[quote:691565d027="Frank_Andersen"]Jamen se selv. Alle de ting du tager for givet. Det kører jo rundt i hovedet på en anden én.
DATALOGS ?
VE, ja jeg har hørt begrebet findes, men har aldrig brugt det til noget. Det er vel også interessant på en karburatormotor. Men hvorfra skulle jeg vide hvad VE er på min motor. Er det noget MS måler og kan vise mig ?
DC, kan jeg så forstå. Men viser MS det ?
Når nu man kører med O2 sensor. Hvordan kan man så vide om det er den der justerer eller det er de ændringer man selv laver, der gør forskel ?
Virker MS fra starten, altså er der et program i den sådan at den giver noget benzin og kan hoste igang ?
Jeg ved godt at en O2 sensor viser noget med 0.7-1 volt, så der ved jeg hvad du mener.[/quote:691565d027]
Datalogs; MS kan logge alle værdier, en slags optage funktion. Den optager til din harddisk i din PC. Du kan så senere læse din optagelse i et program.
MS bruger Ve til at udregne din åbningstid på dyserne. Generelt kan bilerne starte og køre ganske ok ujusteret. Justering er selvf nødvendig, men bilen kan startes.
Der er en visning der indikerer om O2sensoren justerer, om den vil gøre blandingen federe eller magre, og du kan slå det til og fra som det passer dig. Du kan endda selv bestemme hvor hidsigt den skal reagere på O2.
MS viser DC, både i logget og realtime imens du kører.
Hvis du nu havde en karburator med hundredevis af dyser. Du kunne se på karburatoren hvilken dyse der er i brug hvornår, og du kan skifte den dyse det passer dig, imens du racer afsted, på ganske få sekunder, uden det flytter indstillingen andre steder.
Lidt malerisk, men det kan MS sådan lidt forkantet sagt.
http://www.msefi.com, kig efter manualen, især det afsnit om indstilling.