Peppet 1600 ccm
Jeg kom lige til at se at du kører med enkelt portede topstykker.. jeg har også et sæt dobbeltportede 1600 topstykker... hvis det med DB. karburatorerne havde interesse!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hmmmm.... vil du ha dem nyrenoverede ??? og med de nye CB performance offset manifolde til...... så er de dine for 2800
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Så en 1776 ccm med DP, øget kompression, 1 x 34 mm karbs, måske 2x 36 mm og min anden potte. Vil det kunne fungere som en daily driver motor med lidt skub i?
[quote:f0a12d521e="Anonymous"]Så en 1776 ccm med DP, øget kompression, 1 x 34 mm karbs, måske 2x 36 mm og min anden potte. Vil det kunne fungere som en daily driver motor med lidt skub i?[/quote:f0a12d521e]
hvad er din anden potte ????
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hallo!!, kik på nettet her , der er jo mange motore til salg, hør dig for før du køber, spørg om det du er i tvivl om, kan den der sælger ikke komme med de oplysninger du ønsker, så find en anden, jeg fandt en 1776 her på nettet, jeg er ikke blevet skuffet, prisen! den var til at betale..., så bare klø på, de er derude...................
Fridolin..
Ja! hvad gav jeg, omkring 1500,- uden karbs,strømfordeler, alle metal-skjole,bensin pumpe. (Købt som en "long-blok"), fik dog en komplet (home-made) udstødning med på prisen.....
Hvis du skulle lave den selv og det er første gang, er jeg sikker på at prisen er en anden, den der bygger en god motor, for så at bygge større taber altid penge, det er helt sikkert.
Så du skal regne med ca. 15-1700,-, for at få omkring 100-120 HK.., det lyder måske at meget, men hvis det skal fungere og samtigt skal se lidt godt ud (malig+detaljer) så er det ikke helt ude i skoven..............
Fridolin...........
du mener vel 15000,- til 17000,-?
Jes!!, You got me, det er over min sengetid 15000,- 17000,- fandens mange nuller!!!!. GOD NAT!!!!!.................... Fridolin........................
Jeg er ikke helt enig med Frank i at man ikke kan få en god motorkarakteristik med en ændret knast på std 34 mm karb. Men bortset fra det er jeg fuldstændig enig med ham vedr. karbs.
Jeg har lidt på fornemmelsen at du er meget fokuseret på at få flere CC. Men hvad med at få de almindelige 1600 cc. til at virke ???
En 1600 med let bearbejdede toppe, et sæt ICT, Kadron eller dobbelt 36 IDF /Drla. giver nemt både mere og bedre effekt en en 1776ér med std karb. (Så er den iøvrigt osse nemmere at holde kølet ned, 1600 eren altså)
DD hvor er min gamle 1600 henne idag ? Giv ham en tur med den !!
Men - stadigvæk - Som Fridolin nævner, kan du ikke lave en 1800 cc motor der kan forventes en hel masse af for 7-8 K. Et weekendkøretøj, hvor man ikke nødvendigvis behøver komme hjem ved egen hjælp måske.
Daily driver, - NO WAY !
Nu har i været ved at remse priser op. Nogen af dem er underdrevne. Og så glemmer i alle de små ting som osse skal gøres og efterses. Rasser til eksempel, begyndte med et lowbudget 1914 projekt. Så fandt han langsomt ud af hvor mange af hans eksisterende dele han IKKE kunne bruge da dwet kom til stykket.
Lyt til hvad de siger min dreng, og spar dig selv for en masse besvær og omk. længere nede af vejen.
T.
Hi MR T!
Har solgt uhyret, men den kommer nok forbi dig, han vil gerne havde den gennemgået! Men den gik godt, ca 170-175km på toppen(1500 gearkasse) Der er ikke mange hverdags biler der kunne følge med! Har aldrig haft en 1600 der kørte så godt! Ja Kenneth fandt ud af de 10k han regnede med at han kunne få en motor der bare kunne trække fra det meste! Men er det ikke lidt over 50k han har brugt nu? Så hvis man kan finde en motor der er lavet og har fået hele turen, 1800-1900ccm til 15000,- til 25000,- så er det bare at slå til man kan ikke lave dem selv til den pris!
DD
100 hk ud af en 1600 ccm? Hvad har i gjort ved den?
Er lidt focuseret på større volume da jeg tror min 1600 ccm er ved at blive trætte.
Jeg skal lige nævne at det er ikke mig der har samlet den, men min ven Ian i GB. Men det er vores fælles ide.
Grundlæggende er den samlet af std stumper, men der er brugt smedede stempler og modvægtet krumtap, for at få tingene til at leve.
Ideen var at lave en frisk 1600 med kendte dele, som en [u:08282f0421]god [/u:08282f0421]garagemekaniker selv kunne bygge. DVS. Afbalanceret, svinghjul lettet 1 kg., Engle W110 knast, moly stødst., portede std toppe, swirlpolerede ventiler, 3 angle sædearb. Remmele HD fjedre, boltede aksler, let ændrede forbrændingskamre, 8,8-1 CR (95okt.) 009 fordeler med let ændret avanceringskurve, Ignitor og Pertronix spole, 2 dobbelte 36 mm DellOrto karbs. og en 1 3/8" stepsize full merged header men gennem de originale varmekasser. 2" Thrush expansions dæmper. 99,7 hk v. 5450 omdr.
