Ja Leopol du har fattet det.
Og nej gæst du skulle ikke bruge de specielle stempler, du skal bare sørge for at de andre ting er rigtige.
Vores gamle ven Jørn Dalsgård, byggede og kørte baneløb i 4-5 år med en std. type4 motor med turbo.
Det var før man kunne købe en wastegate der kunne holde, så han kørte sommetider med 150 grader i olietemp og uden at vide hvad ladetrykket var, fordi uret bare stod helt i bund. Den tændingbankede helt vildt og sprøjtede olien ud af ventildækslerne. Den bankede stempelringene til småstumper. Men den har da aldrig brændt hul i et stempel. Hver gang jeg er ved at købe en "specialdel" så tænker jeg på den motor og så køber jeg en original del hvis den ellers kan løse opgaven. Man kan jo f.eks. ikke få 103mm. cyl originalt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jamen så er der hermed dømt T4 turbo bygget af std dele.....
angånde det med NOS syntes jeg at kunne huske at på det anlæg som martin købte af HR ELNEF var der en tank og benzin dysser til manifold som tilskuds benzin når gassen skulle fyres af.......!!
mvh leo-pol
Der er altid ekstra benzin dyser som åbner sammen med NOS'en, eller ville den jo gå røv mager... En seperat benzintank er vel ikke bedre end at tage det fra den normale.
[quote:745be91a84="leo-pol"]jamen så er der hermed dømt T4 turbo bygget af std dele.....
angånde det med NOS syntes jeg at kunne huske at på det anlæg som martin købte af HR ELNEF var der en tank og benzin dysser til manifold som tilskuds benzin når gassen skulle fyres af.......!!
mvh leo-pol[/quote:745be91a84]
Det er DET sæt (NOS ProFogger) der sad på den Racer som Farmer nævner og det var et sæt jeg købte i sverige for MANGE år siden. Ham jeg købte det af havde nemlig ikke kunnet få benzin nok frem og det ristede nogle ventiler og stempler inden det var løst NOS SKAL ALTID have ekstra benzin sprøjtet ind sammen med NOS'en for at virke som hensigten, ellers virker det som tilsats ilten i en skærebrænder :cry:
Sammen anlæg var også monteret på en næsten std 1,8L type 4 med blandet resultat. Bevares det gav et ordenligt spark bagi når det blev aktiveret, men varmen fik støtteboltene til topstykkerne til at give sig så med tiden løsnede topperne sig og så blev der HUL i toppene. Det var også det der skete med Raceren. Måske det var lige i overkanten af hvad tingene kunne holde til. Da anlægget sad på Raceren blev det aktiveret af en hovedafbryder og koblede først ind når gasspjældet var helt åben og motoren var over 3600 omdr. Dette blev styret af en gammel MSD 6 boks og en MSD RPM switch. Ingen retard boks eller ligende, måske kunne en sådan have forhindret den for kraftige varmeudvikling. David Wizard har skrevet en særdeles god bog om emnet. Den kommer fra forlaget "HP Books", som fortrinsvis udgiver bøger om tuning af V8'ere
Jeg mener at man på NOS's hjemmeside kan finde ud af hvilke dyser man skal anvende sammen for at få en given effektforøgelse.
Mth Jørn Dalsgård's gamle turbo motor så vidste han kun at ladetrykket var over 1,5 Bar for længere op kunne instrumentet ikke vise ... Jørn har fortalt mig om hvordan det var at køre med bæstet når wastegaten var i stykker. Den blev så varm at han var nødt til at holde fuld skrue næsten hele tiden for ellers var tændningsbanken så kraftig at det lød som om en smed småsten på forruden... Som Jørn så sagde: "Så måtte jeg jo bare holde den over 3/4 gas hele tiden"... Motoren findes vist endnu hos en bilsamler i nordsjælland, så vidt jeg husker samme mand som havde/har Søren's blå Buggy fra allerførst i 80'erne.
Ok det blev til lidt mere end lattergas snak, håber i bærer over med mig...
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland