Hvorfor bremser vores bobbel som d
Hej allesammen.
Vi har lige været til syn med vores 1303'er i dag men fik desværre en lille seddel stukket i hånden hvor der stod at vi skal til omsyn :(
Det viste sig at den bremser 30% skævt på forhjulene hvor det kun er tilladt at bremse 20% skævt.
Nå men konen og jeg kører så hjem igen på værkstedet og bliver så enige om at vi må prøve at justere bremserne endnu en gang. Klodser bilen op og justere som der står skrevet at man justerer bakkerne ud så de lige akkurat snitter tromlerne når man triller hjulet rundt.
Det tog lidt under en halv time og så ud og trille ned af bakken ude på vejen.
BAAAAAAHHHH ved svagt bremsning med rattet sluppet drejer boblen sgu stadig lidt til venstre. :cry:
Hvad kan man gøre?
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Det er nok tromlerne der skal drejes af, evt kan du sætte nye tromler/bakker på.
Jeg har udover dette også oplevet en ny hjulcylinder på som lækkede bremsevæske ud i tromlen :twisted:
-Evt kan du, lige inden du køre til syn, lave en stribe hårde opbremsninger så tromlerne bliver varme, så bremser de ikke lige så skævt, men det er jo lidt noget kludt.
Sådan er tromler vidst bare!
Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Ja det er lidt noget hat og briller. Overvejer kraftigt at sætte skiver på i stedet. Så burde det problem være ovre.
Men nu når du siger det kommer jeg sgu da osse lige i tanke om at da jeg justerede tromlen i førersiden var det som om at bakkerne kun skrabede på tromlen hver halve omgang. Så det der med at dreje dem af er nok ikke så dum en ide.
Altid rart med et par ekstra hjerner til at tænke med.
Supert!
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
man justerer dem ikke kun ud - man justere dem helt ud til de ikke kan mere - og så løsner man dem igen indtil de lige går fri , og eller udfører man det bare efter bogen - måler efter at alle minimumsmål er overholdt - og smører de rigtige steder - så skal de virke hvis du har gjort det korrekt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Køb nye tromler og bakker. og så til syn igen. Husk de lige skal bremses til en dag eller 2.
Det er sku så surt at skulle til begravelse fordi man ikke gad/ville ofre den tusse på nye bremser.
Eller man nakket naboens barn fordi man fik akut bremsesvigt....
Eller man endte i kørestol- eller ens kærste- eller-eller.....
Det er tros alt det der reder liv.
Så hvis du har justeret, og du ikke syntes det bliver makant bedre så er det bare ud til den lokale auto pusher
Du kan også lige smide bilen på rullefeldt, men hvis den ligger oppe omkring de 20% så skift bremser.
Sæt i gang..
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Det prøver jeg så først Bornholmer. Det kunne jo være at det lige var det der skulle til.
Og jeg gir' dig 100% ret Scharling. Bremser er fandme meget meget meget vigtige og da jeg selv er far til en livlig 8 årig der leger meget på villavejen mens folk kommer ræsende i deres gamle skrammelkasser der hverken kan bremse eller kører, er jeg nok også en af dem der kan hidse mig op over sådan noget som en bil der ikke opfylder kravene.
Men grunden til at jeg ville høre om der ikke var noget jeg kunne ha' overset er fordi. Jeg fik heller ikke skrevet det i mit første indlæg men bakkerne er lige som nye med masser af belægning på. Og tromlerne er dårligt nok rustne da det hel kun er ca. et år gammelt. Jeg er typen der køber nyt med det samme når jeg kan se at det trænger men når det hele ser ud som det gør mente jeg at der ville være et eller andet jeg havde gjordt forkert.
For den bremser faktisk rigtigt rigtigt godt og det er ikke fordi at den kaster sig vildt til venstre når der bremses, jeg lagde først mærke til det når jeg slap rattet, for havde jeg vidst det inden jeg skulle til syn i dag var det selvfølgelig blevet lavet.
Av den blev længere. Men ville bare lige sige at jeg er ikke typen der gør alt muligt fusk og svindel bare for at få min bil i gennem syn og så være til fare for andre bagefter :wink:
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
[quote:b03e79ab3d="Lindholm"]Det prøver jeg så først Bornholmer. Det kunne jo være at det lige var det der skulle til.
