Turbo på Type4 motor
Nogen der har erfaring med at bygge en turbo på en Type4 motor? :D
E
Ja, masser
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
.. så nåede vi da såvidt... :D
Jo, men det er der da !
Det er da en oplagt motor at sætte turbo på. Kører godt std. med lav kompression og stærk og robust.
Det går jo let galt med et turboprojekt hvis man starter med at sænke kompressionen fra 11 til 8:1 og så tror den har fået "turbotøven"
Enhver svensker med respekt for sig selv har vel taget en Stromberg karburator fra en Volvo og ladet på den med en turbo fra en Golf diesel og blæst det hele ned i en type4 motor. Det tror jeg selv jeg kunne få til at virke.
Men folk tror jo at turbo får træerne til at vokse ind i himlen og at 300HK er lige om hjørnet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Godt svar. Tørt, kontant og korrekt! :)
Forced induction Forum!!!
Her holder nogen af kongerne til...fra hele verden!!
Kodeordet er vel at have styr på blandingsforholdet og tænding under boost??
-------------------------------------------
Hmm ja jeg har da fået lidt svar :) Men er der ikke nogen der vil uddybe lidt? :D Er godt klar over man ikke "bare" lige laver en motor med 300 HK men nu er det ikke helt billigt "bare" at prøve sig frem :?
E
Hvad vil du gerne lave ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg vil gerne lave en motor der laver 200+ HK :D
E
En firportet Holley karburator og en T3 turbo.
Noget portning m.m. og måske en lille knast med noget bund i.
Så er den i vinkel...
Der er ingen tvivl om at "blow through" (turboen trykker luft gennem karburatoren) er den bedste måde. Men det er også den mest komplicerede at få til at køre ordentligt.
Et "drawthrough" setup (Turboen trækker luft gennem karburatoren) er langt nemmere at få til at køre ordentligt. Men til gengæld er speeder responsen dårlig fordi der er en tendens til at benzinen samler sig i dråber ved lave omdrejninger.
Jeg er af den holdning at det ikke er til at lave en ordentlig intercooler der virker på en boble fordi du ikke bare kan smide den ud i fronten.
Derfor tror jeg benzinen i sig selv vil hjælpe til at køle lidt ned da det jo bliver trukket med ind igennem turboen.
Alle VW drag biler bruger dette setuip...
Hvis det skal være på en luftkølet VW så skal du nok lave en 2,0L type4 med en knast til formålet, topper med 44/40 ventiler, turbo, spjældhus(e) ? og noget programérbar indsprøjtning.
Hvis du er dygtig til den slags kan du måske spare 20000 ved at bruge Megasqirt.
Men regn med 60-100000 inden du er færdig. Hvis du synes det lyder dyrt så skift bilmodel/mærke.
Men ellers var mit forslag med volvokarburatoren ikke kun en joke.
Hvis jeg nogen sinde får bygget min type1 med centermotor, bliver det nok med en turboladet volvomotor. Der kan man jo faktisk bruge grundmotoren som den er. Det er meget billigere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for de fine svar :D
Frank: Synes ikke en volvo motor bør liggen i en gammel bobbel! Så vil jeg hellere bruge en Subaru motor :D
E
Alle VW drag biler bruger dette setuip... nej
200 + på en t4 motor! Det behøver du ikke en turbo til- Se på ELNEF eller kik på pauter motorne, mener at de får 280 hk på en gade motor uden turbo.
Nææ Karburator og kubik det er for rigtige mænd- turbo er noget drengene bruger i deres japaner biler.
Bare min mening.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Nej men turbo er jo meget hyggeligt til gadebrug--- hvis man kan få det til at virke
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:ff959f1932="niels-erik"]Nææ Karburator og kubik det er for rigtige mænd- turbo er noget drengene bruger i deres japaner biler.
Bare min mening.
Hilsen Niels Erik[/quote:ff959f1932]
Hmmmm... ikke helt enig.
Det eneste der forhindrer mig i at bruge enten turbo eller kompressor er mangel på viden, erfaring og penge.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ja også mig
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det var satans så enige vi to er i dag Frank ;-) hehe
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Drejningsmomentet fra en stor 4 cyl. er jo en fed fornemmelse, men dyrt at lave og køre med.
Jeg har da også den holdning omkring kubik, måske ikke så meget rigtige mænd.
Men det er måske også en måde at fornægte turboen på fordi jeg tror det er vanskeligt som bare pokker at få til at virke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
He,he...Turbo er en skøn ting. Men klart der er delte meninger om om det skal være "rigtige" hk :-)
Mht. til om VW drag biler bruger drawthrough setup, så JO... Rigtigt mange gør, og de der ikke gør har somregel ikke turbo :-)
Dem der kører med indsprøjtning gør selvfølgelig heller ikke.
der må jeg sku gi niels erik ret. en ting er lyden af en turbo motor med "piftet" ved udkobling. En anden ting er en motor med en ordenlig volume... DEN lyder som regel som en han. hver sin smag.
Mit forslag... : kombiner de to ting :D :D :D
Hej E.
Jeg har en type4 motor med turbo til at stå i værkstedet. Du kan jo kigge nærmere på den når du kommer og og henter din nyindkøbte kitcar..
Vi har testet den i en 600 Kg buggy, og jeg har aldrig oplevet noget så vildt....
hvornår kommer du forresten og henter bilen?? vi har brug for pladsen !
Mht. til om VW drag biler bruger drawthrough setup, så JO... Rigtigt mange gør, og de der ikke gør har somregel ikke turbo
Dem der kører med indsprøjtning gør selvfølgelig heller ikke.
det er da noget underligt noget at skrive!!!
dem der kører med turbo køre enten drawthrough eller blowthrough!
ellers kører man ikke med turbo og dem der kører med drawthrough
tror jeg mister lidt potentiale da man med EFI og drawthrough kan lave
den optimale motor, hvis man ved hvad man har med at gøre!
mange erfarende motorbyggere fra det store land mener selv at
karburator tiden er ovre, hvis man leder efter den optimale ydelse og
holdbarhed!
hvor mange motorer er ikke gået kolde pga lean mixture?
om man så kan lide det en fremfor noget andet er jo en smagssag!
desuden er det PISSE at lave en STOR t4 motor med 200 + hk
se på de stumper man SKAL have for at lave dem holdbare...
VIDEN og man kommer langt