1,8 T4 med lattergas. God eller d
Halløj derude...
Jeg har lige et spørgsmål til alle de garvede motorfreaks.
Min kollega Jon og jeg snakkede om at jeg kunne sætte lattergas på min 1,8 ltrs T4-motor. På den måde kunne jeg tune den til ca. 110 hk uden gas, altså ikke særlig hårdt tunet. Ved at sætte sån et anlæg på med dyser til ca. 50 ekstra hk kunne jeg få det ekstra kick jeg gerne vil have så der kan muffles nogle bimmere og gti´ere.
Hvad siger i til den idé? Lyder det fuldstændig hjerneforladt eller tror i det kan virke?
1ting er sikker du skal have 100% styr hvad du har gang i.
NOS giver en del varme.. (Hvilket luftkølede motorer ikke er skide glade for)
Med NOS skal du have 100% styr på din benzin tilførsel.. For mager blanding og NOS = Tilbage til værkstedet med falck....
Pas på med for høj kompression da dette vil give en grusom tændingsbanken..
Læs lidt her så kan du jo se om det er noget for dig..
Miatas with NOS
[quote:b475308c79="Anonymous"]1ting er sikker du skal have 100% styr hvad du har gang i.
NOS giver en del varme.. (Hvilket luftkølede motorer ikke er skide glade for)
Med NOS skal du have 100% styr på din benzin tilførsel.. For mager blanding og NOS = Tilbage til værkstedet med falck....
Pas på med for høj kompression da dette vil give en grusom tændingsbanken..
Læs lidt her så kan du jo se om det er noget for dig..
Miatas with NOS[/quote:b475308c79]
NOS er et effektivt, men osse ret kompliceret stykke tuningslegetøj, i modsætning til hvad mange tror.
Hvis du vil tune den til eks. ca. 110 hk, skal du "nøjes" med 40 hk nozzles. Ellers hoilder stemplerne ikke til det. Endvidere skal du have et tændingsretarder system. Du KAN osse køre med f.eks en alm 009, men så skal du have max avancering så langt ned at den vil køre ad H til uden lattergassen. Og som Miata gutten skriver, skal du have [b:b475308c79]100 % styr på [/b:b475308c79][b:b475308c79]brændstoftilførselen. [/b:b475308c79] Ellers koster det stempler og toppe - og hurtigt ! 3-4 sek med mager blanding og det er en trailertur hjem. BELIEVE ME, I tried.
Det med varmeudviklingen er ikke så stort et problem, for du skal/må kun bruge det 15 max 20 sekunder ad gangen.
T.
Men når alt det med "pas på dit, pas på dat" er sagt er det en FED idé.
Jeg synes der er for få der springer ud i det med lattergas, de fleste tænker på turbo, og det er efter min mening endu mere kompliceret.
Det er sguda vildt cool at trykke på en knap og WAAAAAP, så hænger kæben i skridtet på golf/bmw/honda/toyota gutten.
Som sagt skal installationen være 100% iorden.
Det flippede ved lattergas(NO2) er at X liter i minuttet = Y HK - og det er ligemeget om det er på en 50cc motor eller en 7000cc motor.
Jeg mener at have læst at der skal ca. dobbelt så meget benzin ind end der skal NO2, men dyserne er gerne afstemt til et bestemt brændstoftryk.
Throttle in a bottle rules.
-------------------------------------------
Selvfølgelig skal motoren bygges til at klare det... Min kammerat prøvede på sin polo og det kostede brændte stempelringe, ventiler og et par flækkede stempler så jeg ved hvad risikoen er.
Derfor håbede jeg også i kunne komme med tips og gode råd til hvilke stumper der skal bruges og hvordan det skal laves?
Det din ven har været udsat for med sin Polo tyder meget stærkt på at lattergassen ikke var dyset korrekt eller der manglede benzin til lattergas anlægget. Det kan også have været fordi han var på jagt efter for mange hk... Umiddelbart skulle en std. 1800 type 4 sagtens kunne klare 50 lattergas hk hvis den er i god stand. Det der slår tingene ihjel er som forud skrevet manglende benzin, forkerte dyser i anlægget med noget ligeså farligt er at give motoren lattergas ved for lave omdr. Som hovedregel skal man ALDRIG bruge gassen under 3500 omdr. Tændningsbanken kan også være et problem, men skulle ikke være så alvorlig hvis man ikke har for høj kompression på motoren. Hvis det viser sig som et problem har MSD løsningen på problemet. MSD sælger tændingsudstyr fortrinsvis til V8'ere men kan med fordel bruges på andet.
[quote:6517c1ca7e="Anonymous"]Det din ven har været udsat for med sin Polo tyder meget stærkt på at lattergassen ikke var dyset korrekt eller der manglede benzin til lattergas anlægget. Det kan også have været fordi han var på jagt efter for mange hk... Umiddelbart skulle en std. 1800 type 4 sagtens kunne klare 50 lattergas hk hvis den er i god stand. Det der slår tingene ihjel er som forud skrevet manglende benzin, forkerte dyser i anlægget med noget ligeså farligt er at give motoren lattergas ved for lave omdr. Som hovedregel skal man ALDRIG bruge gassen under 3500 omdr. Tændningsbanken kan også være et problem, men skulle ikke være så alvorlig hvis man ikke har for høj kompression på motoren. Hvis det viser sig som et problem har MSD løsningen på problemet. MSD sælger tændingsudstyr fortrinsvis til V8'ere men kan med fordel bruges på andet.[/quote:6517c1ca7e]
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Du kan ikke købe motordele der kan tåle at nogen forsøger at smelte delene.
Man kan ikke sammenligne NOS og turbo. De to ting har ikke noget til fældes. Og ingen af delene får træerne til at vokse ind i himlen. Der er problemer med alting.
Ligeså snart der bliver talt om turbo og NOS, begynder folk altid at tale om smedede ditten og titanium datten. Hjælper ikke en skid hvis der opstår temperaturer der smelter ting. Selv en formel 1 eller en dragracer kan ikke tåle tændingbanken og forbrændinger der minder om en skærebrænder.
Hvis vi ikke taler formel 1, hvor man har adgang til ubegrænsede mængder af penge. Så skal der ikke herske tvivl om at de bedste motordele vi kan købe til vores biler er dem fabrikken brugte. De "smedede" stempler vi køber er sku´da bare den nemmeste og billigste måde at lave stempler i forskellige størrelser. J&E i USA leverer da nogen fine stempler til os. Men kig sku´da lige på dem og se at de da bare er drejet ud af et råemne af støbt aluminium. De behøver jo bare to stempler så kan de betjene os med 85,5-92 og 94-105. Så vil de da skide på at de store bare er tunge og tykke.
Nej se på et sæt 2,0 914. Fine smedede stempler med bimetal fjedre indbygget til at styre ekspansionen. Så behøver de ikke at køre med 0,1mm spillerum når de er kolde for ikke at brænde fast når de bliver varmet op. De original kører med 0.05mm. og så lyder de nemlig ikke opslidte.
De "smedede" fra Taiwan, Mexico eller USA kører med "opslidt" tolerancer allerede fra ny.
Hvorfor tror vi det er godt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:c5295d62d7="Frank_Andersen"]Hvorfor tror vi det er godt ?[/quote:c5295d62d7]
reklamen magt :? Og det faktum at de gode gammeldaws stumper ikke
bliver lavet mere fordi ingen vil betale for det..... Bilka kulturen har i den
grad ramt tuningsbranchen, surt men sandt...
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
[quote:b002a2dd22="Frank_Andersen"]Du kan ikke købe motordele der kan tåle at nogen forsøger at smelte delene.
Man kan ikke sammenligne NOS og turbo. De to ting har ikke noget til fældes. Og ingen af delene får træerne til at vokse ind i himlen. Der er problemer med alting.
Ligeså snart der bliver talt om turbo og NOS, begynder folk altid at tale om smedede ditten og titanium datten. Hjælper ikke en skid hvis der opstår temperaturer der smelter ting. Selv en formel 1 eller en dragracer kan ikke tåle tændingbanken og forbrændinger der minder om en skærebrænder.
Hvis vi ikke taler formel 1, hvor man har adgang til ubegrænsede mængder af penge. Så skal der ikke herske tvivl om at de bedste motordele vi kan købe til vores biler er dem fabrikken brugte. De "smedede" stempler vi køber er sku´da bare den nemmeste og billigste måde at lave stempler i forskellige størrelser. J&E i USA leverer da nogen fine stempler til os. Men kig sku´da lige på dem og se at de da bare er drejet ud af et råemne af støbt aluminium. De behøver jo bare to stempler så kan de betjene os med 85,5-92 og 94-105. Så vil de da skide på at de store bare er tunge og tykke.
Nej se på et sæt 2,0 914. Fine smedede stempler med bimetal fjedre indbygget til at styre ekspansionen. Så behøver de ikke at køre med 0,1mm spillerum når de er kolde for ikke at brænde fast når de bliver varmet op. De original kører med 0.05mm. og så lyder de nemlig ikke opslidte.
De "smedede" fra Taiwan, Mexico eller USA kører med "opslidt" tolerancer allerede fra ny.
Hvorfor tror vi det er godt ?[/quote:b002a2dd22]
Jeg har et nyt sæt MAHLE 90.5mm til type 1 de har et spillerum på
0.05mm.
Hmm.
Et sæt nye "914" stempler er 93,50 mm.
Et sæt originale 94 mm T4 bus stempler er 93,96-97. men så er cylinderen til gengæld mindst 94,005 mm. (Eftermarkeds stempler er normalt 93,50 mm.
et sæt "smedede 94 mm T1 stempler er normalt 93,46 mm.
Et sæt 94 mm T1 med Venolia eller Wiseco stempler kan få´s som du vil ha´dem fra 93,46 til 93,95.
et sæt Mahle 103 mm er 102,25-30mm.
Et sæt Mahle 103 mm med Viseco stempler er 102,46 mm.
Bottomline. Det kan sagtens få´s, og i den rigtige kvalitet. - Hvis i vil betale for det. Men vil i betale 1000 kr stk for 94 mm Wiseco stempler ?
Så er der jo osse lige muligheden for at købe Biral eller nickasilplatede cylindere med tilh. stempler og bolte. Men så må i slippe lige omkr. 15K. De er stærkede end std, osse selvom de bliver tunet ret gevaldigt på.
Bortset fra det ER de nye stumper sjældent af samme kvali si som de gamle tyske dele. Men eftermarkeds stumperne har været mere eller mindre i samme kvalitet de sidste 15-20 år. Og meget lidt er blevet forbedret pga. naturligt vigende marked.
De få der så er blevet bedre, piver folk så over, (Dog ikke alle. Nogen tar tyren ved hornene) når de kan se at man kan få noget i en ringere kvalitet til det halve.
T
Hej Torben
De mål du opgiver er de målt på skørtet eller på kronen? (et sæt Mahle 103 mm er 102,25-30mm.) op til 0,75mm i spillerum er da en hel del? Hvis vi går udfra cylinderne måler 103,00mm? Man måler normalt spillerum mellem cylinder og stempel skørtet.
Mål på mine type 1 MAHLE 90,5mm stempler: 1stk måler 90,43mm og 3stk måler 90,44mm (målt på skørtet) stemplerne måler ca. 90,00mm på kronen og ca. 90,00mm ud for kryds pinden. Alle fire cylinder måler 90,49mm = 0,05-0,06mm i spillerum.
Ulrik
Damn... Så gik det hele vist op i decimal-tal???
Hør lige drenge... Jeg ved godt at lattergasen er hård ved motoren, men jeg tror lige jeg vil fortælle hvad jeg havde tænkt mig jeg skulle bruge det anlæg til. Jeg synes i får det til at lyde som om motoren skal forstærkes til at kunne klare 4000 hk!?!
Nu er det altså "kun sølle" 40-50 hk vi snakker om og det er jo heller ikke hver dag og i hvert lyskryds at jeg havde tænkt mig at skyde det af!
Er det virkelig så slemt og er det så umuligt???
Nu er jeg stiv, så bær over med mig...
Det er overhoved ikke umuligt!
Essensen af det skrevne er:
Brug de originale grejer, de skal bare være iorden og med std kompression.
Hav check på brændstoftilførslen og tændingen (brug en god benzinpumpe og regulator, samt evt et MSD tændingssystem til at styre retardationen ved boost)
Læs bøger om emnet, der er skrevet tykke bøger om det. søg på NOS, nitrous oxide, osv...
Kør hellere med for fed blanding end mager.
Personligt mener jeg at en lavkomprimeret 2.0 busmotor vil være rigtig god at sætte fut i med NOS, men 1.8'eren er også god.
http://www.vwspeedshop.co.uk/pg/NITROUS%20PARTS%20PRICES%20web.htm
Go for it og lad os vide hvordan det går!!!
Du vil nok være en af de første i DK der gør det på en VWmotor(luftkølet)
-------------------------------------------
Mange har haft det montret, Turbo Peter, Lillebror-Michael mfl. -men ingen har været rigtigt tilfredse med resultatet (det er ihvertfald blevet pillet af igen forholdsvis hurtigt)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:697f6b47ba="Thomsen"]Hej Torben
De mål du opgiver er de målt på skørtet eller på kronen? (et sæt Mahle 103 mm er 102,25-30mm.) op til 0,75mm i spillerum er da en hel del? Hvis vi går udfra cylinderne måler 103,00mm? Man måler normalt spillerum mellem cylinder og stempel skørtet.