Og jeg gir' dig 100% ret Scharling. Bremser er fandme meget meget meget vigtige og da jeg selv er far til en livlig 8 årig der leger meget på villavejen mens folk kommer ræsende i deres gamle skrammelkasser der hverken kan bremse eller kører, er jeg nok også en af dem der kan hidse mig op over sådan noget som en bil der ikke opfylder kravene.
Men grunden til at jeg ville høre om der ikke var noget jeg kunne ha' overset er fordi. Jeg fik heller ikke skrevet det i mit første indlæg men bakkerne er lige som nye med masser af belægning på. Og tromlerne er dårligt nok rustne da det hel kun er ca. et år gammelt. Jeg er typen der køber nyt med det samme når jeg kan se at det trænger men når det hele ser ud som det gør mente jeg at der ville være et eller andet jeg havde gjordt forkert.
For den bremser faktisk rigtigt rigtigt godt og det er ikke fordi at den kaster sig vildt til venstre når der bremses, jeg lagde først mærke til det når jeg slap rattet, for havde jeg vidst det inden jeg skulle til syn i dag var det selvfølgelig blevet lavet.
Av den blev længere. Men ville bare lige sige at jeg er ikke typen der gør alt muligt fusk og svindel bare for at få min bil i gennem syn og så være til fare for andre bagefter :wink:[/quote:b03e79ab3d]
Jeg havde samme problem.... fik drejet tromler af og lagt ny belægning på bakker - så spillede det en million!
Prøv lige at lav en meget hård opbremsning med dem som de er nu, så garanterer jeg næsten for du kan mærke den bremser skævt... ubehagelig fornemmelse.
Det skal hertil siges at min blev synet med de dårlige bremser.. den holdt lige minimums kravet - men det var altså bare ikke godt nok.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jamen det er derfor at det undrer mig Rasser. For den trækker kun når jeg bremser blødt. Og ikke hvis jeg bare laver en mega hård opbremsning. Men jeg skiller det hele ad i morgen og går det efter fra A-Z
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Jeg havde faktisk lidt af det samme problem en gang med en 1200.
Jeg justerede og justerede, skiftede tromler ( brugte ), skiftede bremsecylinder og alt muligt. Så viste det sig at der ikke var lige meget dæktryk i forhjulene. Det kom der og skidtet bremsede lige.
Det er selvfølgelig ikke sikkert det er det problem du har, men måske værd at tjekke.
hjulcylinder ?????????
hilsen kylle
ups det var mig
hilsen kylle
først og fremmest kan man ikke JUSTERE sig ud af at en bil bremser skævt, så skal de ihvertfald være justeret 200% forkert.
hvis den bremser skævt er det som regel:
1) olie/bremsevædske på bakker
2) uens hjulcylindre (en der har monteret en forkert størrelse i den ene side)
3) bakker passer ikke til tromle (fx tromler der er drejet af og std. bremsebakker)
4) forkert montering af bakker (typisk bakker der ligger forkert an i justerskruerne)
5) skæve ankerplader (oftest 1303 foran)
6) defekte hjulcylinder(e) oftest et stempel der er groet fast
hvis en bil bremser skævt når man bremser let, og lige når man trykker til, er det højest sansynligt en bremseslange der er tilstoppet/faldet sammen. (pil dem af og prøv at puste igennem dem)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hej
prøv at sætte nye bakker på det har jeg med stort held gjort mange gange hvis den bremser skævt lige når du træder på pedalen men ikke når du træder til er det en bremseslange
held og lykke
Dennis
vw bug
En VW med tromlebremser, bremser normalt 3-7% skævt når jeg prøver dem i synshallen.
Det samme gælder for Porsche 356.
Ingen problemer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
et par "gamle"bakker MED asbest ville jeg jo nok forestrække -jeg får mit lokale bremsecenter til at lime nogle NOS belægninger på mine gamle bakker(selvom han ikke må), også lægger han dem til ved at slibe dem til på en speciel maskine - det duer - jeg er ikke så meget for de ny asbestfri der :(
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hej
Jeg har ligget og bikset bremser på min 356'er her for nylig:
Alle cylindre skilt ad, renset, fedtet ind på ny, samlet, justeret, testet, og så kørte (ja og bremsede) det bare. Uden at skulle sætte nogen nye dele på vel at mærke.
