Motor bliver varm
NU har jeg endelig fået 1600'eren til at summe. Den starter fin og trækker fint, men bliver forb..... varm og går urent og vil ikke rigtigt tage gas, når den er varm.
Er det tændingern, den er gal med eller hvad ??
Forslag efterlyses....
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Det kan være så meget, men en simpel ting du kan tjekke er om den pap beklædning der sidder foran motoren (altså mellem kabinen og motoren) sidder løs. Så kan den nemlig blive sugen ind på blæserskjoldet og lukke for køleluften. En lille men betydningsfuld ting.
Lennart
Det kan være ventilerne der står for stramt
Er den indstillet korrekt ?
Ved du f.eks. om den nederste remskive er den rigtige? Så mærkerne passer ?
Der findes jo f.eks. motorer der skal stilles til at tænde 5 grader EFTER top.
Men hvis den ellers kører fint tror jeg nu mere på noget mekanisk, som at termostaten ikke kan lukke spjældene op, eller pappet som før nævnt.
Det er svært over nettet. Det er nemmere hvis man selv kunne få fingre i den
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Der er rigelig plads til luftindtag bagpå motoren. Remhjulet er ikke original, men en aluskive med Topmærke og talmarkeringer. Det er en AS motor.
Der kommer fint luft omkring cylindrene, men jeg checker lige termostaten for en sikkerheds skyld.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Termostaten er checket og spjældene lukker fint op. En AS motor skal stilles 7,5 grader før top og det skulle den også være blevet (af en mekaniker), men motoren bliver stadig for varm.
Den originale remskive har et skarp hak i kanten ind mod motoren og et rund mærke på den udvendige side, ca. 7,5 grader til venstre for det første hak. Det inderste hak - er det ikke toppunktet ??
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Lige et checkspørgsmål - 7,5 grader før top - er det ikke til venstre på remhjulet i forhold til toppunktet ?? 8O
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Hvis jeg forstår dit spm rigtigt...så:
NEJ
til højre
check evt med et originalremhjul hvor du selv skrev at toppunket lå til venstre for hakket der viser 7,5grfør top dvs 7,5gr før top ligger til højre for toppunktet
remhjulet kører jo med uret rundt
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Altså - hakket inderst viser 7,5 grader før og det "runde" mærke yderst på hjulet viser toppunktet.
Så burde tændingen også være stillet korrekt - hvad f..... kan det så være ???
Jeg ved ikke om dette er for banalt, men det MEGET vigtigt at alt blik slutter tæt til gummipakningerne rundt om motoren, ellers kan den f.eks. suge varm luft fra området ved lydpotten, og det køler selvsagt ikke ret meget, også gummihætterne ved tændrørene kan betyder noget, luften skulle jo gerne ned omkring cylindrene og ikke ud ved hullerne til tændrørshætten, mm.mm.
-Tonny
Alle forslag er velkomne - jeg har lige bestilt nye tændrørskabler og checker alle mellemrum i aften, så må vi se. Den skulle gerne ud at køre i morgen, for nu er min orange type 1 begyndt at drille - jeg tror motoren trænger til en overhaling.
Foreløbig tak til alle bidragydere :D
[quote:508670f26b="OrangeBug"]Der er rigelig plads til luftindtag bagpå motoren. .[/quote:508670f26b]
Det jeg mente med pappet er at det kan sidde løst så det vipper ind på blæserhuset så det spærre, men når motoren kører bliver det suget ind mod hullet, men det er vel også det du mener eller hvad
Lennart
Nej, bagbeklædningen sidder fast og kan ikke blokere for indsugningen til blæseren.
Jeg var ude at køre en tur i aften og det gik fint og motoren blev ikke synderligt varm, så Ghia'en skal en tur til Billund og hjem igen i morgen.
Løsningen var vist en kombination af flere ting: grundig tætning af motorrum, justering af trækstangen til termostaten, så spjældene står mere åbne samt en finpudsning af strømfordelerens placering i forhold til tændingenstidspunktet + ekstra indstilling af kontaktsættet.
Jeg var også lige ved at få abstinenser - tænk, en ny drømmebil i garagen og så ikke komme ud at køre i den i flere uger... :D
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Som det gamle ordsprog siger: Mange bække små.......
Lennart
Så fik den en tur til Billund og tilbage igen. Motoren kører fin med choker, men hugger og hakker (firtakter), når den får får meget gas i varm tilstand. Den skal køres med meget blød speederfod, hvor imod den tager gas meget villigt når den er kold. Nogen ideer til hvor jeg skal sætte ind ?? :?
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn