Peppet 1600 ccm
Ja men han kommer af og til, så det hører du om.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:624b351cf7="Farmer"]Jeg er ikke helt enig med Frank i at man ikke kan få en god motorkarakteristik med en ændret knast på std 34 mm karb. Men bortset fra det er jeg fuldstændig enig med ham vedr. karbs.
Jeg har lidt på fornemmelsen at du er meget fokuseret på at få flere CC. Men hvad med at få de almindelige 1600 cc. til at virke ???
En 1600 med let bearbejdede toppe, et sæt ICT, Kadron eller dobbelt 36 IDF /Drla. giver nemt både mere og bedre effekt en en 1776ér med std karb. (Så er den iøvrigt osse nemmere at holde kølet ned, 1600 eren altså)
DD hvor er min gamle 1600 henne idag ? Giv ham en tur med den !!
Men - stadigvæk - Som Fridolin nævner, kan du ikke lave en 1800 cc motor der kan forventes en hel masse af for 7-8 K. Et weekendkøretøj, hvor man ikke nødvendigvis behøver komme hjem ved egen hjælp måske.
Daily driver, - NO WAY !
Nu har i været ved at remse priser op. Nogen af dem er underdrevne. Og så glemmer i alle de små ting som osse skal gøres og efterses. Rasser til eksempel, begyndte med et lowbudget 1914 projekt. Så fandt han langsomt ud af hvor mange af hans eksisterende dele han IKKE kunne bruge da dwet kom til stykket.
Lyt til hvad de siger min dreng, og spar dig selv for en masse besvær og omk. længere nede af vejen.
T.[/quote:624b351cf7]
Der var vel egentlig ikke noget i vejen for at jeg (som det oprindeligt var planen), fik blokken og toppene boret op for 94mm (1914ccm) og så smække det hele sammen og monterede std. karburator, tænding, krumtap, knast osv.
Men det viste sig desværre at den krumtap jeg havde var revet, og derfor gik jeg på jagt efter en ny...... så ved jeg faktisk ikke lige hvad der skete - men ligepludselig blev jeg grebet af "performancefeberen", og så gik det faneme stærkt.
Men fortæl mig lige hvorfor det skulle blive ret meget dyrere end ca 2000-3000 mere..... hvis man byggede en 1776 af std. dele fremfor en 1600 af std. dele (forudsat at der også skal nye 1600 cylindersæt på) !!!???
.... hvad er det der bliver dyrt her... og hvorfor fungerer det ikke med en "std." 1776 eller 1914...... de personer der ønsker en sådan motor, har jo i forvejen ingen intentioner om "race" eller "performance" - de ønsker blot lidt mere power...... også uden det bliver alt for indviklet... og selvfølgelig kan det da også lade sig gøre!
Men et par gode råd fra en "performance-jomfru" er:
Læs alt du/i kan komme i nærheden, og forhør jer så hos alle dem i kan komme til, og sorter så herefter mellem alle de ting i har fået at vide og foretag en personlig vurdering af sagen. Og vigtigst af alt.... kend jeres begrænsninger (og jeres tegnebogs begrænsninger:-) )!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jamen Rasser. Du skal lige læse tråden fra starten og så se hvad jeg foreslår. Bortset fra at jeg ubetinget mener at man skal køre med to karburatorer og et tarmslyng, kan du da med fordel bygge en stor "std" motor. Det bliver bare ikke rigtigt godt med std. karburator. Den er for lille og manifolden er for dårlig, så det bliver en motor der kun kan lave bundtræk. Jeg har ikke prøvet det, men jeg vil tro at den ebber alt for hurtigt ud. Den vil ikke være frisk at køre.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har en bekendt der engang lavede en 1914 på std stumper fordi han skulle bruge moment og det fik han men fordi den ikke var 100% just og indstillet kørte den varm! Han mente at den fik for lidt benzin på en std carb, så da den havde ødelagt krumtap og block var det ikke sjovt længere! Så et par fornuftige carb og en udstødning så den også kan komme af med luften igen, ja oså lige den der just af motoren helst på rullefelt så er man fornuftig kørende, bare ikke race! Men et godt bundtræk og benzin økonomi!
DD
TEORETISK ! og delvis osse i praksis er der sådanset ikke noget i vejen for at lave en 1776 eller 1914 med std knast og std karb. Men hvis det er mere eller mindre det der blir gjort er man nødt til at gøre det "the Berg way" med LAV CR og deraf følgende mindre effekt.
Jeg ved Dennis fra Bug Service lavede en del af den slags for år tilbage, til "bykørselbiler"
Jeg har lavet en helt std 1776er hvis man kan sige sådan, dog med 4-1 header. Den får en underlig flad karakteristik. Nærmst lissom en 1200 motor, bare mere effekt.. Den gav 61 hk v. 3800 omdr. og 116 NM v. 2500 omdr. Derfra faldt momentkurven bare. Det var der ikke meget sjov ved.
Så har jeg lavet et par 1776ére på CT grundlag. (med hydr. løftere) Hvor vi portede et sæt std toppe, 3 vinklede sæder, og 8½-1 CR. 1-1,4 vippearme og en 1 3/8" 4-1 header. - De var faktisk ret fede at køre med, for momentkurven blev nærmest helt flad fra ca. 2600 omdr. og helt ud til 4000. Men selvom jeg lavede så mange krumspring var der ikke meget skrald i dem over 4K. Og De led begge af en toptemperatur der var lige i overkanten af det tilladelige når de blev presset. (Det har jeg senere fundet ud af) De trak omkr. 70 hk.
