Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Er min motor død???

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nej ikke hvis dine stempler er beregnet til 66mm slaglængde.
Knasten er også anderledes. Plus en masse andet.
Det man skal gøre er at bruge bussens krumtap/plejlstænger og så bygge en 2L personvognsmotor.
Men hvis du ikke har taget det svinghjul af for længe siden, for at se hvad der er galt, tror jeg ikke du skal kaste dig ud i sådan et projekt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jeg er lidt enig med frank. du burde allerede efter det første indlæg jeg lavede have afmonteret svinghjulet.

så havde du måske fundet ud af hvad der faktisk var galt.

og som frank siger så er er det din krumtap, dine plejstænger, og dine stempler der skal skiftes. udover det så er det nok også en rigtigt god ide at skifte til en anden knast.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu er det sådan at min motor ligger på et værksted 10 km fra min bopæl og da jeg lige er blevet far for 3 uger siden kan jeg ikke bare køre på værkstedet i tide og utide. Jeg prøver således at samle nogle opgaver sammen og tager det meste af en dag i ny og næ.
Efter 2 år med bussen som dagligdagsbil og mange hjemmelavede reperationer/forbedringer fik jeg ros af synsmanden da jeg sidste fredag var til syn og fik synet bussen uden bemærkninger.
Jeg har endnu ikke haft skildt en motor ad og jeg er heller ikke i besiddelse af en masse specielværktøj til opgaven ( hvis det behøves )
Men efter dagligt at havde fulgt med på VWnettet i et par år er det ikke en opgave jeg mener jeg ikke skulle magte. Faktisk kunne jeg godt tænke mig at blive rigtig H
(permalink) Søren Rasmussen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej Preben...

Jeg er meget ked af jeg har solgt noget som ikke virker, men jeg kan heller ikke forstå hvordan det slør kan være der... Du siger det er der når du drejer motor rundt.? Hvordan kan det lade sig gøre?

Hvis du mener det er noget skidt du har købt af mig, må du lige ringe til mig, så må finde på noget...

Jeg kan ikke lige huske hvad du købte den for, får der var noget en justerbar forbro i bytte, eller noget i den stil.

Her er salgannoncen fra 2år siden...

http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5728&highlight=
-------------------------------------------
Søren Rasmussen
Sovsekongen@gmail.com
(permalink) Jvang Member
Skrev for 18 years siden | | | |
PBJ PM til dig
(permalink) PBJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så kom jeg endelig en tur på værkstedet og fik pillet kobling og svinghjul af. Koblingen sad rimelig fast som man skulle forvente den skal, men svinghjulet var MEGET nemt at løsne. Jeg ledte forgæves efter de 3 afstandsringe under svinghjulet, de var der ikke ????
Jeg prøvede med en meget skarp kniv at "grave" lidt inde ved blokken rundt om lejehuset hvor de jo også kunne være, men heller ikke der var der nogle afstandsringe. Man kan se 4 halvmåneformede markeringer på blokken der hvor afstandstykkerne skulle have været. Nu kan det selvfølgelig være at jeg ikke har set rigtigt, men der er efter min bedste overbevisning ingen afstandsringe at finde.
Så målte jeg sløret lidt mere præcist og det er ca. 2,7 mm altså ca. halvdelen af de 5 mm jeg oprindeligt snakkede om. KLONKElyden frembringes når krumtappen banker mod lejehuset ved svinghjulet, når jeg tørner motoren.
Ifølge manualen skulle der være 3 afstandsstykker på mellem 0,24 mm og 0,36 mm mellem svinghjul og blok, altså tilsammen højst 1 mm.

Jeg gætter selv på at motoren fra starten af er samlet uden afstandsstykker og derved har haft slør hele tiden. Selv med de få km. den har kørt er den så blevet slidt voldsomt i kranklejer m.v ( konsekvens af forkert afstand mellem blok og svinghjul ifølge manual )

Jeg kan selvfølgelig stadig tage fejl da jeg er ny vedr. motor, men jeg er helt sikker på at der er ca. 2,7 mm slør i kranken som kan måles både ved svinghjul og remhjul. Jeg er også næste helt sikker på at der ingen afstandsskiver var, i så fald skal de da være "limet" sammen og helt umulige at se og skille af.

Kan jeg være så heldig at der ikke er andet der har taget skade end lejerne eller hvad mere skal jeg regne med er kaput ?
Husk at motoren som sagt var kørende at jeg købte den og jeg har ikke rodet med den siden, kun givet den frisk olie.

Preben
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Husk at endesløret skal måles med svinghjulet monteret..!
Det er meget muligt at en tidligere ejer har "glemt" afstandsringene, og det er slidt op hurtigere end normalt.

Kan du flytte på det bagerste leje, så er der ikke andet for end at splitte maskinen og måle om blokken er slidt op.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote="PBJ"] Man kan se 4 halvmåneformede markeringer på blokken


Er sikker på de halvmåneformede markeringer du omtaler er på hovedlejet - ikke på blokken. Prøv om det kan bevæges frem og tilbage i blokken. Det skulle helst sidde fast.


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg ville samle den igen med de rigtige shims.
Jeg tror ikke den har taget skade, var det ikke en type 4 motor ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hvis de halvmåneformede markeringer sider på hovedlejet, så er det vel stadig der jeg skulle forvente at mine shims skulle være ?
Jeg fandt ingen shims nogle steder overhovedt.

Preben
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
JA !
Halvmånerne er for at give plads til olie, modsat citronmåner
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:a571e308aa="Frank_Andersen"]JA !
Halvmånerne er for at give plads til olie, modsat citronmåner[/quote:a571e308aa]

:lol: :lol:

Kan selv en Type 4 motor godt "overleve" at have kørt uden de shims ?? også selv om det er få km.

mvh
Henrik
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja. Det vil jeg tro. Det gør "ikke andet" end at de kan være lidt hårde ved krydspindslåsene.
Alternativet er jo at skille den ad. Man kan jo omvendt også sige at det ikke virker tillidsvækkende at shimsene mangler, så hvordan mon resten er lavet ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:5e4d712879="Frank_Andersen"]JA !
Halvmånerne er for at give plads til olie, modsat citronmåner[/quote:5e4d712879]

Jeg har både plads til olie og citronmåner.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.