Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  The Curbster - den motorløse skø

Tags:

(permalink) jpwest Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis du laver lidt indimellem må du da blive færdig pludselig :) og et ½ dårligt rep stykke er af og til bedre end slet ikke noget repstykke,tager røve lang tid og lave alt for kompliceret ting i hånden
West
(permalink) Gert Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:755d22eff9="SorenJ"]

Jeg tror aldrig at jeg liver færdig med at svejse på den gamle bajle og faktisk begynder jeg at forstå at pladesmedene på mit nye arbejde kiggede underligt på mig da de hørte om min fritids interesse.

Arbejd arbejd...[/quote:755d22eff9]


Jeg havde samme fornemmelse, da jeg fik min VW skilt ad. Fortrød faktisk et splitsekund, at jeg havde købt dette "vrag" :cry: . Men min jyske stædighed har igen vundet og jeg har fået lavet bunden færdig.
Mine varmepaneler passede dog fint på den nye bund og jeg har fået det højre panel monteret/svejst og det samme med forreste dørstolpen , som også er udskiftet. Jeg har bestemt kun at koncentrere mig om EN ting ad gangen, for ellers ser det sku uoverskueligt ud. :?
Mit største problem ud i fremtiden bliver nok, at hele kanten op langs dørstolpen/inderskærm udvendig er rustet i samlingen og det samme er kanten rundt ved gummilisten ved fronthjælmen. Ikke inde ved selve forruden, men til gengæld hele vejen rundt fra den ene dørstolpe og videre langs hjælmen og igen ned til den anden dørstolpe. Tror at den eneste udvej bliver at skaffe en udrangeret boble og så skære repstykker ud.

Nå men bortset fra det, så er jeg temmelig stolt over det jeg har fået lavet til nu. Bliver du opgivende SorenJ, så lad projektet ligge stille, indtil du igen får energi til at gå igang.....den taktik bruger jeg selv, og DEN VIRKER :wink:
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:f165a10c85="SorenJ"]Hvor meget jeg end holder at gamle biler og lugten af svejserøg, er mad, druk og damer bare bedre[/quote:f165a10c85]

Især bare damer er bedre.. nam nam
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det faktisk det omvendte i øjeblikket. Jeg har lyst som bare faen til at få lavet noget og jeg er ikke opgivende på arbejdet som skal laves, det er bare lidt koldt, mørkt og besværligt lige nu.

Jeg kan godt se det lød lidt opgivende, en det skal nok gå alt sammen
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:0b6e22ed46="dRjENSEN"][quote:0b6e22ed46="SorenJ"]Hvor meget jeg end holder at gamle biler og lugten af svejserøg, er mad, druk og damer bare bedre[/quote:0b6e22ed46]

Især bare damer er bedre.. nam nam[/quote:0b6e22ed46]

Ok, fulde bare damer med mad i hånden og som samtidig kommer gående i en tåge af svejserøg må altså være du ultimative.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Fjels-Aircooler Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ohh.. den snak her tager en gusten drejning - pludselig kommer I vel med billeder?? - :lol:

Mogens
-------------------------------------------


40607123 - 9620 Aalestrup
(permalink) mSTIGAARD Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:f910b65d76="SorenJ"][quote:f910b65d76="dRjENSEN"][quote:f910b65d76="SorenJ"]Hvor meget jeg end holder at gamle biler og lugten af svejserøg, er mad, druk og damer bare bedre[/quote:f910b65d76]

Især bare damer er bedre.. nam nam[/quote:f910b65d76]

Ok, fulde bare damer med mad i hånden og som samtidig kommer gående i en tåge af svejserøg må altså være du ultimative.[/quote:f910b65d76]

NEHEMERLIG.... Så var vi nået langt her i verden hvis alle var på den måde!!!
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Under en oprydning på pc'en fandt jeg lige denne video fra da jeg skar varmepanelet af.

Der var en del rust tilbage.

Click here to watch MVI_058711
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Donkraftbeslaget er nu også flyttet og passer fint når panelet og pakningen er monteret
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ok, jeg er ved at blive sindsyg. Trods ihærdig kamp, 2 bøjede koben, rustløser, varme og tæv med en stor hammer sidder torsionsstængerne fast.

Det er lykkedes at få den løs i den ene side i det inderste "stjerne", men resten er en enhed (som nu står i rustløser).

Den anden side sidder fast! Den er løs i den yderste ende (ved stoppet), men sidder fast i den inderste "stjerne". Der er prøet med koben, varme og penetreringsolie (det er nok verdens fedeste vord) samt at drive den ud gennem torsionsrøret med et kraftigt vandrør og en stor hammer. Den eneste jeg har fået ud af det er et knækket hammerskaft.