Den næste vi laver kommer til at trække mere end 100 hk :twisted: - og Stadig på en 284 type knast. Og stadig fuld kørbar. Jeg skyder på 105 hk.
T.
Hvad koster så sådan en fætter!? (som du beskrev den der farmer)
Altså hvis jeg f.eks skulle købe den af dig.. færdig du ved (ikke at jeg skal... nu ihvertfald :wink: )
Det kommer jo lidt an på hvormeget "godt brugt" man har der kan bruges. Men gnsnl. vil jeg tro omkr. 23K klar til at lægge i.
T.
Så kan man jo godt begynde at spare op.. :wink: (lyder fair nok!)
Nu var det her jo egentlig et sidespor, så for at vende tilbage til det oprindelige emne.
En 1600 lettere upgraded til under en halv bondegård, vil jeg da foreslå at du beholder dine sgl portede toppe, får dem bearbejdet og boret op til 90,5 mm. cylindere 8,5-1 CR. Det indvendige skal være iorden. Brug f.eks en Scat C25 knast eller måske en WEB 218/119 split knast, sammen med et sæt ICT eller Kadron karbs og en god 4-1 header. Så får du en motor der trækker kanon, holder sig tempereret og har god brændstoføkonomi. De 75-80 hk er absolut opnåelige på denne måde. Og det er umiddelbart den billigste sikre måde at lave sådan en på ud fra de dele du har.
Men det indvendige SKAL altså være iorden, Eleælers holder det ikke.
T.
Prøv at se topstyk-afsnittet i den gamle "how to hotrod VW engines"
Det kan overhovedet ikke betale sig at bruge kræfter på enkeltport topstykker. Ubearbejde std. dobbeltport flower bedre end fuldt portede enkeltport. For 20 år siden kørte en af mine venner med en 284 graders Scat knast og 2 34mm. Solex fra TDE. På enkeltportede topstykker. Den var da meget charmerende, men ganske umulig at kalde på under 2500 omdr. og lavede ingenting under 3500.
Desuden er det vanskeligt at holde manifolderne tætte mod topstykkerne, når de står og dingler i to 6mm bolte.
Jeg siger ikke at man ikke kan få en god karakteristik med en anden knast. Jeg siger bare at man kan komme langt med std. Især da hvis målet "kun" er 80 HK. Og spare udgifter og problemer med mekanisk støj og forøget slitage.
Jeg kunne aldrig selv finde på at bygge en motor med 2 dobbelte karburatorer og så bruge std. knast. Det ville jo være at smide 15-20HK ud af vinduet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg ved godt hvad der står i "hot rod" bogen. Men der er altså lige gået 30 år siden dengang. Og nu har vi lært hvordan de skal bearbejdes for at give noget effekt. (Hell , klasse 1/2 1600 offroadere trækker 105 hk ud af en 1600 med 30 mm pict idag !) OG at det ikke er et spørgsmål om "hul" alene.
Jeg laver da 70 hk på en 1600 sgl port uden problemer. Den har tomgang som en std. og trækker max v. 4800 omdr. Går osse og fusker med en 85 hk´s udgave, men den er stadig på tegnebrættet, med samme krav til tomgang.
Så deri er jeg altså ikke enig.
"dingleproblemet" derimod er ganske reelt. Men der har jeg udskiftet de 6 mm bolte med 7 mm. Så går det fint.
Dobbeltportede toppe ville da være at foretrække, men han har jo enkeltportede, - og er på budget. Derfor.
T.
Ja Torben, men herinde skal vi ikke sidde og rådgive om hvad man kan udvikle til en helt speciel klasse, til en helt specifik motortype.
Hvis ikke jeg husker helt forkert fra de gamle VW-blade så kører man uden venturi og 13-14 :1 i komp. osv. Sikkert knastaksler udviklet til netop den motor og alt det der som kun amerikanerne kan finde på.
Jeg havde en kunde i synshallen idag. Jeg havde rådet ham om indstilling af knastaksel på en Mascot motor. Den var også kommet til at køre bedre, men ikke godt. Jeg ville vide hvilke karburatorer han brugte. En std, svarede han. Std. ? på en 286 graders knast og siamesportet top ? Det kan du godt glemme sagde jeg. Du skal have to eller en dobbelt.
I dag fortalte han mig at han havde sat en dobbelt på. Det er en helt anden bil, nu glæder jeg mig bare til at komme på rullefelt på tirsdag !!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jaahh, den klasse sammenligning var nok ikke hel stueren. Og ja de kører med 13-1 CR. og uden venturi.
Men jeg skal nok få den anden lavet. Så skal du få lov at bedømme den :wink:
Og jeg glæder mig til at høre om det andet !!!!
T.