Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  vendehøjde

Tags:
No tags yet.

(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nogen der ved hva den optimale vendehøjde ska være på en 2 liters type 4?

Ved ikk om selve motorkombinationen har indflydelse på hva vendehøjden ska være... Er det noget man kan leje frem og tilbage med, eller er der en standard man bør følge?

Håber på lidt hjælp fra et par kloge hoveder herinde..

På forhånd tak..

Vh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) bugservice Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej
der skal min. være 1.2 mm fra top af stemplet til topstykkets anlægsflade husk toppakningen
comp kan du lave op til 10-1 uden problemer
mvh Dennis
44443400 9-17
http://www.bugservice.dk
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 19 years siden | | | |
De 1,2 mm er det incl toppakningen?? Eller er det dybdemålet fra top af cylinder ned til stempel (når det er i top sæføli)???

VH Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) bugservice Member
Skrev for 19 years siden | | | |
incl toppakning
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Takker for svaret Dennis!

Vh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
10:1 lyder af meget hvis det er med std. knast

Jo mere knast, jo mere kompression - sådan plejer jeg at tænke.

Man er nødt til at tænke det i to slags kompressioner: statisk og dynamisk.

Statisk er den "alle" snakker om, og som er den man kan måle sig til.
Dynamisk kompression er den faktiske kompression inde i motoren.

Den dynamiske kompression er den vigtige. Kort sagt bliver den dynamiske kompression mindre og mindre i forhold til den statiske efterhånden som overlappet bliver større og større på knasten.

Uden at generalisere vil jeg mene at det mht. til valg af knast og kompression at mange laver et forkert valg til deres motor.
Det er vigtigt blot at tænke på, at jo større overlappet er jo mere statisk kompression bliver der "lukket" ud.

Frank A. skrev for nylig på nettet om at de havde lavet netop denne fejl da de lavede Ivers 2110 motor om med ny knast (håber jeg fik navn osv. rigtigt).

Mht. til vendehøjde er der følgende ting man skal overveje: spil/slør i lejer, tolerancer (cyl-stempel) osv. osv. SAMT hvor stort stemplet er (bredden)!
Et større stempel vil når det vipper flytte sig mere i yderkanterne, og et mindre stempel vil ikke vippe så meget.

Vendehøjde bør altid måles fra midt af stempel, det giver alt for stor usikkerhed at måle på kanten af det pga. det "rokker/vipper"

I andre må endelig rette mig hvis jeg er galt på den.. men det er som jeg lige har forstået det.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser skrev:


Vendehøjde bør altid måles fra midt af stempel, det giver alt for stor usikkerhed at måle på kanten af det pga. det "rokker/vipper"
.


Hva så hvis et stempel ikke er helt fladt/plant i toppen? Jeg havde et sæt almindelige standard stempler til en 1300 motor der havde en blød bule op i midten af toppen på stemplet.
Skal der så stadig måles i midten eller skal man prøve at måle ved kanten da bulen jo forsvinder op i topstykkets forbrændingskammer.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Vendehøjden skal være der for at stemplet ikke slår imod topstykket når motoren kører.
Stemplet vipper jo lidt når det vender og krumtappen giver sig.
Da jeg var ung var 1 mm. minimum på en 1600 (85,5mm)på originale stempler.
Du skal nok ikke gå under 1,2, som Dennis siger, når stemplet er 94.
Det vipper jo "mere" desto større diameter.
Ved "smedede" stempler, som de bliver kaldt, er der ingen bimetalfjedre i stempelskørterne, så de skal køre med større tolerancer. Det vil så kræve større vendehøjde fordi stemplet så vipper lidt mere når det vender.

Hvis bulen i toppen ikke kan være i forbrændingskammeret, skal man også kontrollere for frigang der.

Den dynamiske kompression måler man med en kompressionsmåler.
Den vil på en frisk std. type4 ligge på 12-14 kgcm2. Altså 12-14 bar.
Når man så har bygget sin tunede motor og den så viser 8 kgcm2. Så er det at den ikke "virker" mere. 8 kgcm2 er jo opslidt.

Man tager kompressionsmåling på varm motor og fuldt åbent gasspjæld.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugservice Member
Skrev for 17 years siden | | | |
de 1,2 mm er det der giver mest effekt ! skylningen bliver bedst når stemplet kører op og smider gassen ind på midten hvor tændrøret sidder ellers er der ingen problemer i at sætte den ned til 1mm
mvh Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Rolf Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Drop toppakningen, selv VW udstedte en ændringsmeddelse om at undlade den !!
Før eller siden giver den op og laver et værre ravage :(
Vendehøjden bør vøre 1-1.2 mm. Bygger du en org motor bør man lige regne kompressionen efter inden man samler motoren. Specielt Bus knastakslerne er at for følsomme overfor hævet kompression.

Just my 2 cent...
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja men husk lige at hvis du smider toppakningen væk så mangler man vendehøjde.
Personligt ville jeg ikke have nogen som helst betænkeligheder ved at køre med de originale toppakninger. De holder trods alt et par hundrede tusinde km.

Men i samme bulletin var der noget spændende om smøring af stemplerne ikke ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hey guys, i skriver på et indlæg der er over 2 år gammelt ;-)

Mvh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
GetBackOnTrack skrev:
Hey guys, i skriver på et indlæg der er over 2 år gammelt ;-)

Mvh Spring


Ja men hvorfor starte et nyt hvis man har noget man gerne vil ha uddybet.
På den måde blir der samlet flere informationer i et indlæg til brug for andre der evt senere gerne vil vide noget om vendehøjde.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 17 years siden | | | |
GetBackOnTrack skrev:
Hey guys, i skriver på et indlæg der er over 2 år gammelt ;-)

Mvh Spring



Ja men hvorfor starte et nyt hvis man har noget man gerne vil ha uddybet.
På den måde blir der samlet flere informationer i et indlæg til brug for andre der evt senere gerne vil vide noget om vendehøjde.

John

-------------------------------------------
VW Type 1 1200 Jeans 73 - rød.
og
VW Type 1 1200 73 Baja - rød.

Tlf: 25709453








FINO med mig, ville bare lige pointere det :-)
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Man kan ikke sige det for tit.. En håndfuld lav vendehøjde og en tube kompression er sundt for en lille motor med en skarp tuningsknast. ;)

På motorer med stor slaglængde skal man nok holde sig på de 1.2 eller deromkring. Mener at Rasser kørte under 1 på hans motor med 69 i slag og 10.8-1 i komp. og den fik da lov til at arbejde lidt fra tid til anden.. Eller hele tiden. ;)
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
så når man har 1,6 mm i vende højde på en 2056 ccm t4 motor plus at der udover de 1,6 mm også har toppakning i. dvs ca 2 mm vendehøjde så er man vist overforsigtig. :D

selvom at man laver 110 hk. (109,6)

ja motoren blev bygget for at holde rigtigt mange år med lidt over 100 hk. :)
og massere af moment.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
cardude skrev:
så når man har 1,6 mm i vende højde på en 2056 ccm t4 motor plus at der udover de 1,6 mm også har toppakning i. dvs ca 2 mm vendehøjde så er man vist overforsigtig. :D

selvom at man laver 110 hk. (109,6)

ja motoren blev bygget for at holde rigtigt mange år med lidt over 100 hk. :)
og massere af moment.


Motoren holder altså ikke længere af at du har 2mm vendehøjde... Så se du bare at få den skilt ad igen hehe...
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 17 years siden | | | |
BuggyBoy skrev:
cardude skrev:
så når man har 1,6 mm i vende højde på en 2056 ccm t4 motor plus at der udover de 1,6 mm også har toppakning i. dvs ca 2 mm vendehøjde så er man vist overforsigtig. :D

selvom at man laver 110 hk. (109,6)

ja motoren blev bygget for at holde rigtigt mange år med lidt over 100 hk. :)
og massere af moment.


Motoren holder altså ikke længere af at du har 2mm vendehøjde... Så se du bare at få den skilt ad igen hehe...




Men tilgengæld bruger den mere benzin, kokser nemmere til og har lidt færre hk end den burde have. Faktisk en kæmpe fordel. ;)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den blir hellere ikke koeligere af at have en vendehoejde paa 2 mm..
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det var saa mig ovenover..
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jamen kære venner, hvor får I det fra ?

Byg nu de motorer og saml dem med den vendehøjde det nu ender med og færdig.
Flueknepperi.
I al den tid jeg har lavet VW har vi da aldrig talt om vendehøjde for andet end at stemplet havde frigang. Hvis ikke folk ellers har kørt dem tørre for olie, så kører de da endnu.
Den eneste bommert jeg har lavet er da at den 200+HK motor som Rasmus Kirketerp kører med kun har 9,2:1 i kompression fordi jeg har lavet en regnefejl på 1 mm.
Og den går da nogenlunde så vidt jeg hører.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
KKWA skrev:
BuggyBoy skrev:
cardude skrev:
så når man har 1,6 mm i vende højde på en 2056 ccm t4 motor plus at der udover de 1,6 mm også har toppakning i. dvs ca 2 mm vendehøjde så er man vist overforsigtig. :D

selvom at man laver 110 hk. (109,6)

ja motoren blev bygget for at holde rigtigt mange år med lidt over 100 hk. :)
og massere af moment.


Motoren holder altså ikke længere af at du har 2mm vendehøjde... Så se du bare at få den skilt ad igen hehe...




Men tilgengæld bruger den mere benzin, kokser nemmere til og har lidt færre hk end den burde have. Faktisk en kæmpe fordel. ;)


jeg siger ikke at den holder længere men hvis du har dysset den korrekt og stadig har en et pænt kompresions forhold, og ellers har en god gnist hvorfor skulle den så kokse nemmere til. vi snakker om 0,4 mm i flue knepper her, det giver absolut ingen mening.

jeg tvivler på at hvis jeg fjerner de der toppakninger og kommer ned omkring 1,6 mm at den vil lave nævneværdigt mere heste.

og 10 km/l med god fart på er der ikke dårligt? for det gør den da. ingen af de bøger jeg har læst stod der noget om at vendehøjden har noget at gøre med de forhold hvis ellers at dit kompresions forhold er i orden.

den tænder jo aligevel BTDC altså inden at stemplet aligevel er i top så der brænder jo nødvendigvis ikke dårligere af den grund.
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Jamen kære venner, hvor får I det fra ?

Byg nu de motorer og saml dem med den vendehøjde det nu ender med og færdig.
Flueknepperi.
I al den tid jeg har lavet VW har vi da aldrig talt om vendehøjde for andet end at stemplet havde frigang. Hvis ikke folk ellers har kørt dem tørre for olie, så kører de da endnu.
Den eneste bommert jeg har lavet er da at den 200+HK motor som Rasmus Kirketerp kører med kun har 9,2:1 i komppression fordi jeg har lavet en regnefejl på 1 mm.
Og den går da nogenlunde så vidt jeg hører.




Lavere vendehøjde giver et bedre squish som Dennis også skriver og herved også en højere effekt pr. liter brændsel man hælder igennem.

Bedre forbrænding er også lig en renere forbrænding og ergo også lig med flere hk og mindre snalder i kammeret.

Ang. flueknepperi så er det jo faktisk ved flueknepperiet at de skjulte heste ligger.. Igen kan man jo tage en motor som Rassers som folk jo ikke mente kunne køre med de store udstødningsporte, for små karburatorer, for høj kompression og for lav vendehøjde men resultatet blev så vidt jeg husker helt ok? Eller?

(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
KKWA skrev:
Frank_Andersen skrev:
Jamen kære venner, hvor får I det fra ?

Byg nu de motorer og saml dem med den vendehøjde det nu ender med og færdig.
Flueknepperi.
I al den tid jeg har lavet VW har vi da aldrig talt om vendehøjde for andet end at stemplet havde frigang. Hvis ikke folk ellers har kørt dem tørre for olie, så kører de da endnu.
Den eneste bommert jeg har lavet er da at den 200+HK motor som Rasmus Kirketerp kører med kun har 9,2:1 i komppression fordi jeg har lavet en regnefejl på 1 mm.
Og den går da nogenlunde så vidt jeg hører.




Lavere vendehøjde giver et bedre squish som Dennis også skriver og herved også en højere effekt pr. liter brændsel man hælder igennem.

Bedre forbrænding er også lig en renere forbrænding og ergo også lig med flere hk og mindre snalder i kammeret.

Ang. flueknepperi så er det jo faktisk ved flueknepperiet at de skjulte heste ligger.. Igen kan man jo tage en motor som Rassers som folk jo ikke mente kunne køre med de store udstødningsporte, for små karburatorer, for høj kompression og for lav vendehøjde men resultatet blev så vidt jeg husker helt ok? Eller?



Korrekt.
flueknepper du alt på motoren får du pænt ud af det. mange bække små giver en flod princippet.

jeg skulle næsten prøve her til vinter at fjerne den toppakning.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvor mange af jer står og graver ud i et forbrændingskammer i stedet for at justere kompressionsforholdet på vendehøjden ?
Man laver vel kammeret så det passer til flowet med den størrelse cylinder og ventil man nu har valgt.
Men når motorerne bliver store, og man mangler 10cc i kammeret, så er der ikke anden vej end vendehøjde. Prøv at grave 10cc ud af et fungerende kammer.

Men nu går Rasmus Kirketerp fra 2,8mm og ned på 1,8mm i vendehøjde for at hente 8cc, som jeg har regnet forkert. Så må vi jo se om jorden begynder at dreje baglæns. Jeg tror det ikke.
Men hvis jeg kender Rasmus, så stille han nok op til Dynoday et eller andet sted.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.