Er min motor død???
Hej
Har en motor hvor jeg kan rokke frem og tilbage med krumtappen, er det så forbi at motoren er slidt???
MvH bjørn
Hovedlejerne skal i hvert fald skiftes. Er det ens slid, når du rokker den? KB Bent fortalte mig at hvis du kan rokke den ens kl 12, 3, 6, og 9, så skal du kun skifte lejer, men hvis det ikke er ens hele vejen rundt, så er din blok færdig.
-------------------------------------------
Michael
husk nu svinghjulet skal være monteret når du måler
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Krumtappen kan osse rokke med svinghjulet monteret, hvis det har noget at sige?
Hvor meget slør må der være, og hvordan og hvor måler man det?
vw siger vist nok 0,07-0,13mm spillerum/slør aksialt på krumtappen
Måles med ur. Det er lettest med et ur med magnetfod der så sættes på svinghjulet og der måles så ind på et fast punkt på blokken.
spillerummet justeres med 3 shims som fås i forskellig str. og de monteres før svinghjulet sættes på. Shims´ene ligger umiddelbart mellem det forreste hovedleje og svinghjulet. Det er dette leje samt shims´ene der "holder" på krumtappen aksialt. dvs. at når man kan måle for meget slør er det enten lejet eller blokken der er skadet. Man kan forholdsvis nemt pille svinghjulet af og se om lejet ligger "løst".
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Nogen der ved hvor sådan et micrometer ur kan købes - altså til at måle endeslør med.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Ja LMG, Sanistål eller en hvilken somhelst anden grossist har måleure. Men de er dyre.
Fandt lige det her stykke værktøj.
Man kunne prøve at lave sådan et selv - så kan det vel måles med et søgeblad ?
[img:1dcdc888f9]http://img16.imagevenue.com/loc37/th_b0e_027_0546.jpg[/img:1dcdc888f9]
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
På stumpemarkeder, f.eks. i Herning sælges der den slags til rimelige penge.
De er tit russiske, med udmærkede.
Regn med 1200 kr med magnetfod.
Men en tiendedel, som det jo er, kan man sagtens vurdere med hånden.
Hvis lejet er løst drejer det sig om mere end en millimeter.
Hvis lejet er løst kan man ikke justere, for det er lejet justerskiverne "læner" sig op af.
Hvis lejet er løst kræver det som minimum flugtboring og nye lejer.
Hvis motoren ellers kører uden at hamre ind gennem tunnelen, så lad den være. Lad være med at satse på at tune den.
Hvis du skal tune, så start med at købe en ny blok. Der forsvinder hurtigt 10-20 HK i en defekt og metaltræt blok.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for gode svar - og så lige en sjov bemærkning - hvis der forsvinder 10-20 hk i en slidt blok er der jo ikke mange tilbage i en standard motor med 34 hk 8O
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Jeg har en type 4 motor som jeg købte af SP Rasmussen for et par år siden da jeg var absolut newbee. Motoren er en 1800 S som er boret op til 1910 og skulle kun have gået ca. 1500 km. Alt skulle være lavet ved motoren undtagen lejerne som det ikke var nødvendige at skifte ved renoveringen ( vidst nok foretaget af en der hedder Cliff )
Motoren stod tørt og godt på mit værksted i 1½ år med påfyldt ny olie og en smule olie i cylindrene. Da jeg skulle montere den opdagede jeg at krumtappen rokker ca. 5 mm når jeg drejer den med hånden. Den rokker lige på et bestemt sted og det kan tydeligt ses både på svinghjulet og remhjulet. Når den rokker er det med et højlydt KLONK. Kompressionen er så høj at jeg dårligt kan dreje motoren med hænderne selv om jeg tager godt fat.
Jeg prøvede motoren i en bobbel inden jeg købte den og da kørte den nogenlunde godt. Jeg har fået en 2,0 busblok med krumtap og pejlstænger med i købet, kan den evt. bruges i stedet.
Hvad kan/skal jeg ellers gøre ?
P.S. Jeg går ikke ud fra at SP Rasmussen var klar over problemet, da han solgte mig motoren og jeg regner da med at motoren stadig kan bruges til en del, da der er mange nye dele i den.
Preben
Hvis en motor har 5mm aksialt slør ved krumtappen, er der noget helt galt. men nu ved jeg ikke hvad "rokker" betyder.
Hvis du på et bestemt sted på en omgang kan dreje svinghjulet 5mm og den siger "klonk" kan det på en kold motor godt være stemplerne der vender i top. Især med uoriginale stempler.
Det kan samtidig nok høres at krumtappen flytter sig aksialt.
Hvis du har en 2L krumtap og plejlstænger, så byg en 2L med S topstykker.
nej det må du selv om. Det bare sådan noget jeg drømte om for 20 år siden. Og nu har jeg ikke råd.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu sidder jeg lige og bliver i tivl... Det slør som i snakker om er det, det der evt. er når man skubber krumtappen frem op tilbage eller er det, det som det evt. er hvis man drejer motoren med og mod uret??
Det slør der snakkes om er aksialt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jeg tror bestemt ikke at Søren var klar over det!
nu er det jo ikke ham, der har bygget den! og han har heller ikke solgt den pga af det du beskriver! jeg var S
[quote:379fe752d7="PBJ"]Jeg har en type 4 motor som jeg købte af SP Rasmussen for et par år siden da jeg var absolut newbee. Motoren er en 1800 S som er boret op til 1910 og skulle kun have gået ca. 1500 km. Alt skulle være lavet ved motoren undtagen lejerne som det ikke var nødvendige at skifte ved renoveringen ( vidst nok foretaget af en der hedder Cliff )
Motoren stod tørt og godt på mit værksted i 1½ år med påfyldt ny olie og en smule olie i cylindrene. Da jeg skulle montere den opdagede jeg at krumtappen rokker ca. 5 mm når jeg drejer den med hånden. Den rokker lige på et bestemt sted og det kan tydeligt ses både på svinghjulet og remhjulet. Når den rokker er det med et højlydt KLONK. Kompressionen er så høj at jeg dårligt kan dreje motoren med hænderne selv om jeg tager godt fat.
Jeg prøvede motoren i en bobbel inden jeg købte den og da kørte den nogenlunde godt. Jeg har fået en 2,0 busblok med krumtap og pejlstænger med i købet, kan den evt. bruges i stedet.
Hvad kan/skal jeg ellers gøre ?
P.S. Jeg går ikke ud fra at SP Rasmussen var klar over problemet, da han solgte mig motoren og jeg regner da med at motoren stadig kan bruges til en del, da der er mange nye dele i den.
Preben[/quote:379fe752d7]
jeg er ikke helt med på hvad du mener?
siger du at krumtappen har et punkt hvor den drejer meget let ialt 5mm på ydersiden af svinghjulet.
for så er det vel bare når stemplerne er i top eller er i bund. det skal den også helst gøre. men et klonk er somregel ikke noget man ønsker sig.
det kan vel principielt være et leje der mangler i en af plejstængerne.
hvis det er 5mm når man hiver frem og tilbage i krumtappen sådan på langs med omdrejningsaxlen. så er det måske nogle shims bagved svinghjulet der mangler.
Det er selve krumtapakslen der rykker sig ca. 5 mm frem og tilbage, altså afstanden fra svinghjul til blok. Jeg kan ikke mærke noget slør når når jeg rykker i svinghjulet i krumtappens længderetning, men der opstår et stort slør lige så snart motoren tørner. Jeg har ikke talt hvor mange gange den gør det på en krumtapomdrejning, men den gør det på et punkt hvor den nogenlunde kan tørnes frem og tilbage med hånden. Når punktet nåes siger motoren KLONK og afstanden mellem blok og svinghjul ændres ca. 5 mm. Når jeg drejer motoren tilbage sker det samme bare omvendt, altså KLONK og 5 mm tilbage.
P.S. Jeg har ikke målt sløret præcist, men det er meget på øjemål.
P.P.S. Da jeg prøvede motoren kunne jeg ikke høre nogle mislyde fra selve motoren og som flere af jer ved er det en motor som skulle være lavet, så den er helt i orden af folk der ved hvad de roder med.
P.P.P.S. Den er ikke til salg nu, men hvis jeg ikke får den klar til foråret vil jeg gerne sælge så den ikke bliver "sur" af at stå. Jeg vil ringe til SP Rasmussen og give ham budet først hvis det bliver aktuelt.
Preben
det er ihvertfald ikke noget du skal køre med.
Få lige tjekket op på om det er 5mm eller om det kun er 1mm
tjek om der er skiver bagved svinghjulet, der skal være 3!
sandsyneligvis 3 i forskellige mål.
skiverne skal tilsammen normalt ikke udgøre mere end ca 1mm ialt i tykkelse
Tjek også noget vigtigt. nemlig at man ikke fejlagtigt har blandet et svinghjul med oring sammen med en krumtap som ikke er beregnet til o-ring! så kommer svinghjulet hellere ikke ordentligt ind og det kan være derfor at der er hele 5mm slup.
en krumtap til o-ring kan kendes ved at enden på den er drejet ind så den er lidt mindre i diameter i enden så den kan passe til svinghjulets oring.
en krumtap til o-ring kan bruges til svinghjul både med og uden o-ring
prøv at se om du ikke også kan registrere axialspillerummet i andre positioner ved at bruge en hammer til at slå på motorens remhjul og svinghjul (brug evt en træklods så du ikke laver mærker) så bør den også kunne bevæge sig frem og tilbage.
jeg fik så lige læst igen det er en t4 motor du har og jeg tænkte mig derfor lige om. jeg mener ikke at have læst at en t4 krumtap er blevet lavet uden oring! så jeg kan godt være forkert på den der. men tjek at svinghjulet er korrekt monteret.
ellers så kan det vel være lejet ved svinghjulet der er kaput!
Der er lige meget slør ved svinghjulet og ved remhjulet og det er flere mm, omkring de 5 mm. Det er altså hele krumtappen der er slør i, men som sagt synes den at sidde fast, undtagen når jeg trøner den så kommer det store slør med KLONKE lyde.
Preben
prøv at kontakte ham der har bygget motoren. han ved hvad der er i. måske har han en god løsning.
ellers så start med at tjekke at svinghjulet er korrekt monteret.
det gøres ved at afmontere svinghjuls boltene og se om de to flader som boltene skal spænde sammen, faktisk er sammen (det kan ses gennem bolthullet). er de det og der stadig er 5mm slør så bør du måske få en "ekspert" til at kigge på den motor for dig.
lige et ? du siger at kompresionen er så høj at du knapt kan dreje svinghjulet med hånden.
det er vel kun op til top kompresions punktet (TDC) at den er stram på vej væk fra TDC skal den ikke være alt for stram! den skal faktisk helst køre relativt nemt. i forhold til før TDC
Tak for de gode råd jeg vil arbejde videre på sagen og fortælle jer hvad der er galt når jeg ved det.
Preben
P.S. Frank og andre. kan jeg uden videre smidde alt fra min motor over på min 2 liters busblok og derved få en 2054 ccm motor på en nem og billig både, samtidig med at jeg løser problemet med sløret.
Jeg forudsætter at alt stadig fungere som nyt på min motor, der som sagt kun skulle have kørt ca. 1500 km. efter total renovering.
Jeg ønsker en moment stærk motor med 100 - 120 hk til min bus.