket enten i "håndtaget" eller just. helt op i kablerne få løsnet de ting helt, på med tromler, just. så bakkerne op som beskrevet i et af svarene, luft ud og just. håndbremse kablet op så de bremser ens (hjulene fra jorden træk en tak så skal de begynde og "trælse" ens i begge sider).

Så skal du bare se NU virker det. Ellers må vi jo prøve igen!

Buggy-Mikael
(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
:twisted: :evil: :evil: :twisted: :x og en helt masse til...

Har nu haft det hele pillet fra hinanden for 117. gang og lige lidt hjælper det.

Bægge hjulcyl. bakker mm. afmonteret og sat på igen. (det kan jo kun vænde på 1 måde, kan jeg se)

Samme problem, der er tryk på når jeg blokere for slangerne, men ikke når den skal trække hjulcyl. med ???

Har haft skildt hjulcyl og rengjort dem ingen ridser eller revner utætheder eller lign.

Håndbremseren har jeg slækket kelt på kablerne, og strammet bakkerne op som i skrev.

[b:126f0c5abe]ALT[/b:126f0c5abe] er udført og [b:126f0c5abe]afprøvet[/b:126f0c5abe] som i skrev jeg skulle gøre, men AK.... :( :( :( :( Jeg en Polle - Ka sq't hit U a det !
(permalink) Buggy-mikael Member
Skrev for 20 years siden | | | |
N
-------------------------------------------
2292 6383
(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja Oki... Men jeg er overbevist at det er ikke derfor problemet er der. Har nu prøvet ALT som i skrev jeg skulle gøre.

Ang Bremserkabler og arm, så kommer den ALDRIG så langt tilbage som din røde streg, kun halvvejs. Grunden herfor er at når øjet på kablet er sat på stangen kan den jo ikke gå forbi bakkens jern, som du har antydet!

Ej heller kan den gå længere tilbage pga. tværstangens længde som sidder under tilbagetræksfjederen.

Så beklager meget men jeg mente bare ikke at den var trukket da jeg tog billedet for ca 14 dage siden. men tak for oplysningen aligevel...
(permalink) Cosmo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Whuiiiiiiiiiii..........

Se lige en glad mand :D

Grunden er at jeg har fået styr på problemet :idea:

Skiftede hjulcyl. til mindre og VUPTY så kunne hovedcyl. sørme pludselig levere mængde nok af bremsevæske :D :D :D

Takker mange gange for alle ge gode råd, det er dejligt der er nogle der gider og hjælpe når nøden er størst :roll:

Reply

You must log in to post.