Peppet 1600 ccm
Vil gerne have lidt flere heste i vognen. Lige nu er det en sp 1600ccm.
Vil høre m det er muligt at sætte 1776 på den 1600 ccm blok. Havde forestillet mig en 1776 ccm, med skarp knast, anden strømfordeler, dobbeltportet med enkelt karburator. Kan dette lade sig gøre? Vil gerne have omkring 75-80 hk.
Eller skal jeg bare beholde den som 1600 ccm, men dp, knast, anden fordeler, enkelt karbu og potte?
Kom med nogle forslag på en god opsætning der ikke koster en halv bondegård!
48 hits og intet svar!?!?!
[quote:53f82b7c79="Anonymous"] Kom med nogle forslag på en god opsætning der ikke koster en halv bondegård![/quote:53f82b7c79]
Det er nok derfor.....hvad er en halv bondegård? 5000?
[quote:10bb6906fa="Anonymous"]
Kom med nogle forslag på en god opsætning der ikke koster en halv bondegård![/quote:10bb6906fa]
Generel holdning her på siden er: man får ikke noget hvis man "forlanger"
Men giv nu lige indlægget en uges tid og se om ikke der er en der har en god idé.
Men nej.. du skal have blok + toppe boret op for at sætte 1776 på
og det løber nemt op i 10000 for sådan en omgang før du har set dig om...... meget løst anslået
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Vil du sige at et 1776 ccm sæt og knast koster 10000 :P
Tror i ikke den bedste opsætning er 1914 ccm med fræset 1600 ccm toppe og enkelt karb? Måske en knast!?!
[quote:bef2f7e309="Anonymous"]Vil du sige at et 1776 ccm sæt og knast koster 10000 :P
Tror i ikke den bedste opsætning er 1914 ccm med fræset 1600 ccm toppe og enkelt karb? Måske en knast!?![/quote:bef2f7e309]
byg først ... grin så bagefter
nævnt i flæng:
knast
cylindersæt
udstødningssystem
løftere
pakninger, pakdåse osv.
lejer
stødstangsrør
stødstænger
bearbejdning af emner (ca. 1000,-)
smådele (tændrør osv. osv.)
Oliepumpe
+ evt. ny kobling
+ evt. flugtboring af blok
+ evt. modvægtet krumtap
+ evt. større karburatorer
+ osv. osv.
sæt selv priser på og regn sammen..... og så skal resten af den motor du har jo være 100% perfekt - og det er den jo nok ikke (evt. skal topstykkerne renoveres el.lign.)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Oki. Men tak for hjælpen.
1776 og 75-80 HK ?
Byg den som en std. med std. knast osv. Dertil 2 Kadron og en god udstødning. Gode topstykker med optimerede std. ventiler og 8,7-9,0 :1
Pålidelig motor der vil trække som en hest, husk en 1500 gearkasse. Mit skud vil være 85-87- måske 90HK ved 4500 omdr. Hvis topperne er lavet rigtigt. Men lad være med at køre over 5000 omdr.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
2 x Kadron er ret dyrt er det ikke? Er det så ikke bedre med 1914 ccm en ex. en enkelt 40 mm? Godt bundtræk
Kan hører du ikke er vild med at give 10K ud på en 1776 motor
så hvorfor ikke friske dine 1600 topstykker op så de kan komme af dem LUFTEN 8) + en bedre udstødning det er den billige Ide fra fyn
kadronnerne kan jo altid komme på senere :wink:
vw club fyn
Ja, det har jeg også overvejet. Der er mange muligheder.
Havde overvejet en DP 1600 ccm, øget kompression, knast og en enkelt 34 mm eller større karb.
Jeg kan lave dig et setup på 1600 cc. med std karb. der trækker omkr. 67 hk og 118 NM moment.
Men selv denne løsning løber op i ca. 7K i stumper og afbalancering. Og så skal det meste af din motor du til noget nu.
Hvis det er best bang for buck du er ude efter, er den billigste løsning at købe et sæt 34 mm ICT karburatorer, forbedre din tænding, og køb dig en ORdentlig udstødning. Så kan du hæve ydelsen med ca. 30 % på din std 1600. Og den vil gå væsentlig mere tempereret end en 1776 eller 1914 med std. karb.
T.
[quote:08bac5cc7d="Frank_Andersen"]1776 og 75-80 HK ?
Byg den som en std. med std. knast osv. Dertil 2 Kadron og en god udstødning. Gode topstykker med optimerede std. ventiler og 8,7-9,0 :1
Pålidelig motor der vil trække som en hest, husk en 1500 gearkasse. Mit skud vil være 85-87- måske 90HK ved 4500 omdr. Hvis topperne er lavet rigtigt. Men lad være med at køre over 5000 omdr.[/quote:08bac5cc7d]
Frank, 9-1 CR er for meget på en std knast idag, medmindre du har seriøst gode forbrændingskamre. Std. knast og 95 okt. blyfri - ca. 8,4-1 max.
