Input til en "genemsnits" enkeltkarburator motor.
Hej alle.
Her i vinter skal jeg bygge en motor som skal fungere som test enhed for det nye 40mm enkelt Kadron setup fra Mohr Performance. Vi skal se hvordan systemet opfører sig på vores breddegrader, og fintune det, for at gøre systemet så gadevenligt som muligt så det virker over dert meste af Verden, og ikke bare i sunny California. Samtidig vil jeg jo så prøve at udtænke et godt setup.
MEN, jeg har måttet erkende, at jeg må sætte en begrænser på mig selv, for jeg var allerede nu inde i alle mulige små fif til at effekt etc. Det var ikke meningen. - Motoren skal være, skal vi sige et godt gennemsnit af, hvad I ville lave. Altså dem af jer der gerne vil have en lidt flere cc men "standardmotor simplicity"
Der er to typer købere/byggere til denne slags motorer. 1. Keep it simple, men med mere power. Og 2. Low budget men med mere power. (Sådan meget firkantet udtrykt)
Jeg har 3 hovedkrav til motoren. Og det er at den skal kunne gå a´la std tomgang og den må ikke forurene mere end en std motor, helst mindre. Og at stumperne der skal bruges, skal være 80% off the shelf produkter.
Så det jeg vil høre om fra jer er:
Hvilken str ville i bygge ?
Vil i køre med std knast (hvis i har en der dur) og lav CR eller vil i bruge en anden knast som kunne forbedre ydeevnen og momentet. Eller var i måske villige til at betale f.eks. 500 kr. mere og så købe en knast som blev designet til et sådan setup, for at hive endnu bedre egenskaber ud af motoren ?
Ville i bruge std toppe, portede std toppe, eller "bare" købe et sæt 041 toppe for at få lidt mere flow, og så bruge det udstødning der nu var godt til det ?
Vil i nøjes med en 009/094 fordeler, eller vil i betale for at få jeres std vacumfordeler justeret, eller købe en ny SVDA fordeler der passer til. (Ca. kr. 1375) ?
Hvilken type udstødning ville i foretrække ?
Jeg har ca. 1 måned indtil jeg skal til at bestemme mig.
Så LET ME HEAR YA !!!
t
dem der kører mange af - og er nemme at bygge , er vel 1776/1914, som ud over det er helt standart, prismæssigt hænger en sådan motor uden alt for meget krims krams bedst sammen til de flestes pengebog.
og der er jo mange busser på vej som lige mangler en smule mere power , også vil en sådan jo være fin..
Jeg ved godt at hardcore motornørderne vil ha noget andet og vildere osv .
men tænker man på den store bredde af folk som ikke har mesterslanten på lommen , vil jeg tro at en motor der ikke er vildt langt fra en orginal - vil være det der er mest behov for..
sådan en 80 - 90 Hk motor til lige omkring 10-15000 kr vil blive populær..
min erfaring siger mig at folk bliver rystet - når de hører hvad lidt exstra HK koster på en boxermotor..
selv folk der er vent til at bygge store V8 motorer , syntes at det er dyrt at bygge boxer..
der er mange der mangler noget som nødvendigvis ikke er rent race - men pålideligt og til at komme til for alm penge - og som stadig er lidt mere sjovt end som orginal..
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvis jeg skulle vælge, så ville jeg nok selv vælge en 1776 motor, og så med den rette knast, udstødning mm. Et eller andet sted, så for du jo også en bedre benzinøkonomi med det rette setup end hvis du vælger at lave et par short-cuts.
Ang fordeler. Jeg ville selv nok vælge en 009er, men hvis jeg vidste at der var en der var bedre til en mindre merpris, så ville jeg vælge den i stedet for.
Det er i hvert fald mit 2 cent.
Glæder mig meget til at følge projektet.
-------------------------------------------
Michael
Ja, specielt ordet pålidelig.
Jeg tænker: ingen koldstarts-problemer, ikke noget med at justere
karb og tænding hele tiden. ingen grund til at bekymre sig om
overophedning ved kø-kørsel/hurtig kørsel.
Måske bedre filter system så man kunne køre længere mellem olieskift.
Ved ikke hvad folk vil betale for, men hjemmeskruerne er nok mest til
ting der kan skiftes "udefra" : tænding, carb, udstødning, vippearme etc
Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Hey farmar.
Lyder som et godt forsøg du har gang i. Jeg tror der er mange lige som mig som godt kunne tænke sig lidt mere efekt, men ikke vil bruge over 20 kilo på en motor.
