SP Rasmussen's Notchback projekt. SOLGT!!!
Okay...
Det ser lidt vildt ud det der, men prinsippet er okay... Men tror sgu ikke der er plads til en bælge der... Hvor skal styrestængerne være henne?
Jeg optimere det jeg har lavet, og udskifter de originale fjedre med faste stænger, så den kun fjedre i bælgen.. Så tror jeg det virker...
Fik måske skrevet det på en lidt forkert måde, jeg mente ikke at bælgen skulle side der hvor justerbolten sidder nu, men at man fjærnede just.bilten, og så kunne sætte bælgen fortil som på din, så den blot lyfter på bægge fjedre..
For at være helt ærlig, (og der er ikke for at lyde negativ) så ville jeg ikke turde at køre med noget hvor du har erstattet fjedrene med jernrør, de vil nok relativt hurtigt blive udsat for metal træthed, og dermed risikere at der opstår brud, følgerne af dette kan jo blive ret så katastrofale, så hellere beholde de orginale fjedre.
Hej igen Søren,
nu ved jeg jo godt at du lagt penge ud for den der luftbælg,
men du kan få nogle lufcylindre som minder lidt om en støddæmper,
og de kan ikke give efter som luftbælgen gør det, altså for du stadig den
oprindelige affjedring, men stadig med pneumatisk løft af akslen :)
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
Det er jeg ikke helt enig i...
Den vil ikke komme til at vride ret meget... Det er mennigen at puden skal fjedre...
Jeg har rodet med flere forbro, hvor der var et par af de originale fjedre der var knækket... Så man kan aldrig være helt sikker... Det er vel også bare en spørgmål om at købe stængerne hærdet... Men tror helt ærligt ikke det bliver noget problem...
Men hensyn til det med den kun fjedre i det ene rør... Det passer ikke helt... Den fejdre skam i den nedeste... Den er fiksteret men en skrue... Det er den der fjedre, når puden er i bund... Men vil helt automatisk fjedre med igennem spindlen og over i puden når man kører... Men det var planen den skulle fjedre i begge rør da jeg startede. ( se et par sider før ) Men det var der ikke plads til, og det kan være jeg laver den om når jeg får de nye rør vi skal lave forbro af...
Desuden fjedre en original Type3 forbro kun i det ene rør, det andet fungere som krænglingstablisator..
[quote:ea5bebd413="Tolstrup"]Hej igen Søren,
nu ved jeg jo godt at du lagt penge ud for den der luftbælg,
men du kan få nogle lufcylindre som minder lidt om en støddæmper,
og de kan ikke give efter som luftbælgen gør det, altså for du stadig den
oprindelige affjedring, men stadig med pneumatisk løft af akslen :)[/quote:ea5bebd413]
Ja, det var jeg også ude i på et tidspunkt, men da det system var tiltænkt min doka, var det ikke en mulighed, da man ikke kan bruge system bag på med en hydralisk cylinder. Men man kunne sikkert lave en system foran der vil virke fint... Altså hvor den fjedrede i de originale fejdre...
Ja den vil fjerde i dem bægge når den er i bund position, men ved løft vil den kun bære i en fjeder, hvilket naturligvis giver den dobbelt belastning, og dermed øger chancen for brud...
Hvorvidt om det er en god ide med en hærdet stang, ved jeg nu ikke - det gør vel kun at den er endnu mere villig til at knække da den ikke vil tolerere at give sig. og det med at den skal fjedre i bælgen, jo, principet er godt nok, men men alle påvirkede elementer vil altid give sig...
Du skriver at der var knækket et par fjedre i en forbro, det beviste vel kun mit udsagn, forestil dig hvis du vil bære hele vægten på kun en fjeder når de kan knække med den halve påvirkning?!? - eller et stivt rør, når noget kan give sig (fjederstål - som de orginale) hvordan tror du så det går for noget der ikke vil give sig.. jeg er ret sikker på at det bliver en "dødsfælde"... derfor ville jeg nu råde dig til at opfinde et system hvor den bære på begge de orginale fjedre...
Måske har du ret... Det er jo en god debat...
Har bare set flere der gør, og sælger dem sådan...
Bla Kcw, creative engeering og mener airkewld har gjort det på denne måde. Og man må gå ud fra de har erfaringer med det siden de smider det på gaden...
Men okay, jeg ved da ikke om der er noget om snakken...
Hærdet stål i den kaliber skulle nu nok kunne holde efter min mening, vi snakker jo om under 500 kg belastning på forbroen!
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
Ja, plus at vi snakker om 20mm tykkelse på stangen... Men jeg vil da høre mig lidt omkring... Men er nu også sikker på det holder...
Hvilken stang? :lol:
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
[quote:45efe2b000="Tolstrup"]Hærdet stål i den kaliber skulle nu nok kunne holde efter min mening, vi snakker jo om under 500 kg belastning på forbroen![/quote:45efe2b000]
500kg??? 8O der tror jeg nu nok du pisser helt ved siden af (undskyld udtrykket :wink: ), det bliver noget mere end 500kg, når du kører over et bump eller lign. men det er nu heller ikke så meget vægten, men mere de kontinuerlige påvirkninger den vil få...
Der er jo det andet perspektiv, som hedder længde * arm = moment, det jeg mener her er at vægten bliver til et temmeligt stort moment idet at du har et moment udvæksling i forbindelse med bærearmene fortil da de sidder forskudt iforhold til centeret af hjulet...
Prøv at tage en bolt og 2 mødtriker i rustfrit stål (som jo er et hårdt matriale) sæt bolten i en skrugestik (hvor den holder på hovedet af bolten) kør de 2 mødtrikker ned til midten af bolten, og spænd dem mod hinnanden, resultatet vil være at bolten SPR
[quote:7304be22a7="SP_Rasmussen"]Ja, plus at vi snakker om 20mm tykkelse på stangen... Men jeg vil da høre mig lidt omkring... Men er nu også sikker på det holder...[/quote:7304be22a7]
Det er muligt du har en 20mm stang, men stangen er jo også næsten en halv meter fra befæstigelsen (midten af forbro'en og ud til bærearmen), du vil aldrigt kunne undgå at den vil vride sig lidt og efter som det ikke er et matriale der er beregnet til at give sig, vil det kun være et spørgsmål om tid for det går galt. - Det [u:7304be22a7]ER[/u:7304be22a7] et spændene project du har gang i og jeg vil da også følge det nøje :wink: , men lav nu noget der er mere sikkert hvis det skal bruges på vejen, det vil fanme være ergeligt at det knækker og du så lige får undervogns behandlet bilen med en børnehave der var ude og gå tur, bare fordi at man mente at det nok kunne holde.. der er ingen forsikring der dækker hvis der sker en skade mens du har det monteret, hvorvidt det så er pga. airriden at ulykken er sket eller ej.
Sådan set kæmpe go' løsning, men hvad skal man så lige gøre med torsion stængerne??
og øøøøhhh, bremserne virker vel stadig, selv om det var en go' historie med børnehaven :lol:
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
[quote:33b8f79af3="Tolstrup"]Sådan set kæmpe go' løsning, men hvad skal man så lige gøre med torsion stængerne??
og øøøøhhh, bremserne virker vel stadig, selv om det var en go' historie med børnehaven :lol:[/quote:33b8f79af3]
Hvis du hentyder til billedet, så lader du dem bare være, man kan så stadigt sænke den med alm. justerbar forbro, airriden, vrider så bare torisionsstængerne - ligesom bilens egen vægt gør, men blot den modsatte vej. Forskællen er blot at ryger airriden sig en tur, så har man stadigt den alm. affjedring til at gribe en...
Hvorvidt man har bremserne hvis affejderingen ryger - så jo, men folk kører jo også galt selv om deres bremser virker, når der pludseligt sker noget uventet, er det ikke altid man når at reagere... :?
Det var ikke for at provokere, men det der vil ske er jo bare at hele fronten skvatter ned, og ja man bliver jo nok lidt forskrækket, men det vil jo nok naturligt udvikle en bremsereaktion!?
Nu vil jeg ikke ødelægge mere af SP's tråd!
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
motherfucking super cool søren - det er sgu også iorden kun at køre med en luftpude - mindre luftforbrug end to . dvs tanken bliver hurtigere fuld = mere sjov.... go stil
alt det er andet er jo noget der kan løses med tiden , du har fat i det fede der
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Så er der videre udviklet på den skide forbro...
Men jeg er ikke tilfreds med resultatet. Ikke efter jeg koblede nummer 2 rør på, så gik der lort i den... Så det bliver nok rykket af igen... Og den første løsning med en bælge på et rør...
Jeg har lavet beslaget om da den havde det med at vride på vej op, det virker på den nye måde... Nå men her er billeder...
Du er sateme en Knokler... superfedt som projektet skrider frem - bliver cool når den kommer på gaden!
ros herfra for ihærdigt gåpåmod
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Det er fedt det der søren.
Det bliver da totalt cool med airride, nu du så har sat det på, hvor langt kan du så få den NED... Helt ned eller hva...
:D
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Hej Sp...
Godt at se at du prøver at lave dit air-ride mere sikkert, må man spørge hvad mere precist det er den gør som du ikke er tilfreds med? - jeg vill jo umiddelbart mene at den burde opføre sig på samme måde ved at den løfter på begge rør, blot med mindre stress for den enkelte fjeder...
Men lad os da høre, så kan det jo være der kan komme noget input :wink:
Knokler...!
Jeg går bare og hygger mig... Der er jo mere varme på end jeg har i mit hus :lol:
Ja, den kan skrues ned så den skraber asfalt, og så løftes 10cm op... Det er der jeg er utilfreds... Vil umildbart mene at efter jeg koblede det nederste rør skulle kunne løfte dobbelt så højt... Den kan den bare ikke. Det er lige før at det er mindre end før...
Men jeg skal over at lege med det igen, måske iaften... Så må jeg se om jeg har lavet en fejl et sted....
Er det ikke bare et spørgsmål om at der ikke er frigang nok i det ene rør?, eller at der er justeret formeget el. lidt på forbindelses stangen mellem de 2 rør?..
Nej, jeg gik meget op i at vinklerne skulle være rigtige, og målene på de 2 beslag mellem rørene var ens. Så jeg tror ikke det er det...
Men jeg har en mistanke om hvad det er... :wink:
[quote:363afe73e2="SP_Rasmussen"]
Men jeg har en mistanke om hvad det er... :wink:[/quote:363afe73e2]
Lad høre, lad høre... :roll:
Det var ikke det...!
Men det virker okay...