Farmer skrev:
Effekt- og forbrændingsmæssigt er der ikke den store forskel på feks. 1 mm og 1,5 mm vendehøjde. Derefter begynder man at kunne måle forskelle, både i effekt, men mere i emission. Over 2 mm og det begynder at gå noget mere ud over ydelsen.
En anden ret overset effekt af en lille vendehøjde er, at det hjælper gevaldigt med til at holde temperaturen i ave, idet at forbrændingen jo kommer op i topstykkerne, hvor den skal være, og ikke sker lidt nede i cylinderen. - i det daglige vil i somend ikke opdage nogen forskel. Men den dag i kører sydover for 3/4 kraft vil i kunne se en forskel i temperaturen på topstykker og cylindere, - og på olietemperaturen. (Been there & done that)
Men kompressionsforholdet skal jo stadig passe til resten af motoren. dvs. knast/kammer etc. Hvis kompressionstrykket er for højt i forhold til oktanen og forbrændingskammeret "evner", hjælper det jo ikke "bare" at minimere vendehøjden. Det kan sansynligvis gøre problemet mindre. Men ikke afhjælpe det.
Tag nu Cardude´s 2056 T4. Nu ved jeg tilfældigvis, at han kører med en Scat C25 knastaksel. Han har en relativ stor vendehøjde sammen med 8,5 - 1 CR. (Dvs der må være 52 cc i kammeret.) I hans tilfælde kunne der garanteret hentes lidt effekt og moment og især køling under belastning, ved at have gået ned til en effektiv vendehøjde på >1,5 mm. Men så skulle der jo have været lavet noget arbejde i kammeret, for 9,2 - 1 er i overkanten af hvad den knast kan køre med sammen med et alm. formet T4 forbrændingskammer, fordi den laver et højt kompressionstryk ved relativt lave omdrejninger. (havde det nu været 2,0 914 topstykker, ville det have være bullseye, fordi de toppe har en meget bedre kammerudformning og tændrørsplacering)
T
Jeps.. du har helt ret - folk snakker næsten udelukkende om effekt effekt effekt, men en anden stor fordel er temperaturen og at motoren har mindre tendens til tændningsbanken hvis man kan holde en lav vendehøjde.
Jeg gik ned i vendehøjde og op i kompression (1.2->0.95mm 10.3->10.85CR) forskellen var fantastisk - Aldrig en gang havde den snærten af tændingsbanken og jeg kunne køre 120km/t "sydover" på motorvejen i flere timer uden olietemp. kom over 100 grader (mercedes oliekøler i fartvinden).
Men hvorfor gøre så meget ud af vendehøjde osv. når folk alligevel ikke kører på rullefelt og ofrer de tusind kroner på at få tænding/karburatorer til at spille ???
mht. flueknepperi - ja det er flueknepperi! For mit vedkommende gik der sport i at hive de sidste kræfter ud af mit setup (toppe med 40-37,5mm ventiler samt 40mm dellortoer). Ingen tvivl om at mine karburatorer var flaskehalsen i mit setup.... gad vide hvad den havde givet med IDA´er ?? ;-)