Defekt Oliepumpe
Er det min oilepumpe der er "ved" at være defekt eller er det et andet problem.
Min motor har kort fortalt haft STORE problemer med at den blev for varm og måske derfor ikke kunne holde olietryk i tomgang. Varme problemet er nu løst. Den bliver ihvertfald IKKE ligeså varm som før.
MEN motoren har stadig problemer med at holde olietrykket ved tomgang når motoren har "normal" drifttemp.
Jeg har skilt oliepumpen lidt ad og vedlagt nogle billeder.
På bagsiden af dækslet kan man mærke meget tydelige mærker efter "hjulene" og der er 2 ordentlige hakker i det ene hjul forneden (hakker på hver sin side - Kunne virke som om der har været "slup" og hjulet har banket på) ?
Kan nogen af disse ting være medvirkende til at olietrykket ikke er iorden i tomgang ?
Hjulene er 21 mm brede - Hvilken type er det så (Hjælp til bestiiling af ny) ?
Ville det evt. hjælpe at montere HD pumpe (Hvis den alligevel skal skiftes) ?
Er dette bare et dæksel med plads til oile filteret ?
Hvilken type filter skal der bruges til denne ?
Tager dette filter så meget snavs at bundkar filteret ikke skal renses lige så tit ?
Er det denne type dæksel man skal bruge til extern oliekøler ?
Umiddelbart ligner din oliepumpe noget der trænger til at blive skiftet. Valget af ny oliepumpe afhænger af, motortype og af hvilken type knasthjul der sidder på din knastaksel (3 eller 4 bolte). På den tyske version af CSPs hjemmeside kan du browse dig frem til "
Lige en ting mere: Hvilken motorolie bruger du? Hvis du bruger en letløbsolie (syntetisk) kan det i sig selv godt få olietrykslampen til at lyse ved tomgang med varm motor.
Motoren er en "standard" 1914, så det ville nok være meget godt med lidt ekstra oliekøling :-)
Hvis man ikke bør bruge et dæksel med både ind & ud gang hvor så ?
Hvordan får man indsatsen (vel også kaldet oliepumpen) ud af motorblokken ?
Kan man ud fra motor nr finde ud af om knasthjulet er 3 / 4 bolte ?
Olien er ALDI's den bedste.
Den er ikke syntetisk og er blevet anbefalet som god af flere mekkere.
Selve pumpen kan du få ud med en aftrækker. CSP har dem til 9,-
Ja det ligner noget der er løgn. Hvad er det for noget brunt snask der sidder der hvor der kun skal være en tynd papirpakning ?
Den rille rundt i pumpehuset må ikke være fyldt op med noget. Det er en rille til at returnere det olie der trænger ud forbi tandhjulene. Ellers bliver den utæt.
Når du får pumpen ud kan du se om der er 3 eller 4 bolte/nitter.
Prøv at finde en brugt type4 pumpe at sætte i den. Hvis ikke det hjælper er det din motor der er defekt.
Ved du noget om din motor ? Har du selv bygget den af nye dele ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg ved kun at jeg har købt motoren i Jyderup og er blevet smurt noget så efter trykkeligt.
Derfor har jeg haft motoren til gennemsyn hos en specialist, der har haft skilt den ad og afhjulpet indtil flere grumme fejl. Den er samlet flere steder med helicol og de mest grumme steder har man undladt at bruge bolten hvis gevindet var gået. Begge topstykker har revner. Ja og sådan kunne jeg blive ved :-((((((((
Motoren er træt og burde aldrig ha været solgt videre, men nu vil jeg forsøge at få den til at køre lidt i denne sæson så derfor skal der ikke ofres det store.
Så fik jeg endelig lidt luft over mine frustrationer med den motor....PUHA.... :-)
Det vil måske være synd at ofre en type4 pumpe på den
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg tror nu nok jeg nøjes med en alm t1 olie pumpe til 40 euro istedet for 230 euro for en t4 pumpe :-)
olien du kører på er for tynd, en type 1 motor skal køre på SAE 20W-50, olien fra aldi hedder 15W-40
Nu talte jeg om en brugt pumpe.
15/40 er fint. Det er ikke det der gør at en VW motor ikke kan holde olietryk. Det er for mange kokke.
De sidste 10 år har jeg ikke brugt andet en Bilkas 15/40 på luftkølede std. motorer. Den til 3x4liter til 100kr. Det er den olie jeg har set der renser topstykker og ventilmekanisme bedst, bortset fra Mobil 1 og S.
Lad nu være med at gøre olien til en kunst.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er 2 meget erfarne veteran mekkere, der "anbefaler" olien og til en pris af under 20 kr pr. liter...
Jeg tror nu nok jeg køber en ny pumpe. Kunne jo sælge den videre senere, for den bliver jo desværre nok ikke særlig brugt :-(
TAK for hjælpen ALLE sammen.
Ha' en GOD sommer
[quote:db2bce0888="splitbus"] Den er samlet flere steder med helicol[/quote:db2bce0888]
At den er repareret med helicoil skal skam ikke ses som noget negativt. Tværtimod er disse gevind stærkere. At han så har skamferet den på andre måder er synd for motoren
Lennart
Motornummeret er AB740956
Denne blok er fra : T1 = 8/70-7/73 & T2 = 1/71-7/73
Hvilken af flg. pumper passer : ?
115 107 111A
eller
115 107 111Bkd
( [color=orange:5e3b5ff174]
CSP - Olie Pumper[/color:5e3b5ff174] )
Hvis jeg har forstået det korrekt, er du nødt til at tage den gamle pumpe ud og kigge på antallet af bolte i hjulet på din knastaksel. Hvis du skal købe noget alene ud fra motornummeret skal du være sikker på, at knasten er den originale og med din beskrivelse af motoren, er det nok usikkert. Og selvom motoren skulle være original, ville du alligevel være i tvivl, ud fra hvad du selv skriver om årgangsskiftene på T2 og T1.
Altså; ud med den gamle pumpe inden du bestiller....
CSP - om oliepumper
Så er pumpen ude (TAK for lån af aftrækker, VWAnders)
Her er en tegning der viser at der er 3 "stifter" hvis det altså er dem der hentydes til.
Desuden er flg. støbt ind i på pumpen :
111 115 109A
1A
og der er stemplet et "3" tal ind i pumpen
En skam jeg først ser indlægget nu, jeg er nødt til at reagere når du nævner hvor du har købt motoren, du købte motoren af mig, jeg har aldrig selv kørt med den, men ved den er bygget af proffessionel, som har bygget de første 25 med den opsætning. De ting du skriver om der er galt med motoren...helicoil gør så vidt jeg ved gevindene stærkere som Hardberg skriver, revnede topstykker er nok mere reglen end undtagelsen og kunne måske også være resultat, sammen med det manglende olietryk af at du kørte den første tid med fri udblæsning fra studserne på kølehuset = manglende køling=større slidtage.
Og så forstår jeg heller ikke at den mekaniker der har kontrolleret motoren ikke har udbedret din oliepumpe.
H.
Der var flere andre ting galt med motoren.
For det første blev den så varm at det var umuligt at kontrollere olie (olie pinde blev ekstrem varm. På bagstykket lagde jeg en klud der smeltede fast). Desuden manglede det "forlængede" rør til oliesumpen og der manglede bolte/møtrikker ved oliepumpen.
Der var også flere andre ting jeg lykkeligt har glemt, men jeg kan sagtens høre mekkeren.
Nu vil jeg bare ha skiftet den oliepumpe, og se at komme videre.
Hej ! Jeg tror at din olie er for tynd fordi jeg havde samme problem med min 1303 for mange år siden. Jeg havde købt en meget dyr olie (valvoline) og trode at var godt men når mortoren var driftsvarm en sommer dag lyste olielampen når den gik i tomgang, så blev der skiftet olie igen og det blev til CASTROL GTX 15/40 eller 20/40 den gode gammle. siden blev der skiftet olie for hver 5000km. og der var aldrig mere problemer med for tynd olie en varm sommer dag. Michael.
Olien jeg kører på er 15/40 så den burde være tyk nok.
Nogen bud på hvad det er for en pumpe.
Altså umiddelbart ville jeg nok regne med, at du kunne bruge en alm. oliepumpe til 3 nitter. Men jeg har ikke den store erfaring med det, så lad være med, at tage mine ord for gode varer uden videre....
Hvis du vil være sikker, kan du jo fx. skrive en mail til CSP med de oplysnigner om den gamle pumpe som du har skrevet ovenfor og skrive, at du skal bruge en tilsvarende - eller bedre - ny pumpe. De plejer, at være flinke til at svare.
Ellers kan du vel tage den gamle pumpe med op til Bugservice og bede Dennis om at finde en ny der svarer til.
Den med tynd olie tror jeg heller ikke på, men jeg ved heller ikke, om en HD-pumpe vil løse problemet. Den kan muligvis lave et større tryk, men hvis trykket bare får overtryksventilerne til at åbne mere, er det jo ingen gevinst. Måske var det værd, at overveje noget ekstra køling, hvis din motor virkelig bliver så varm?
Nu burde det værste varme problem være løst, men jeg ved det ikke helt præcist, da jeg næsten ikke nåede at køre i bussen inden vinteren.
Jeg har tænkt på extern køling, men vil lige se hvad en ny oliepumpe bringer med sig