motoren hoster og sprutter
Hej
Jeg har lidt spørgsmål til Mororen i buggy
Motoren er en 1300 med 1600 cyl sæt, med 36mm std. karb. og std. udstødning...
Jeg har køre et tur idag på godt 200km, på motorvej. Ved kørsel på fladvej og nedad bakker er der ingen problemer... bilen kører fint med topfart på 120 uden anstrængelser...
Ved kørsel opadbakke begynder bilen langsomt at tabe kraft og så kommer der lyden af tændingsbanken, og den begynder at prutte ud af udstødningen, lidt lige som når den ikke går på alle cylindre.... Hvis jeg så gearer ned i 3. gear i en kort periode og sætterden tilbage i 4., så kører den fint igen???
Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor det er sådan, og evt. hvad der afhjælper problemet..
Jeg skal lige nævne at gearkasser er god fra 1. til 3. gear med almindelige naturlige spring i gearingen MEN 4. gear vikrker som om det er meget lavt gearet, i hvertfald er det ikke samme spring som fra 2 til 3....
på forhånd tak
mvh thomas
Umidelbart lyder som om din tænding står forkert!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Det 'store spring' fra 3. til 4. gear kan måske være fordi du har en 'lang gearkasse', dvs gearkassen fra en 1500 som er lavere gearet i 4. gear. Mener at kunne huske at forskellen i udvekslingen på 4. gear er 0.91 til 0.89. Dit 'prutteri' må en af motoreksperterne hælpe dig med.
foreløbig tak, men jeg håber på lidt løsningsforslag.... tændingen er umiddelbart ok-
Hej vwanders... ja det havde jeg også luret på, men så burde det vel ikke hjælpe at geare ned i 3., for så at sætte den tibage i 4...... eller hvad.??
Hvad er det for en 36 mm. std. karb du har brugt ?
Det kunne tyde på at din strømfordeler er forkert til karburatoren
Lukker din termostat op ?
Har du en større oliepumpe i så olien ikke kommer op i køleren ?
osv.osv.
En 1500 type1 gearkasse har samme gearinger som 12-1300 men 4,125 i bagtøjet.
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål om gearkassen. Er springet mellem 3-4 for stort ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ved nærmere eftersyn er det en 31 mm solex picth-3
tror at karburator/strømfordeler er forbunder tigtigt (kan ses på billede)
Oliepumpen er std.... ved ikke om olien kommer ordentligt op i køleren.?
Ja, springet er for stort fra 3. til 4. gear... Så stort at jeg er nød til at kører 3'je gearet meget langt ud, før jeg skifter til 4.---
Det kan være en Karmann Chia gearkasse, de er 0,82 i 4.
Nej jeg mener om vaccumdåsen og karburatoren er rigtige til hinanden. Jeg har set en 1303 med dåsen fra en 1300. Den går bare op på fuld avancering og kommer ikke tilbage.
Hvis du har "boret" den op til 1600 skal du nok have en større hoveddyse i.
Hvis pumpen er for stor kan den holde reduktionsventilen åben så olien ikke kommer op i køleren. Så brænder de sammen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hvordan finder jeg ud af om vacuumdåsen og karburatoren er rigtigt for hinnanden???
mvh thomas
Hvis boringen i karburatorhuset går direkte ind i venturien er den til stor dåse, op til 1970.
Studsen sidder altid samme sted, men du skal undersøge hvor boringen munder ud.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej
Nu har jeg idag kørt samme tur igen uden at belaste motoren synderligt, Max hastighed 100km/t. Jeg har taget det stille og roligt og ikke accellereret så vildt.... OG jeg havde ingen problemer.!!!!!!!
Så det er sgu nok et spørgsmål om varme... Heldigvis er det ikke min bil, men det skal da fixes inden ejermanden kommer hjem fra ferie.. ;-)
Tak for hjælpen
/thomas
Hvis den har været varm.. så er det da også hurtigt fikset.. motor kan man jo skifte på et par timer!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia