Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  dobbeltport vs. enkeltport

Tags:
No tags yet.

(permalink) Haardberg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad er fordele og ulemper ved henholdsvis dobbelt og enkeltport 1600 bus motor

Lennart
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Fordelene ved en enkeltportet er at den kan køre blødt fra tomgang, med en karburator, modsat en dobbeltportet, se de andre tråde om 1303 der ikke kan "tage gassen"
Dobbeltportet er ubetinget det bedste ved tuning eller bare hvis man kører med to karburatorer.
Prøv at se den gamle "how to hotrod" bog. De flowmålinger man lavede viser at om så du bearbejder et enkeltportet nok så meget så kommer det ikke op på siden af et std. dobbeltportet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Steven Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:988412f9cd="Frank_Andersen"]Fordelene ved en enkeltportet er at den kan køre blødt fra tomgang, med en karburator, modsat en dobbeltportet, se de andre tråde om 1303 der ikke kan "tage gassen"
Dobbeltportet er ubetinget det bedste ved tuning eller bare hvis man kører med to karburatorer.
Prøv at se den gamle "how to hotrod" bog. De flowmålinger man lavede viser at om så du bearbejder et enkeltportet nok så meget så kommer det ikke op på siden af et std. dobbeltportet[/quote:988412f9cd]

Hej

Vil det sige hvis man har en 1300 med dobbeltportede 1600 topstykker, så kan den kun køre rigtigt hvis man har dobbelt karburatorer? Jeg har nemlig et problem med tomgangen på min og den har kun en kaburator og standard luftfilter.

Hilsen Steven.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
I 1971 kom VW med det vi kender som en "1302-03" motor.
De var på 1300cc og med dobbeltportede topstykker. Ventilerne var 35,5 og 32 mm. Karburatoren var 31mm. Indsugningsrøret delte sig i to for at passe til topstykkerne.
Alt hvad der hedder lufthastighed forsvandt.
Hullerne var for store og motoren tabte helt "pusten"
1600cc versionen var lidt bedre, den sugede jo af gode grunde lidt mere. Det blev dog spoleret lidt af at karburatoren blev øget til 34mm.
Fabrikken rodede en del med dem og kom også med tekniske mærkeblade om små justeringer af strømfordelerens svingklodsmekanisme og dysning af karburatoren. Godt blev det aldrig men der kørte tusindvis af de biler rundt og den kunne komme til at køre hæderligt.
Selvfølgelig kan sådan en motor køre tomgang. Men med tiden er de kokset til i forvarmerørene, forvarmen virker ikke pga. uoriginale lydpotter der er sjusket fremstillede og papslanger og vaccumslanger til luftfilteret sat forkert på eller smidt væk i den tro at VW fabrikken har sat slanger på der ikke var nødvendige !
Det kan godt være en kamp at få sådan en til at køre i dag. Den laver karburatoris straks den bliver startet undtagen måske i juli-august måned, midt på dagen.
Jeg har med held brugt en 30mm karburator og tilhørende strømfordeler fra modellen med enkeltportede topstykker og på 1600 brugt karburator og strømfordeler fra 1300 dobbeltportet. Og blokkeret spjældet til papslangen så den suger varm luft hele tiden.
På de senere 1600 versioner ( 1974-75 og frem) er strømfordeleren ændret så den har en kortere avanceringskurve og de er helt tossede. Det har man gjort for at brænde noget uforbrændt benzin af i påløb. Pga. forureningskrav.
På disse motorer har jeg brugt ældre fordelere og stillet dem til 7,5 grad før top. Nogle af disse motorer skal stå til 0 eller 5 grader EFTER top. F.eks. i model 181. Sådan en motor vågner op til dåd ved at få en anden fordeler og blive stillet "korrekt" (7,5 grad før top)
009 fordeler er absolut ikke løsningen. Dem der evt. oplever at det skulle være godt kunne godt være kommet fra en fordeler med en defekt vaccumdåse og så opleve at det pludselig bliver bedre fordi den avancerer fra tomgang som en vaccumdåse skulle gøre. Motoren får ikke den korrekte fortænding ved højere omdr.
Husk at hvis man monterer to karburatorer af type3 familien skal bruge fordeleren fra samme.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
vil det sige at hvis jeg skal til at skifte motor på bussen så gør det ikke det store vedrørende trækkraft osv. at jeg sætter en med enkeltportet topstykke i eller er jeg helt afsporet?

Lennart
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej du er på rette spor
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej John. Det skal nok gå. Men 1302/1303 motoren er væsentlig mere følsom for trimning end 1200éren. Den går nogenlunde, selvom den er noget ude af trim. Det gør 02/03 motorerne IKKE !

- Det er især tændingssystemet og luftforvarmesystemet (samt udst. forvarmesystemet) man skal være efter, ud over karburatoren selvfølgelig.
Og low price shitty udstødninger er ABSOLUT NO NO.
Ud over de ting som Frank skriver, kan man, hvis man har småproblemer med især "tøven", installere en elektronisk tændings enhed (Ignitor eller Pertronix. De er ikke så dyre) gerne sammen med en ny spole med noget skrald i. (Og det er IKKE de der 200 kr´s Blå kopi Bosch spoler) -
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så er det godt jeg lige har købt en kvali udstødning af dig Farmer :wink:
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Lærerig læsning :)
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
How var mig uden l :) ogin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Og John, hvis din bil er født med en 1200 så er den lettere end en 1302-03. Det plejer at køre godt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja det føles også som en raket i forhold til den gamle udtjente 1200 selvom den har været hyber stabil og driftsikker sommer og vinter.

Tak for de gode svar.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Ronniedrengen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hej der Farmer og Dr Frank

Nå det var derfor du skulle bruge en fordeler mere:-) Farmer
ja, jeg kan jo kun sige at Farmers opgradering af mit tændingsanlæg har kørt upåklageligt, og det er vel en 5000 km siden.
Men jeg gloede noget da han smed min næsten nye bosch blue coil i skralderen..den var defekt..nææ Flamethrower det er sagen.


Men i de kolde måneder har jeg været noget træt af min 34 karburator, der netop har isnet de første kilometre, men nu er der ingen problemer med den. Især den automatiske choker var svær at blive dus med.
Det er vel straffen for at starte sæsonen i februar/marts.


Skal iøvrigt opgradere min 56' bobbel med en 1600 enkeltportet snart. Er der ikke noget om at en ep motor ikke udvikler så meget varme som dp...det er hvertfald det rygte der gør at jeg syntes den passer i en boble med lukket bagklap.

(og så er den smukkere en dp..med dynamo og 30 hk hus uden varmerør..næsten lige så smuk som en ægte 30 hk)

jeg går ud fra at det er bedst at sætte en 30 pic2 karburator på med passende strømfordeler. Eller hvad.

min motor er født med Scintilla tænding og 32 pci karburator på en 126 manifold (industri), så det er derfor jeg spørger

Såvidt jeg kan forstår på Farmer kan man godt få 60-65 hk ud af sådan en enkeltportet (hvis han får lov at massere den lidt), det er da en meget pæn effektforøgelse!

hej igen
Ronnie
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ronnie, du skulle nok "bare" ha tvunget den til at suge mere luft fra forvarmesystemet. Det ville garanteret hav hjulpet på den del.
Faktisk, så kører en 34 mm PICT karb fint på en Singleport, (hvis ellers den er iorden) fordi man netop får lidt gang i lufthastighheden i indsugningen.
- Meen vi må vist hellere holde os til 55-60 hk ud af sådan en, hvis det skal være med std knast og karb. Det lyder godt nok ikke af så meget, men de vågner da gevaldigt op når de blir nusset lidt hist og her.
Du siger bare til Ronnie, - EFTER sommerferien :roll:
T.
P.s. Det med spolen er jo bla. noget af det jeg kæmper lidt for. At få nogle ORDENTLIGE reservedele, istedet for det der billige kopibras. Jeg ser det S
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.