Den ene blev senere skildt ad fordi den havde en "lyd" som vi ikke var helt tilfredse med. Det viste sig at være messingdrevet på krumtappen der havde fået en skramme :oops: - Nå, samle igen. Men denne gang fik motoren så to enkelte 34 mm FRD karbs istedet for std. Og uhadadada den vågnede op. 160 km/t med en 1500 gearkasse var ikke noget problem.... Vi fik den aldrig målt efter det, og jeg ved ikke hvor den er idag, hvis den ellers lever. Men jeg vil tro den kom op på omkr. 83-85 hk. med en meget flad momentkurve. DET duede.
Men den mest harmoniske "std 1600 karb" motor jeg endnu har lavet, og den kører endnu, er en 1680 cc tykvægget.
Den blev selvfølgelig afb.
Svinghjul lettet 0,8 kg på yderdia.
Scat C25 knast.
CB Centersection manifold. (Lidt bedre flow end std.)
Mildt portede toppe, 8,3-1 CR. HD fjedre etc.
Elektronisk tænding i en std fordeler fra en 1303
K&N filter i det originale 1303 luftfilter.
1 3/8" 4-1 med en Citroen BX16 potte og en Simons rørhaledæmper.
Den kører som en drøm. Både bundtræk og omdrejninger. Går langt på literen og det hele. Og det er kun når den rigtig får smæk på motorvejen i lang tid den har en tendens til at blive lidt lun. Den trækker 70 hk. v. 4400 omdr. og 122 NM v. 2900 omdr.
Den kører totalt godt. Den har en tendens til pludren i udstødningen ved lav tomgang, (under 900 omdr.), men jeg synes faktisk det er lidt charmerende når det ikke er mere. Den trækker væsentlig mere end std allerede fra tomgang.
Jeg har faktisk stumper til at lave sådan en mere. Måske man skulle ta´og gøre det, når der engang blir tid i kalenderen :roll:
T.
Jeg har skam også læst det hele igennem Frank. Det jeg mener er også blot at der tit går "race" og "hightech" i det hele.
I rigtig mange af tilfældene (som i dette) er ønsket jo bare ca. 75HK.
Han har en 1600 i forvejen.. og som der er nogle der foreslår: et sæt kadrons og et tarmslyng - så er du godt på vej.
Det kan monteres på en søndag og koster ikke en bondegård....
Men - jeg tror nu vi alle er mere eller mindre enige......
Dog må der gerne gå "hightech, rumfærgeforskning og race" i den hvis spørgsmålet er lidt mere specifikt avanceret.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Lige til jeres orientering så kræver en størrere motor også en skrappere knast for at kumme levere effekt i sammen område. dvs en eks 1776 cc kræver en skrappere knast end en 1600 for at ikke at dø ud tidligere.
En forøgelse af motoren størrelse på 10% giver mækrkbar lavere maks omdr.
Man kan godt kører med std karb på en 1914 uden den bliver varm, men det kræver meget mere arbejde på rullerne og en motor sammenmsætning som ikke ret mange har kundskab til at lave korrekt.
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Jeg kan jo lave en 1776 med knast og med en 34 mm karb, selvfølgelig med nye lejer, pakninger og olie. Når pengene kommer kan jeg så opgradere til 2 x 36 IDf eller ligende. Giver Rasser 100 % ret. Vil bare gerne have en motor med et godt bundtræk, men der stadig kører nogenlunde økonomisk.
[quote:89c27568b5="Anonymous"]Jeg kan jo lave en 1776 med knast og med en 34 mm karb, selvfølgelig med nye lejer, pakninger og olie. Når pengene kommer kan jeg så opgradere til 2 x 36 IDf eller ligende. Giver Rasser 100 % ret. Vil bare gerne have en motor med et godt bundtræk, men der stadig kører nogenlunde økonomisk.[/quote:89c27568b5]
Jamen se, nu er du jo ved at bevæge dig derhen hvor vi gerne vil ha´dig
Det eneste jeg så lige vil sige er: Se så den blok godt efter. Ligeså med krumtap og plejlstænger, oliepumpe stødstænger. At det ikke er slidt eller har streesmærker. Og få så krumtap/svinghjul/trykplade afbalanceret sammen så du ved det er iorden.
Nu ved jeg jo ikke hvor du holder til, men vil da anbefale dig kraftigt at finde en der har vist at han kan lave VW motorer - der dur, of gi ham en sixpack eller to for at hjælpe dig med at gå tingene efter, hvis du ikke er for stiv i det selv. Det sparer dig for mange bekymringer hen ad vejen.T
Det er nemlig det jeg har tænkt míg...Kan i huske den kamæleon farvet bobble fra Vmax? Ham der har bygget den motor hjælper mig med min. Han har selv lige bygget en 2.4 type 4 til hans egen 54´er.
Hvilken knast vil være bedst. Motoren skal ikke tage max opdrejninger men have et jævnt træk. Vil en W110 være passende?
Scat C25, Engle W100, Web 111.
T.
Bliver det så ikke en Scat C25 ?
Er der ikke noget med at Engle 100 er noget hård ved løfterboringer ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
JOOO. Den er godt nok lidt hård ved grejerne., Men hvis det er en blok med "stålforinger" i løfterhullerne er der ingen problemer.
Men C25éren er da osse min favorit. - Så kan den osse tåle rigtige 1,25 vippearme hvis man skulle få lyst til det senere.
Web 111éren har jeg kun prøvet en gang. Den er lige på det skrappeste til en sgl karb., men den trækker som en mindre lastbil med dobbelte karbs. (Men det er jo osse en noget dyrere knast.)
T.