"Late Bay" projekt mild
Her er så min 78ér som er på vej til at blive lidt sjovere :wink:
Vi ( for det er også min kærestes ) købte den i November her på Fyn , hvor den havde været til salg i "gul og gratis"
Bussen har kørt inde ved C.F. indtil for 5-6 år siden, så den er blevet passet med undervognsbehandling=ikke så meget rust.
Indtil videre har jeg sænket den med gode Jyske dele og det var slet ikke så let, for alting sad helt VILDT fast. Foran har den ved samme lejlighed fået et par indstillige SPAX. Fælgene har jeg også hentet i Jylland og dem kender de fleste af jer nok i forvejen. Motoren er lige nu en orginal 1600 som den forrige ejer satte i kort tid før vi købte den. Egenlig gør den det godt, Men Men Men :!: Type 4 skal der til, direkte import fra Jylland :)
Lige nu er jeg ved at få fælgene til at passe helt og skal til det formål bruge nogle 10 mm 5 x 112 afstandstykker og nogle 20 mm længere bolte end de orginale. Hvis nogle har gode råd og ideer til dette, vil jeg blive glad for at høre fra jer.
Preben
P.s. jeg synes det er lidt svært at få billederne til at se ordenlige ud når de ikke må fylde mere end 50 k, hvad gør i andre ?
Nå ja, jeg havde ikke fået gjordt billederne mindre :?
Det er vist på tide at komme i seng. :idea:
Preben
Du kan sikkert skalere billederne ned, ved at bearbejde dem på en computer fra Sjælland ;-)
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Spacere og bolte kan du købe af mig.-
20888030
T.
Nice "Luderkanon" på taget.
8)
-------------------------------------------
Bor i Jægerpris 61627502
Morris 8. Søges jo værre jo bedre
Jeg fjernede lige de to store billeder, de forvred hele siden.
640x480 pixels fungerer bedst på veweenættet
Jeg komprimerer jpegs til 30%, det plejer at give en ok kvalitet, og få billederne under 50kb
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Feeeddd! Nice sutter du har på. Hvilket boltmønster har den nu?
Bor du på sjælland?
lidt status herfra. Projektet går ikke helt så hurtigt som jeg havde håbet, men sådan er det vel for mange af os--- vilde ideer og planer og for lidt tid og måske også for lidt viden - endnu -
Anyway bussen har nu kørt som helårs hverdagsbil i et år og gjordt det godt, selvom elektroniken driller indimellem og jeg stadig mangler at gå hele ledningsnettet igennem. Eneste reelle udgift udover " lir og laksko" er et nyt batteri til 225 kr. Olieskift er gjordt for hver 3000 km. med Bilkas 15-40 og tænding og kaburator er stillet på gehør. Type 4 motoren står desværre stadig og venter i værkstedet, men med frisk olie og bliver tørnet i indimellem. Sommeren og bilbugettet gik med at rode med amerikansk flyder, men nu kan jeg sku snart heller ikke vente længere.
Det dårlige gearskift har ssansynligvis intet med din gearstang at gøre, medmindre den ikke er spændt fast.
Det er nok "skiftecoupleren" mellem vlger og gearkasse der er ved at gå sig en tur.
Der findes ingen billige Berg gearstænger. Med de sidste prishævninger derovre er sådan en oppe i omkr. 2200 kr.
T
hej hvis du mangler svar eller har problemer så ring til mig, der hvor jeg har min oval opstaldet er hos leo lind på kildemosevej i odense han har meget forstand på busser og div og han staar gerne til rådighed med altmuligt. mit nr er 40872827 hilsen joe
Brug dine penge på de små plasticbøsninger der sidder på skiftestangen neden under bussen i stedet for en gearstang - det virker meget bedre .
hvorfor har du hældt syntetisk olie på når din bog forskriver at det skal være mineralsk olie, ovenikøbet en rimelig "tyk" olie ????
Og mht til din kobling må du forklare lidt nærmerer hvis du vil ha problemet løst .... men det kunne tyde på at den har et symptom der hedder "røre rundt i suppegryden" :P det kan løses med de bøsninger - en berg gearstang vil kun gøre problemet værrer hvis de IKKE er iorden - den er mere præcis - men kun hvis det virker alt det andet - hvis ikke forværrer den kun problemet ....
det kan nogle gange også godt betale sig at ofre en time eller to på
at justerer klumpen på gearstangen ordentligt ind
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Min erfaring er at det bliver nemmere at justere med berg-skifteren.
Nu var min originale gearstang også fra 1963 og formentlig slidt.
Desuden opdagede jeg et lille "bøj" på den foreste forbindelsesstang. Det har jeg siden fået at vide af en gammel vw-mekaniker at det var et almindeligt problem og at de løste det ved at lave et lille ophæng i ståltråd. Den var nok ikke gået i dag på en ny transporter hos SMC.
Bergskifteren er pengene værd.
"pay once - cry once"
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Takker for tilbagemeldingerne :)
Farmer , hvad er skiftecoupleren for en og hvor sidder den helt præcis. kan jeg se om den er slidt ?
Joe , Jeg takker for tilbudet om at få lidt "hjælp" og da jeg også har flere andre småting som jeg er i tvivl om og helst ikke vil ødelægge noget, så tror jeg da lige jeg prøver at ringe ved lejlighed.
Bornholmer , Plastbøsningerne vil jeg se efter i morgen når jeg skal i værkstedet. Selve gearskifteren sidder fint fast og er justeret ind da jeg skiftede forbro, men jeg havde da selv tænkt at jeg ville prøve at finjustere den lidt. Vedr. gearolie så har jeg læst det jeg kunne finde herinde og blandt andet Frank Andersen foreslog syntetisk gearolie, hvis man ville have et lettere gearskifte specielt om vinteren. Når vw foreskriver en alm. mineralsk olie hænger det vel også sammen med at den syntetiske gearolie ikke var på markedet for 26 år siden. Jeg har fuldt kendskab til at det forholder sig væsentligt anderledes med motorolien pga. oliens evne til at afgive og optage varme.
Gustav t , Berg skifteren forekommer også mig at være pengene værd efter hvad jeg har hørt fra ejere af en sådan. Jeg så på deres hjemmeside at man også kan købe et skiftekit, som vel er en del billigere, men om det giver samme køreglæde ved jeg ikke. Nogen som har erfaringer med Bergs skiftekit ?
Preben
Hey PBJ.. Som andre før har skrevet så renover de bøsninger, derefter så køb den Gene Berg skifter..! Jeg var i den heldige situation at få en af min kæreste i fødselsdagsgave til vores bus.. :)
-------------------------------------------
Livet er for kort til ikke at nyde hver eneste dag.
Knokler lige nu med at skifte motor m.m. Og så var det lige at jeg fandt lidt rust hist og pist og brugte en masse timer på det :-(
Jeg kan i øvrigt fortælle at gearskiftet virker meget fint igen og har gjordt det længe. Jeg fandt aldrig ud af hvad problemet var, da det gik over af sig selv en uges tid efter jeg havde skiftet gearolie til syntetisk. Gearskiftet kører også bedre med det syntetiske olie, nu mangler jeg bare et qvikskift. Som skrevet i et andet indlæg har jeg lidt problemer med at finde reservedele, og så kunne det være kanon at høre fra andre busser i Odense og omegn, så vi kunne mødes til en busdag.
Preben
Lidt pic. fra slibning og maling af bund. Der var hul ind til bunden fra skæmkasserne foran, så den var fyldt med mere eller mindre overfaldisk rust. Flere steder var der dog hul ned til tværvangerne, så jeg fik brug for svejseapparatet og den slags tager sin tid når pladedelene skal bukkes og fuldsvejses og slibes og lige finde helligdagene. Egenlig burde hun snart have den store tur med ny lak og al ting, men det har jeg altså ikke lige tid og tålmodighed til nu. Så undervognen får VD40, spildolie, ML og måske også det tykke i nævnte rækkefølge.
Preben
P.S. Billeder kommer senere for der er ikke mere plads på serveren.
Her er så de orginale hjulbolte, og så er det jo lige jeg bytter de korte bagerste ud med de længere forreste for at få plads til de "nye" fælge.
Nogle der ved hvor mange mm. gevind hjulmøtrikken skal gribe fat i for at ingen risiko er for at hjulet løsner sig af sig selv.
Preben
Gevindet skal hele vejen igennem hjulmøtrikken..
Det så lidt skidt ud med gummifjedrestøtten bagpå, så jeg måtte banke en ny ud i noget kraftigt plade.
Preben
P.s. vil man overhovedt kunne mærke på køreegenskaberne hvis "gummifjedrene" helt mangler ? Jeg går ud fra de er til at aflaste fjedrene ved tung last.
[quote:05030274a9="PBJ"]Her er så de orginale hjulbolte, og så er det jo lige jeg bytter de korte bagerste ud med de længere forreste for at få plads til de "nye" fælge.
Nogle der ved hvor mange mm. gevind hjulmøtrikken skal gribe fat i for at ingen risiko er for at hjulet løsner sig af sig selv.
Preben[/quote:05030274a9]
Den skal have fat med 1½ gang bolt diameter....