Eagle cams og kompressor (nu med turbo i stedet), dur det?
For ikke at ødelægge denne tråd:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18976#128352
Forsætter jeg nu her med et par spørgsmål...
Jeg fandt lige selv lidt info via google noget om disse cams...
https://secure.cbperformance.com/catalog.asp?productid=1244
Spørgsmålet er om de er bedre end [color=red:944ae34ab0]ENGEL[/color:944ae34ab0] knasterne og i givet fald, hvorfor ?
Jeg er i gang med at lave en 1,9 l WBX som skulle monteres med en kompressor og MS.
Er der nogen herinde som har erfaring med kompressor, cams osv. ?
Jeg kan læse på ovennævnte hjemmeside, at Eagle 2036 280 er anbefalet til turbo applications, dermed vel også til kompressor ?
mvh.
Rasmus
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Min ukvalificerede opfattelse er at De regerende knaster gerne er af mærkerne: Engle, Web-Cam, Scat, Pauter eller et tysk mærke såsom Schleicher ell lign. Der er sikkert flere fede mærker, men jeg har aldrig set eagle som et af dem.
De er sikkert udmærkede, bare ikke så meget brugt.
Det er mine observationer..
Kig på Forced induction Forum på
http://www.shoptalkforums.com og læs om knastvalg og andet mht. trykladning.
-------------------------------------------
Engle TCS-20 eller Eagle 2036 så er du kørende..
Eagle har været på markedet i mange år.
CB har solgt dem ihvertfald i 25 år.
Jeg har brugt nogen stykker i mine unge dage og de er ikke hverken ringere eller bedre end andre.
Man skal købe den knast der passer til ens motorønsker. Ikke den der passer til naboens drømmemotor.
Om den hedder det ene eller det andet er ligemeget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg takker :lol:
Da motoren skal ligge i en T3 bus var ønsket at få så meget bundtræk som muligt, derfor faldt valget på en kompressor frem for en turbo.
For øvrigt er det også min fornemmelse at det er mere omfattende og kompliseret at montere turbo og at en kompressor vil give færre problemer og større driftsikkerhed.
Indtil videre har jeg planlagt følgende:
-Ombygning til T1 løftere
-Omkring 280 gr. knast (det bliver nok den Eagel knast, hvis den ikke er solgt)
-Afbalancering af krumtap, svinghjul og kobling
-Indbygning af Saab 900 turbo intercooler
-Dyser fra Saab 900 turbo
-Spældhus ? (har ikke fundet noget endnu)
-Megasquirt
Stempler er fra en WBX type nr. DF med komprisionsforholdet 8,6:1
Forventet ladetryk omkring 0,5 bar
Lyder det ikke fornyftigt nok !?
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Hvis det var mig ville jeg vælge turbo og std. knast.
Det er ikke spor lettere at få en kompressor til at virke. Det giver ofte problemer med at drivremmen ikke kan holde, løber skævt eller beslagene skal være meget kraftigere end man tror.
Ligeledes er det en generel misforståelse at en kompressor "virker bedre fra bunden"
Den er afhængig af omdrejninger på krumtappen ligesom en turbo er afhængig af varmen, og dermed gasspjældsstillingen.
Ja du kan geare den på remskiverne men så virker den ikke i toppen, ligesom du kan bruge en lille turbo. Det sidste tror jeg er bedre for du kan "snyde" lidt med en wastegate. Men træerne vokser ikke ind i himlen som med alt mulig anden tuning.
Jeg har ikke selv prøvet trykladning. Men lytter når andre roder med det og har set hvilke problemer de har haft.
Den sjoveste turbobil jeg har prøvet var en gammel Golf 1760cc med automatgear og indsprøjtning fra en Gti. Turbo fra en Golf TD. Den kørte 100, bare man tænkte på at starte. Men kunne ikke køre mere end 150-160. Fed hverdagsbil.
Det er meget lettere at montere en turbo. Den bygges på udstødningsmanifolden og skal have en stiver som støtte. Meget lettere end remskiver, beslag strammer osv. Nogen af de moderne kompressorer skal endda have seperat smøresystem og kan ikke overleve med motorens smøring.
Mere bøvl. Jeg siger ikke at turbo er let, jeg kunne ikke selv finde på at rode med det, men det er lettere og mere effektivt end en kompressor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hmmm, ok !
Den kompressor som jeg havde tænk mig kommer fra en Mercedes og har eget smøresystem. en anden fordel i mit henseende er, at jeg kan bruge monteringshullerne fra det klimaanlæg jeg ikke har !
Ikke fordi jeg tvivler på din ekspertise Frank, jeg ved du er en af de kloge her på siden, men der er så bare visse ting jeg undre mig lidt over....
- Hvorfor bruger et firma som Mercedes kompressorer i stedet for turbo ?
- Samt disse citater fra
http://www.powerpage.dk
"Kompressoren har den fordel at der er ingen "turbotøven" da kompressoren er tvangsdrevet via remtrækket. Den arbejder under "normale" motor temperaturer og opvarmer derfor kun indsugningsluften pga. komprimeringen af ladeluften."
"Roots kompressoren er også kendt for at have en meget flad og bred drejningsmomentkurve."
:roll:
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Som jeg skriver har jeg netop ingen ekspertise med hensyn til trykladning.
Turbotøven er vist et fænomæn man kan slå op i håndbogen for motorskribenter. er der turbo på må den have turbotøven.
Hvis du tager en velkørende motor der kører med et kompressionsforhold på 10:1 og sænker den til 7:1, sætter en turbo på og den så pludselig trækker dårligt fra lave omdr. Så har den turbotøven. Nej den trækker bare dårlig fordi den ingen kompression har mere og så pludselig trækker den når turboen begynder at virker.
Hvis du bygger turbo på en motor, f.eks. VW med lav kompression. Så vil du ikke opleve det så voldsomt. Jo når turboen begynder at virke bliver den meget stærk. Var det før så turbotøven ?
En kompressor gør på samme måde, fuldstændigt. Den har bare ingen turbo, så det er ikke turbotøven.
Hvorfor Mercedes bruger kompressor ? Af nostalgiske årsager.
Ved du hvad en Roots kompressor er ?
En trykladet motor har normalt meget moment.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Der er jo efterhånden mange forskellige typer kompressorer. Eaton (Mercedes) kompressoren er af typen der leverer tryk nærmest fra tomgang. Dvs. at den får motoren til at virke større end den er. Dertil har WBXm ret. Havde det nu været f.eks en G-lader eller en Albrex, ville den have haft en lidt mere turboagtig måde at reagere på.
Men udover at du ikke har udstødningsvarmen at skulle bøvle med, er kompressor nærmest lisså vanskeligt at få til at køre rigtigt som turbo. Men dog absolut lasiggørligt. En vigtig detalje er som Frank skriver, at lave SERI
Efter jeres input og lidt mere læsnig er jeg nået frem til, at det nok skal være en turbo i stedet (de er også nemmere at få fat i :D )
Jeg har hørt man skal finde en motor nogenlunde samme kariktestik, størrelse og setup, som den motor man ønsker at lave også tage turboen fra den.
Nu hvor jeg har gang i Saab 900 delene, fandt jeg ud af at den faktisk er nogenlunde som jeg gerne vil ha min motor,
ca. 150 hk ved omkring 5000 omdr. og 230 Nm ved 3000 omdrejninger.
En karikteristik der mindre meget om min nuværende 112 hk WBX'er, bare næsten en halv gang mere af det hele ( 112hk@4800 og 184Nm@2800 )
Dette vil måske også betyde jeg kan spare afbalanceringen, eftersom jeg har hørt det først har betydening over 6000 omdr. !?
Jeg har et spørgsmål til turbo setup'et, hvor skal man tilslutte turboens olieslangeog er der andre ting jeg bør tage højde for ?
- er det normalt at arbejde med så meget BTDC tænding på trykladet motorer ? ( i øjeblikket kører min WBX 112i med ca. 10 grader ATDC tænding 8O )
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
[quote:8b6e7b2628="WBXManden"]- er det normalt at arbejde med så meget BTDC tænding på trykladet motorer ? ( i øjeblikket kører min WBX 112i med ca. 10 grader ATDC tænding 8O )[/quote:8b6e7b2628]
AFTER top dead center..??? en wbx skal have FORtænding ligesom langt de fleste motorer, prøv at stille den 10gr. btdc (98okt), så kan det være at det slet ikke er nødvendigt at sætte turbo på..
Umidelbart forstår jeg slet ikke at man gider at tune en bus, tun giver alt andet lige mindre driftsikkerhed, dårligere brændstoføkonomi og flere problemer. -og det er normalt ikke ligefrem det man ønsker for en bus. - en racerbil bliver den jo alligevel aldrig
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Turboladning har jo den fordel, at det gir moment. det kan bussen nu godt bruge.
Men jeg ville nok gøre det på en 78hk. 1,9 istedet. 2,1 112 hk har ALT for højt kompressionsforhold B
Ups sorry, jeg kunne ikke huske om det var min 60 hk, eller 112 hk som skulle ha ATDC justeret tænding, det var selvfølgelig 60 hk ( 5 grader ATDC, m. vacuum ).
[quote:46ec821637="vwmorten"]Umidelbart forstår jeg slet ikke at man gider at tune en bus, tun giver alt andet lige mindre driftsikkerhed, dårligere brændstoføkonomi og flere problemer. -og det er normalt ikke ligefrem det man ønsker for en bus. - en racerbil bliver den jo alligevel aldrig[/quote:46ec821637]
- men heldigvis er vi forskellige :wink:
Min 112 hk'er kører skam fint, den yder vel ca. det den skal, men fyldes bussen op med alt muligt skrammel og evt. en trailer går den fra at være en frisk personbilsagtig kørt bil til en halvtræt gammel... bus :lol:
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
[quote:93f6c43eed="Farmer"]Turboladning har jo den fordel, at det gir moment. det kan bussen nu godt bruge.
Men jeg ville nok gøre det på en 78hk. 1,9 istedet. 2,1 112 hk har ALT for højt kompressionsforhold B
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
[quote:a4cb0b76d7="Farmer"]
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Hmm. Det fedt på langtur, men træls i alm kørsel og bykørsel, fordi motoren ikke trækker synderligt under 2k omdr.
Hvis det er hvad du ønsker, tror jeg istedet du skal bygge din 2,1ér om til 2,3 eller 2,4, så du får motoren til at trække mere helt dernede.
Eller osse skal du vælge kompressorløsningen, med feks en Eaton M62.
T.
Ja, det er jeg godt klar over, desværre !
1. gearet i min nuværende kommer først til sin ret med fuld last og trailer og det gør jeg sjældent.
Hvis du mener min gearkasse kan klare belastningen, vil jeg hellere end gerne slippe for besværet med Renault gearkassen...
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Den gearkasse der std. ligger i, er det ikke den der kaldes en 009 bus box? I så fald burde den da mere end fint kunne holde (Hvis man læser lidt på transaxle forummet på shoptalkforums får man det indtryk at denne gearkasse netop bruges når man skal have fat i noget der virkeligt kan holde!)
Duus
Det aner jeg ikke noget om... det er en std. T3 gearkasse type nr. AST, hvor jeg har sat et 45 % spær på fra en millivogn.
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!