Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  2056 ccm type 4 til Baybus, Lidt feedback inden der handles.

Tags:
No tags yet.

(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har:

- Motor lavet af Cliff Bak og Jacob Jensen.
Motor'en er en 412s 1910cm
Har fået nye cylinder, stempler osv.
Renoveret topstykker, nye ventiler, støttere osv.
44mm Weber, csp speedertræk.
009 strømfordeler med ignito, blå Borsch tændspole og nye tændrørsledninger osv.
Bygget om til Type 1 blæserhus.
Extran Oliekøler med svift, så olie først bliver lukket ud i køler når olien
overstiger 70grader. Skide smart... ( Torben Alstrups anvisning )
Motoren har slør i krumtappen som jeg har skrevet om i denne tråd:
http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17976&postdays=0&postorder=asc&start=0

Jeg har også:

- 1 stk. komplet 2,0 type 4 fra en 79ér baybus med automatgear. Jeg ved endnu ikke om motoren er en ægte 79ér, men den skulle have fået nye topstykker ifølge sidst registrerede ejer.

- 1 stk. 2.0 type 4 blok med krumtap og pejlstænger/stempler. Motoren har ikke slør. Jeg ved ikke hvilken årgang den kommer fra.

jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal stille op med det, men har mod på et motorprojekt, her er mine spørgsmål:

1) jeg har tænkt mig at afbalancere krumtap, pejlstænger fra 2,0, og købe nye 96 mm stempler til 71 mm. slag. Nye lejer og monteres sammen med toppe fra 1,8 S. Hvad mere behøver jeg at skaffe hvis jeg skal bygge en 2056 ccm helt enkelt uden ændring af knast mm. hvis det ellers kan fungere. Det er meningen at motoren skal bygges som en type 4 motor, altså med kølerblik fra en orginal type 4 busmotor.

2) Hvilken knast vil i anbefale til en sådan motor, hvis den skulle være lidt vild, men stadig kørbar til hverdag ? og hvad skal så også ændres/købes til formålet ?

3) Jeg overvejer også at tage skridtet fuldt ud og bygge en 2270 ccm, altså med 78 mm slag i modvægtet krumtap men samme cylindre og nye stempler til stroker. Hvor meget ekstraarbejde og dele ligger der i sådan et projekt i forhold til 2056 ccm. jeg ved godt at der skal arbejdes lidt på blokken af en fagmand, men hvad ellers ?


4) Jeg tænker på at handle lidt med ham her nogle erfaringer ?
http://www.aircooledtechnology.com/store/home.php

Preben

P.S. Jeg forventer ikke lange forklaringer lige nu, men blot lidt feedback, inspiration, foreslag, m.v.

P.P.S. Gearkasse bliver en orginal 1600, hvis den kan holde ?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jake er en straight forward guy, men med sine helt egne meninger. Handler af og til med ham. Han har efterhånden både de almindelige og kvali stumper.
Altså, hvis du nu VIL igang med at lave en ny motor, så ville jeg nu fravælge 96 mm cylindere i en bus, og nøjes med 94 mm flat tops, fordi cylindervæggen alt andet end lige er noget tyndere på 96 mm sættene. Og hvis du vil lave en "motor med godaw i" er det en ting man bør tage med i sine overvejelser. Mere slag, feks 76 eller 78 mm vil da være rigtig godt, men vær klar over at sådan en er IKKE en man bare samler. Det er noget mere kompliceret, i forhold til std slag. En bus motor skal ikke ahve for skrap en knast, den skal have moment, og masser af det. web # 73 eller en afart af en 86ér, ville nok være mit valg. ellers skal du have flere kubik, hvis det skal fungere godt.

Har du tjekket at det ikke "bare" er manglende afstands shims der ligger til grund for det slør du omtaler ?
Ellers stop den i en trailer, og kom op til mig en dag, så finder vi ud af det.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu vil jeg jo gerne bruge så meget som muligt fra den 1911 jeg har og så tænkte jeg at med en 1600 gearkasse vil den jo altid have omdrejninger nok til køling. Hvis jeg nu bygger en 2056 med type 4 køling, ekstern oliekøler og "lav gearing" skulle det så ikke kunne køle ok. jeg har læst en del og kan godt se at de professionelle motorbyggere fraråder en 2056 til baybus, men jeg har også læst om andre der køre med det.
Kan kombinationen fungere med knast og topstykker direkte fra min 1911 som har standard knast og 1800 S topstykker. I så fald bliver den jo ikke vild men bare "lidt morsom" = ca. 100 - 110 hp. Når jeg så tillige afbalancere krumtap, pejlstænger, stempler.mv. skulle det vel kunne gøre det eller ?
Vil en sådan motor ikke være nogenlunde ligetil at bygge forudsat at alt selvfølgelig er i orden.

