Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  vendehøjde

Tags:
No tags yet.

(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvor mange af jer står og graver ud i et forbrændingskammer i stedet for at justere kompressionsforholdet på vendehøjden ?
Man laver vel kammeret så det passer til flowet med den størrelse cylinder og ventil man nu har valgt.
Men når motorerne bliver store, og man mangler 10cc i kammeret, så er der ikke anden vej end vendehøjde. Prøv at grave 10cc ud af et fungerende kammer.

Men nu går Rasmus Kirketerp fra 2,8mm og ned på 1,8mm i vendehøjde for at hente 8cc, som jeg har regnet forkert. Så må vi jo se om jorden begynder at dreje baglæns. Jeg tror det ikke.
Men hvis jeg kender Rasmus, så stille han nok op til Dynoday et eller andet sted.





Står man med nye grejer´så skal man jo alligevel ind og grave i kammeret. Hvorfor så ikke få tingene til at passe sammen med den en lavere vendehøjde?

Hvis man vælter sig i penge er det jo ikke det store problem at komme til at køre stærkt.. Men for almindelige dødelige er det jo de gratis heste der er de fede at hente.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja men min pointe er at man kan sku´ikke grave 8-10cc ud af et kammer.

Penge hjælper ingenting. Man har kun det aluminium man står med.
Du kan gøre det på en 1600. Men når de bliver store 2000+, så kniber det med at finde steder at fræse væk.

Igennem de 25 år jeg rodede med det og købte amerikanske blade var der pludselig nogen der fandt ud af at det med vendehøjden ikke betød en skid.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Elnef Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja jeg kan da lige komme med et indput fra min verden
Min motor gav 201hk ja det var jo fint nok en 6-8min men som de fleste ved mere vil have mere jeg fik portet toppene en tur mere fra 36mm til 39,5mm på indsug og udstødningskanalen fik også en tur fik boret IDAerne op til 51,3mm og lavet større svømmehus og boret benzin kanalerne op osv. og fjernet den i også Rasmusses motor omtalt toppakning på 0,8mm så vende højden blev 1,4mm ja nu skulle der satme være liv ja ja den gav sølle 207hk og jorden drejer stadig samme vej :-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvor meget mere havde du forventet den ville give John?
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja det var så mig ovenover.

Vh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Elnef Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kan lige tilføje at jeg fik lavet nye styr og sædevinkler samtidig styrene blev drejet tynde og udstødningsventilen blev ændret fra 9mm til 8mm forbrændingskamrene blev også ændret til henad mod det som de kloge mente var godt med det aluminium der nu var at arbejde med så alt i alt meget døje for 6hk

Spring ja hvad havde jeg regnet med jeg gik jo fra 10,5 til 11,5 i komp og der siger de kloge at det giver 10 så sammen med de andre forandringer/forbedringer havde jeg nok håbet på omkring de 15 men jeg blev klogere
det er et par sæsoner siden nu og sidste år lavede jeg en ny udstødning med merged i 1 7/8" se det kunne den li og nu kunne den også bruge de 44mm venturie sidst den var på feltet gav den 222hk v 6800
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Effekt- og forbrændingsmæssigt er der ikke den store forskel på feks. 1 mm og 1,5 mm vendehøjde. Derefter begynder man at kunne måle forskelle, både i effekt, men mere i emission. Over 2 mm og det begynder at gå noget mere ud over ydelsen.

En anden ret overset effekt af en lille vendehøjde er, at det hjælper gevaldigt med til at holde temperaturen i ave, idet at forbrændingen jo kommer op i topstykkerne, hvor den skal være, og ikke sker lidt nede i cylinderen. - i det daglige vil i somend ikke opdage nogen forskel. Men den dag i kører sydover for 3/4 kraft vil i kunne se en forskel i temperaturen på topstykker og cylindere, - og på olietemperaturen. (Been there & done that)

Men kompressionsforholdet skal jo stadig passe til resten af motoren. dvs. knast/kammer etc. Hvis kompressionstrykket er for højt i forhold til oktanen og forbrændingskammerets "evner", hjælper det jo ikke "bare" at minimere vendehøjden. Det kan sansynligvis gøre problemet mindre. Men ikke afhjælpe det.

Tag nu Cardude´s 2056 T4. Nu ved jeg tilfældigvis, at han kører med en Scat C25 knastaksel. Han har en relativ stor vendehøjde sammen med 8,5 - 1 CR. (Dvs der må være 52 cc i kammeret.) I hans tilfælde kunne der garanteret hentes lidt effekt og moment og især køling under belastning, ved at have gået ned til en effektiv vendehøjde på >1,5 mm. Men så skulle der jo have været lavet noget arbejde i kammeret, for 9,2 - 1 er i overkanten af hvad den knast kan køre med sammen med et alm. formet T4 forbrændingskammer, fordi den laver et højt kompressionstryk ved relativt lave omdrejninger. (havde det nu været 2,0 914 topstykker, ville det have være bullseye, fordi de toppe har en meget bedre kammerudformning og tændrørsplacering)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Farmer skrev:
Effekt- og forbrændingsmæssigt er der ikke den store forskel på feks. 1 mm og 1,5 mm vendehøjde. Derefter begynder man at kunne måle forskelle, både i effekt, men mere i emission. Over 2 mm og det begynder at gå noget mere ud over ydelsen.

En anden ret overset effekt af en lille vendehøjde er, at det hjælper gevaldigt med til at holde temperaturen i ave, idet at forbrændingen jo kommer op i topstykkerne, hvor den skal være, og ikke sker lidt nede i cylinderen. - i det daglige vil i somend ikke opdage nogen forskel. Men den dag i kører sydover for 3/4 kraft vil i kunne se en forskel i temperaturen på topstykker og cylindere, - og på olietemperaturen. (Been there & done that)

Men kompressionsforholdet skal jo stadig passe til resten af motoren. dvs. knast/kammer etc. Hvis kompressionstrykket er for højt i forhold til oktanen og forbrændingskammeret "evner", hjælper det jo ikke "bare" at minimere vendehøjden. Det kan sansynligvis gøre problemet mindre. Men ikke afhjælpe det.

Tag nu Cardude´s 2056 T4. Nu ved jeg tilfældigvis, at han kører med en Scat C25 knastaksel. Han har en relativ stor vendehøjde sammen med 8,5 - 1 CR. (Dvs der må være 52 cc i kammeret.) I hans tilfælde kunne der garanteret hentes lidt effekt og moment og især køling under belastning, ved at have gået ned til en effektiv vendehøjde på >1,5 mm. Men så skulle der jo have været lavet noget arbejde i kammeret, for 9,2 - 1 er i overkanten af hvad den knast kan køre med sammen med et alm. formet T4 forbrændingskammer, fordi den laver et højt kompressionstryk ved relativt lave omdrejninger. (havde det nu været 2,0 914 topstykker, ville det have være bullseye, fordi de toppe har en meget bedre kammerudformning og tændrørsplacering)
T




Jeps.. du har helt ret - folk snakker næsten udelukkende om effekt effekt effekt, men en anden stor fordel er temperaturen og at motoren har mindre tendens til tændningsbanken hvis man kan holde en lav vendehøjde.

Jeg gik ned i vendehøjde og op i kompression (1.2->0.95mm 10.3->10.85CR) forskellen var fantastisk - Aldrig en gang havde den snærten af tændingsbanken og jeg kunne køre 120km/t "sydover" på motorvejen i flere timer uden olietemp. kom over 100 grader (mercedes oliekøler i fartvinden).

Men hvorfor gøre så meget ud af vendehøjde osv. når folk alligevel ikke kører på rullefelt og ofrer de tusind kroner på at få tænding/karburatorer til at spille ???

mht. flueknepperi - ja det er flueknepperi! For mit vedkommende gik der sport i at hive de sidste kræfter ud af mit setup (toppe med 40-37,5mm ventiler samt 40mm dellortoer). Ingen tvivl om at mine karburatorer var flaskehalsen i mit setup.... gad vide hvad den havde givet med IDA´er ?? ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ja Køling kunne jeg godt bruge for den overopheder en smule den kom op på ca 110 grader og var på vej videre, når man har klampen i bund på vej til bugrun (1600 gearkasse) :D

så må man jo bare slippe speederen det er nok også mere sikkert.

men ellers så holder den sig pænt lidt over 80 grader men ikke over 100 ved alm motorvejs kørsel. med helt standart oliekøler,
planen her til vinter er at der kommer en lille ekstern oliekøler på så den kan klare lidt mere gang i den. og mere belastning.

den bliver stadig lidt varm når jeg kører 201 meter 80 grader er jo målet

og i løbet af foråret kommer den på rullefelt i slagelse til delorto manden dernede hvor vi havde rullefelts dag.

så den lige kan få der sidste til at spille.

og som så mange siger bla også farmer mener jeg, så kørte den en del bedre på en 050 fordeler, altså ved tomgang og mellem området.
tændingen er jo stillet ved fuld avancering og så er det at resten helst skal spille udfra det.

kørte en tur med en 009 og på 15 minutter havde jeg skiftet til 050, og den kørte godtnok bedre, mere end jeg havde forventet, den har jo ikke flere heste på toppen da det stadig er samme avancering i de høje omdrejninger, men i mellemfeltet er jeg sikker på at kurven må være hævet lidt.

Reply

You must log in to post.