? ang. startere/bøsninger 6v & 12v
Hola..
Jeg har netop hevet motoren ud fordi der er monteret en 12v starter på mit 6v svinghjul (støjer når den starter naturligvis).
Derfor har jeg indkøbt en 6v starter og en bøsning der skulle passer dertil, mit problem imidlertid er at den bøsning jeg har købt (hos jan koed) er alt for stor til 6v starteren. Den tykkere bøsning der sad i passer derimod på begge to!
Den der sad er 12v og den jeg har købt er 6v (står stemplet i starteren)
Hvad er det lige der sker her!?
Er der virkelig lavet en 6v starter med en tyndere starter "finger" (ved ikke hvad den hedder)
Jeg er mystificeret!
Ja fra 68 bliver alle startere med en "12V" bøsning og ligeledes 130 tænder på svinghjulet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
dvs at den 6v starter jeg så har skaffet ikke vil ordne problemet alligevel!.. jamen det er jo bare skønt... Jeg synes ellers de ser lidt forskellige ud der hvor den drejer svinghjulet rundt.
Hvad er problemet ?
Kører du med en 6v starter på en 12 volt bil så det støjer eller kører du med en 109 tands startkrans med en starter beregnet til 130 T ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg kører med en 109 tands startkrans med en starter beregnet til 130 T
Okey. jeg kan se du søger en starter under købes.
Du kan ikke købe en starter der passer. Den gamle 6 volt har en tykkere aksel, det du kalder finger. Den kan ikke sættes i bøsningen i gearkassen.
Før i tiden fik vi den tykke aksel drejet ned til 12 volt diameter og poleret.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
sælger csp ikke en bøsning der løser problemet, så man ikke skal dreje akselen ned?
Ellers kan du jo få en maskinarbejder til at lave en bøsning for dig i noget lejebronze
Jo man har kunnet købe det. Den må være så tynd i godset at man næsten ikke kan bruge den.
Man kan også forsøge at finde en VW starter. Den bruger ikke bøsningen i huset.
Den kendes på at den 8mm bolt til batterikablet sidder på skrå.
Den virker så sjældent, men det er anden historie.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jamen en gammel 6v starter virker vel sagtens med den 6v bøsning jeg har købt.. Og så sammen med det 109T svinghjul.. Og med et 12v starterrelæ monteret. Eller hvad? Nu forvirre I mig altså.. :wink:
[quote:49a4e6689c="Frank_Andersen"]Okey. jeg kan se du søger en starter under købes.
Du kan ikke købe en starter der passer. Den gamle 6 volt har en tykkere aksel, det du kalder finger. Den kan ikke sættes i bøsningen i gearkassen.
Før i tiden fik vi den tykke aksel drejet ned til 12 volt diameter og poleret.[/quote:49a4e6689c]
Jeg forstår ikke helt hvad du mener her Frank.. Altså jeg har nu to typer bøsninger en "original" 6volts bøsning der passer til en tyk 6volts aksel og så har jeg en tyk bøsning hvori jeg kan montere den tyndere 12volts aksel.
Jeg går da ud fra at der må findes en almindelig 6 volts starter fra før 1968, og går da også udfra at den så måtte virke med ovenstående, så jeg slipper for den grimme skrattelyd når jeg starter.
[quote:36bdb4282b="dRjENSEN"][quote:36bdb4282b="Frank_Andersen"]Okey. jeg kan se du søger en starter under købes.
Du kan ikke købe en starter der passer. Den gamle 6 volt har en tykkere aksel, det du kalder finger. Den kan ikke sættes i bøsningen i gearkassen.
Før i tiden fik vi den tykke aksel drejet ned til 12 volt diameter og poleret.[/quote:36bdb4282b]
Jeg forstår ikke helt hvad du mener her Frank.. Altså jeg har nu to typer bøsninger en "original" 6volts bøsning der passer til en tyk 6volts aksel og så har jeg en tyk bøsning hvori jeg kan montere den tyndere 12volts aksel.
Jeg går da ud fra at der må findes en almindelig 6 volts starter fra før 1968, og går da også udfra at den så måtte virke med ovenstående, så jeg slipper for den grimme skrattelyd når jeg starter.[/quote:36bdb4282b]
jeg kører med 12 V starter og 6 v svinghjul.
jeg har en gammel 6 v starter liggende som fungerer ved 12 V men axlen i enden af starteren er for tyk til at komme ind i det hul som gearkassen har. med eller uden bøsning.
løsningen er et andet svinghjul vil jeg mene.
dog så er det en lyd jeg har lært at leve med (ja jeg ved godt at med tiden så vil det gå i stykker) men så må jeg købe et nyt svinghjul til den tid i stedet for nu.
[quote:c5e2579b3a="cardude"]jeg kører med 12 V starter og 6 v svinghjul.
jeg har en gammel 6 v starter liggende som fungerer ved 12 V men axlen i enden af starteren er for tyk til at komme ind i det hul som gearkassen har. med eller uden bøsning.
løsningen er et andet svinghjul vil jeg mene.
dog så er det en lyd jeg har lært at leve med (ja jeg ved godt at med tiden så vil det gå i stykker) men så må jeg købe et nyt svinghjul til den tid i stedet for nu.[/quote:c5e2579b3a]
Jamen så er det vel fordi at gearkassen er født til 12v eller hvad!?.. Min motor/gearkasse er jo født 6v, så en 6volts starter må da vel så stadig passe skulle jeg mene.. Problematikken med at sætte et 130T svinghjul på er vel at det vil skabe ubalance på krumtappen og hurtigt ende med slidte hovedlejer!?
[quote:cd57cba2dc="dRjENSEN"]
Problematikken med at sætte et 130T svinghjul på er vel at det vil skabe ubalance på krumtappen og hurtigt ende med slidte hovedlejer!?[/quote:cd57cba2dc]
Hvorfor skulle det skabe ubalance. er det en tunet motor?. hvis den er ganske standard så sæt du bare et andet svinghjul på. det betyder ikke noget.
Lennart
Ja nu er det altså heller ikke fordi det er med i planerne at skulle skifte et ganske udenmærket svinghjul..
Det kan godt være det bare er mig der ikke kan fatte det, men det med den starter må da være klart det nemmeste.
[quote:9d824282ba="Frank_Andersen"]Okey. jeg kan se du søger en starter under købes.
Du kan ikke købe en starter der passer. Den gamle 6 volt har en tykkere aksel, det du kalder finger. Den kan ikke sættes i bøsningen i gearkassen.
Før i tiden fik vi den tykke aksel drejet ned til 12 volt diameter og poleret.[/quote:9d824282ba]
ok frank jeg tror at jeg har fundet ud af hvad det handler om nu.
drjensen er problemet at du ikke kan montere starteren.?
for det lyder som om at du har fået fat i en starter med enten neddrejet axle i enden eller også så har du fået fat i en 12 v der er omviklet til 6 v
du skal jo bare have den starter jeg har liggende (den kørte fint i min buggy i den gamle splitgearkasse der sad i den) på 12 v vel og mærke og den passer på et 6 v svinghjul.
måske er jeg faktisk intereseret i den starter du har fået fat i hvis den er til 6 v svinghjul men har axel i enden der passer til 12 v. og kører på 12V
Okey lad os stoppe forvirringen:
Op til 1967 kører bilerne 6 volt og 109T med tyk aksel på starteren og selvfølgelig en tilsvarende bøsning i gearkassen med en stor udvendig diameter. Jeg kalder dem "tyk" og "stor" fordi jeg ikke kan huske målene.
I 1966-67 kommer 12volt og 130T på, 1300 og 1500, med en anden profil på tænderne end 109T og mindre diameter på aksel, bøsning, osv. Så starteren passer ikke fra de gamle 6 volt.
I 1968 bliver alle modeller med 130T men 1200 kører videre med 6 volt. Her bliver starteren så med samme diameter som en 12 volt. Samtidig ændrer man pakningen mellem krumtap og svinghjul fra en metal/papir til O-ring. Så man kan ikke umiddelbart skifte svinghjulet. Der fandtes som reservedel og på ombytningsmotorer (originale) 109T O-ringsvinghjul. Sådan en motor kan man jo så sætte et 130T på.
Derfor findes der sådan set 2 slags 6 volt startere.
Nu vil man så køre med en 109T motor i en gearkasse beregnet til 130T. Så er starteren for tyk til at gå i bøsningen i gearkassen.
Man kan så få starterakslen drejet ned til 68-diameter, skifte svinghjulet eller gearkassen eller prøve med den nævnte bøsning.
Forvirret ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg ved ikke rigtig hvor vi snakkede forbi hinanden, men altså.. Jeg kan godt montere både den 12 volts starter der sad i og også den 6 volts jeg havde indkøbt.. Da de begge har 12 volts aksel og jeg har den bøsning der gør det muligt at montere en 12 volts starter i en 6volts gearkasse!
Mit problem var/er at den 6volts skulle have været med den "rigtige" tykke aksel for at den ville passe ordentligt på min originale 6 volts motor. (den rigtige 6 volts bøsning har jeg også)
Spørgsmålet lød oprindeligt på hvorfor min 6 volts starter havde 12 volts aksel.. Det har jeg fundet ud af.
Jeg siger tak for svarene!
Cardude du har fået en PM
Ja din starter passer så ikke til et 109T
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.