Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Weber vs. Dellorto

Tags:
No tags yet.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Superfedt

Jeg elsker de her diskussioner hvor vi kommer helt ud i det mindste hjørne og får diskuteret det helt til bunds! Det er virkelig noget der dur.... super!

og fedt med alle dem der fortæller hvad de har prøvet og hvad de så har fundet ud af ikke virkede...og hvad der virkede!


Men for at køre diskussion lidt længere ud:
- Hvorfor er folk så bange for at de skal komme til at vælge en "for skrap" knast, og hvorfor er folk så bange for kompression ??
Egentlig skal de to ting vel "bare" følges ad, således at man kan forsøge at nå et optimalt resultat..... og det også uden at motoren render varm osv. eller ?????

Jeg vil gerne have diskussionen drejet over på eksempelvis flg. emner:
- kompression
- knast overlap, grader, løft osv.....
- Statisk/dynamisk komp. (jeg har forsøgt at læse mig lidt til det... men er der nogle der kan fortælle mere om det - mht. at overlappet bl.a. gør at man burde køre med en højere statisk kompression idet den dynamiske faktisk bliver lavere pga. den "større" knast... netop derfor er det vel ikke så fandens farligt at køre høje kompressioner, så længe knasten følger med - eller omvendt om i vil.) Det lyder sikkert som en værre omgang rod... men jeg håber i bare nogenlunde kan følge mig ??

Er det her de velbevarede "tunings-guldkorn" ligger gemt.


TEACH ME


...... hvad gør man bedst for at optimere her.... og hvad er folks erfaringer - nu hvor vi er blevet enige om at Gene Bergs teorier ikke helt holder vand længere mht. kompression på tunede motorer.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Folk er jo bange for kompression fordi vi er blevet tudet ørene fulde af tændingsbanken, når man kommer over 8:1
Men det er åbenbart meget afhængig af knasten.
Hvorfor man er "bange" for en skrap knast ?
Mekanisk støj=slitage, nødvendigheden af stramme ventilfjedre, dårlig tomgang og måske især dårlig brændstoføkonomi pga. af stort overlap.
Hvilke grunde folk har ved jeg ikke. men det ser ud til at din betragtning omkring dynamisk/statisk komp. er rigtig.
Men det stemmer jo også meget godt overens med min betragtning om motoren som en helhed.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det var da kedeligt.... er det kun Frank der tør sætte æren på spil og kaste sig ud i motor-spekulationer ???
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:355e5fcf32="Frank_Andersen"]
Alle Gene Bergs teorier om at køre med tunede motorer og lav komp. kan han godt stikke op hvor solen aldrig skinner.[/quote:355e5fcf32]

Mr. bergs teorier er over 20år gamle, og der er løbet meget vand i floden siden han skrev dem..

Det er jo logisk nok at hvis en knast har en masse overlap, så lukker den noget af den "statiske" kompression ud, og derfor må den forhøjes

Jeg er slet ikke expert på området, kan godt lide momentstærke motorer, så jeg har altid brugt rimeligt konservative knaster.

Men hvis man læser lidt recepter på forskellige "vilde motorer" der bliver bygget her og der, kan man da forholdsvis nemt få en ide om hvor høj komp. et givet knast har brug for.
Derudover er softwareværktøjer som DesktopDyno jo guld værd, fordi man nemt kan sidde og ændre værdierne for motoren, og danne sig et indtryk af hvordan motoren reagerer.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hej Niels Kristiansen vis du har nogle brugte 48mm weber som er iorden og som ikke har noget slør i spjædakselen. er jeg intereseret i at købe dem.
har du billeder og hvad er prisen.
min e-mail adresse er njj.racing@stofanet.dk der kan du bare sende billeder til
(permalink) TMM Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hej Niels Kristiansen vis du har nogle brugte 48mm weber som er iorden og som ikke har noget slør i spjædakselen. er jeg intereseret i at købe dem.
har du billeder og hvad er prisen.
min e-mail adresse er njj.racing@stofanet.dk der kan du bare sende billeder til
(permalink) TMM Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hej Niels Kristiansen vis du har nogle brugte 48mm weber som er iorden og som ikke har noget slør i spjædakselen. er jeg intereseret i at købe dem.
har du billeder og hvad er prisen.
min e-mail adresse er njj.racing@stofanet.dk der kan du bare sende billeder til

Reply

You must log in to post.