Mål på mine type 1 MAHLE 90,5mm stempler: 1stk måler 90,43mm og 3stk måler 90,44mm (målt på skørtet) stemplerne måler ca. 90,00mm på kronen og ca. 90,00mm ud for kryds pinden. Alle fire cylinder måler 90,49mm = 0,05-0,06mm i spillerum.
Ulrik[/quote:697f6b47ba]
Hej Ulrik. - Målene er på skørtet. Stemplerne er altid mindre ved kronen, for der udvider de sig jo en del pga kompressionsvarmen. Og det går stærkt. Ca. 3-5 min. efter start vil den være omkring 92 mm.
T.
P.S. beklager at tråden gik op i decimaler. Det var ikke intentionen. Så for lige at vende tilbage til det oprindelihge emne, så kan lattergas virkelig give et kick bagi, N
Ja fastoldvw, lige netop. Jeg er ked af at mit indlæg blev så langt.
Og nej det var jo lige det jeg ville sige: man kan ikke "forstærke" motoren til at holde til 4000 HK. Intet hjælper hvis forbrændingen bare smelter metallet. Det har ikke noget med HK at gøre.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[u:da517f7742][b:da517f7742]Hej Ulrik. - Målene er på skørtet. Stemplerne er altid mindre ved kronen, for der udvider de sig jo en del pga kompressionsvarmen. Og det går stærkt. Ca. 3-5 min. efter start vil den være omkring 92 mm. [/b:da517f7742][/u:da517f7742]
Du kører dem for varme FARMER 90,5 mm > 92mm
Den må ikke lyde godt de første par min
HOVSA ! :oops:
det gik det vist liige lidt for stærkt. Jeg mente selvfølgelig 90,5 mm.
T.
ja nu kunne jeg godt tænke mig at dreje emnet hen imod lidt turbo osse nu hvor i har gang i det med kvaliteten.....
jeg går og leger lidt med tanken om at lave mig en 2,0T4 med turbo og vandindsprøjtning.......
men nu begynder det at køre lid rundt for mig......
i får det næsten til at lyde som om at hvis jeg tager en std T4 som overhovedet ikke fejler noget og holder sine mål på alle led og kanter...
piller cylindersættet af og bruger en lille månedes løn på et cylindersæt feks. fra J&E eller mahel i tilsvarende størelse og knalder på......
at jeg næsten lige så godt kunne havde lade det originale side på, pga at det er i lige så høj kvalitet hvis ikke højrer......
nu er det jo ikke meningen at det skulle være en turbomotor der skulle have pryl op til 8-9000 prm.... men mer bare en der kunne flytte sig i et lyskryds......
er det bare mig der har fået det forkerte indtryk af dette emne eller er jeg på rette vej....???
og så håber jeg ikke at det gør noget at jeg kom til at dreje emnet lidt ud på et sidespor......!!
mvh leo-pol
Leo´polle.
De std bus stempler er nærmst perfekte til sådan noget. du skal bruge en anden knast. (du har da forresten lidt liggende ved mig :oops: ) afhængig af restenselvfølgelig kan du få et meget fint resultat ud af det.
T
hej torben......!!
ja... der skulle vel være en samling over hos dig..... men hvordan går det med koblingen......??? :wink:
nå men jeg hade osse regnet med at der skulle en mild turbo knast i.... men hvad med resten....???
eller skal jeg til at smide noget 17-1800 sammen osse.....??
tanken var ellers at tage en 1800cc (AD) og få drejet cylinderne op til 96mm og så bruge smedet volvo stempler der skulle drejes ned så vende højden passer.....
men så begynder man jo og skal ud og lede efter stumper.... og inden jeg ser mig om løber det jo lige så hurtigt op som hvis man bare hade købt det fra starten......!!!!
og så ville det jo være meget nemmere hvis man "bare" kunne tage std dele og bruge....
mvh leo-pol
Okay... Ret mig lige hvis jeg ikke har forstået det ret:
Det jeg skal bruge er smedede stempler pga den højere temp. Og så skal jeg sørge for at blanding af gas og benzin er rigtig. Er det virkelig det? Blandingsforholdet kan man vel regne ud med hjælp fra NOS, Autobremsen eller lign...?
Er der andre stumper der skal være specielle? Hvad med ventiler og stempelringe?
Dan Søholm
Dan: Du skal nok også have en noget tændings retarder.. Ellers skal du ikke regne med at komme ret langt..