Jeg tænker selvfølgelig også på hvad der kan lade sig gøre at samle for en ny mand i "motorfaget" som jeg, så derfor bør jeg nok være fornuftig og tænke lidt enkelt og ikke for vildt.

Af resterne kan jeg jo så bygge en oprejst 2,0 senere eller sælge det, eller kaste mig ud i noget sindsygt hvis mit første projekt skulle lykkes ;-)

Preben

Takker for tilbudet om at komme forbi en dag Torben, men nu må jeg jo lige se om jeg ikke kan blive lidt klogere først. krumtappen har som sagt lige meget slør på for- og bagside af motor, kan det stadig skyldes manglende afstandsskiver ? Selvfølgelig køre jeg på værkstedet og får det skildt af en af dagene, men med en lille ny i familien er der sku lidt at se til lige nu.

P.S. Jeg har fået min Bergshifter idag :-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du vil få et problem med kompressionen. Den blir for høj, hvis du samler den med de "S" toppe du har. Der skal laves kammerarbejde i dem.
S knasten ville umiddelbart være et udmærket valg, men i kraft af at du nu har de toppe, ville jeg vælge en Web 73 eller 73+2. En afart af 86éren ville osse være en ok mulighed, især hvis man ønsker lidt flere omdrejnger.
44 mm Webere er ALT for store til sådan en. De skal hvertfald have nogle mindre venturier og tilsvarende dyser. Ellers blir den træls i bunden af omdrejningerne

Og ja, det kan skyldes manglende shims.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jamen manglende shims er jo kun max 1,08 mm !

udover det så synes jeg at der er mange der vælger nogle meget store karburatore til relativt små motore. her set en 1914 med 48 ida.

jeg bygger jo en t4 2056 (flat top, s topstykker, 276 scat knast C25) med 40 drla carbs og de carbs burde passe sådan relativt godt til ccm størrelsen og kompresions niveauet, efter hvad jeg har læst/spurgt mig til.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du kan ikke dyse en 44 til at køre på en motor på 2L der yder max ved 45-4700 omdr.
40mm er det rigtige tal. Ved tomgang og dellast er det jo spjældet der virker som venturi.
Std. S karburatorer ville være fine
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kan jeg ikke bare smide et afstandsstykke imellem top og cylindre og derved ændre kompressionen til noget der passer. Jeg er heller ikke selv interesseret i for høj kompression, den skulle jo gerne kunne holde.
Jeg er godt klar over at der kan/skal regnes på kompressionen ved hjælp af formler. Ville en kompression mellem 8,0 og 8,5 ikke være passende ?

Vedr. kabs så undre det mig lidt at det kunne fungere med en 1911 ccm med 44 mm på en Bay, som ifølge SP Rasmussen var ganske frisk. Hvorfor skulle de så ikke du til en 2056 ccm, som jo alt andet lige er større.
Standard knasten har jo også vist sig at fungere til bus, så hvorfor ikke blot starte med den. Da jeg prøvede motoren tog den fint omdrejninger til små 6000 rpm og trak også pænt nedefra, men altså godt nok i en let bobbel. Jeg bemærkede dog at blandingen virkede fed ( udstødning) Hvilke ændringer i effekt og kørbarhed ville det give at skifte knast til den Web eller Afart som du anbefaler Torben ?

Jeg vil jo gerne have noget der duer og er stabilt og nogenlunde stærkt og helst en 7 - 8 km/l, men hvis min 1911 motor egenlig ikke kan bruges til det så må jeg jo hellere sælge den eller gemme den til den bobbel/jagtvogn/buggie jeg ønsker mig i fremtiden som VW nr. 2 :wink:

Nu er det da vist også på tide at jeg ser at komme på værkstedet :)

Preben
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Var det 44ére der sad på den 1910er ? Så tror da pokker de havde døje med at ramme dysningen. Jeg troede det var 40 mm. Nå, det ka jeg nu godt komme omkring, så det blir OK. En veltrimmet 2056 med feks en web 73 eller deromkring, skal kunne gå mindst 10 km/l. v. konstant 100 km/t. Bykørsel tar jo noget mere.
Nej, det anbefales IKKe bare at "smide en ring i" og slet ikke på en busmotor. Lav kammeret så det passer og hold kompressionshøjden korrekt. I dit tilfælde bør du jo nok vælge knasten efter hvilket CR du kan komme ned på i ordentlighed. Det er egentlig det første du må og skal tage stilling til, hvis du vil bruge den 1910er som "stumpemotor".
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jvang Member
Skrev for 20 years siden | | | |
er du sikker på at det er 44mm, mener bestemt at det var 40mm!!!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
For 25 år siden kørte vi også med 48 IDA på en 2L.
Det kørte fint. Vi døjede lidt med dellast, men fik det til at køre ved at bore flere overgangskanaler.
Vi kunne ikke forstå at det ikke hjalp at skifte venturi.
Det er først for 10 år siden det gik op for os at venturien ingen betydning har ved dellast. Det er spjældet der virker som venturi. Det lærte vi først da vi begyndte at køre i rullefelt og målte på skidtet.
Ligeledes opdagede vi at en VW med en 300 graders knast oftest gav max effekt ved 5700 omdr. Så vi havde reelt ikke brug for mere end 40mm karburatorer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg er ikke mere sikker end det der stod i SP Rasmussens salgsannonce, hvordan undersøger jeg selv hvilke størrelse mine kabs har. De har været pakket pænt ned lige siden jeg købte motoren.

Preben
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det skal stå på karburatoren (støbt ind i den eller banket der står enten 36, 40 eller 44)
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Så så så Farmer

De ligger jo på mit værksted 10 km fra min bopæl og jeg har ikke kigget nærmere på dem efter jeg købte dem, da jeg jo fandt ud af at motoren ikke var i orden. Men selvfølgelig vil jeg da se lidt på dem nu hvor der er rejst tvivl om hvad det er for nogle og selv om jeg kunne se efter først ,kunne jeg jo lige så godt sikre mig at jeg ser efter det rigtige fra starten. Som du sikkert selv ved er det jo ikke alting der er lige let at se efter hvis man ikke ved hvad man kigger efter på forhånd.

Selv om der meget jeg ikke ved endnu så lad nu være med at betvivle mine evner, jeg er grundig når det gælder, laver stort set alt på mine biler og har fået dem synet uden problemer derefter.
Jeg har 4 tykke manualer og VWvedligeholdelsesbøger, læser en masse på nettet og vil hellere spørge en gang for meget end for lidt hvis jeg er i tvivl, og så vil jeg selvfølgelig ind imellem komme til at spørge lidt for "dumt" men sådan er det bare og jeg tager gerne mod kritikken, bilder mig ikke ind at jeg ved mere end jeg ved, men tro nu lidt på det, så bliver jeg da glad.
Måske bliver der flere ting undervejs som jeg ikke kan eller vil give mig i kast med, men så er det jo kanon at der findes folk som dig.

Preben
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg har taget lidt billeder til dig:
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
kanon Cardude

Tusind tak for hjælpen, jeg smutter på værkstedet nogle timer lørdag eller søndag, så må jeg lige se at finde ud af det.

Jeg har i øvrigt lige bestildt nye K.B. stempler hos Aircooledtechnology. Han havde et juletilbud på 96 mm til 71 slag. til 205 $
jeg har besluttet at bygge en 2056 under alle omstændigheder, så er spørgsmålet om den bliver "kølig" nok til bussen eller jeg skal gemme den til en lettere bil. jeg mener selv det kommer lidt an på hvordan jeg bygger den i øvrigt.

jeg har lige en gammel amerikaner som skal have lavet lidt småting på inden jeg kaster mig ud i motorbyggeriet, men indtil da gælder det jo om at samle lidt stumper og knowhow.
Næste skridt bliver jo nok at få skilt min 1911 helt ad for at se hvor galt det står til, men først vil jeg nok lige lade en erfaren motormand kigge på den ved lejlighed.

Preben
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den på billedet er en 36 IDF.
Det har taget længere tid at tage billedet og ligge det på nettet, end det ville tage at stikke en skydelære i den.
Lejet på billedet er ødelagt af fremmedlegemer der har været med rundt.
Det er meget sjældent at se den slags hvis man skiller en gammel motor af. Det er mest når der har været nogen inde og "kloge"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
nej det leje er et nyt leje jeg kom til at ødelægge. i forbindelse med min første samling af motoren. siden har det bare ligget på bordet (det skal sådan set bare smides ud.)

selve leje skålen er som ny bare beskidt.

ang billedet ja så tog det omkring 4 minutter. men jeg ville gerne lige have en pause så jeg tænkte at jeg lige ville hjælpe lidt. (og lege lidt med mit kamera)
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:95db9227a8="PBJ"]
Jeg har i øvrigt lige bestildt nye K.B. stempler hos Aircooledtechnology. Han havde et juletilbud på 96 mm til 71 slag. til 205 $

Preben[/quote:95db9227a8]

har du et link til det.

er det kun stempler du har købt? skal du ikke bruge cylindre?
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
her er link:

http://www.aircooledtechnology.com/Home_Page.htm

og

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=95757

Her er stemplerne:

http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16150&cat=273&page=1

Jeg har jo 96 mm cylindre i forvejen på min 1911 og de skulle jo kun have kørt ca. 1500 km. Hvis de trænger skal de vel højst hones lidt.

Preben
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kontrollér tolerancerne.
Normalt er cylindrene lige mål og tolerancen ligger i stemplet, men alligevel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Var lige en tur på værkstedet.
Mine kabs. er, som flere mente , ganske rigtigt 40 IDF.
Nå men hvad, sålænge "overraskelserne" er til det bedre.

Frank, hvor store tolerancer skal/må der være mellem stempler og cylindre ?

Preben
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det ved jeg ikke. Det skal du spørge leverandøren af stemplerne om.
Det var derfor jeg bragte det op.
På de fleste std. stempler, lad os tage en type 2L.
Boringen er 94,00 og på stemplet står der så 93,96 eller 93,98.
Så har den fra ny 2 til 4 hundrededele. 0,02-0,04mm
På min Polo hedder boringen ved 1. overstørrelse 77,01, altså et skævt mål.
Så kan det jo ikke nytte at jeg beder motorfimaet om at bore den til 77 mm. Og jeg måler den når den kommer retur !! De skal ikke dø i synden.
Men det står altsammen på kassen, eller på stemplerne når du får dem fra Mahle og Kolbenschmitt, men tit ikke på de "smedede" specialstempler.

Det er da underligt at dine karburatorer er 40mm, når der står 36 på flangen. Har nogen boret dem op ?
36-40-44 og vist nok også 48 IDF er jo "ens"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mark S Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:417382b074="Frank_Andersen"]Det ved jeg ikke. Det skal du spørge leverandøren af stemplerne om.
Det var derfor jeg bragte det op.
På de fleste std. stempler, lad os tage en type 2L.
Boringen er 94,00 og på stemplet står der så 93,96 eller 93,98.
Så har den fra ny 2 til 4 hundrededele. 0,02-0,04mm
På min Polo hedder boringen ved 1. overstørrelse 77,01, altså et skævt mål.
Så kan det jo ikke nytte at jeg beder motorfimaet om at bore den til 77 mm. Og jeg måler den når den kommer retur !! De skal ikke dø i synden.
Men det står altsammen på kassen, eller på stemplerne når du får dem fra Mahle og Kolbenschmitt, men tit ikke på de "smedede" specialstempler.

Det er da underligt at dine karburatorer er 40mm, når der står 36 på flangen. Har nogen boret dem op ?
36-40-44 og vist nok også 48 IDF er jo "ens"[/quote:417382b074]
Tror det er Cardudes idf'er og ikke pbj's :wink:
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:8fb11ebab7="Transporter1968"][quote:8fb11ebab7="Frank_Andersen"]Det ved jeg ikke. Det skal du spørge leverandøren af stemplerne om.
Det var derfor jeg bragte det op.
På de fleste std. stempler, lad os tage en type 2L.
Boringen er 94,00 og på stemplet står der så 93,96 eller 93,98.
Så har den fra ny 2 til 4 hundrededele. 0,02-0,04mm
På min Polo hedder boringen ved 1. overstørrelse 77,01, altså et skævt mål.
Så kan det jo ikke nytte at jeg beder motorfimaet om at bore den til 77 mm. Og jeg måler den når den kommer retur !! De skal ikke dø i synden.
Men det står altsammen på kassen, eller på stemplerne når du får dem fra Mahle og Kolbenschmitt, men tit ikke på de "smedede" specialstempler.

Det er da underligt at dine karburatorer er 40mm, når der står 36 på flangen. Har nogen boret dem op ?
36-40-44 og vist nok også 48 IDF er jo "ens"[/quote:8fb11ebab7]
Tror det er Cardudes idf'er og ikke pbj's :wink:[/quote:8fb11ebab7]

nåå så giver det mere mening det frank sagde han trode at det var PBJs karburatore at jeg har postet et billede af. det er mine egne karbs bare for at vise hvor at nummeret stod på idf'ere :)

ja det er mine karburatore og mit svinghjuls leje.

Reply

You must log in to post.