Persomligt tror jeg jeg vil vælge et 1776 cc. sæt, samt portede std. toppe.
Knasen vil jeg gerne betale mere for at få en der duer.
lige umidlbart vil jeg nok tage men 009, men det lyder som om du hellere vil vælge noget andet. og hvad mesteren siger og som regl det bedste.
Men hvid du ikke havde skrvet det ville jeg nok have valgt en 009.
Super fedt projekt du har gang i, glæder mig til at høre resultatet.
MVH Ole
En 69x90.5
Std toppe med rensede kanaler 8-1 komp
std knast med 1-125 vippearme
Og så den kadrøn satan der ovenpå..
Strømfordeleren er ligesom hjertet i maskineriet så 009 er out of the question.
Det tror jeg godt kunne blive en stærk lille bandit der ikke drejer livet af sig selv indenfor de første 3 uger.. ;)
Hvis du med enkelt mener én. Så er det spild af tid. To karburatorer er den billigste og mest effektive tuning af en VW. Bare se på type 3. Den giver typisk 65HK som std.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:04eff21952="Frank_Andersen"]Hvis du med enkelt mener én. Så er det spild af tid. To karburatorer er den billigste og mest effektive tuning af en VW. Bare se på type 3. Den giver typisk 65HK som std.[/quote:04eff21952]
Det har du da ret i Frank - men :
De fleste "newbie's" der står og skal ud og købe en ny motor , gør det jo umiddelbart fordi de ikke evner at bygge en selv .
Grunden til at de ikke evner det er vel fordi de har en begrænset viden om mekanikken - er ens viden lidt begrænset , er det vel i princippet nemmere at sætte sig ind i hvorden man justere sin enkelkarberator , end som man skal til at lære alt muligt om speedertræk justering , haveslanger, og alt mulig andet - man skal vide og kunne for at få to karberatorer til at gå ens -
for dem som allerede kan, er det nok en simpel operation - men for en der måske allerhøjest har justeret en papirclips - er det vel lidt nemmere at skulle nøjes med lære noget om to justerings skruer , kontra 4 + speedertræk mm
og kan man få en enkelt til at køre ligeså godt som to , og det er en mere simpel mekanik - til en evt billigere penge - så er det sgu da fint..
Men du har ret i , at alt hvad der er nyt , og ikke fra vw af ,- skal besigtiges med en anelse skepsis
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Som du dog kan udtrykke det Ib. LOL.
Frank. Jeg giver dig FULDST
Det er ligeså svært at indstille en som to.
Når der er to stiller man bare den ene og så den anden. Og ja de skal suge ca. ligemeget. Det kan man høre eller måle.
Vi kan jo ikke alle være mekanikere. Og de kan såmænd heller ikke. For man kan ikke fejludlæse på sådan en.
Men man kan ikke stille to karburatorer på en motor der fejler alt muligt andet. Og det tror jeg tit er problemet. Man er bare så fokuceret på de karburatorer at de får skylden. Sådan var det også da jeg var i lære hos VW. En type 3 kunne ikke køre og den brugte for meget benzin "men den har jo åsse tow karboratorer" Nå ja.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:f3e743ba1f="Frank_Andersen"] Sådan var det også da jeg var i lære hos VW. En type 3 kunne ikke køre og den brugte for meget benzin "men den har jo åsse tow karboratorer" Nå ja.[/quote:f3e743ba1f]
HA..! :D
Torben..
Jeg hænger på Kasper med hensyn til setuppet et langt stykke ad vejen.
Jeg ville sige:
69X90,5
Mild tuningsknast.. 270-280 grader
1-1,25 vipper på HD aksler
Standard toppe, renset og hævet cr
1,5 liter sump, evt med en filterpumpe.
[quote:beb7665b5b="vwanders"][quote:beb7665b5b="Frank_Andersen"] Sådan var det også da jeg var i lære hos VW. En type 3 kunne ikke køre og den brugte for meget benzin "men den har jo åsse tow karboratorer" Nå ja.[/quote:beb7665b5b]
HA..! :D
Torben..
Jeg hænger på Kasper med hensyn til setuppet et langt stykke ad vejen.
Jeg ville sige:
69X90,5
Mild tuningsknast.. 270-280 grader
1-1,25 vipper på HD aksler
Standard toppe, renset og hævet cr
1,5 liter sump, evt med en filterpumpe.[/quote:beb7665b5b]
Anders:
Jeg er på både sumpen og HD akslerne.. Det tog jeg som en selvfølge.. Knasten kunne dog også gå jeg syntes bare ikke rigtigt man får noget "bang" når man kører med enkelt karb på performance killer manifold så hvorfor ikke bare trække en masse moment på lortet og holde rpm nede i det lave område.
Så snart man begynder med knasterne drejer motoren flere rpm og så skal man pludselig til at se sig om efter: Modvægtet krumtap, Stramme ventilfjedre osv.. Jeg ved godt det ikke er ultra nødvendigt med de milde knaster du nævner men jo mere villig motoren pludselig er jo mere høvler man den og så begynder standard stumperne at brokke sig lige pludseligt..
Correct me if im wrong.
Du har ret, det er lige på vippen til hvad man bør strække en standardkrumtap og ventilmekanik til..
Det med knaster ved Torben nok mere om end alle os andre tilsammen, så det finder han nok ud af! :wink:
8O Arrhh mon.
Men mht. std krumtap. anser jeg ikke den for værende noget problem for såvidt. - Den roterende del afbalanceret, og afvejede plejlstænger. Så er der ingen problemer på den her side af 5300 omdr. Den der "engang om ugen" optil små 57-5800 omdr sker heller ikke noget ved. Balance er kode ordet.
Mht. knastvalg, så er jeg ked af at Scat har lavet om på deres C25. Den gamle udgave var rigtig fin IMHO. I den nye udgave er "brodden" taget af den.
Jeg er selv meget hooked på en afart af en Web 119. 119-4, (240/236 @ 0,050") Men er lidt bekymret for tomgangsegenskaberne, medmindre man valgte at få den lavet på 105 LC. Men så går det ud over emissionen. Det er ikke let :roll:
Hvis vi vil lave en senere hvor tomgangsegenskaberne spiller en mindre rolle, så skal vi ha en 218/119 på 105 LC. DEN TR
Hvis det nu skal være et setup, til newbees, tror jeg de fleste ville være glade for en løsning , hvor blokken ikke skal åbnes.
Kender flere som ikke vil tune fordi at de er bange for at åbne blokken-og det er også en stor opgave,hvis man er usikker på vw motore.
Jeg ved godt at der bør skiftes lejer mv. Men tror stadig at et setup som kan "skrues" uden på en blok, ville vinde flest tilhængere.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Et forsigtigt: Det med tomgangen var du ude over med to karburatorer.
Hvis det skal være "let" og "billigt" Så kør med std og så flere kubik.
Ligeså snart den skal køre mere end 4500 omdr. skal du have strammere fjedre, shimsede vippearme og vippearmsgeometri osv. osv.
Det er immervæk sværere at få til at spille end to karburatorer. Men du får nok blanke områder på de originale stødstænger skal du se.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:2c36984c56="niels-erik"]Hvis det nu skal være et setup, til newbees, tror jeg de fleste ville være glade for en løsning , hvor blokken ikke skal åbnes.
Kender flere som ikke vil tune fordi at de er bange for at åbne blokken-og det er også en stor opgave,hvis man er usikker på vw motore.
Jeg ved godt at der bør skiftes lejer mv. Men tror stadig at et setup som kan "skrues" uden på en blok, ville vinde flest tilhængere.
Hilsen Niels Erik[/quote:2c36984c56]
Point taken. Men i dette tilfælde, med den større karburator + tværsnit i manifolden, er der ingen ide i at gøre det på en ellers std 1600 motor.
T.
Davs alle
Empi er lige kommet med Single kadron kit 40-44 mm med choker
til 299-329 $
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D43%2D4455
pizzaman :wink: :wink:
Som endnu helt uerfaren vw kører, ville mit største muuust
være en bund solid enkel billig motor på måske 70 hk., som
bare kører og virker.
Hvad der så er bedst til at fabrikerer den, det må de
erfarendene vw kendere kunne finde ud af.
Pris for komplet, god motor ville være ca. 10.000,-
til 15.000,- kr.
Hvis man vil bygge motor på så gamle nogen biler slipper man nok ikke mere for at åbne blokken. Om ikke andet så for at bruge det der er indeni, smide den gamle væk og købe en ny. Ellers kan al tuningen let forsvinde i metaltræthed, varme og manglende olietryk i en gammel blok.
Det lader sig nok ikke gøre at finde flere VW-motorer der har kørt 40-60000 km.
Men omvendt. Hvilket bilmærke kan man købe en ny blok til for bare 4000-5000 kr.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:7cc0f1ed29="pizzaman"]Davs alle
Empi er lige kommet med Single kadron kit 40-44 mm med choker
til 299-329 $
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D43%2D4455
pizzaman :wink: :wink:[/quote:7cc0f1ed29]
Ved det godt Leif. Men de er ikke gjort helt færdige. Det var så det vi ville gøre. Desuden ser jeg - personligt - ingen grund til at bruge 44 mm udgaven, medmindre man vil lave en 2110 - 2275 sgl. karbureret motor. Og selv der, er det nok begrænset hvad der få´s ud af det, for der sætter selve manifolden og endestykkerne begrænsningen.
Men lad os nu se hvad Joel Mohr siger. Det er ham der har grisen lige nu. Det kan, evt. godt ende med at det bliver Empi´s udgave vi kommer til at bruge, hvis han ikke vil lave en bedre manifold. Det er sådan set det, det hænger på lige nu.
- Og så ville jeg personligt hellere støtte Joel end Empi, for det var hans ide og setup Empi stjal. De havde bare flere $$$ i baglommen til at få det ud af røret...
FYI. En komplet motor, med varmekasser og hele moletjavsen, klar til at dreje nøglen på kan IKKE laves for 15K idag, medmindre man er meget heldig at have en del ok stumper fra en donormotor. Regn med 20K og vær så glad hvis i kan gøre det for 15K. Sådn er det.
Jeg satte en US kammersjuk til at køre et 1776cc setup igennem hans Desktop dyno. på flg. grundstumper:
CB 2280 split løft. 274. 222 @ 0,50". ,418"/,396" løft.
Std toppe portede til 115 CFM @ 0,500" (Det svarer til en omhyggelig hjemmeportning) 8,5 - 1 CR.
SVDA fordeler.
30 mm venturi i karburatoren.
Alm 1 3/8" header og en 2" Dynomax potte
Så sagde programmet 76 hk v. 4400 omdr. og 138 Nm moment v. 2500 omdr. ( Men nu kender jeg jo den knast. Og de tal vil sige at den stadig vil trække noget i retning af 125 Nm ude ved 4500 omdr.)
Det er jo egentlig godtnok af en motor som kan overholde std emission og gå langt på literen.
En Web 218/119 knast på 105 LC i en 1776 med lidt bedre toppe og 31 mm venturi viste over 80 hk v. 4800 og 141 NM v. 3100 omdr.
(Programmet passer typisk inden for +/- 2 hk. på mildere motorer.
Food for thought.
T.
en smule off-topic....
Hvad siger en ellers std. 1600 motor (std. krumtap, nye lejer og nye cylindre/stempler) til følgende opsætning ?
1584ccm
std. knast med 1.4:1 vipper + HD aksler
Kompression på 8-8,5:1
vendehøjde på 1mm
Toppe med 40-35,5mm ventiler omhyggeligt nulret.
et sæt kadrons
1-½" eller 1-3/8" header med noget dynomaxpotteværk.
Ville den ikke være forholdsvis billig og bygge, og samtidig trække som en hest.
kender godt "there´s no replacement for displacement".... men her er jo hurtigt sparet et par tusser ved at holde den std. 1600.
Jeg ville hellere bruge de sparede kroner på fullflow setup og oliekøler placeret i front af bilen.... det virker!!!
Man kan tit være heldig at skille en 1600 blok ad og så viser det sig at løftere og knast stadig er i god stand.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
"Man kan tit være heldig at skille en 1600 blok ad og så viser det sig at løftere og knast stadig er i god stand."
N
He he... så har jeg sgu nok været heldig så (selvom jeg ikke skal bruge std. knaster og løftere til noget ;-) )
- Men lur mig om ikke også du har skilt nogle flere motorer ad. jeg udtaler mig kun på baggrund af de 3stk 1600 AS motorer jeg har skilt ad. Den ene er en lavkilometers (den jeg har bygget min 1914 motor på) de 2 andre var motorer der begge havde haft smadret stifterne i krumtappen/svinghjulet (måske de ikke nåede at køre så mange km pga. det ??)
anyway... jeg kan godt lide ideén om stort løft på ventilen på en "lille" 1600 og så et par karbonader i hver side kogt sammen med lidt mere kompression og lidt portning samt lidt andet udstødningshalløj. Så har man en ok billig motor !
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Angående desktop dyno beregningen :
Hvis beregningen er med 30 mm venturi i karburatoren, hvorfor
så ikke bare holde fast i en PICT 34 karburator ?
Eller er de bare håbløse ?
Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.