Type 4 oliekøler på 1914
Skal bygge en 1914 og har læst mig frem til, at type 4 oliekøleren er til at foretrække. Hvad kræver denne konversion, udover en type 4 oliekøler? Blæsehus med doghouse har jeg...
Vil bygge den med 8:1 komp. mild knast, std. vippetøj, center. 44 idf. afbalanceret stempler og plejlstænger, tarmslyng. En motor med moment, men skal også yde lidt.
Vil det være en fordel at montere et yderligere oliesystem. Et oliefilter kan ikke være der da jeg skal have min "moustache-bar" på. Leder efter et beslag som passer dertil da det er en type 1 motor.
Hvis du stadig kører med 1600 gearks. kan du have en lille fordel i at bruge en T4 køler, men det er ikke ret meget. Ca. 5 gr. fra 3000 omdr og op. Under 3k det samme eller varmere end med T1.
Du kan da godt lave full flow oiliesystem på bussen. Moustachen skal da bare trimmes lidt.
En mindre termostatsyret extern køler er da absolut at foretrække.
T.
[quote:af57a1e226="Farmer"]
En mindre termostatsyret extern køler er da absolut at foretrække.
T.[/quote:af57a1e226]
Med extern mener du så uden blæser?
Duus
Og nogen mindre karburatorer
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:ebd6218c43="Farmer"]Hvis du stadig kører med 1600 gearks. kan du have en lille fordel i at bruge en T4 køler, men det er ikke ret meget. Ca. 5 gr. fra 3000 omdr og op. Under 3k det samme eller varmere end med T1.
Du kan da godt lave full flow oiliesystem på bussen. Moustachen skal da bare trimmes lidt.
En mindre termostatsyret extern køler er da absolut at foretrække.
T.[/quote:ebd6218c43]
Ja, kører med std. gearkasse. Men hvad kræver det? Passer den type 4 oilekøler på blokken og i doghouset? Har tænkt på et fullflow, men er det ikke det samme som en "mindre extern termostatstyrret køler" ikke det samme? Står bare med det problem at den motorblok ikke har de tre huller med gevind i til moustachen, så jeg skal have en form for beslag på...
[quote:48e2fe421a="Transporter1968"]Står bare med det problem at den motorblok ikke har de tre huller med gevind i til moustachen, så jeg skal have en form for beslag på...[/quote:48e2fe421a]
Hvis du alligevel har blokken skilt ad så få da boret huller til gevindet. knasterne hvor gevindet skal være er der jo i forevejen, med mindre det er en ældre blok
Lennart
[quote:1afd478974="Haardberg"][quote:1afd478974="Transporter1968"]Står bare med det problem at den motorblok ikke har de tre huller med gevind i til moustachen, så jeg skal have en form for beslag på...[/quote:1afd478974]
Hvis du alligevel har blokken skilt ad så få da boret huller til gevindet. knasterne hvor gevindet skal være er der jo i forevejen, med mindre det er en ældre blok
Lennart[/quote:1afd478974]
Det var der nemlig ikke på den 1300 Ab motor som jeg har bygget om og som jeg har i nu. Men det ved jeg faktisk ikke om der er på den nye motor jeg har...Gad vide. tjekker det i morgen. Skolen kalder!
[quote:0798df58f2="Duus"][quote:0798df58f2="Farmer"]
En mindre termostatsyret extern køler er da absolut at foretrække.
T.[/quote:0798df58f2]
Med extern mener du så uden blæser?
Duus[/quote:0798df58f2]
Ja bl.a. Duus. extern = ikke på motoren monteret.
når man nu laver full flow, er det joi så nemt. Så monterer man en sandwich adapter med indbygget termostat mellem filter og holder, leder et par slanger hen til en køler som sidder så den kan få fartvind. En lille køler er tilstrækkeligt. Jeg bruger tit en alm T1 køler til formålet på mildere motorer.
T.
Lige et ledende spørgsmål: hvad er / er forskell på dual relief cases og single relief?
Enkel oliereduktionsventil og - dobbelt oliereduktions system.
T.
Hvordan ved man om en blok skal flugtbores? Skal det måles med mikrometer eller er det helt synligt når anlægsfladerne er helt skæve?
begge dele......tolerancerne skal være overholdt og du må ikke kunne mærke hvad du ser....giver det mening
jeg har måske en type 4 oliekøler i garagen er du intereseret.
du kan få den til en slik.
(hvis jeg altså har den)
[quote:1a2b624276="hendrixxx"]begge dele......tolerancerne skal være overholdt og du må ikke kunne mærke hvad du ser....giver det mening[/quote:1a2b624276]
Yæs....
[quote:234d25daf8="cardude"]jeg har måske en type 4 oliekøler i garagen er du intereseret.
du kan få den til en slik.
(hvis jeg altså har den)[/quote:234d25daf8]
Ok...Tror os min ven har en liggende...Skal den bare monteres istedet for den originale køler i doghouset? Uden probs?
Du er nødt til at lave lidt mere plads i hundehuset.
Umiddelbart ville jeg dog overveje følgende: Du laver mere plads til at luften kan komme ud ved oliekøleren når du laver hundehuset større, og derved kommer der måske ikke den tiltænkte køling over den side af motoren (cylindere og top) idet mere af "lufttrykket" fra møllen forsvinder ud forbi køleren ??? eller hvad ???
Jeg ville bare køre T1 køler og så fullflow og en ekstern køler, filter og thermostat - det fungerer for mig.
Bliver den så stadig for varm - så har du mulighed for at sætte større køler på eller evt. montere elektrisk blæser på den eksterne køler osv. osv.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ja, tror bare jeg går for fullflow. VIl ikke køre med ekstra sump da bussen har ret lav frigang. Den 1300 44 hk køler der er på nu er os større end den 1600 B køler jeg havde på før.
Hvordan har du bygget dit?
blokket oliepumpen og sat dæksel på med udtag. Hefra slange til filter, igennem filter og videre over i thermostat og tilbage til motor igen. Når så olien bliver over ca. 80 grader så åbner thermostaten og olien bliver ledt igennem en ekstern oliekøler inden den ryger tilbage i motoren.
Det er en mekanisk "Racimex" thermostat (Farmer har den bla.)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia