Overvejelser ang. skift til tænds
Jeg kører pt. med bosch´ blå tænspole, men har kig på et par andre tændspoler med lidt mere knald i. Dertil har jeg et par spørgsmål....
- Hvor mange volt er bosch´blå (den jeg kører med nu) på ?
- Hvad skal der overvejes med hensyn til formodstand i en kraftigere spole?
- Er der andre ting mht. spolen jeg skal være opmærksom på, eller kan jeg bare købe en hvilken som helst spole ?
- Jeg har kig på en der efter sigende skulle sparke 58.000 volt ud og have følgende data -
Coil Internal Construction: Oil-filled
Maximum Voltage: 58,000
Turns Ratio: 112:1
Primary Resistance: 1.400 ohms
Secondary Resistance: 10K ohms
Inductance: 6.6 mH
Peak Current: 180 mA
Spark Duration: 300 uS
.............. hvad skal jeg kigge efter og kan denne bruges ??
lidt generel viden ang. skift til kraftigere tændspoler søges :-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Du kan låne en rød bosch med formodstand af mig Rasser.. Men jeg tror sgutte der er mærkbar forskel selvom den skulle give noget mere "bang".. Jeg har 2 på lager
/K-Dawg
jeg mener der er ikke mere end 8-10000 Volt på en Blå bosch
men der er 40000 Volt på en Pertronix med 3 Ohm modstand
og 45000 Volt på pertronix 2 med kun 0.6 Ohm modstand
og Nej man skal ikke kører med platiner og kraftig tændspole
det har vi prøvet første gang hvor vi satte den på hvor vi BR
Out of subject, men flere svenskere der ved bedre kører med Biltema´s blå tændspole, den er MINDST ligeså god som en bosch blå...og billig!
Og som der står i "how to hotrod" , tændingssystemer giver ingen HK, måske lidt nemmere koldstart og bedre gang over 8K rpm..
(jeg har selv pertronix)
-------------------------------------------

hvordan er det med 009 fordeler og 1,5 ohm petronix tændspole (er kommet il at købe en 1,5 i stedet for 3,0.
Jeps Rune, så godt på SCLF at de snakkede om at biltemas høgeffekts tændspole ikke var så dårlig igen.
Min oprindelige plan var sådan set bare at få en tændspole med lidt flere volt i og så forsøge mig frem med at forøge gnistgabet på tændrørene.
for jo flere volt jo længere/kraftigere springer gnisten.
Håbede på at det måske ville antænde gassen lidt kraftigere ??!!
Og hvad med kompression og gnist .... påvirker en højere kompression gnisten ???
og ja pizzaman jeg har godt hørt om den med brændte platiner... men er det ikke nok bare man får en tændspole med formodstand - så skulle der vel ikke være problemer i at køre med kraftigere spole og platiner ??! eller ??
for god ordens skyld: Jeg kører med Mallory fordeler med platiner
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Højere kompression påvirker faktisk gnisten.
I "gamle dage" havde man tændrørs testere hvor man kunne se gnisten på tændrøret under tryk (gennem en glasrude+spejl og trykket via almindelig trykluft).
Har prøvet sådan en fætter da en kammerat har en.
Jeg opdagede faktisk at nogle tændrør gav gnist på almindelig vis, men svigtede under tryk.
Så den almindelige metode med at se om "der er gnist på" udelukker altså ikke tændrørs fejl.
Jeg tror ikke at testeren bruges mere, nok fordi tændrør er blevet billige.
Så hvis man er i tvivl om rørene er O.K. er det nok bedst at teste med et sæt friske rør.....
Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Hvis du kører med platiner, er en 60Kvolts spole ALT for meget. Det kan de ikke klare ret længe af gangen. Biltema´s kender jeg ikke, men den kan hurtigt blive bedre end gnsnittet af de "Blå Bosch "der er på markedet PT.
Det bedste og billigste lige nu er en Pertronix/Compufire spole, (Men de er ikke beregnet til platiner) Får dog snart nogle Mallory spoler der både er til platiner og elektroniske givere. Men der går lidt tid endnu. - Hvis du gerne vil have lidt mere skrald i gnisten, så tror jeg du skal prøve at tage imod Fartbutikkens tilbud med den røde Bosch.
T.
;) Jeg sender en fredag Rasser..
Coil Internal Construction: Vanilla Cream filled
Maximum Voltage: Enough to Rockn roll
Turns Ratio: round`n round
Primary Resistance: Blue balloon
Secondary Resistance: A small goat
Peak Current: 1 million mega watts
Spark Duration: Enough to set you on fire..
/Fartbutikken
[quote:eb6fb8206f="KKWA"];) Jeg sender en fredag Rasser..
Coil Internal Construction: Vanilla Cream filled
Maximum Voltage: Enough to Rockn roll
Turns Ratio: round`n round
Primary Resistance: Blue balloon
Secondary Resistance: A small goat
Peak Current: 1 million mega watts
Spark Duration: Enough to set you on fire..
/Fartbutikken[/quote:eb6fb8206f]
hehe... The Fartshop..... det er faneme lummer humor ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:a0deced4f7="Anonymous"]hvordan er det med 009 fordeler og 1,5 ohm petronix tændspole (er kommet il at købe en 1,5 i stedet for 3,0.[/quote:a0deced4f7]
det er jeg også
men jeg kører med (kommer til) 009 fordeler med pertronix ignitor tænding
hvad betyder det at den har 3 ohm eller 1,5 jeg kan ikke rigtigt finde det på nettet. kommer der højere volt træker den flere watt eller hvad?
så hvis man har breaker less så er det lige meget?
En 1,5 ohms kan køre sammen med platiner. En 3 ohms ristrer dem på 1000 km.