Tog selvfølgelig et par dage (for mig...) men det kunne måske godt være sådan en omgang den trængte til (?)
mvh
JAKOB
Jeg skiftede tromlerne ud og satte skiver på min 1200. Og de er super gode, men husk at have dokumentation med til syn, det vil de gerne se. Jeg blev begrænset godkendt på manglende dokumentation ! ! ! BTW. Er der nogen der ligger inde med nogle dokumentationer på det ? ? ? ? Så vil jeg nemlig blive en lykkelig bobbel ejer igen. *GGG*
Hold da op manner hvor er det fedt med VW-Nettet. :P
Har man et problem så er der bare en bunke mennesker der er der lige med det samme for at hjælpe.
I skal alle sammen ha' 1000 gange tak for hjælpen, for nu er der da rigeligt at prøve for at se om det kan afhjælpe problemerne.
Og er der intet der virker stadig så er der kun en udvej.
:wink: Ind til Dennis og byt til nyt :lol:
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Til Bingo
Prøv at kigge under "Tekniske VW spørgsmål, svar og ideer", der har Danborn lagt en del dokumentation i: "Så er der godkendelser og div. dokumenter!"
Der står noget om ombygning i: teknisk vejledning VW
http://www.kvisten.com/vwnettet/teknisk_vejledning_vw.pdf
Til Jensen.
Har været inde og lure, men kan ikke finde noget. BTW. Må man godt have kopier/udprintet dokumentationer med til syn ?
husk nu at skive hvad der Faktisk var galt hvis altså du finder ud af det jeg er da selv lidt nysgerig.
men udfra det jeg indtil nu har læst.
syns jeg selv at løsningsmodellen med tilstoppede bremseslanger virker logisk.
Jamen det gør jeg da selvfølgelig når det hele er overstået. Det er altid rart at læse om hvad løsningen ender med. Selv om jeg har været mest tæt på at tage de helt nye skiver fra buggy'en. :lol: Just kidding. Men når det driller kan man finde på hvad som helst.
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Nå men så blev det klaret. "Næsten" efter min mening. For Tøffe er kommet i gennem syn uden en eneste bemærkning. Men..... Der var stadig lidt sjov med bremserne foran. Ikke at den ikke kan bremse men den nye synsmand jeg kom op til ved omsynet var en rigtig flink gammel herre.
Jeg kommer ind i synshallen, åbner døren og han kommer over og kigger på mig med et smil og siger. "Hvad laver du dog her. Hvad kan sådan en fin fin gammel bil dog fejle". Så er det man sidder og aner ikke hvad man skal sige. Men jeg måttte jo fortælle ham at selv om den er fin er den lige blevet kaldt til omsyn pga. skævbremsning foran. Jamen vi ser da bare på det sagde han og skyndte sig ind i bilen.
Jeg havde så prøvet at justere bremserne igen og tog så chancen og ville se om det havde hjulpet. Ca 10 % skævt. Puha ingen problemer.
Men så efter han havde prøvet kaldte han på mig. "
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
[quote:8453989177="vwmorten"]først og fremmest kan man ikke JUSTERE sig ud af at en bil bremser skævt, så skal de ihvertfald være justeret 200% forkert.
hvis den bremser skævt er det som regel:
1) olie/bremsevædske på bakker
2) uens hjulcylindre (en der har monteret en forkert størrelse i den ene side)
3) bakker passer ikke til tromle (fx tromler der er drejet af og std. bremsebakker)
4) forkert montering af bakker (typisk bakker der ligger forkert an i justerskruerne)
5) skæve ankerplader (oftest 1303 foran)
6) defekte hjulcylinder(e) oftest et stempel der er groet fast
hvis en bil bremser skævt når man bremser let, og lige når man trykker til, er det højest sansynligt en bremseslange der er tilstoppet/faldet sammen. (pil dem af og prøv at puste igennem dem)[/quote:8453989177]
Hvorfor?? ikke køre forbi et værksted , hvor der er en bremseprøvestand,inden syn? Så slipper du for sådanne overaskelser. En bremseprøve kan vel ikke koste en bondegård, og næsten alle kender en som arbejder på et værksted, så kan det gøres efter fyraften , for et par øl eller lign.
PS Min buggy bremsede 3% for og 8% bag ,sidst den blev synet,og jeg havde brugt ca 1 time omkring bremseprøvestanden , aftnen før.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!