Torben
Det er dyrt et tune. Det er specielt dyrt at tune gamle VW´er. Motorene er opslidte, så man skal starte med at købe en ny blok. Hvis du er heldig kan man finde en brugt der kan flugtbores. Hvis du så igen er heldig kan du finde et firma der kan gøre det. Du skal ikke regne med at kunne bruge andet end krumtappen og plejlstængerne og boltene fra en gammel motor. I sjældne tilfælde er topstykkerne ikke revnede og man kan bruge dem som råemner til at renovere med nye styr og udstødningsventiler. Du kan stole på at 1000 kr.-sedlerne forsvinder som dug for solen. Udgiften til at par Kadrons bliver dit mindste problem.
Med en 40mm. vil den kun have bundtræk. Hvilken 40mm. ville du i øvrigt anvende ?
Og T. Det er jeg da ked af. Så er det jo godt at jeg har opgivet at lave VW-motorer, når man heller ikke må hæve kompressionen mere. HI HI
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
"Gæst", hvis du har problemer med at logge ind, så skriv til mig på:
vwmorten@gearheads.dk
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Gæsti dette tilfælde = Farmer :wink:
-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar
ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
[quote:b482016665="Frank_Andersen"]
Og T. Det er jeg da ked af. Så er det jo godt at jeg har opgivet at lave VW-motorer, når man heller ikke må hæve kompressionen mere. HI HI[/quote:b482016665]
Det må du skam osse gamle ven, men hvis du vil undgå nogle af de grimme oplevelser skal du nok lige lægge en anden bumpstick i :wink:
Og Morten, nej jeg vidste bare ikke at jeg var faldet af i svinget. Thats all.
T.
gæst: nu skriver du så også at hvis du bare "nøjes", eller "bare kun bruger", S
Har regnet lidt på det...Lejer: ca 500. Cyl. sæt ca. 2000 Fræsning af toppe og blok: ca 500 kr. Parkningssæt: ca. 100 kr. Knast+ hjul og oliepumpe: 1000 kr.
Priserne har jeg rundet op til nærmeste 100/1000.
Det var vidst alt.
Selvom jeg kun har B-niveau i matematik så kan jeg da regne ud at det ikke er 10 K.
olie 150kr, tarmslyng m. potte 500kr, dobbeltkarbs weber 36 alt incl. 3500kr (centermont. kan vel fåes til 1000kr) 009 fordeler 500kr + div.....(nye tændingsdele)
lige omkring 10kg hvis du lægger det sammen med din pris ( såfremt du vælger dobbelt karbs.)
Hvilket jeg jo ikke har tænkt mig. Vil køre med en enkelt 34 mm.
Potte og olie har jeg. Er det ikke kun nødvenigt at skifte til strømfordeler hvis man skifter til andre karbs/kardons?
hm ok.....skal det forståes sådan at du vil køre 1776ccm med en standart 1600 centermonteret karburator?????
Hvis du vil køre med en karburator skal du bare bruge den strømfordeler der hører til karburatoren.
Hvis man kører med to eller flere karburatorer kan man være nødt til at køre med en strømfordeler der ikke har vacuumdåse. Og så skal den have en hurtigere mekanisk kurve. Hvordan den kurve skal forløbe vl man komme frem til ved forsøg i rullefelt. Det afhænger af knast, karb, comp. osv.osv.
Man kan eksperimentere med at køre med vacuum.
Glem alt om at få en VW-motor til at køre med en karb. og en anden knast. Til gadebrug ihvertfald. Så hellere bruge pengene på topstykker og udstødning. Men du kommer til at købe to karburatorer hvis du vil have effektforøgelse fra en VW-motor. Topstykker, udstødning, karburatorer og måske endda 1776cc, vil give dig mere effekt, levetid og kørbarhed før en anden knast.
Jeg lavede engang en 1600cc motor med type3 karb. og et tarmslyng. Den gav 68HK. En lignende motor med to 36mm. dobbelte Weber DCNF gav 78HK.
Du vil også se at de gamle tyske tuningsfirmaer altid lagde ud med at sætte to Solex karburatorer på. Typisk 34mm.
Det hjælper intet at sætte større karburator på et håbløst indsugningsrør som det originale.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:bfd17e1dab="Anonymous"]Har regnet lidt på det...Lejer: ca 500. Cyl. sæt ca. 2000 Fræsning af toppe og blok: ca 500 kr. Parkningssæt: ca. 100 kr. Knast+ hjul og oliepumpe: 1000 kr.
Priserne har jeg rundet op til nærmeste 100/1000.
Det var vidst alt.
Selvom jeg kun har B-niveau i matematik så kan jeg da regne ud at det ikke er 10 K.[/quote:bfd17e1dab]
Det er nok nærmere 1000 kroner for bearbejdning af blok + toppe
Hvis du er voldsomt interesseret.... så har jeg et sæt 36mm Weber IDF med helt nye CB performance manifolde til (karburatorerne leveres nyrenoveret med nye aksler, spjæld, lejer, pakninger o-ringe osv.). Jeg har muligvis også et speedertræk, så der mangler kun luftfiltre.
Desuden har jeg en meget meget lidt brugt w110 knast fra engle (284 grader - perfekt til peppet 1600), den er dog uden hjul... jeg har også et sæt nye enkelte HD ventilfjedre.
Jeg har også et nyligt sandblæst tarmslyng med en meget meget hjemmebikset potte til.
Med de dele er du i hvert fald rigtig godt (og billigt) på vej
Du siger bare til hvis du er int. !!
mvh. Rasmus Thomsen
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia