Superfedt
Jeg elsker de her diskussioner hvor vi kommer helt ud i det mindste hjørne og får diskuteret det helt til bunds! Det er virkelig noget der dur.... super!
og fedt med alle dem der fortæller hvad de har prøvet og hvad de så har fundet ud af ikke virkede...og hvad der virkede!
Men for at køre diskussion lidt længere ud:
- Hvorfor er folk så bange for at de skal komme til at vælge en "for skrap" knast, og hvorfor er folk så bange for kompression ??
Egentlig skal de to ting vel "bare" følges ad, således at man kan forsøge at nå et optimalt resultat..... og det også uden at motoren render varm osv. eller ?????
Jeg vil gerne have diskussionen drejet over på eksempelvis flg. emner:
- kompression
- knast overlap, grader, løft osv.....
- Statisk/dynamisk komp. (jeg har forsøgt at læse mig lidt til det... men er der nogle der kan fortælle mere om det - mht. at overlappet bl.a. gør at man burde køre med en højere statisk kompression idet den dynamiske faktisk bliver lavere pga. den "større" knast... netop derfor er det vel ikke så fandens farligt at køre høje kompressioner, så længe knasten følger med - eller omvendt om i vil.) Det lyder sikkert som en værre omgang rod... men jeg håber i bare nogenlunde kan følge mig ??
Er det her de velbevarede "tunings-guldkorn" ligger gemt.
TEACH ME
...... hvad gør man bedst for at optimere her.... og hvad er folks erfaringer - nu hvor vi er blevet enige om at Gene Bergs teorier ikke helt holder vand længere mht. kompression på tunede motorer.
Jeg elsker de her diskussioner hvor vi kommer helt ud i det mindste hjørne og får diskuteret det helt til bunds! Det er virkelig noget der dur.... super!
og fedt med alle dem der fortæller hvad de har prøvet og hvad de så har fundet ud af ikke virkede...og hvad der virkede!
Men for at køre diskussion lidt længere ud:
- Hvorfor er folk så bange for at de skal komme til at vælge en "for skrap" knast, og hvorfor er folk så bange for kompression ??
Egentlig skal de to ting vel "bare" følges ad, således at man kan forsøge at nå et optimalt resultat..... og det også uden at motoren render varm osv. eller ?????
Jeg vil gerne have diskussionen drejet over på eksempelvis flg. emner:
- kompression
- knast overlap, grader, løft osv.....
- Statisk/dynamisk komp. (jeg har forsøgt at læse mig lidt til det... men er der nogle der kan fortælle mere om det - mht. at overlappet bl.a. gør at man burde køre med en højere statisk kompression idet den dynamiske faktisk bliver lavere pga. den "større" knast... netop derfor er det vel ikke så fandens farligt at køre høje kompressioner, så længe knasten følger med - eller omvendt om i vil.) Det lyder sikkert som en værre omgang rod... men jeg håber i bare nogenlunde kan følge mig ??
Er det her de velbevarede "tunings-guldkorn" ligger gemt.
TEACH ME
...... hvad gør man bedst for at optimere her.... og hvad er folks erfaringer - nu hvor vi er blevet enige om at Gene Bergs teorier ikke helt holder vand længere mht. kompression på tunede motorer.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia