Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Opbygning af motor.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Larsson Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu skal jeg til at prøve og renovere min nyindkøbte "AS" motor.
Men da jeg er rimelig ny på området så kan jeg godt bruge lidt gode råd til hvad jeg skal smide på den.....kunne være det kunne betale sig at opgradere nogle ting jeg ikke lige har tænkt på.

Jeg gider ikke lægge ud med den helt store 10.000 Hestes motor....starte roligt !

Jeg har et nyt 1600cc kit fra KB manden og noget tarmslyng liggende som jeg havde tænkt skulle på, samt en dobbelportet Reg.karb og indsugning.

Havde tænkt på at købe en 284 knast og nye lejer i samme omgang, måske en 009 fordeler med i svinget.
Hvad med toppene, ville der være noget at hente ved måske at købe de der "041" topstykker, eller ville det være dårligere ?

Er der andet man kunne lave og hente lidt på......
IMG_2671.jpg
IMG_2668.jpg
IMG_2672.jpg

(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er et kæmpe spørgsmål du har stillet dér.... Der er skrevet meter op og ned om dette emne her på siden. Måske søgefunktionen kan give dig nogen gode svar...

Men et super hurtigt svar fra mig ville være at beholde dine toppe (hva med de fine i baggrunden?... og hvad med den motor til højre? :-)..

Dobbeltportet register karb??... Hvis du mener en almindelig dobbeltkarb centermonteret så glemt det.. Virker ikke godt. Et par kadron'er på din 1600 ville virke fint... evt med den 284 knast du vil have.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Start med at vaske den, og split den så fuldstændig ad- Rengør alle stumperne og undersøg om de er i orden. Saml den så stille og roligt, med de stumper du beskriver, husk nye lejer og nye pakninger overalt.
Jeg har en næsten ny oliepumpe med seperat oliefilter- den kan du få billigt(det er den som sad på da vi var på gisselfelt) Men så skal du/i selv komme herned og hente den!
Hvis økonomien tillader det , er det ingen skade at sætte et par nye 041 toppe på.
Hvis der stadig er lidt tilovers, kan jeg anbefale noget kontaktløs tænding, det erstatter dine platiner, så når tændingen er justeret, skal du aldrig tænke mere på det.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Larsson Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvad hjælper det seperate oliefilter egentlig ?? (JEG SNUPPER DET ALLIGEVEL)
Hvad er kontaktløs tænding for noget ?
Skal jeg bare vaske motoren med almindelig sæbe eller hvad ?
Hjælper de 041 toppe, for så bliver det dem....hvad med 044 toppe eller hva....?

Kunne det betale sig at få større oliesump, det kunne jo være den blev tunet lidt mere senere hen ad vejen ?

Andet der kan gøres ??
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
mener du ny i forhold til VW motorer
eller at du er helt grøn i forhold til motor reparation ??

Farmer lavede et indlæg i foråret om hvordan man kan få
lidt mere ydelse uden at bruge mange penge.
Kan selvfølgelig ikke finde den men måske er der nogen der har den liggende ?

Start med at skille din motor ad, måske er der nogle dele som er i
så dårlig stand at de skal skiftes under alle omstændigheder.

Det er ofte skrevet at man skal vente med at skifte til en "skrappere"
knastaksel, til resten er optimeret.

Forstået på den måde at en mere hidsig knastaksel ikke hjælper, hvis
resten af "åndedrættet" ikke kan følge med.
dvs: kaburatorer, indsugnings-manifolde, ind/ud-porte + ind/ud-ventiler i topstykke samt udstødnings-manifold og potte.

Husk også at en skrappere knast kan kræve kraftigere stødstænger/fjedre og
en boltet vippearmsaksel.

Egentlig tror jeg at det vigtigste spørgsmål du skal stille dig selv er om det er en motor du vil bygge videre på efterhånden som du får lyst til flere HK,
eller om det er noget du vil gøre 1 gang og så bygge en anden motor hvis det skal være vildere....

(gav det mening ???)
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Larsson Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg er ikke helt grøn......har da lidt forstand på motore og så'n generelt, det er BOXER motore jeg ikke er inde i...endnu !!!

Så det var derfor jeg ville have en extra motor jeg kunne rode med og måske tune lidt, samtidig med at jeg lære mere om hvordan sådan en fætter er bygget sammen.

Men når jeg nu har skilt den ad i atomer, og vil renovere lidt og den slags, så var det mere om der var nogle dele man kunne skifte til bedre når nu man har det hele skilt ad.

Da jeg også gerne vil tune lidt, men bare vil starte stille op, så var der måske også lidt småtunings dele man kunne smide på og hente lidt extra ved.
Og igen lære lidt mere om hvordan man tuner så'n Boxermotor
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis du ikke kender standen på motoren, kan du jo godt skille den ad og renovere det der er nødvendigt. Læs alt hvad du kan om emnet, bøger som "How to rebuild your volkswagen air-cooled engine" og "How to hot rod volkswagen engines" er altid gode selvom de blev skrevet i starten af 70'erne. Sørg for at få målt alle tolerancer ud og kontroller gerne en 2-3 gange inden, imens og efter du har samlet. Selvom du "bare" renovere den tilbage til "factory specs" altså standard 1600, så kan du godt nå en 75-90 heste med "bolt-on's only". Altså f.eks dobbelt karburering, bedre topstykker, vippetøj med højere løft, bedre udstødning, power pulley osv. Det der med at bygge en 2332ccm stroker er en helt anden boldgade!
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jamen så vover jeg pelsen:
Jeg antager at den motor der er billede af er den du skal skille ad
og at det er en 1600 standard opbygget (pånær karburator).

De har det med at revne i topstykkerne, ved tændrøret.
Hvis topstykkerne er OK, så port dem ! Det er næsten gratis.
check/fintrim komprssionsforhold (og vendehøjde når du monterer cylindre).

Få checket at din blok er OK (se evt http://www.aircooledtech.com eller be Dennis fra Bugservice at tjekke den ud).
og ligeledes din krumtap (er den død så køb en modvægtet,
Farmer har dem fra ca. 1800,- billigt !).

nyt lejesæt

check oliepumpe, en ny er billig...

Behold standardknast indtil videre, monter evt "ratiorockers" dvs vippearms aksler
med lidt større udveksling (1:1,25) og boltede vippearmsaksler, modificer evt de
gamle aksler, igen:næsten gratis.
(boltede vippearmsaksler giver ikke effekt men mindre chance for motor-havari).

ekstra oliesump for at holde temperaturen nede

ekstern oliefilter for at beskytte din motor.

kontaktløs tænding: en "dims" der erstatter dine platiner, giver ikke mere
effekt men er vedligeholdelsesfri.

Der sidder diverse "dimser" i motoren, bla på krumtap/knast som kan skiftes
til mere pålidelige dele, har ikke det hele i hovedet, nogen der vil hjælpe ?

Kaburatorer ? de er dyre...men som VW-Morten skrev:
"hellere en god kaburator på en dårlig motor end en dårlig kaburator på en god motor"
Prøv med den du har og se om du er tilfreds. Tjek lige om du kan få vacuum-avanceringen til at virke, den ser "afmonteret" ud.( ellers skift til dobbelt+009 fordeler.)

Tarmslyng har du allerede, få en potte der passer til....

Læs et hav af litteratur og her på nettet så du får lavet en grundig vurdering
af om de brugte dele er OK og får lavet en god samling af motoren.







-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nå jo:

Husk også at få lavet en god krumtap udluftning, kan gi lidt effekt
og hjælper til at motoren holder tæt.

Du kan også overveje et lettet svinghjul, giver ikke effekt men en mere "sprød"
motor, gerne samlet med 8 stifter til krumtap= mere pålideligt.

ja, man kunne blive ved.
Men vi kan jo fortsætte senere.

Håber det gav lidt inspiration.........
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
dRjENSEN skrev:
Hvis du ikke kender standen på motoren, kan du jo godt skille den ad og renovere det der er nødvendigt. Læs alt hvad du kan om emnet, bøger som "How to rebuild your volkswagen air-cooled engine" og "How to hot rod volkswagen engines" er altid gode selvom de blev skrevet i starten af 70'erne. Sørg for at få målt alle tolerancer ud og kontroller gerne en 2-3 gange inden, imens og efter du har samlet. Selvom du "bare" renovere den tilbage til "factory specs" altså standard 1600, så kan du godt nå en 75-90 heste med "bolt-on's only". Altså f.eks dobbelt karburering, bedre topstykker, vippetøj med højere løft, bedre udstødning, power pulley osv. Det der med at bygge en 2332ccm stroker er en helt anden boldgade!



pssst der er allerede powerpulley på den motor han viser billede af
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja og der er dobbelte karbs på motoren ved siden af, og topstykket der ligger bag ved er måske et med større ventiler m.m... Whats your point? Jeg ved da ikke hvad den motor han har stående nu yder, de ting jeg nævnte var bare en lille opsummering af bolt-on's..
(permalink) Steen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Billedet er hjemme fra mig. Topstykkerne bagved er std. 1600 revnet ved et tændrør og
med et løst ventilstyr. Dobbeltkarburatorene er osse mine og altså ikke PostBug's.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) Larsson Member
Skrev for 18 years siden | | | |
HeHe....nu kom Steen selv mig i forkøbet.

Billedet er faktisk Steens, jeg synes bare det var et godt billede af motoren lige at lægge med så folk kunne se hvad for en motor der snakkes om.

Håber det er iorden jeg brugte billedet Steen, jeg har lagt nye ind for der ingen tvivl er :)

Birke :

Det er bare en super hjælp du lige lagde ud der, den gav absolut inspiration.
Dejligt at der også lige er en lille beskrivelse af hvad de ting man skal skifte eller montere rent faktisk gør og giver.

Jeg splitter denne motor ad i atomer, og starter helt forfra, så det du skriver er jo perfekt til hvad jeg skal se på af småting når jeg så begynder at samle igen.

Nu skrev Rasser at der er powerpulley på....og det er ?
(permalink) Steen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Helt i orden,Kenneth.

En Power-pulley er en mindre remskive til generator/blæser. Den gearer blæseren
ned så den ikke roterer så hurtigt og "æder" derfor ikke så mange heste. Den
køler selvfølgelig så også det mindre.



-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) Larsson Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Aha....så er jeg med !

Det er iøvrigt denne indsugning jeg har liggende og tænkte skulle på !
Og sådan ser motoren ud lige pt.
Har haft den ene sides cyl. og top taget af og umiddelbart så det fint ud
IMG_2648.jpg
IMG_2649.jpg
IMG_2704.jpg

(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Først når du har splittet den ad og fundet ud af om du overhovedet kan bygge på den motor ville jeg tænke på tuning. Start med at få udmålt blokken. 8-7 ud af 10 blokke er slidt i smadder, og det kan simpelthen ikke betale sig at flugtbore og fræse den til overstørrelser osv, da en ny blok ikke koster mere end 3500 kr.
Ellers må mit bedste råd være at først koncentrere sig om at få klarlagt hvordan du vil have motoren til at opføre sig (omdrejningsområde, kompressionsforhold, bundtrækker eller screamer..)
Så kan du vælge den rigtige knastaksel, ventilløftere og ikke mindst krumtap og plejlstænger. Hvis du vil have en motor der skal trække nogle snoninger (5000+), så skal du have en modvægtet krumtap, som før nævnt. Bygger du en bundtrækker er det strengt taget ikke nødvendigt. men motoren kommer til at gå mere lækkert med en modvægtet - især hvis det bliver afbalanceret og afvejet sammen med svinghjul, kobling og plejlstænger.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Larsson Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Altså jeg satser vel på noget der ligger mellem 70-90 HK.
Efter hvad jeg kan læse bl.a her i forummet så kan det godt opnås uden de store penge skal frem.....men det er der nok andre der ved bedre end mig ?! :)

Men hvis jeg nu gerne vil ramme der omkring.....og ikke vil smide noget dobbelt Kadron/Weber på endnu, hvad skal jeg så tænke på ?!

Læste et eller andet sted at KB-manden har et 1914 sæt ligesom hans 1600 til stort set samme penge.
Måske bare noget 1641cc eller 1679cc...det er lige til at smide på ikke ?
Okey 1914 så skal blokken bores op, men det er dog ikke S
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Uden at gi' dig den ledeste neder (hør, jeg er hip med de unge!), så tror jeg nok du regne med at du skal smide mellem 5-8 tkr med tanke på du allerede har en 1600'er, før du har noget der er bare lidt sjovt.. Og så skal du selv lave alt.. Samle, måle, porte und so weiter, samt finde gode brugte dele (heller ikke så let som det lyder)..

Alternativet..

Farmer havde f.eks nogle topstykker (ikke nye) som der var portede und alles.. De gik for omkring 4500 kr. Et sæt kadroner koster vel omkring 3-4 tkr, så skal du også have en 009 eller lignende. Så er der vippetøj, skarpere knast, bedre udstødning og alt det andet gejl og det koster også alt sammen.

Dette skriver jeg ikke for at afskrække dig fra at bygge, tværtimod.. Men det koster jo et eller andet og bygge motor, og man får ikke meget for en plov i dag ;-)

Hvad en standard 1914 motor giver med 1600 karb ved jeg ikke, 60 hk måske!? Men selvfølgelig væsentligt bedre bundtræk..
(permalink) Larsson Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det koster hvad det koster, og jeg bruger de penge der er krævet.

Jeg prøver bare at finde ud af hvad jeg skal bruge mine penge på for at få mest muligt ud af dem.
Gider bare ikke smide 40.000 efter motoren så den får 90HK hvis jeg kunne have fået 80HK for 10.000.....hvis du altså følger mig, så er de sidste 10 heste sku for dyre :)

Jeg ved ikke hvad det forskellige koster, og alt det der med om den skal være den ene slags motor eller den anden har jeg sleeeet ikke haft tankerne på.

Jeg er rimelig godt tilfreds med den "AB" som sidder på bilen nu, som jeg går ud fra har ca. 50HK, jeg kunne bare godt tænke mig at lave en der var lidt mere knald i.

Kunne jeg ramme ca. 80HK med denne "AS" motor, så tror jeg det er fint indtil videre 8)

Og så når jeg nu har den skilt ad kunne det jo være at der var nogle ting man kunne skifte til bedre.

Det kunne jo godt være at standard stødstængerne ikke var noget at råbe hurra for.....og det var bedre med nogle andre.
Måske er 1641 eller 1679 cyl.kit bedre end et 1600 efter de flestes mening.
Måske var det en idé at skifte til en anden benzinpumpe.....eller noget andet, hvad ved jeg !!!?!??!
Gider bare ikke finde ud af det når den er samlet at det var en god idé at have skiftet en eller anden lille dims.

Hvis jeg vil komme så tæt på 80HK som det er muligt, hvad skal så laves om.

Jeg har en dbl.portet REG.karb (på billedet), som jeg havde tænkt skulle på.
Tarmslyng er ligesom en selvfølge, og også købt.

Så måske noget skarpere knast, anden krumtap, 009 fordeler, større oliesump, extern oliefilter, større cyl. og måske 041 toppe.....den dur !!
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis du vil skifte krumtap, så er det næsten samme pris om det er 69mm eller 84mm,
Så hvis målet er ca 80 hk så glem det indtil videre. Jeg køre med en standard 1300 krumtap, og laver 115 hk- Så det kan godt holde.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg tror godt du kan nå op omkring de 80 heste med standard knasten.

Når jeg ikke anbefalede en skrappere knast i første omgang, har det også
at gøre med at det fører flere ting med sig.

De erfarne hoveder herinde (og dem må vi hellere stole på) mener at:

Std knast+stødstænger skulle kunne gå med Kadrons/ små Webere
(ved ikke hvad små Webere er....)

Sifter du til Kadrons og W 110 knastaksel, skal du have kraftigere enkelt
fjedre til ventilerne og stål stødstænger.

Skrappere knastaksler end dette kræver dobbelte fjedre (og stålstødstænger, formoder jeg).

RET MIG VENLIGST HVIS DET ER NOGET VR
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
En 284 knast, kræver ikke noget extra. den kan køre med standard toppe og fjeder og stødstænger. Gjorde det selv på en 1600 med kadron.
Jeg køre idag med 308- og har ikke ligeskårene tandhjul, har dog skiftet stødstængerne ud med moly, istedet for standard.
Hårere eller dobbelte fjeder kræves først ved høje omd- over 5500 vil jeg mene.
Og 80 hk kræver ikke over 5500 omd.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |

Sådan er vi så forskellige... jeg mener f.eks. at en w110 knast ligger på grænsen mellem at skulle ha enten Hårdere enkelt (HD) eller db. ventil fjedre.

man skal godt nok også dumme sig meget hvis man bygger en motor med en w110 knast og aldrig kommer op at køre over 5500 omdr. (det er ikke møntet på dig Niels Erik.. bare sådan generelt)
Og flyder ventilerne først er chancen stor for skæve ventiler eller ødelagte sæder (bare spørg mig... jeg har masser af erfaring indenfor fjeder/ventil/sæde/styr/retainer området ;-) ;-) ) det har sateme været dyrt for mig at køre med for lidt fjedertryk og for mange omdr.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Lige en ting jeg også synes du skal tænke på.
Hvad skal du bruge bilen til og hvor længe vil du gerne have den motor til at holde.
Er det til dagligdags kørsel?
Er det til lidt ræs i weekenderne?
En tunet motor holder ikke nær så længe som en standard. Jo mere du tuner jo kortere levetid (groft sagt)
Går du efter fart?
Går du efter bundtræk?
Der tunes efter de egenskaber man ønsker bilen skal ha.

Bare noget jeg synes du skal ta med i betragtning.

John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
8o HK er et fint mål på en VW. Bilen kører godt med det og hvis du laver det på en 1776cc med std knast og ventiler på 40/35 med to Solex kadrons, så kan den holde længe. Men den får store overarme. Max effekt omkring 4500 omdr. Den vil kræve en 1500 gearing.
Når man tuner en VW skal man tænke på at grundmotoren er fra 1940. Den er ikke velegnet til over 5000 omdr. Krumtappen er det stærkeste stål du kan købe til formålet, men pga. at stempler og plejlstænger forsøger at rykke den ud til siderne, ødelægger den motorblokken.
5500 omdr. er smertegrænsen for std. ventilfjedre og stødstænger.

Jeg ville købe en ny blok og en kontravægtet std. krumtap fra et seriøst firma.
Hvis ikke jeg kan finde en fejlfri std. knast, ville jeg spørge Torben Alstrup og købe noget tæt på. Ikke noget vildt overhovedet.
Der er ikke noget ved at købe en knast der giver max effekt ved 5800 omdr. hvis man så beslutter sig for at køre forsigtigt. Så har man mere fornøjelse af nogen flere kubik.
Så ville jeg sætte enkelte stramme fjedre i og bruge nogen kvalitets aluminiumsstødstænger. Std. tåler det ikke.
Jeg mener man tager beslutningen ved ombygningen når man vælger knast. Det er alt for besværligt at komme ind til den igen. Men det er også fordi jeg er doven og kun gider lave en motor en gang.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.