Mine tanker er i øjeblikket at tage bunden med til en smed med en mega presse og få den ud på den måde, men det bliver nok lidt svætr at finde en der er stor nok, derfor:

Hvem har et godt trick?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) jpwest Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis den søbber i wd 40 eller andet rustolie et stykek tid og så får varme skal de sq slippe,specielt hvis du kan overdænge det hele med olien,ellers ved jeg sq ike rigtigt :?
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så lykkedes det at få den fri. Det tog penetreringsolie (se der brugte jeg ordet igen), en 1,5 kg hammer, et vandrør og en skærebrænder

Olien havde ingen effekt da den ikke var trængt id nogen steder. Varmen havde rimelig effekt og sammen med at slå på skifte inden i akselrøret og på yderdelen af torsionsstængerne kom den fri.

Det næste er selvfølgelig at løsne resten.

Så vidt jeg husker er der forskel på højre og venstre torsionsstang, er dette korrekt?
Torsionstængrene er rimeligt angrebet af rust, er dette er problem. Umiddelbart har jeg svært ved at se at det skulle spille en stor rolle så længe de ikke er tynde i godset.

Som altid lige et stemningsfoto.

Søren
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
OK, de ser da lidt udsatte ud. Nu har jeg "kun" prøvet at have torsionsstavene ude af 3 forskellige biler, de gik alle smertefri, men der var de alle også stadig pæne i malingen (matrød / grunderrød) . Men OK, nu er det var også biler fra 70'erne... :|

ang. holdbarheden - så burde overfladerust da ikke skade noget, men det kan jo være der er nogen der er klogere. Det kan dog være en træls oplevelse hvis de ligepludselig giver op... Dog plejer det at være fjederpladerne der gør det først [size=9:1de32f1d91](og nej det er ikke noget jeg har læst mig til)[/size:1de32f1d91]

EDIT: hov, det er IRS bagtøj :wink: 8) 8) 8)
(permalink) REN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Indrømmet, Jeg har ikke first-hand erfaringer med knækkede fjedre, dog ved jeg at torsionsfjedres fjende No.Uno er imperfektioner i overfladen (og vi taler selv mikroskopiske fejl her! Spændingskoncentrationer, bla, Bla, flydespænding Bla. Bla)
Desuden mener jeg der er noget med at man, ifølge werket, ikke engang må tage med bare hænder på de små pus af korosionshensyn.. Så sådan nogle gamle lokomotiv-stumper der´, er da vist tjenstlige til en udskiftning.

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Volle Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg ville klart skifte de torsionsstænger! Hvis der kommer rustgrater i dem, bliver de svækkede, eller hvordan man nu skal forklare det...?

Måske en smule off-topic:
Jeg skulle engang skifte en toppakning inde på jobbet, og der var det ikke normalt at man skiftede bolte...! Da jeg så viste min værkfører en bolt med rustgrater i på midten var svaret stadig nej. Resultatet var at bolten knækkede helt nede i blokken da jeg skulle spænde topstykket. Det tog så en del tid at få fjernet stumpen, og så af med hatten igen, ny pakning og 10 nye bolte.... "Hvis man ikke vil høre, må man føle" :wink:
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Sådan ser torsionsstængerne ud. Er de for hårdt angrebet til de kan genbruges?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Byt til nyt... :(
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Jvang Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ehjk Søren... der skulle have stået hej... de dur ikke! de SKAL skiftes!

det går da fremad nu, men det er måske den nye vinkelsliber, der driver

værket ( tillykke ).
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hmmmm...

Er det muligt at købe nye torsionsstænger eller skal man have gang i noget brugt?

I så fald hvem har nogle liggende? (Husk lige de skal være af den lange type og et matchende sæt - højre og venstre)

Efter lidt hovedregning kan jeg se at ca. 60% af hele bilen er skiftet ud til nyt når jeg er færdig. Hvad det i alt kommer til at koste tør jeg ikke tænke på.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Joda, CSP har dem til ca 300 EUR sættet.. Du kan nok finde nogle gode brugte billigere..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:c12c5f82c2="vwanders"]Joda, CSP har dem til ca 300 EUR sættet.. [/quote:c12c5f82c2]

Kedelig pris.

Nu hvor vi er ved slidte undervognsdele. Fjerderpladerne (eller hvad de nu hedder) er tynde i godset på et bestemt sted, se pilen, men bør de også skiftes?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tjaaeeøh.. Bør og bør.. De kan nok køre videre. Men hvis du nu ligefrem skvatter over et sæt en dag, så ville en udskiftning nok være på plads..

Fjederpladerne er ikke så "sårbare" som torsionsstængerne..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) t3-mikkel Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg er ligeglad...penetreringsolie?!

Du må finde et andet ord!

BASTA
-------------------------------------------

Dare to be different
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:6d8b736fe7="T3-Mikkel"]Jeg er ligeglad...penetreringsolie?!

Du må finde et andet ord!

BASTA[/quote:6d8b736fe7]

Hvad vil du så have - "et stort skud olie fra bollesprøjten"?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja, de torsionsstænger skal skiftes.

Hvis du finder et sæt brugte, så bemærk at de er forspændte fra fabrikken, så højre/venstre må ikke forbyttes.
De er stemplet R eller L. Så vidt jeg husker sidder stemplet i centret af den ende der vender udad.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk

Reply »

You must log in to post.